Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Caterham 7 -08 före detta Roadsport B snart A | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 4 besök senaste veckan (46553 totalt) |
I väntan på motorn har jag pysslat lite med scutteln. Spacklat igen en massa hål. Bland annat för vindrutetorkare och spolare. Jag var också tvungen att flytta huvudströmbrytaren längre bak då den var i konflikt med buren.
Efter lite arbete med varmluftpistol och filtskrapa ser det ut så här och nu ser det ut så här Folie verkar smart. Särskilt på en racebil som lätt blir rappad och full av stenskott. Enkelt att jobba med och smidigt om man bara behöver "klä om" en del. _________________ Joakim Birgersson Caterham 7, 2008, Roadsport n Lotus 61 MX, 1970, Historisk Formel Ford #11 |
||||
Ser riktigt bra ut. Gör den nu inte för fin för att rejsa med, bara!
Kul att se dig anmäld till alla 5 SPVMs helger! Skruva på nu. _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "We are here to fuck shit up and have a good time!" |
||||
Tack Torkel. Såg att Du blivit med Sjua också. Skoj, ser fram emot säsongen även om det är permafrost ute. "Global warming" är nu namnändrat till "Climate change". Väntar på motorn och håller på med foliering. Riktigt kul och ska bli intressant och se hur det står emot stenskott. Lätt att fixa till om det behövs. 61 dagar till race. Motorn är snart klar..... _________________ Joakim Birgersson Caterham 7, 2008, Roadsport n Lotus 61 MX, 1970, Historisk Formel Ford #11 |
||||
Roadsport A motorn hemma och den gamla 1600 kubikaren får "vila" till framtida landsvägsbruk, eller Roadsport B. Den nya motorns spec. 1800 CC med nya foder, portad topp och större ventiler Omega smidda kolvar, balanserad vev med nya vev stakar. Piper 285H kammar med dito fjädrar och justerbara verniers. Andas genom Jenvey trottelbodies i en Auto-Teknix cold air box och sist men inte minst ett 4-2-1 avgassystem från Powerspeed. Jag kör den via en Emerald ECU och använder en Innovate bredbands lambda. Motorn är monterad och justerad av Dave Andrews DVA Power. Många rör ska ut genom sidoskinnet! Vänstersidan folierad och klar. Hjulupphängningar nästa _________________ Joakim Birgersson Caterham 7, 2008, Roadsport n Lotus 61 MX, 1970, Historisk Formel Ford #11 |
||||
- Hej Josen! Dave är ganska blygsam med effekt löfte. Men jag vet att liknande motorer givit bra effekt. Motorn är "säker" till 8000 varv med de modifieringar vi gjort. Men, då får jag tynga bilen för att köra A. 1,8 liter, 4 ventiler per cylinder, 8000 varv x 3,2 kg/hK => 627 kg..... förra året vägde bilen just under 600 kg men buren väger visst ca 8 kilo mer. 7700 varv => 608 kg. Ska köra den på rullande landsväg innan jag bestämmer mig om varv / vikt. Jodå folien blir nog stekt - men jag gör en värmeplåt när jag bränt en del och vet hur stor den behöver vara _________________ Joakim Birgersson Caterham 7, 2008, Roadsport n Lotus 61 MX, 1970, Historisk Formel Ford #11 |
||||
Så var diffen, dedion axel och bakbromsar på plats. Bytt till Pagid RS 4-2 bak, har tidigare kör på vanliga standard belägg bak men tyckt att bakbromsen kunde göra mer jobb. Får se hur det blir. Kostar gör dom i alla fall.
Framvagn på plats också!. Högra hörnet var "mosat" och jag har bara kunnat använda nav, bromsok och uprights. Nya lager, skivor och Pagid RS 14. Körde tidigare på Mintex fram, men vill prova Pagid både fram och bak för att få till rätt balans. Sena inbromsningar Skulle hellre vara ute och men bygget går i alla fall framåt. _________________ Joakim Birgersson Caterham 7, 2008, Roadsport n Lotus 61 MX, 1970, Historisk Formel Ford #11 |
||||
Ytterligare lite framsteg. Trottelbodies anlutna och trumpeterna på plats. Caterham original plastkylare sprack i kullerbyttan och har blivit ersatt med en Radtec kylare med större kapacitet. Superfin kvalitet på Radtec.
Hängt dit avgassystem också. Powerspeed 4-2-1 - passform och finish perfekt. 7 (VAD ANNARS?) tum ompackningsbar ljuddämpare som skall klara 95 dB kraven och ge extra knuff i mellanregistret. _________________ Joakim Birgersson Caterham 7, 2008, Roadsport n Lotus 61 MX, 1970, Historisk Formel Ford #11 |
||||
Valde att jobba med bilen istället för att demonstrera 1 maj. Fått dit elsystem, belysning och skärmar bak
och med lite folie blir det så här och så framskärmar. Köpte CSR typ denna gång från MOG i Tyskland. Inbillar mig att det är mindre dåligt aerodynamiskt än S3:ans "skyfflar". Minskar åtminstone lyftkrafterna i högfartsböjar. Nos inpassad - ett kärt gammal face - BMD768 är påväg tillbaka! _________________ Joakim Birgersson Caterham 7, 2008, Roadsport n Lotus 61 MX, 1970, Historisk Formel Ford #11 |
||||
Ser ju lysande ut detta! Nu får allt Macklin passa sig.
Sanslöst rent garage du har, förresten... _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "We are here to fuck shit up and have a good time!" |
||||
Efter veckor av strul, med "Murphy" grinande rakt i ansiktet och walkover för Kullen, kändes det extra gott med en premiär tur idag. Det mesta som kan strula i en slutmontering har gjort det. Vatten läcka, sänkt golv "från fabrik" som inte passar med standard stolar, fel delar från England och jobb som inkräktar på fritiden! Några småsaker är kvar men motorn går riktigt, riktigt bra. Ingen tomgång än, men den drar klockrent från 3.000 varv och efter 5.000 brakar det till ordentligt. Har försökt hålla mig till max 7.000 så här långt..och där börjar den sjunga skönt! Med fria däcksbredder 2013 kan vi i Seven åka på de däck som chassit är designat för. Testar Avon ZZR i år Bakdäck________2013 Avon ZZR Medium 215/55 13 ____________________________2012 Yokohama 185/60 Lite skillnad och dom passar riktigt bra i hjulhusen också. Kvar på listan Ny huv ska folieras (lägst prio just nu) Vindskydd och halvdörrar ska monteras Rullande landsväg Corner weight Hastighetsmätaren fungerar inte som den ska Vagnboksbesiktning (teknikerna dömde korrekt ut min båge i Anderstorp, men blir nog nöjda med en FIA bur) Med mer än en månad kvar till Knutstorp så borde det gå vägen till SPVM deltävling 2. Såg att det var fler som inte vart klara till Kullen så man är väl i "gott sällskap". _________________ Joakim Birgersson Caterham 7, 2008, Roadsport n Lotus 61 MX, 1970, Historisk Formel Ford #11 |
||||
Grymt
Känns motorn som 'före' och 'efter' ? Ang Avon, hela Lotus Elise serien ( std, modifierad, special ) har knäck all varvrekorden se byte från 048:or till Avon - bådar gott Funderar på att testa Avon själv Bilen ser kalas ut _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
Tackar. Alltid lite småjusteringar. Får inte till någon bra tomgång och lite strulig och starta. Antar det sitter ihop. Ska laborera lite med Emerald och Jenvey inställningarna. Man kan inte tro att det är samma maskin "före" och "efter". När man är på rull går den fantastiskt fint. Svårt att hålla sig under 7.000 för den svarar blixtsnabbt på gas, inga vibrationer och ljudet! Sådär härligt insugsljud parat med halv vassa kammar. Ska släppa upp den gradvist till 8.000 innan rullande landsväg. Tvåans växel 4.000 rpm - 90% gasspjäll - 7.000 rpm = Bara den klarar 95 dB _________________ Joakim Birgersson Caterham 7, 2008, Roadsport n Lotus 61 MX, 1970, Historisk Formel Ford #11 |
||||
Var får man tag på dessa? Priser? _________________ Fredrik Pousard Se7en MNR R1 2012 - SÅLD SVKG 369 Locost Sweden 197 http://www.youtube.com/channel/UCGX4w6Luh1A4tRKNuOBDWcg/videos?view=0&flow=grid |
||||
Seven passar alla! Om man är beredd på kompromisser i komfort och användarvänlighet, aerodynamik som en tegelsten och Engelsk leveransprecision. Här är all fokus på körglädje och dynamik. men en tomvikt strax över 500 kg blir det körglädje nirvana. Slå till nu, Du vet att Du vill ha en Seven. Kolla in den här filmen med Chris Harris ca 7 min in i filmen kör han Caterham http://m.youtube.com/watch?v=htI3weS _________________ Joakim Birgersson Caterham 7, 2008, Roadsport n Lotus 61 MX, 1970, Historisk Formel Ford #11 |
||||
Här finns Avon ZZR och priser http://www.caterhamparts.co.uk/produ Du kan köpa av Gunnar på www.caterham.se också _________________ Joakim Birgersson Caterham 7, 2008, Roadsport n Lotus 61 MX, 1970, Historisk Formel Ford #11 |
||||
Lite justeringar med PCn kopplad till Emerald boxen och så är tomgången fixad. Startar direkt med kall motor och stabil tomgång 1200 varv som sjunker till 1000 varv när den är varm.
Kört ca 25 mil i helgen och succesivt ökat belastningen och varv. Mycket nöjd med motorn. Drar utan att tveka över hela varvtalsområdet och varvar glatt till 7000 varv+, svårt att hålla sig men ska ge den ett 25 tal mil till nästa helg med succesivt ökat varvtal till 8000. Så långt allt bra, MEN nytt problem. Startmotorn orkar inte dra runt motorn när den är riktigt varm. Mycket irriterande. Motorn går runt men segt som om den vore handvevad och den tänder inte. Vänta några minuter och vips startar den igen ökänt fel som det finns massor om på www.blatchat.com med detta har jag inte tid med _________________ Joakim Birgersson Caterham 7, 2008, Roadsport n Lotus 61 MX, 1970, Historisk Formel Ford #11 |
||||
Gillar din foliering, men undrar bara en sak.. Funderade på att göra nåt liknande men hur går det med värmen vid avgassystemet, klarar det sig eller har du nån speciell folie som tåler högre temperaturer?
_________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||||
Så här långt håller det perfekt. Men det är bara 25 landvägsmil ännu. Efter första race helgen vet vi mer... "Empirisk forskning" _________________ Joakim Birgersson Caterham 7, 2008, Roadsport n Lotus 61 MX, 1970, Historisk Formel Ford #11 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Caterham 7 -08 före detta Roadsport B snart A | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 4 besök senaste veckan (46553 totalt) |