Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Jobba för ett annat synsätt på ljud från motoraktiviteter? | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 10 besök senaste veckan (71794 totalt) |
Jag kan inte släppa det att jag vill marknadsföra svensk racing bättre. Inte bara STCC och de klasser man ser på TV (det lilla man ser) utan framför allt den stora svenska amatörracingen vi har. Jag önskar någon ville följa SPVM ett år och göra en dokumentärfilm om hur och viktig social del racingen har i mångas liv. Om man vänder på slantarna för att ha råd, om hur man hjälps åt, trots att man är konkurrenter på banan och om hur kul publiken har (och hur stor publiken faktiskt är) då de kommer till banorna. _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||||
RF har väl årsstämma till helgen, hur agerar SBF i det sammanhanget (jag har ingen aning)?
|
||||||
Vad är egentligen problemet med ljudnivån, är det att grannar till banorna klagar och att det i sin tur riskerar att skapa förbud för banornas verksamhet?
Har reglerna skärpts vad gäller bullernivå för grannarna eller varför har det införts hårdare regler? De som störs kommer ju alltid att störas och de som tycker illa om motorsport kommer alltid att tycka illa om motorsport! Oavsett om det är 95 eller 110 decibel eller om det är blyad bensin eller E85.. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||
Precis! Man behöver ju inte vara allmänt fientlig och reta upp folk i onödan - men det är ju ingen lösning att ge efter i all oändlighet, eftersom de som gnäller inte kommer att sluta med det förrän allt de ogillar eller inte begriper sig på är fullständigt nedlagt och utrotat.
_________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||
Kort resumé Varsego: Lagen bestämmer att det får låta en viss nivå vid grannarnas hus när det gäller den här typen av aktiviteter. Den lagen har funnits i många år och det är den vi måste följa. Inget annat. Vissa andra typer av aktiviteter (kulturevenemang, motorvägar och vad det nu kan vara) faller under andra lagar. Med max 95dB mätt vid bankanten enligt SBFs system så verkar man i princip klara lagkraven på alla banor. Dvs den "sämsta" nivån gäller överallt. Tanken är att det ska vara enhetligt så att samma regler gäller överallt så att man inte blir svartflaggad på vissa banor men får köra på andra. Eller att man inte ska ha olika maxnivåer olika dagar beroende på vindriktning och väderlek (som påverkar en massa!) _________________ Magnus Thomé |
||||||
Det svåra med att införa det som ett tekniskt reglemente är att mätmetoden varierar mängder mellan mätställen (öppet fält kontra tunnel låter olika), och dessutom kan du inte bygga mot regeln (tex veta hur nära du ligger), utan du måste testa dig fram, vid värsta mätstället du kommer att passera under säsongen. Lösningen är att sikta på 90dB istället, och plocka vinsterna när ledaren får teknisk flagg några varv från mål. |
||||||
Var hittar du den lagen? _________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n |
||||||
http://www.naturvardsverket.se/Stod- Tillämpning som (underlag till) lag (direktkoppling till böter, verksamhetsförbud etc) varierar säkert. Men det bör vara dessa som man lutar sig mot. I botten ligger väl Miljöbalken http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19 Intressanta kommentarer om mätmetodik i slutet på denna http://www.naturvardsverket.se/Docum |
||||||
Fast det där med bankanten verkar ju vara lite sissodär med, fick detta mail från vår cuprepresentant och är en sammanställning av vår premiär där och bl.a. Stod det såhär 2013 05 04 BMWSC Gatbilar och Cupbilar (Tävlingsbilar) grafikblad 1, CUP kval std/mod grp 1, LAFmax. Enligt NFS 2004:16 gäller vid bostadshus vardagar 07-19 en högstanivå på 60 dB LAFmax, kl19-22 samt röda dagar gäller 55 dB. För att klara dessa nivåer får inte den fasta mätaren på Mantorp Park ( olika nivåer gäller vid olika banor beroende på placering av fast mikrofon) med mikrofonen på altantaket vid kontoret (depåutfarten) överskrida 90 resp 85 dB LAF max. Detta gäller vid upp till 5 ms vindfall mot bostäder och med högst 20 fordon väl utspridda efter banans ca 3.106 meter. Grafikbladen visar att dessa nivåer överskrids mer eller mindre frekvent beroende på fordonstyper, antal fordon, flera fordon passerar miken samtidigt etc. vilket ger upphov till klagomål från störda boende (beroende på vindriktning och styrka), rapportering till .myndighet med åtföljande redovisning och utredning från Motorbanan etc (gäller vid "tysta" dagar). SBF.s styrelse har f.o.m. 2013 reglerat att alla fordon i kategorin Racing skall innehålla 95 dB vid en fgap mätt 10 meter från centrum av enskilt fordons passage ( i race-linjen). Mantorp Parks fasta mätare ligger 5 dB bortanför denna punkt, och således får inte den fasta mätaren logga mer än 90 dB för att motsvara SBF-regeln. Till hjälp finns också en gul varningslampa som tänds när denna nivå överskrids, så att hyresgästens ansvariga kan ta in berört fordon för åtgärd eller diskvalifikation. Lägre nivåer kan också avtalas för särskilda hyresgäster, beroende på banans tillstånd till buller dagar, avvikande tider för utsläpp, avstånd till bostäder etc. För Vägfordon finns ett ECE dokument (Tillverkardokument) som reglerar nivåer för dessa fordon vid en fgap till LAFmax 74/75dB vid 7,5 meters avstånd från centrum enskilt ekipage. För vägfordon råder alltså, som standard, betydligt lägre nivåer än för Tävlingsfordon. För Vägfordon kan således aldrig tillåtas nivåer över 95 dB LAFmax vid 10 meter fgap enskilt fordon. Hur långt ifrån bankanten (racelinjen) är 5db, jag fattar faktiskt inte, någon annan dom förstår ? _________________ Marcus Stålheim Vinnare BMW CUP klass special 2013 Etta 2010 Trea 2011 och Tvåa 2012 i klass Special |
||||||
Fast det där kan omöjligen gälla samtliga vägfordon utan bara personbilar? Lastbilar låter ju oftast enormt mkt mer. De som bor i Sthlm city med fönster mot gatan drabbas konstant av skallrande rutor dygnet runt pga lastbilar och andra stora fordon som åker förbi. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||
Det gick ju att konstarera redan förra året att en helt standard 997 GT3 får alltså inte köras på motorbana i sverige. Med nya mätmetoden så går saftblandaren på mantorp igång även med en helt standard 997 turbo om man inte släpper av på start/målrakan.
Mantorp Park säger att en de GT3:or (vet dock ej vilken?) som körde med ÖSK 2013-05-07 uppmättes till 105 dB https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Måste bli svårt på tävlingar, den som kör om till vänster förbi depåutfarten lär väl få svartflagg för att bilen kommer för nära mikrofonen? _________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||||||
Ja en grundsten i hela debatten vore väl ändå att racebilar på bana får låta lika mycket som bilar godkända för allmän väg. Det borde ingen politiker kunna tycka är en orimlig begäran! Helt sjukt det här. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||
gatbilar på gatan låter mer än vad dom får låta enligt reglerna... även fabriksnya sådana .... och där är problemet, på gatan struntar man i att följa reglerna som samhället sattit upp... medans på banan ska dom genomföras..... |
||||||
Att inte mäta på angivet avstånd och kompensera med ett lämpligt antal dB är lite av en slippery slope. Det blir nästan samma sak men inte exakt samma sak. Har man enormt med erfarenhet så bör man kunna ha grepp om hur det slår men man måste verkligen veta vad man håller på med. Att mäta ljudnivåer ute i verkligheten är INTE enkelt. _________________ Magnus Thomé |
||||||
En Miata med originalsystem låter 85-88db bara med vindbrus och däckljud... Och hur skulle det gå att EU-typa bilar med skojklaffar om de skulle låta max 75dB Kommunikation är inte lätt.. En fast mätare kan inte användas i SBFs reglemente om jag läst rätt. Mätare 10m från bilens mittlinje, två funktionärer heltid, skrivet protokoll... |
||||||
Jupp. Eller nästan jupp. Jag tror man utnyttjar brister i lagkravens mätsätt. (Vilka varvtal som det blir och öppnar klaffarna strax ovanför det högsta varvtalet som blir under den lagstadgade mätmetoden.) Två helt olika lagar för de två aktiviteterna (bana vs gata), de två sätter upp helt olika krav och HELT olika mätsätt. Så alla trackdaymodeller från Porsche (GT3'or) som är godkända för gatan låter för mycket och kan inte köras på trackdays i sverige under SBF utan att byggas om från original. Duhhhhhhh. _________________ Magnus Thomé |
||||||
Men det kan ju knappast bli en rättvis mätning om nu Mantorp kompenserar och knutstorp följer anvisningarna om placering av mick som det ska vara, är inte hela tanken att alla ska mäta på samma sätt ? _________________ Marcus Stålheim Vinnare BMW CUP klass special 2013 Etta 2010 Trea 2011 och Tvåa 2012 i klass Special |
||||||
Som Niklas skrev så mäter man i år mycket aktivt med handhållen mätare på flera olika ställen. _________________ Magnus Thomé |
||||||
Ja, men inte tusan låter en standard 997 GT3 105 dB. Precis på gränsen att saftblandaren gick igång förra året, skulle gissa på 96-97 dB enligt den gamla mätutrustningen. Edit: Som kontrast, trackday på ringen: If you get a black flag, congratulations, you have a very loud car! (max ljudnivå 138dB) _________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||||||
Äntligen, har läst både miljöbalken och NFSen och jag ser inga krav att man måste klara några värden, eller är jag kass på läsning? Jag ser bara allmänna råd. _________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n |
||||||
så är det väl.... och man får överstiga när det inte är någon som klagar eller under vissa tillfällen.. däremot så kan Miljö och hälsa nämnden ge ålägganden åt vissa näringsidkare typ banägare att följa normerna. och ålägganden i miljö och hälsa måste man följa om man inte vill få vite |
||||||
Sparade trådar/FAQ Jobba för ett annat synsätt på ljud från motoraktiviteter? | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 10 besök senaste veckan (71794 totalt) |