| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Lola T91/50, SÅLD
|
21 besök idag (248079 totalt) |
|
Kanske skulle testa ytterst lite toe in å se hur man upplever skillnaden. Gör det ingen nytta skruvar jag bara tillbaka....
Har fått förfrågan att ställa ut på öppet hus Mekonomen Norrköping 27e april. Sen ett annat företag början av maj. Sen Björkvik 11.. Hmm... Dax å börja skruva ihop nu känner jag. Tyvärr toppjobb på eon närmsta veckorna så jobbar 07-19. Men några timmar lär det bli ikväll å sen köra lite i helgen med. Starten ska iallafall bli klar idag... _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
|
testkört bilen på lokala flygplatsen.
nya däck, andra hjulinställningar å genomgången låda gjorde hela skillnaden, betedde sej som en helt annan bil
MEN den kändes inte att gå helt rent, och ett komptest visade lite avvikande komp på en cylinder, så bara ta isär för översyn, visade sej vara ett ganska enkelt "fel" på en kolv hade kolvringsgapen vridity sej å lagt sej nära varandra
såå, skönt i alla fall att se att vevlager och allt annat är som nytt även fast motorn inte vart isär sen 95-96
torrsump is the shit!!! kolvringarna på 3an låg lite för nära varandra, förutom det kunde jag inte hitta några fel på motorn , vevlager såg som nya ut öven fast dem inte är bytta sen mitten av 90 talet :thumbright: torrsump är nog bra grejjor det , motorn har ju fått gå rätt mycket hårdare än dem var tänkta fråbn fabrik. alla vevstakar såg raka å fina ut med
ihop med motorn, dragit topparna , passa på å göra ventiljustering, sen bara rengöra allt å sätta tebax den i veckan!!
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
|
Re:
Kolvringarna ligger väl inte still? Dom roterar väl hela tiden man kör motorn... Dags att kika om du har revor i loppet som håller dom på en viss position kanske? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
|
som du säger,dem rör sej hela tiden. dem råkade nog bara ligga i denna positionen när jag gjorde komptestet, loppen ser fina ut å inga märken i kolvar eller liknande så bara skruva ihop igen å gasa vidare förhoppningsvis
||
|
||
|
sådär ja.
nu är maskinen ihop igen och uppstartad /varmkörd. tyvär kom jag fram till att kylfläkten jag köpt var gränsfall liten så den stiger sakta i temp även med fläkten igång, det får nog dock vara som det är tills vidare, står så pass sällan i kö ändå
den går iallafall klockrent på alla 6 burk och är tät överallt,. :thumbright: i körde upp den i 80 grader å det tog typ 20min torrgasande/tomgång att komma upp dit och sen fyllde jag expansionskärlet till kanten och drog dit locket, det överblivna får väll pissa ur skvallerröret under första körning. bara kvar att montera tillbaka intercoolers,golvet, och sist putsa bort alla smutsiga fingeravtryck, tillbaka med kaross å putsa av den med innan säsongens första körningar 8) _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
|
Coolt när man delar bilen för att hitta motorn
Off Topic: Du har även en film med en Volvo 360 upplagd på tuben. Låten?!!!! Helt underbar ju! _________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||
|
bilen helt ihop igen, men en mindre rolig nyhet. råkade kortsluta startmotorkabeln med ringnyckel när jag monterade växelreglaget, jag kan inte svära men misstänker att det är orsaken. efter det blinkar min STACK dasch, oljetryckslampa och shiftlight har lagt av, (oljetrycklampan blinkar , troligen "felkod"?)
och jag får inte upp någon info om oljetryck, oljetemp eller vattentemp... såå glad jag blir, gissar att det varken är lätt att felsöka vare sej styrbox eller själva dashen?? och at det troligen kostar en mindre förmögenhet både att skicka tilöl tillverkare för felsökning/lagning... min första tanke är självklart vilken som är enklaste/vettigaste/snabbaste lösning. oljetryckslampa, , switsca lampan till vanlig givare, shiftlight, går att koppla till sprutet. sen sätta i en ny LCD, koppla in oljetryck, vattentemp , oljetemp till den, sen sammtidigt sätta in hastighetsmätaren (den har inte funkat i min stack tidigare heller, men har ny givare sitter på plats) hur krångligt /dyrt , vart hittar man någon som kan ordna?? en lcd display, med dem fyra värdena????, troligen går det att använda samma LCD som redan nu sitter i panelen?? _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
|
Nu har beställt en färdig lcd display som visar volt och vattentemp, sen kopplar jag över oljetryckslampa och växlingslampor till linket.
det får funka tills vidare.. börjat med att mecka dit nya ljuddämpare , blev två lite större ovala dämpare och sen sammtidigt sätter jag v-band direkt efter ljudämparen som ger möjlighet att trycka in två insatser enkelt vid banan om den ändå låter lite för högt... skulle jag behöva ännu större dämpare nu blir det verkliga problem, knappt 5mm kvar mellan golv/dämpare/länkarm
||
|
Re:
Du inser att du har en hel del värmeutvidgning i dom bitarna va? Vet inte vad du har för avgastempar, men vid 700 grader så utvidgar sig en 300mm bit i SS316 ca 3.5mm. Olika temp på sidorna på röret så kan det röra sig en hel del i sidled. Kör du med spel runt 5mm så kan det bli tight. Bälgar som tar upp rörelsen och styva fästen till trångt monterade delar kan vara en lösning. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||
|
japp. jag är medveten om att rör som blir varma rör sej, får helt enkelt testa å se vad som händer. har ju gått bra tidigare i alla fall med marginellt mer spel...
att få ned ljudvolymen till godkända nivåer får vara prio ett, i värsta fall svetsa om fästen /jacka ur någonstans för mer spel.... det löser sej alltid _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
|
Det är lätt att underskatta hur mycket det verkligen rör sig och man blir lätt förvånad, men det där löser du säkert
Otroligt cool bil förresten _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||
|
Jovars. Speciellt med rostfritt. Fick flytta/justera om fästen för gamla avgasystemen 2-3 ggr innan allt satt sej. Då var det ju med nybyggda grenrör med. Men lär garanterat få justera om fästen för ljuddämpare efter ett gäng varmkörningar även denna gång...
Tack föresten _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
|
Inne för lite uppdatering av programvara och genomgång av kallstart och tomgångsstyrning.
Om det finns tid ska vi försöka klämma in någon körning i bänk närmsta dagarna. Kan bli tufft dock. Är själv på stoppjobb om dagarna=övertid + Tony är typ fullbokad. Nästa körning anationaldagen på Anderstorp och måste hinna klart med ny dash tills dess och avgasystemen.
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Lola T91/50, SÅLD
|
21 besök idag (248079 totalt) |