Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bullerkrav 95 dB en katastrof
1, 2, 3 ... 13, 14, 15   >>
2 besök senaste veckan (116608 totalt)
kent
karlskoga
Här sen Apr 2004
Inlägg: 184


Trådstartare
Man kan undra om grabbarna på SBF hadde otur när dom tänkte till att vi ska klara 95db
Med tanke på att ca 80% av vissa startfält inte klarar kraven , har inte Svensk motorsport tillräckligt
Svårt med att fylla startfälten redan nu kommer dessutom större delen av startfälten diskas pga ljudet

Jag tävlade senast i helgen och mycket riktigt ca7-8 bilar av10 klarar inte dB kraven
Det stora samtalsämnet i depån var givetvis om vi verkligen håller på med motorsport
Och det är som vanligt vi amatörracers som drabbas för av en konstig anledning
Så fort det är en proffs serie som dyker upp så heter det bullerdag vilken tur dom måste ha.

Det otäcka med det hela är att stora samtalsämnet är nu mera kan vi klassa in våra bilar
I Norge eller Danmark så det här kan vara början till slutet för svensk motorsport Grattis SBF.

_________________
kj
kent johansson
BMW M3 GTR
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Vi får se om det blir nåt "möte" på förbundsnivå denna vecka som det nämndes i helgen.

Det känns jätteskoj att ha varit arrangör på samma bana för två veckor sen och då mätt ett flertal bilar till 92-94dB enligt anvisningar från banuthyraren (då med fokus på miljötillstån) och dessa bilar sen mäts till 101-104dB enligt SBF's metod 40 m tidigare på rakan från andra sidan (reflekterande räcke bakom bilarna sett från mätaren).

Nu tillämpades reglerna "liberalt" för att det skulle bli några tävlingar. Undrar hur MSCC kommer att tillämpa ljuddelen på SSM.
Det kan ju inte bli endast Roadsport C kvar i schemat.

Samtliga klasser får väl söka samma dispens som elitklasserna, så fortsätter SBF att förtjäna öknamnet Dispensförbundet.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



Det är lockande att göra en överenskommelse inom Modsport, eller kanske t o m inom SPVM: "Om de flaggar av en bil under racet kör vi andra efter och parkerar i depån." Men det blir ju inte riktigt rätt det heller...

Nu på Kinnekulle blev det som sagt en liberal tolkning av reglerna, men det är inte hållbart i längden att arrangörerna ska behöva göra så.

Hoppas verkligen på ett bra möte i helgen!

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Niklas Falk skrev:
... (reflekterande räcke bakom bilarna sett från mätaren)....


Vem var det som mätte så???

Det är ju inte enligt reglerna, dvs även om det inte står vad som får och inte får vara på motstående sida från mätningen sett så får det ju varken vara räcke, betongmur eller varöfr inte mitt i en tunnel om det fanns typ. För det går ju emot hela tanken med kravet, dvs "konsekvent samma för alla på alla banor utan överaskningar." Som sagt, vem mätte?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Magnus Thomé skrev:
Niklas Falk skrev:
... (reflekterande räcke bakom bilarna sett från mätaren)....


Vem var det som mätte så???

Det är ju inte enligt reglerna, dvs även om det inte står vad som får och inte får vara på motstående sida från mätningen sett så får det ju varken vara räcke, betongmur eller varöfr inte mitt i en tunnel om det fanns typ. För det går ju emot hela tanken med kravet, dvs "konsekvent samma för alla på alla banor utan överaskningar." Som sagt, vem mätte?
SSK naturligtvis (Tävlingsarrangör).
platsen var naturligt vald eftersom det gjorde att protokollförande funktionär kunde plocka bilarna på väg till Parc Fermé.

Man kan även tolka reglerna som att man ska mäta där mätaren ger störst utslag (största möjliga brötande).
Värdena överensstämde ungefär med Gelleråsens mätningar vid onsdagsträningar.

Köhlerpreppad M3E36, 101dB insugsljud...

Det är stor diff mot fjolårets tillämpning, precis som förutspått i höstas.

Rådet kan blir hårt; Dämpa tills fågelkvitter överröstar eller stanna hemma.
Det är ju omöjligt att själv göra mätningar som man kan vara säker kommer inom 3dB det på banan. Skoj att åka till Knutan på vint och förlust för att köra ett varv.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Tragiskt att svensk racing blivit mer en tävling i att klara bullerreglerna än att komma först över mållinjen.
Tur de inte har tävlingar i billjud på vara banor, för det kan väl knappast passera?
Ska bli spännande att se hur det hanteras på Veldromloppet och SSM.
En del av våra historiska racers har onekligen problem att få till en dämpning som klarar nuvarande mätmetoder. Inte helt lätt att åtgärda på alla bilar heller. Både ur ett praktiskt och historiskt perspektiv.
Som tur är kan man ju tävla nere i Europa på de banor som inte har lika hårda restriktioner.
Tror inte grundproblemet egentligen är 95 b, utansnarare ett felaktigt utformat regelverk för hur mätningar ska genomföras. Hade för någon vecka sedan ett intressant samtal med en av landets ledande experter på detta. Det gav en hel del vatten på min kvarn kan man säga...
Ett mer precist regelverk hade underlättat för både arrangörer och aktiva, nu är det i praktiken fullkomligt oförutsägbart. Det var väl knappast meningen?
Som tävlande måste jag veta att mitt ekipage mäts lika från bana till bana och tävlingsdag till tävlingsdag, oavsett vem som håller i micken (den bör för övrigt stå på stativ om man är noga...)
Hur ska jag annars kunna veta att jag har ordning på ljudbilden?

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Jag ser det som positivt att det är katastrof i år med masssvartflaggningar osv.

"Va i %#%# menar du Magnus" hör jag nu

Men att det är katastrof betyder att det är större möjlighet att få till en dialog med SBF och att på så sätt ändra regelverkat. Hade allt lirat överlag och några enstaka stackare vid slumpvis tillfällen blivit svartflaggade så hade SBF kunnat sagt att se vad bra det fungerar det här tänker vi inte diskutera.

_________________
Magnus Thomé
Citera
henrik rosengren
norra vram
Här sen Feb 2005
Inlägg: 163



Tycker SBF direkt ska till skrivas av alla , inte bara här på rejsa, jag tror inte de läser här så mycket.

Tyvärr verkar de efterblivna på SBF , jag har skrivit och sänt bilder på några av mina DTM 190E och förklarat att detta är fd fabriksbilar och dessutom homogloering special , så inga förändringar får göras.

Det enda svaret som de gav mig var lika intelligent som min 7åring skulle gett,, dvs,, du får ta kontakt med firman Ferrea som de tydligen har något under bordet avtal med , att de skulle bygga om mina avgas delar.
Precis som jag skulle sätta någon annan på detta när jag själv bygger tävlings bilar / delar yrkesmässigt.

Det går dessutom inte pga homogloeringen.

Så resultatet är att jag skiter i Sverige och åker i Europa. Kan inte heller åka track day i Sverige utan att ta ner varvstoppet till 7000rpm där den inte drar , men hur kul är detta när motorn ska ha 8000-10500rpm.

_________________
henrik rosengren
Citera
Superkart
Värnamo
Här sen Mar 2005
Inlägg: 812



Hur stort är själva avgasljudet?
Insug, vindbrus, däckfriktion, växellåda.

För mig som åker superkart visade det sig att det inte gjorde någon skillnad när man bytte ljuddämpare. Gjorts tester på Gelleråsen.

_________________
Magnus Jonasson #81
9:a German Superkart Series 2010
7:a German Superkart Series 2011
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Superkart skrev:
däckfriktion


Hur de ska sätta upp regler och mätning av max ljudnivåer när det gäller drifting är en intressant nöt att knäcka.


Helt annan ljudkaraktär. Maxnivåerna uppstår på helt andra ställen längs banan. Jag tror att det är "tänkte inte på det" från SBF

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Magnus Thomé skrev:
Superkart skrev:
däckfriktion


Hur de ska sätta upp regler och mätning av max ljudnivåer när det gäller drifting är en intressant nöt att knäcka.


Helt annan ljudkaraktär. Maxnivåerna uppstår på helt andra ställen längs banan. Jag tror att det är "tänkte inte på det" från SBF
Det står fullgaspassering, och det är mao i kurvan du ska mäta på 10m avstånd. Lycka till att ens komma i närheten av 110db ovanifrån.
Lösningen är att dämpa mätaren

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724



Jag kan inte förstå att det överhuvudtaget skall finnas bullerkrav, det är ju för bövelen en tävlingsbana vi pratar om. Hur mycket låter det 10m från landningsbanan när de kommersiella planen drar iväg, eller bredvid spåret när tåget passerar? Jag vet inte men det känns som lite högre än fågelkvitter.

_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Att en motorbana klassas som miljöstörande (buller) verksamhet är en annan frågeställning och Motorvägar, järnväg, flygplatser mäts på annat vis (och viljan att göra åtgärder är annorlunda).
Den fighten kan vi fortsätta på annan plats.

Frågan som kommit upp iår är just det käcka tekniska reglementet som inte verkar ha fattat hur mycket plats, väder och vind påverkar. Tillämpningen är jätteannorlunda än tidigare och det är snudd på omöjligt att i förväg verifiera att man ligger rätt.
Alla tidigare år har alla banor tvingats följa sitt tillstånd och det har fungerat med gissningsvis 5dB högre nivå än som mäts nu.

Om vi inte hör nåt så får vi se hur det går på Velodromloppet för att få en aning om det är nån vits att sikta på SSM öht. Det har varit väldigt tyst om hur det gick på Anderstorp. Det ryktas om svartflaggning av ledare i race etc, men det har varit väldans lite buller runt det.
http://rhkswe.org/forum/index.php?topic=1236.0

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
90q20v
Halmstad
Här sen Jul 2010
Inlägg: 263



Jakob Hultkvist skrev:
Jag kan inte förstå att det överhuvudtaget skall finnas bullerkrav, det är ju för bövelen en tävlingsbana vi pratar om. Hur mycket låter det 10m från landningsbanan när de kommersiella planen drar iväg, eller bredvid spåret när tåget passerar? Jag vet inte men det känns som lite högre än fågelkvitter.


Jag håller med dig till viss del.

Det som är intressant är buller på de mätpunkter som finns kring banorna.
Tex hos de kringboende.

Det gjordes mätningar på Mantorp sist jag var där.
Motorvägen och vinden störde mer än ljudet från motorbanan...

Att det sedan inte ska vara raka rör.. En annan sak.

Men om de stora tävlingsklasserna får dispens, då borde det vara samma för alla.

Det är en j-kla trams och daltande i samhället idag.
Om stadsbor flyttar ut på landet så kan grannbonden som bedriver näringsverksamhet få problem.

Om du köper en fastighet i närheten av en motorbana, en järnväg, en bonde, en stor väg, ovanför en krog i centrum osv... Då får du räkna med att det kommer låta..

Tror Ni boende i Visby centrum gnäller när det är stockholmsveckan??

Nej!
Utöka körningarna på motorbanorna, få fler intresserade av motorsport, se till att de närboende har glädje av detta.
Ge dem fribiljetter till alla event, möjlighet till att hyra ut rum eller stugor.
Passar det inte, så för tusan, sälj och flytta dit inget ligger i närheten.

Det är tråkigt att läsa om allt trams.

Upplevt ljud är inte samma som uppmätt..

Våran leksak ligger på gränsen, uppmätt 95db som max på Mantorp.
Och den låter inte speciellt mycket.
Jag är inte intresserad av att lägga massor med pengar hos Feritta.

Tycker synd om dem som har en helbilgodkänd gatbil och egentligen inte bygga om avgassystemet.

Mvh Emil

_________________
Emil Nilsson
Ordförande Audi Clubsport
Team Tidsoptimisterna Racing
Audi Club Sport
Citera
3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1066



Mina föräldrar flyttade från stockholm till Västervik lite norr om stan för att få "lungn och ro" nu när dom gått i pension.

Sen kom dom på att man kör speedway i Västervik typ runt hörnet från där dom bosatte sig.
Och varje gång jag kom ner så klagade dom ååå gud vad det låter, vi kan inte sitta ute och fika på helgerna.

Skäms man då och nu?


JA

_________________
Janne Ström
Citera
Daniel Johansson
Avesta
Här sen Mar 2003
Inlägg: 67



90q20v skrev:

Tycker synd om dem som har en helbilgodkänd gatbil och egentligen inte bygga om avgassystemet.

Mvh Emil
Fast just det argumentet biter dåligt när det gäller att bygga om åt andra hållet Håller med i sak, dock.

_________________
Absolute beginner
Citera
Linus P
Uppsala
Här sen Dec 2006
Inlägg: 1305



Det går inte att jämföra bullret från en motorbana med bullret från en flygplats, en motorväg, konsert eller krog. Det är olika typer av buller och det är olika tillvägagångssätt för att få bedriva olika verksamheter/tillställningar. Och dessutom olika myndigheter som handlägger olika saker. En motorbana är tillståndspliktig miljöfarlig verksamhet enligt vår kära miljöbalk, och eftersom att ansökan om tillstånd lämnas till länsstyrelsen bör det falla under B-verksamhet (A och B kräver tillstånd, C-verksamhet räcker med anmälan om verksamhet). En flygplats eller väg går under samhällsviktig funktion och oftast finns även en klassning om riksintresse. Någon sådan klassning saknar våra motorbanor (Anderstorp borde få klassningen Riksintresse kultumiljö, kan jag tycka thumbs up ).

Sen finns det en lång "radda" i kapitlet allmänna hänsynsregler i miljöbalken som verksamhetsutövaren (den som sökt tillstånd för att använda banan) ständigt ska uppfylla. Exempelvis krav på att använda senaste teknik för att minska miljöpåverkan (buller, vibrationer, utsläpp eller vad det nu må vara). Saknar man tyngden i att ses som ett riksintresse eller en viktig samhällsfunktion så kan det leda till väldigt svåra krav på verksamhetsutövaren. Och i ett sånt läge spelar det ingen roll vem som var först, den boende som klagar eller själva motorbanan. Här har folk som tänker med arslet när dom bosätter sig en stor fördel thumbs down . Det är därför som t.ex. Försvarsmakten är livrädda för ytterligare tillkommande bebyggelse/invånare inom deras områden som klassas som riksintresse, då klagomål kan ge mycket stor negativ påverkan på verksamheten eller medföra enorma kostnadsökningar (och i värsta fall omöjliggöra verksamheten). Och då pratar vi ändå om riksintresse för vårt totalförsvar och rikets säkerhet, och därmed på en helt annan nivå än en motorbana! Då ser ni svårigheten för en motorbana att hävda sin rätt, och då hjäler det inte med att ha ett förbund som håller på stenhårda dB-krav. En ägare till en motorbana har ju heller sällan möjlighet att lösa in påverkade fastigheter eller utföra tilläggsisoleringar för att minska bullerpåverkan. Ej heller möjlighet att flytta verksamheten! Då återstår endast begränsningar av verksamheten. Minska antalet dagar som banan kan vara öppen eller tillämpa nya, strikta bullerkrav. Vad tror ni den som sökt tillståndet väljer? Detta är lite grann vad hänsynsreglerna tar upp. Man skulle dock kunna hävda saker som att kostnaden inte får vara orimlig i förhållande till miljövinsten m.m., så som det står skrivet i miljöbalken. Här kan jag tycka att SBF borde ha kommit in och hjälpt till, istället för att införa 95 dB rakt av (pratar SBF med andra länders förbund och dess miljölagstiftningar?). Några här har ju redan skrivit hur det är nästan tekniskt omöjligt att minska bullret. Jag förstår banägarnas frustration, för de vill knappast jävlas med de som kör.

Jävligast är att kraven kanske kommer skärpas mer och mer, och till sist genererar däcken mer buller än motorerna, ungefär som det är på motorvägarna idag. Eller transmissionsljudet, som någon annan var inne på. Eller ljudet från avgasknallar/responssystem. För att inte tala om ljudet från speakern, som ligger på en helt annan bullernivå och med ett ljud som sprids på ett annat sätt (högt placerade högtalare där ljudvågarna sprids enklare). Viktigast för sporten och trovärdigheten är att det inte finns några som helst tveksamheter kring mätningarna och att de görs på ett korrekt sätt. Sen får vi försöka påverka de med mandat att se över 95 dB-gränsen. 95 dB är väl bara en riktlinje från ett förbund (erkänner att jag inte vet detaljerna kring detta från SBF), och inget som står reglerat i någon förordning. Det är väl heller inte t.ex. Naturvårdsverkets riktlinjer? Alltså, det borde vara fritt fram att påverka

_________________
Linus Pettersson

Svenska Wankelregistret
Citera
Mikael Svantesson
Stockholm
Här sen Dec 2007
Inlägg: 279



90q20v skrev:
Jakob Hultkvist skrev:
Jag kan inte förstå att det överhuvudtaget skall finnas bullerkrav, det är ju för bövelen en tävlingsbana vi pratar om. Hur mycket låter det 10m från landningsbanan när de kommersiella planen drar iväg, eller bredvid spåret när tåget passerar? Jag vet inte men det känns som lite högre än fågelkvitter.


Jag håller med dig till viss del.

Det som är intressant är buller på de mätpunkter som finns kring banorna.
Tex hos de kringboende.

Det gjordes mätningar på Mantorp sist jag var där.
Motorvägen och vinden störde mer än ljudet från motorbanan...

