Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2012-04-27 Krutcupen race på Tierp
3534 besök totalt
krutcupen
Stockholm
Här sen Aug 2010
Inlägg: 381


Trådstartare
Krutcupens 6 hours non stop Racing Tierp Arena 27/4

Vilket skönt race och här kommer resultat och resume från dagen.

Det var spänning i luften och även vädergudarna var med oss denna soliga vindfria Lördag. Tierp Arena bjöd på sitt bästa humör och stort tack till Banchef Marko som är en kononkille. Ett team som det var väldigt synd om var det nya teamet med namn 1 som sköt motorn redan på warm up varven men den lilla clion såg vass ut för framtiden.

Team Trunsby med bröderna hade lackat sin nya audi i teamfärgen bajsbrun men kamkedjan på 32 ventilaren orkade inte med Tierpa hårda bana och fick parkera i depån efter 4 varv.

Golf trogna släpp svärdet kom med en ny vit skapelse och hade vässat sabeln på motorhuven. Tyvärr räckte det inte hela vägen i mål men ett skönt dala gäng som kommer tillbaka fick idag 22 varv.

Team Pizza racing hade också strul med varma bromsar denna varma Lördag och slutade på 37 varv denna gång.

Team paltöga satsade på japanskt denna gång och en grå corolla combi gasade som aldrig förr en corolla gasats. Bensinen bokstavligen rann både i bilen men även utanför så svartflaggan var ett faktum. Men duktiga mekare som de är fick de rull och slutade på 45 varv.

Krutcupens första mörka BMW hyrbil gick tidigt en bromsolje ledning och Sören trygg körde fantastiskt snabbt med endast 1 frambroms med best lap 1,23,670 men det funkar inte att komma med taskiga bromsrör inför ett race så vi får ta läxan och gör om gör rätt 50 varv totalt.

Team Jojo var ett skönt gäng som på morgonen skruvade i nya 4 punkstbälten från Krutcupen shop och det verkade hålla bra i volvon som kom 78 varv med best lap 1,33,400

Team Hempa kom ut med sin nya vw Polo blå jättefint byggd med ny race stol och hade inte kopplingen brunnit så hade detta kunnat blivit ngt riktigt stort nu slutade racet med 83 varv.

Team Hangover med sin fina blå plastvolvo fick ngt form av gashäng och for i muren vid flagga 2. Så bakre delen av bilen fick en helt ny skepnad. Förare Robban Falk tog en sväng förbi doktorn som konstaterade inga problem. Skönt då herr Falk är grillmästare på Mittsverigebanan och en viktig del av det sociala på fredag kvällarna. 91 varv best 1,20,173.

S-E Motorsport består av 2 killar som har mkt erfarenhet körde sin röda Mazda 323 på ett mkt ekonomiskt sätt så däck bromsar håller bra. Denna gång blev det 99 varv för teamet.

Team Instabil hade toppat laget med duktiga Felicia Berg 15 år gammal körde en Volvo 745 som inte är den lättaste vagnen att gasa med AGA diff och 16 ventilsmotorn. Men hon var åter snabbast i teamet med tiden 1,24,4354 några tusendelar för Danne totalt 106 varv.

Krutcupens bil 2 den Röda kördes med bravur av Magnus Thome som är forumet Rejsas grundare och tog också snabbaste tiden i teamet 1,21,847 och teamet slutade på 110 varv vilket är väldigt kul att alla i teamet fick köra mkt och att bilen höll bra.

Team Snuggan med teamchef Marko gjorde bejublad come back efter drygt ett år frånvaro. Med nya BMW som gick bra tills sexan ville hellre vara en 5 cylindrig bil ?? men bra väghållning och modell snygg kom de in på 118 varv och bästa av teamet 1,18,132 visar att farten finns i både förare och Munchen bygget.

Team Svartvik har börjat motigt för säsongen problem med olja och Värme sist i sundsvall. River hela motorn på 1 vecka och kommer laddade med deras fina vita Opel. Ligger på delad ledningsplacering då en bult till framvagnen går av och det blir sorti. Jon och company lovade att nästa gång den 18 Maj då Jävlar ska de visa på hemmaplan att de står på podiet. Och känner vi deras envishet så kommer de formtoppa fram till dess. idag 135 varv.

Team Hillbilly Hoollies från Vallentuna kom med sitt nya bygge på volvo 240 blå till färgen men fick ett släpp in i stadionkurvan och mkt olyckligt touschade team pizza och som sportsmän de är skjutsade de hem motståndarna med deras fina trailer. En fin gest som bygger på att i Krutcupen hjälps vi åt. Teamet slutade på 149 varv.

Team stoppkloss gör skäl för namnet när bilen gick lite som den ville. Men efter mkt mek så kommer teamet i mål på goda 156 varv best lap 1,27,250

Tibble racing med sin fina bil märkt med 666 var på plats med ny Volvo och taggade. Bilen gick mkt bra och körde hela 176 varv vilket är riktigt bra gjort från Uppsala gänget.

Österbybruks plåt och smide gjorde en riktigt kul kund och personal event genom att helt enkelt hyra bil från krutcupen all inclusive. Bilen var den ljusblå breddade BMW och kördes väldigt bra at teamet som bytte förare ofta och körde upp över 140 liter bensin vilket betyder mycket glädje och mkt varv hela 185 varv och väldigt trevlig förare välkommen åter.

Team Broz Racing kom ut med sin nya Nissan Sunny och Muggen är en duktig skruvare det vet vi sedan tidigare men rostigare bil har vi sällan skådat och det slutade på 187 varv. Grymt

Team Holy shit som har samma bilmodell kom från Hallsberg och knäppte muggen på näsan mycket tack vare Tobias genuina lagarbete med duktiga förare teamet fick mäktiga 193 varv.

Team Audi Motor sport kom med sin teamchef Classe först ut med en vw bettle och folket som kom undrare vad i helve_e var det som var på banan när det körde jämt med en Porsche GT3 som var där och prövade banan. Det var så långt att 2 team undrade om de kommit fel först. Men detta med att komma med en 500 och gasa några timmar med egentligen vad som helst kommer vi köra vidare och varför inte testa sin racebil med slicks före racet? Hur som helst teamet kom i mål på fina 194 varv och en bra insats.

Team dala Racing med sin mkt fina Honda kom före tävlingen och sa att vi ska köra in bilen idag?? Fan trot men undan gick det och snabbast i teamet får de diskutera om då det är pappa Thorbjörn med sina 2 duktiga grabbar Johan och Tommy 201 varv slutade festen på.


Klaus Tott fyllde år i samband med detta race och hade släkten med sig och vilken fin dag teamet hade. Slutade på 3 plats med sin fina BMW Combi och hade underbara dueller med teamkamraterna som slutade 2 närmligen team Dannefalk racing med vita porschen. Det var jämt ända in i kaklet som simmarna hade uttryckt det. Slutresultat L-G 208 Varv Dannefalk 214 varv och det skilde bara tusendelar mellan teamen.


Dagens vinnare är ett mkt häftigt gäng som inledde sin Krutcup karriär genom att köpa en gammal bil som ett team hade till salu då det skulle bygga på ny platta. Hämtar bilen 3 dagar före racet och kör till seger ??? vi pratar bragdguld Jerringpris mm. Med faktum att nya teamet Pulverkungarna vinner med Totts gamla bil. Jag undrar om herr Klabbe sov riktigt gott med vetskapen att silvret hade varit hans om inte han sålt bilen.


Dagen slutade med stor bilträff i Barkarby och detta gav verkligen mersmak inför kommande asfaltsrace.


På Kalendern nämast
Västerås 5/5 75 % Asfalt 25 % grus
Ticksta Rimbo 11/5 50/50 asfalt grus
Mittsverige 18/5 100% Asfalt med övernattning.
Vi syns vi ses vi rejsar = Krut Kompisars racing uthållighet test.

_________________
Hasse Söderström
Krutcupens ordförande
Citera
3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1066



Tack för en trevlig dag, och vilket väder vi fick thumbs up
Lägger upp några bilder från dagen.
Panorama:

"Hyrbilen fick lite service"

_________________
Janne Ström
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

Skittkul att få testa Tierps bana. Klart skojigare än vad man kan få uppfattning av om man bara tittar på banskissen!

Jag var inbjuden av Krutcupen på mut-resa Fick köra deras "hyrbil" ett pass, tänk vad skoj man kan ha i en vanlig BMW 325 på bana thumbs up Den var ett nyinköpt tillskott bland Krutcupens hyrbilar och det var väl lite shakedown för att testa den efter att man satt in racingstol och allmän genomgång. Man kan väl säga såhär att den funkade kanon förutom att det var en väldigt slut dämpare vänster bak. Fascinerande ändå hur välbalanserad den var och kul att köra, man kunde kasta den in i kurvorna och mata på. Förutom i två vänstersvängar på banan där vänster bakhjul började studsa något infernaliskt om man samtidigt gasade Men det är en del i långlopp, shit happens och man "kör runt" eventuella problem och har skoj ändå.

Det hade jag. Jösses vad man kunde mörsa på in i vändningen i slutet av långrakan. Bromsade sent in i svängen och sen ge fullt och driva ut till vänsterkanten där en vänlig själ satt en kon som siktmärke Jag och Janne diskuterade på vägen hem - vi tyckte båda den svängen var väldigt skoj att tokmata igenom - hur en på pappret så otroligt charmlös sväng kunde vara så skoj. Vi kom inte riktigt på varför.

Riktigt kul var det genom den skarpa högern vid depåinfarten och det följande snabba zickzackpartiet hela vägen in i läktargrytan!

Vändningen inne "i grytan", dvs läktarområdet, hade man respekt för i inbromsningen. Slutet på bana vid vändningen är oerhört definitiv liksom Däckstravar och sen stopp. Där ville man inte hamna. Men när man väl bromsat så var även denna sväng, en 180-gradare, skitkul att mata på runt. Balansera bilen genom svängen, välja lite var man satte apex och sen mata på ut på rakan, ända ut precis till vänsterkantens armco. Kändes kanoners där med. Lattjo som sagt för på pappret ser det inte vidare värst ut.

Det absolut enda stället som jag tyckte kändes sådär var banans chikan på vägen tillbaka från den bortre vändingen. Den var effektiv att ta ner farten men hade lite halvdant flyt i sitt upplägg. Kul ändå men minst kul av banans partier. Mitt glas är ändå alltid halvfullt typ

Precis innan jag skulle köra mitt pass så överhettades bromsarna på den röda hyrbilen. Gissningsvis för att de som var ute och körde just då var första gången under dagen med två i bilen, lite extra vikt fick bromstempen att trilla över. Beläggen hade också blivit markant tunnare under dagen vilket ju inte hjälper tempen heller. Efter några kylvarv som inte räckte för att lösa det så luftades bromsarna och jag kunde sen ut o ha kul i fulltempo ett tag med bromsar.

Vi får starta en tråd i körtekniksforumet om banan så vi kan klura och snacka om banans olika partier thumbs up Jag är mycket positivt överaskad även om jag i bakhuvet funderar på om att den kanske blir mindre skoj med riktigt snabba bilar? Den som lever får se.

Stort tack till Krutcupen för en kanondag. Vackert vårväder. Massa trevliga människor överallt i depån och ett ypperligt umgänge på banan racingteamen sinsemellan.





Härligt ljud och mysig plats att sitta på är den stora grytan med läktarna:








_________________
Magnus Thomé
Citera
3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1066



Ja och när Magnus säger:

"Förutom i två vänstersvängar på banan där vänster bakhjul började studsa något infernaliskt om man samtidigt gasade Men det är en del i långlopp, shit happens och man "kör runt" eventuella problem och har skoj ändå. "
Ja då menar han verkligen det, vilket jag efter min körning i bilen även upplevde
Vilket kan beskådas på denna filmsnutt.



Vill även tilläga att jag kom till Tierp Arena med väldigt låga förväntningar på att banan skulle vara rolig att köra, men ack va fel jag hade första högern efter strippen gav mig nya "för mig" oanade möjligheter att lära mig att bromma sent vääääldigt sent.

_________________
Janne Ström
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

3DBlaster skrev:
Ja och när Magnus säger:

"Förutom i två vänstersvängar på banan där vänster bakhjul började studsa något infernaliskt om man samtidigt gasade Men det är en del i långlopp, shit happens och man "kör runt" eventuella problem och har skoj ändå. "
Ja då menar han verkligen det, vilket jag efter min körning i bilen även upplevde
Vilket kan beskådas på denna filmsnutt.
[youtube]flm[/youtube]


Just i den svängen lyckades jag inte hitta något vettigt spår som löste problemet. Och sen när jag skulle köra om så valde jag att stå på trots en liten anings däcksvibration vänster bak

Den snabba vänstern på tilbakavägen mot depån gick ju att hitta ett bra alternativspår, som du kom på Janne. Men här i grytan hade det tagit några fler varv innan poletten trillat ner för mig typ

_________________
Magnus Thomé
Citera
Farbror Muggen
Kårsta ytterområde
Här sen Nov 2008
Inlägg: 112



Lägger in vår incamfim så man kan se bansträckningen inifrån.



Sjukt kul dag, jag sitter fortfarande och drar på smilbanden, inte bara för att vi hade fått ordning på kopplingen, utan även att vi satte dagens 3:e snabbaste tid.

_________________
Magnus Danielsson

Mk Brum Brum, (örn örn)

www.mkbrumbrum.se/coppermine
Citera
Eftersnack
2012-04-27 Krutcupen race på Tierp
3534 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande