Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 968 Turbo GT1 - Billet K24 Turbo - TILL SALU
<<   1, 2, 3 ... 25, 26, 27 ... 194, 195, 196   >>
92 besök idag (1174541 totalt)
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Re:

Benci skrev:

Är väldigt nyfiken på hur den där gummimuffen kunde dämpa 10dB ??
Finns det någon bra vetenskaplig förklaring på det?

Högfrekvent oljud uppkommer oftast där snabbt flöde möter stillastående luft, där turbulens bildas (typ skarpa kanten efter utblåset). Du kan börja med att kona ut slutröret alternativt sätta på slutrör med valsad kant samt rikta pipan snett nedåt, det brukar hjälpa.

En förort till Sviestad
Här sen Maj 2004

Att peka pipan bort från dB-mätaren kan också vara effektivt för att sänka mätvärdet.
(Det mäts ju ofta bara på ena sidan banan)

Ny kulbil i garaget.
Citera
Knodde
Täby
Här sen Aug 2009

Något enkelt och effektivt är att sätta en 90 gradare på slutröret och rikta ner och bort från mäteren. Ser förjävligt ut men funkar.

Fixhult
Här sen Apr 2004

Att dirigera om ljudet hjälper väldigt dåligt mot stående mätning (som är vanligt på Rudskogen). Att dirigera om mätningsfunktionären fungerar däremot (även klättra upp och tejpa för fasta sensorn) .

GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

Benci skrev:

Är väldigt nyfiken på hur den där gummimuffen kunde dämpa 10dB ??
Finns det någon bra vetenskaplig förklaring på det?

Är det flexet i materialet eller den ojämna kanten som gör att ljudvågorna dämpas 10dB ?

Jag behöver få ner ljudet lite till på min bil och griper efter varje "billig" halmstrå, för att slippa en dyr ombyggnad av hela systemet.

Muffen i sig dämpade kanske 2 dB. Utöver muffen är det 1 st insats och 1 st vinklat rör med vridet plattjärn i kryss. Så ingen bra lösning för mottrycket..

GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Det var då själva fan vad konstigt misständningsfelet skulle vara. Vevgivarsignalen in till sprut är som sagt redan digitaliserad via reluctoradaptern och signalen är helt stabil och felfri oavsett varvtal. Kan lägga upp en skärmbild senare.
Har testat andra varmare stift (stått mkt länge på tomgång med riktigt kalla stift innan som började få "glaserad" yta), ny tändspole, andra kablar och även testat 0,45 mm gap men ingen skillnad.
Det börjar misstända runt 2700 rpm. Det lustiga är att det känns som att det släpper över 4-4500 rpm och börjar gå jämnt igen.

Förbannat! Har dessutom ont om både tid och energi för att titta vidare på felet.

GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Ren och fin signal in till styrboxen (som synes inställd på att trigga när signalen går till hög).

Peter Larsen
Göteborg
Här sen Jan 2007

Gustaf,
Är det samma tank som jag hade?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

Peter Larsen skrev:
Gustaf,

Japp

GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Skaffade en ljudmätare. Har lite att jobba på..
http://www.youtube.com/watch?v=3MHlAXzA7GE

Team ARG
Västerås
Här sen Okt 2006

Fungerar alla tändutgångar som dom ska? Har haft massor med strul på m3:an
Som skapat massor med felsökande..Tändutgången gav gnista men inte tillräckligt. Bara en tanke
Ses på Tierp förhoppningsvis.

Göteborg
Här sen Jan 2007

Re:

GustafB skrev:
Peter Larsen skrev:
Gustaf,

Japp

Gissar att du har en rejäl klump med gel liknande substans nere i catchtanken, som i sin tur proppar igen bränslepumpen så den inte orkar.
Vad jag vet är det helt annat skum till e85 i ATL tankarna. Där har du sannolikt problemet.

Kalix
Här sen Nov 2002

Re:

Peter Larsen skrev:
GustafB skrev:
Peter Larsen skrev:
Gustaf,

Japp

Gissar att du har en rejäl klump med gel liknande substans nere i catchtanken, som i sin tur proppar igen bränslepumpen så den inte orkar.
Vad jag vet är det helt annat skum till e85 i ATL tankarna. Där har du sannolikt problemet.

Jag har kört sex år med e85 i en ATL tank med vanligt gult skum utan problem, inga synliga rester i vare sig förfilter eller huvudfilter.

Citera
Peter Larsen
Göteborg
Här sen Jan 2007

Re:

Niklas Sandström skrev:
Peter Larsen skrev:
GustafB skrev:
Peter Larsen skrev:
Gustaf,

Japp

Jag har kört sex år med e85 i en ATL tank med vanligt gult skum utan problem, inga synliga rester i vare sig förfilter eller huvudfilter.

Möjligt att du har rätt ,
Men jag har ägt den bilen o den tanken och har haft samma bekymmer. Vi plockade ur 3-4 deciliter tjock gelliknande massa ur catchtanken. Innan vi hittade det, gick säkringarna till bränslepumpen var annan timma. Och vi körde inte på E85. Tanken var då i stort sett ny.
Det är ju bara att titta efter, så vet man om det är där felet ligger.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Som jag förstått problemet med E85 är att det kan bryta ner skummet över tid men nu såg jag att det var trubbel med tankmätaren i samband med att jag tankade i E85. Har haft ner filter och pump och slanger osv och inte hittat några spår av något och nu har det fungerat felfritt en full tank sen det släppte på Rudskogen. Uppstår problemet igen får jag väl byta skum och pump osv.

GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

Team ARG skrev:
Fungerar alla tändutgångar som dom ska? Har haft massor med strul på m3:an
Som skapat massor med felsökande..Tändutgången gav gnista men inte tillräckligt. Bara en tanke
Ses på Tierp förhoppningsvis.

Gick all in med oscilloskopet för ett par dagar sen. Kan konstatera att triggersignalen är helt ren och även dwellstyrningen på tändutgångarna. Byggde om tändningen till separata LS2 truck-spolar eftersom jag ändå tänkt göra det senare. Fortfarande problem så det måste vara relaterat till kammarna. Bilen går att varva men den går inte rent.

Håller tummarna att vi ses på Tierp thumbs up

GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Blir inget Tierp MEN NU ÄR PROBLEMET LÖST thumbs up
Först gick jag all in med oscilloscopet och verifierade triggersignaler och dwellstyrning till tändningen. Ville testa annat tändsteg också och då passade jag på att bygga om till separata LS2 truckspolar som jag hade liggandes eftersom det ändå skulle göras framöver. Göra om kablaget, bygga fästen för spolarna osv..
Det hjälpte inte. Ville verifiera att det inte hade något mekaniskt med kammarna eller så att göra. Typ överdriven overlap.
Demonterade allt och skulle sätta dit ett par S2-kammar utan variocam. Just det ja... S2-toppen har annan infästning för spännaren.... Fick kapa och svetsa på nya fästarmar på spännaren i gjutjärn och borra och greja för att få det att passa på 968-toppen. Tog ett par kvällar och sen justerade jag in kammen och såg över TDC-markeringar osv igen. Ingen skillnad.
EFtersom ändå spridarna maxades ur vid 6000 rpm så skaffade jag nya Bosch 2200 cc högohms. Sagt och gjort. Jaha nähä de bottnar inte i insuget och går ner får långt. Måste låsa de med clips i ovankant men spårringen är får långt ner. Iväg till Rolle som fick svarva nya spår.
Gör om kablaget med nya kontakter för de nya spridarna och monterar ihop och startar ikväll. Skillnad! Och ihop med lite snålare bränslemapp vid låglast så är nu problemen helt borta och motorn går rent i hela registret. Antar att spridarna inte öppnade helt regelbundet förut. AF låg rätt fast runt 12.x vid högre varv så det gick inte att se på AF loggen att det var bränslerelaterat. En eller fler spridare måste då och då kastat in för mycket bränsle som inte gick att antända och därav missade tändningen.

Nu ska jag byta tillbaka kammarna och se över och lösa ev. triggermisser över 6000 rpm och sen får det bli en ny tur till bromsbänk/rullar. Samt att bygga om avgassystemet för att få ner ljudet lite men det är ju mer bara att lägga några timmar så är det gjort.

Till Kinnekulle 29/6 ska allt faaanimej vara redo för full attack

sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Bra jobbat!

Västervik
Här sen Mar 2006

Såja! f-n så fint!

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003

BrAA som fan.. Kom på pcsr och gatebil på med slicks och sträck ut

GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Har inga slicks eller extra fälgar för slicks men ska försöka ta mig till ett par PCSR race och iaf köra funkis! Tex Gelleråsen och Mantorp.

Våra race- och banåkarbilar
Porsche 968 Turbo GT1 - Billet K24 Turbo - TILL SALU
<<   1, 2, 3 ... 25, 26, 27 ... 194, 195, 196   >>
92 besök idag (1174541 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande