Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
tips på trackday bil!
8850 besök totalt
Lohan

Här sen Mar 2011
Inlägg: 14


Trådstartare
Tänkte börja racea och vill börja med en bil ja både kan köra i trafiken och på banan så om ni har några tips vore fint!

äger idag en bmw e36 320i som airbagsystemet har kollapsat på så den går ej besikta funderar på att bygga om den men samtidigt sugen på nått annat..

kollat på miata, andra e36 , honda prelude, honda civic vti (finns ytterst få på blocket..) vw carroda med kompressor vad mer finns? prisklass max 50k vore kul kunna köra nån tävling med den nästa sommar när man fått lite kött på benen

är gokart något för en 22 åring?

tack!

_________________
Johan Westin
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare

Börja köra track days kan du göra med i princip vad som helst. Finns öppna träffar på Sviestad, Gröndal, Gotland Ring, Sturup plus olika slalomträffar där du är välkommen med vilket bilmärke som helst. För att få ännu fler banträffar att köra på ett år så kan det vara bra att kolla märkesklubbar och fundera på att välja bilmärke efter vilken klubb som verkar arrangera träffar man vill åka på. låter lite bakvänt men vill man maximera antalet körtillfällen så varfor inte

Din nuvarande BMW är helt okej material att köra med. Bromsar som funkar, stötdämpare som är hela, sen är det bara och köra :-D Men det vanligaste är att bilen ska vara besiktad för att vara välkommen. Det finns även träffar där bilen inte behöver vara besiktad men de är betydligt färre.

----


Vill du bygga enklare racerbil så är långlopp klockrent att satsa på thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lohan

Här sen Mar 2011
Inlägg: 14


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Börja köra track days kan du göra med i princip vad som helst. Finns öppna träffar på Sviestad, Gröndal, Gotland Ring, Sturup plus olika slalomträffar där du är välkommen med vilket bilmärke som helst. För att få ännu fler banträffar att köra på ett år så kan det vara bra att kolla märkesklubbar och fundera på att välja bilmärke efter vilken klubb som verkar arrangera träffar man vill åka på. låter lite bakvänt men vill man maximera antalet körtillfällen så varfor inte

Din nuvarande BMW är helt okej material att köra med. Bromsar som funkar, stötdämpare som är hela, sen är det bara och köra :-D Men det vanligaste är att bilen ska vara besiktad för att vara välkommen. Det finns även träffar där bilen inte behöver vara besiktad men de är betydligt färre.

----


Vill du bygga enklare racerbil så är långlopp klockrent att satsa på thumbs up thumbs up thumbs up


okej grymt tackar! ska kolla upp lite olika klubbar funkar alla bilar att bygga till långloppsbilar?

_________________
Johan Westin
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104



bakhjulsdrift är ju att föredra, både roligare att köra samt i 9 fall av 10 mer lättmekat

Stirra dig inte blind på effektsiffor, tänk på vikten istället!
Lätt bil = mindre kostnader för ALLT.

Så mitt tips är en 3serie utav valfri modellserie. Mazda mx5 är ju även dom populära.

Om JAG skulle köpt en ny bil att ha som trackday bil så hade jag antingen valt en m3a från england eller en 330 här i sverige (e46), som både skulle fått genomgå en ORDENTLIG lättning.


edit: 22 år är inte för gammalt för gocart, en bekant återupptog precis sin gocart karriär och han e typ 24 ("vuxen"-gocarter går foooooooooooooooooort)


_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



ett alternativ är att fixa airbagsystemet på din bil vilket inte är så svårt och sedan utgå ifrån den. att hinka i en 323/325/328 i den lite längre fram är ganska enkelt och billigt. Du kommer väldigt långt med en sådan bil och kan lägga pengarna på däck o bromsar istället.

E36 är ett väldigt bra utgångsobjekt då det finnas massor av delar, rimliga priser och klart roliga att köra för dom pengarna.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5165



Grundtipset är ju att utgå från något som "alla andra" redan gjort, i alla fall i början av en banåkakarriär. Vissa dagar tycker jag det vore fräckt med en Lada Niva på banan men sen brukar verkligheten (med alla driftskostnader) komma och sparka en i arslet.
Bilen du har, om den inte är rostig, är ju ett bra objekt att börja från. Som tidigare sagts så går det ju ganska enkelt att slänga i en större motor längre framåt så har du effektproblemet löst.

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
Lohan

Här sen Mar 2011
Inlägg: 14


Trådstartare
Johan Sjöström skrev:
ett alternativ är att fixa airbagsystemet på din bil vilket inte är så svårt och sedan utgå ifrån den. att hinka i en 323/325/328 i den lite längre fram är ganska enkelt och billigt. Du kommer väldigt långt med en sådan bil och kan lägga pengarna på däck o bromsar istället.

E36 är ett väldigt bra utgångsobjekt då det finnas massor av delar, rimliga priser och klart roliga att köra för dom pengarna.


Har skannat den på bmw dom fattar knappt vad felet är, förmodligen är hela airbag enheten (databoxen) pajj :/


jo e36 verkar vara en bra bil att börja med dock vill man väl ha en diff från 325/328? antar ja

_________________
Johan Westin
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
tips på trackday bil!
8850 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande