Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1847 besök totalt |
Åttioåttonde Indy 500 2004
Dags igen, Kennys stand-in har tagit pole position. Man kan tycka vad man vill, ovalracing kanske inte är riktigt min favoritgren, men Indy 500 är ju faktiskt världens största endagsevenemang publikmässigt. Jag var själv där 1995 och kan intyga storleken på spektaklet. Endast i USA... Mer info: www.indy500.com och www.indyracing.com Startuppställning: http://www.indyracing.com/indycar/gr Notera att Bruno Junqueira kör för Haas Racing. Paul Newman vill inte förknippas med Tony George... ![]() Vem är den ende som har vunnit Monacos Grand Prix, Le Mans 24-timmars samt Indy 500? (Nej, det är inte Michael Schumacher... ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
Alldeles riktigt! En ![]() ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
om ryktena angående Villeneuves återkomst i en Williams skulle vara korrekta så har även han chansen, även om den är klart mindre. Han skulle även kunna lyckas med trippeln WDC, Le Mans och Indy500, eller varför inte WDC, CART-mästare, Indy500, Monaco och Le Mans. Han har ju alla utom Monaco och Le Mans, varav den sistnämnda säkert inte är någon jättesvårighet med hans namn och skicklighet - det är väl inte riktigt vad det var en gång i tiden. Monaco blir nog svårare även om han mot förmodan kom tillbaks till Williams. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Tackar! Hur många gånger? Njae, Sextiotals-F1 (eller indy för den delen) är inte riktigt min starka sida men Le Mans vann han 1972 tillsammans med Henri Pescarolo i en Matra MS670, den enda av de tre som körde i 'short tail'-utförande om man ska gå in på detaljer... Jocke Bonnier körde ju ihjäl sig på morgonen i det racet så det var ju inte direkt en jublande Hill på podiet då de var rätt nära vänner. Hill kom för övrigt tvåa 1964 med Bonnier. Angående Villeneuve så är väl största svårigheten med Le Mans för hans del att hans körstil är lite brysk och att han inte direkt är nån lagspelare. Se bara på hur det gick för BAR när han var kvar där... Men visst är han bra, bara nån vill ha honom. _________________ 911SC -82 |
||||
Det är bara att ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
Nej, 1965 var Jim Clarks superår när han även vann Indy500, med ett par varv till godo. Den första icke-amerikan att vinna Indy500 sedan 10-talet. Han vann de sex första F1-loppen han ställde upp i och säkrade därmed titeln. Teoretisk kortast möjliga tid, då han inte körde i Monaco, utan var då i USA och vann Indy 500. Inte illa, speciellt i en bil som inte var helt överlägsna de andra i fältet. Den ende förutom Jim Clark som lyckades ta sig upp på podiet i en Lotus-Climax det året var Mike Spence som tog en tredjeplats i Mexicos GP och då efter att över halva fältet brutit. I de övriga tre loppen som Jim Clark ställde upp i 1965 bröt han med mekaniska problem. I de 9 loppen startade han ifrån pole 6 ggr och ifrån 2:a-plats på gridden i de återstående 3. Han vann även Tasman Cup det året, samt franska F2-mästerskapen, sportvagnslopp, touringcar-lopp och ett antal andra lopp han ställde upp i. Då körde han i de flesta serier ändå mot toppförare som Brabham, Hill, Gurney, Rindt, Stewart, etc. Året efter fick Clark sällskap i Indy500 av bl.a. Stewart och Graham Hill, där Stewart bröt i ledning och loppet vanns av Hill, även om många menade att det egentligen var tvåan Clark som vunnit, men att de tappat bort ett varv för honom. Troligen var det enbart hans team som tappade bort ett varv för honom, p.g.a. hans spinnövningar. P.g.a. att Chapman var involverad i nåt bråk med Ford så blev inte resurserna som det var tänkt så Clarks bil var tydligen usel och jag har en filmsnutt där Jim Clark gör en snygg 720 i ledning, men klarar sig på nåt underligt vis, trots att det var i andra halvan av kurvan. Efter att han återtagit ledningen gör han en 360, men klarar sig utan murbesök eller särskilt mycket tappad fart - imponerande. Klar aspirant på titeln världens bäste förare! ![]() _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Visst är det fint att man har huvudet fullproppat med så mycket livsnödvändig kunskap... ![]() Hur många gånger har förrseten Schumiboy vunnit Monaco? _________________ 911SC -82 |
||||
Micke har väl vunnit fem gånger? och han lär väl inte vinna nån fler gång efter det som hände i helgen... ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
Det blir en ![]() När jag tänker efter så var det ju 1966 som Hill vann, har ju till med en bok om Indys historia som jag kan kolla i... ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
Skulle väl tro att den snabbe och underhållande men nervöst koleriske Montoya, i likhet med vilde Villes avkomma inte har de egenskaper som krävs för en Le Mans vinnare.
Tycker nog personligen inte han ens är värd chansen att få försöka... _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1847 besök totalt |