| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Opel corsa -94 4x4 TURBO - 659whp
|
63 besök senaste veckan (300968 totalt) |
|
Den som jag har nu är ombyggd för mer drivning bak och förstärkt.
Det funkar väl för normal banåka och mer pulver än original även om lådan från början är av rätt kass konstruktion. Jag gjorde en handbromsvändning och klev av konan rätt brutalt och då sa det klonk-klonk
Evo drivlina har jag funderat på, bättre men inte "skottsäkert" direkt Celica gt4 ska vara rätt stabila dock? Sadev, x-trac, quaife eller liknande kostar ju mer än hela bilen men ojojoj så ballt _________________ Mattias Holmgren |
||||||||||||||
|
Re:
Evo och Celica är väl ganska lika i hållbarheten... Välja den som är lättast att hitta delar till. Vet att till mazdorna (GTR/GTX) är det populärt att använda Celica lådorna. Men personligen känns det som det borde finnas mer delar till evo lådorna, dom är mer vanliga än Celicorna. _________________ Erik Johansson Sommar: Mazda RX-7 -84 Vinter: Yamaha Viper M-TX -16 http://nosc.worlddisease.net |
||||||||||||||
|
Ska börja forska lite mer i ämnet innan man bestämmer sig för nåt.
Evo-lådorna är ju lite dyrare såklart men det verkar ju finnas gott om eftermarknadsdelar, diffar, drevsatser osv den dan det ev kan va aktuellt vilket juär ett + Skulle va fint att får tag i nån växellåda + f-låda att måtta mot ett c20-block med
_________________ Mattias Holmgren |
||||||||||||||
|
Har haft lite tid nu (bortajobb
En stark kandidat kan helt klart vara 02M alt. 02Q från VAG, sitter i typ audi A3, S3, TT, seat osv En sexväxlad 3-axlad låda, tillhörande vinkelväxel och haldexklump bak. Drivlinan verkar klara bra med pulver och till lådan finns det bla 4-växlade drevatser med dogringar. är det nån som har erfarenhet av dessa? _________________ Mattias Holmgren |
||||||||||||||
|
Re:
Den svaga punken på de lådorna är väll gafflarna som går av Roxnäs har ju haft endel bekymmer med sin fast med bara 2wd då _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||||||||||||
|
Re:
Kadetter har ju haft det, men det vet du nog om. http://www.opelsportclub.com/forums/ Projekttråd för den bilen finns på Zatzy och ännu mer info på OSC (fast svårare att hitta) _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||||||||||
|
Sedan finns ju lite grejor till att styra trycket i haldexklumpen bak så man får mer bakhjulsdrift.
Gasekke här på forumet har ju ganska hyffsad effekt. Det är inte ännu drivlinan som tagit stryk iaf , kopplingen är ju dock uppgraderad. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||||||||||
|
Jag har plågat min 02M låda väldigt mycket under många år nu och har kört av en växelförararm annars inga problem. Nära 300 hk och över 500nm vid förhållandevis låga varv, så håller det för den behandlingen så borde det gå bra i en lätt bil med.
_________________ Theo Tibblin Kör: Saker GT - 07 ,VW Golf V TDI Cup - 06, Audi A3 1,9 TDI Q - 02, Porsche 992 GT3 Touring - 22. |
||||||||||||||
|
Re:
Han har väll dsg i den _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||||||||||||
|
Re:
Jo wetterskogs kadett hag jag koll på, krävde bla att slipa ur blocket rätt ordentligt för f-lådan. Var egentligen bara fördelningslådansom var gt4, lådan var nån camry v6.
Det är en annan grej jag gillar med haldex, möjligheten att ha kvar handbromsfunktionen. Såg bla sqs som hade en ventil för att justera kraften bakåt med solenoid för att koppla från bakaxeln helt.
Det har jag även kunnat läsa mig till, verkar visa sig mer med dogring-satser i lådan. Jag borde klara mig rätt bra då, brukar vara rätt lugna växlingar när jag kör som tur e. Det jag vill är att det ska hålla för lite power, 6-700hk minst och allmänt "bus", jag gillar ju att sladda och då får man vara rätt brutal med en 4wd bil. När man kör konbana eller på vanlig bana litar man ju inte på grejjerna lika hårt med ryck och stötar. _________________ Mattias Holmgren |
||||||||||||||
|
Re:
Den funktionaliteten har ju även några Evo-generationer, ingen koll på vilka dessvärre. _________________ Mikael Svantesson "Busbil": Nissan 200SX S13 -92 Bruksräser: Subaru Levorg -18 |
||||||||||||||
|
Länk värd att titta på:
http://www.migweb.co.uk/forums/proje |
||||||||||||||
|
Re:
Ja! _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||||||||||
|
Re:
Jo det verkar ju vara så på iaf evo 4 och framåt, tror dock dom går bort på tillgång och pris. Såna drivlinor sparkar man ju inte direkt fram bakom husknuten
Även bakaxel inkl haldexklumpen? Pris på det?
Är ju samma fyrhjulsdrift ändå, alltså borde man kunna sätta i dsg sen om man skulle vilja av nån anledning
Är det nån som har koll på vars man kan hitta info om vilka utväxlingar som sitter i respektive bilar? nåån som har diffbroms fram eller bak original osv? _________________ Mattias Holmgren |
||||||||||||||
|
Jo givetvis kolla så det blir rätt bakaxelklump till rätt låda, det felet har jag redan provat göra en gång
Tänkte däremot vilka olika utväxlingar det finns i olika bilar, stegningar på lådor, slutväxlar osv. Kanske nån eller några bilar som har diffbroms original eller så? _________________ Mattias Holmgren |
||||||||||||||
|
Kan ge en liten input från min sida.
Åker 680hk 710nm med gt4 låda. Håller bra även om man släpper kopplingen vid 8000rpm på 2'an. 205lådorna är lätta att hitta i England och de har torsen bak Oem. Äldre 165/185 börjar bli svåra att hitta. Jag sliter lite med det idag för jag vill ha reservdelar om nått händer. Oavsett modell så hållet de bra, men 205 är nått bättre och inte jätte dyr i inköp. 205 saknat medbringare till drivaxlarna fram och så är splinsen nått grövre ut mot nav. Nu vet jag inte vart du bor, men har lite prylar liggandes om du vill måtta. Hel låda, delad låda etc. _________________ Marcus Gustafsson Mazda 323F GT4-R Mazda 323 GT-R |
||||||||||||||
|
Jag vred sönder min toyotalåda lätt som en plätt
Men,, det var morskt med vrid i maskin också. _________________ Patrick Wetterskog Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ |
||||||||||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Opel corsa -94 4x4 TURBO - 659whp
|
63 besök senaste veckan (300968 totalt) |