Att det sedan inte ska vara raka rör.. En annan sak.

Men om de stora tävlingsklasserna får dispens, då borde det vara samma för alla.

Det är en j-kla trams och daltande i samhället idag.
Om stadsbor flyttar ut på landet så kan grannbonden som bedriver näringsverksamhet få problem.

Om du köper en fastighet i närheten av en motorbana, en järnväg, en bonde, en stor väg, ovanför en krog i centrum osv... Då får du räkna med att det kommer låta..

Tror Ni boende i Visby centrum gnäller när det är stockholmsveckan??

Nej!
Utöka körningarna på motorbanorna, få fler intresserade av motorsport, se till att de närboende har glädje av detta.
Ge dem fribiljetter till alla event, möjlighet till att hyra ut rum eller stugor.
Passar det inte, så för tusan, sälj och flytta dit inget ligger i närheten.

Det är tråkigt att läsa om allt trams.

Upplevt ljud är inte samma som uppmätt..

Våran leksak ligger på gränsen, uppmätt 95db som max på Mantorp.
Och den låter inte speciellt mycket.
Jag är inte intresserad av att lägga massor med pengar hos Feritta.

Tycker synd om dem som har en helbilgodkänd gatbil och egentligen inte bygga om avgassystemet.

Mvh Emil

Jag har inte heller förstått hur tusan folk kan flytta till precis bredvid en flygplats, motorbana eller tågräls som legat där sen långt innan de flyttade dit (eller huset byggdes) och sen klaga på ljudnivån.
Det är väl ändå någonting som man bör ta i beräkning när man flyttar, att man ska trivas med omgivningen?

Undrar hur hög ljudnivån är runt diverse fotbollsarenor vid matchtid?

I överlag är det synd att motorsporten har blivit något fult här i Sverige.

_________________
Mikael Svantesson
"Busbil": Nissan 200SX S13 -92
Bruksräser: Subaru Levorg -18
Citera
S Agartsson
Örebro
Här sen Maj 2011
Inlägg: 366



Var i USA för ett par månader sen och tittade på Nascar.
Vi var ett gäng som var där i affärer men jag lyckades övertala de andra om att vi skulle passa på att se ett race. Det är alltså enbart jag som är motorintresserad i sällskapet!

När vi kliver ur bilen på parkeringen och man hör motorljudet inifrån arenan fullkomligt strålar de andra! "Va är det där, vi måste dit! F*n va häftigt!"
Jag var nog sist in på själva läktaren

Det går inte att föreställa sig hur mycket det dånar. Alla var lyriska även om det inte gick att kommunicera med varandra ens bakom läktaren.

Så, kommer man hem och blir påmind om det här... Jag tappar suget, vet inte om jag kommer se något STCC i år..

EN ANNAN J*VLIGT KUL GREJ:

DIF-AIK hade sitt första derby på nya Friends arena för ett par veckor sen. Om man hängt med lite där så vet ni kanske att Friends ryktats ha väldigt dålig akustik och att klackarna knappats hörts. Därför hade man decibelmätare vid publiken för att visa att "det hörs visst bra här". Både AIK och DIF klacken producerade över 110dB vid mål! Kommentatorerna påpekade ungefär att "det var ju inte så tokigt". Det är skillnad på sport och sport tydligen...

_________________
Stefan Agartsson

"Are You Driving with Your Eyes Open, or are You, Like, Using the Force?"
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006



Har någon hört något från tillverkare / återförsäljare av helfordonsgodkända bilar som inte längre får köras på svenska motorbanor?

Hur påverkar de nya reglerna försäljningen av exempelvis Porsche GT3/GT2/turbo?

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Fredrik Nyström skrev:
Har någon hört något från tillverkare / återförsäljare av helfordonsgodkända bilar som inte längre får köras på svenska motorbanor?

Hur påverkar de nya reglerna försäljningen av exempelvis Porsche GT3/GT2/turbo?



"Ja och sen har vi ju några modeller som är speciellt extraanpassade för bankörning, s.k. track days. Klart de kostar lite extra mot de vanliga 911-modellerna men de är verkligen kanon på bana, där kommer de verkligen till sin rätt! Men kom nu bara ihåg att du får inte köra med dom på någon bana i sverige."




_________________
Magnus Thomé
Citera
Allmänt banåkaforum
Bullerkrav 95 dB en katastrof
1, 2, 3 ... 13, 14, 15   >>
2 besök senaste veckan (116608 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande