| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 968 Turbo GT1 - Billet K24 Turbo - TILL SALU
|
92 besök idag (1174541 totalt) |
|
En annan teori jag har i bakhuvudet gällande problemet med motorgången är att variocam-enheten strular. Den fungerar som kedjespännare för insugskammen. (Kamremmen driver avgaskammen som i sin tur driver insugskammen med kedja)
Hade lite bekymmer med den när jag byggde ihop motorn. Om det inte är fason på den så skulle insugskammens läge i förhållande till avgaskammen variera konstant. Tyvärr är lösa variocamenheter lika ovanliga som att hitta guld i farstun så jag kanske åker på att köpa en hel 16v motor och plocka kammar och spännare ifrån för att testa. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
|
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
|
Re:
Vet att en del har problem med Aeromotive-pumparna men har inte hört något problem med Fuelab-pumparna? Jag har en Fuelab 41402. Men rent principiellt är Bosch fanimej oslagbart!! _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
|
Re:
Ska kolla filter osv ikväll. Det konstiga är bara att när väl pumpen kickar igång på högfart (utan hörbart extra motstånd) så fungerar den så länge den får ström. Sen nästa av/påslag kan den böra strula igen. Det i sig talar för pumpproblem. Men samtidigt jäkligt konstigt att tankmätaren strular samtidigt. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
|
Re:
Strular pump och mätare samtidigt och fungerar samtidigt så är nåt de delar rätt sannolikt. En tävlande i min närhet hade intermittenta elproblem i två års tid tills vi hittade att ena polen på huvudströmbrytaren satt finger löst... Med rejäl ström så kan man få till kontakt fast det inte ska gå. |
||||
|
Re:
Pumpen har egen jord som jag har dubbelkollat. Allt fungerade problemfritt vid första uppstarten förra helgen. Sen började det strula efter jag tömt tanken och tankat i E85. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
|
Re:
Det går inte snålt, man känner att motorn klipper tändningen när motorn inte vill varva. Som ett mjukt varvstopp där den klipper olika cylindrar. Ska koppla in oscilloskop och se hur signalen från vevgivaren ser ut. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
|
_________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
|
Re:
Trist att det inte var några rökartider den här gången! MEN imponerande att du kom dit överhuvudtaget! All heder till det. Du vet ju oxå att det var på halvfjärs att bilen skulle hinna ihop. Att du har lite bekymmer efter ett sånt mastodontbygge tycker jag är naturligt! Mitt förslag är att du låser kammen i högvarvsläge. Du har tillräckligt mkt mos iallafall! Jag vet ju alt som soppa bekymmer efter mina problem förra året. mitt problem var att jag hade ett minimalt läckage där soppan kunde smita tillbakse vid pumpen i returen. inget som märktes på tomgång men på last körde det ihop sig! /Pete _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson
|
||||
|
Re:
Jag citerar puppan, grymt att du tog dig dit och RUNT! Sen såg den jävligt fet ut med...
_________________ Lars Gustavsson |
||||
|
Tack grabbar, i det stora hela är jag nöjd. Är för luttrad och erfaren för att bli besviken (eller bara avtrubbad)
Hade inte kört bilen en meter innan och byggt vansinnigt mycket så i sammanhanget är det bara struntsaker. Köpte just en hel motor för att komma åt en annan kamkedjespännare
Puppan, jag deaktiverade själva variocammen men jag funderar på om själva kedjespännare i samma enhet också strular. Isåfall skulle kedjan vara slapp och insugskammen ställa om sig hit och dit beroende på gaspådrag. Om jag smyger upp varvet går det bättre än full gas från 1000 rpm. Och TPSen är ny och byttes efter dynon och signalen stabil så det är inte accel enrichment/fullgas-anrikningen som strular. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
|
Re:
Jag tänkte mest om den gick att låsa mekaniskt istället?! Men nu har du ju en hel motor att leka med istället!!
_________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson
|
||||
|
Re:
Tyvärr bara en S2-motor så man tappar ju en del pållar på kammarna men det går att lösa senare så LÄNGE BARA SKITEN FUNKAR
Går inte att låsa spännaren utan att bygga om den helt från hydralisk till mekanisk. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
|
Har du inte loggat när motorn klipper?
Där kan du ju se om lambdan bråkar. Då ser du klart om den går tunnt, då är det troligtvis soppa problem. Går den fett när den klipper kan det vara gnistan som försvinner. I det sistnämda så forsar det ju oförbänt ut i avgasröret.
Så som du beskriver det verkar det ju onekligen som om det är ett "spontant varvstopp" men det skulle ju kunna vara soppan. Edit: Respekt att du tog dig dit!
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
|
Har loggat och man ser inget på lambdaloggen när den klipper. Det kan hända både på tomgång och under last så det är inte beroende av cylindertryck. När det hände på dynon så såg man att varvtalet planade ut vid tex 6000 rpm och steg inte trots full gas.
Plockade ner pump och filter igår och allt ser bra ut. Hittade inga synbara partiklar någonstans. Bara ren E85. Hittade inga synbara partiklar i filtret heller. Ingenting i botten av bränsletanken heller. Blåste rent alla slangar och systemet fram till bränsletrycksregulatorn, bytte filter och satte ihop det igen. Den exakta turordningen när problemen uppstod är såhär. Söndag: 1. Tömmer tanken 2. Kollar tankmätaren på AIM dashen, den visar ca 2-3 liter (= tom) 3. Fyller i 20 liter E85. 4. Kollar tankmätaren. Visar 34 liter?? 5. Fyller i 22 liter till. 6. Tankmätaren visar fortfarande 34 liter. 7. Ändrar mappen och startar. Går hur bra som helst. Inga problem. Måndag: 1. Kör pumpen och allt lirar som vanligt. 2. Startar pumpen igen och höjer bränsletrycket 3. Ska starta bilen och då börjar pumpproblemen. 4. Provar att sänka bränsletrycket men inget hjälper. Så problemet med pumpen kan också vara att membranet i bränsletrycksregulatorn strular. Nästa gång problemet uppstår ska jag prova att koppla ur regulatorn och köra pumpen. Går den fritt då är det regulatorn som strular. Annars får jag byta pumpen. Både pump och regulator är Fuelab och nytt sen i somras. Ska vara riktigt bra grejer och har inte hört/läst om några problem med dem men skit kan förstås hända ändå.. Det bästa vore ändå regulatorn då den är billigast (2000 kr). Tankmätaren känns just nu som ett separat fel. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
|
Om det var regulatorn som var problemet skulle du sett det på lambdan. Fet eller tunn, båda skulle ge utslag...
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 968 Turbo GT1 - Billet K24 Turbo - TILL SALU
|
92 besök idag (1174541 totalt) |