Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Flygfilmade videos nu realistiskt även för oss amatörer
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (12846 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Helt otroligt att man inte behöver en riktig helikopter längre för att göra såna här übervackra videos. Fjärrstyrda quadcopters är liksom i en helt annan - och överkomlig - prisklass. Dessutom poppar det upp företag där man kan hyra detta istället för att köpa själv. Ball




_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Tekniken blir billigare, men det krävs fortfarande idéer, kunskap och tid.

En quadcopter möjliggör vinklar som är stört omöjliga med handhållet (kran eller wirekamera möjligen).
Vinkeln rätt fram i kurvan på 2 meters höjd är ju lite svår att få (skulle det bli fel och bilar kör på quadcoptern så är det ingen terminal katastrof, större kameror på kran vill man nog inte placera där).

Man ska ju kunna se ögonvitorna på förarna

Undrar om nån/några copeterfilmare skulle kunna få leka fram trevliga sekvenser till STCC eller likande. Det blir ju för eftersändning iofs, men motorsporten skulle må bra av lite nya filmgrepp (det gäller ju att få ut varumärke och annonsörer i virusmedierna (där det sprider sig självt om det är "coolt")).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Tekniken blir billigare, men det krävs fortfarande idéer, kunskap och tid.

Verkligen. Vem minns inte i början av desktop publishingeran


Niklas Falk skrev:
...virusmedierna (där det sprider sig självt om det är "coolt")).

Jupp. Finns möjligheter för den driftiga just nu. Innan det blir vardagsmat.

_________________
Magnus Thomé
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743



Det är nästan redan vardagsmat, har för mig att några exempel redan finns bland svenska produktionsbolag bla. Meter.

Sedan är det väl ingen som missat sista avsnittet av Topgear i år? ;-)

_________________
Christian Lange
458
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



C skrev:
Det är nästan redan vardagsmat, har för mig att några exempel redan finns bland svenska produktionsbolag bla. Meter.

Sedan är det väl ingen som missat sista avsnittet av Topgear i år? ;-)
Det krävs ju lite eftertanke för att det ska bli snyggt och inte bara en teknikshowoff (lite som krankameror eller zoom på hemmavideokameran).
Gatkväll i Örebro eller vad det var var ju filmat med finess, där coptern användes på ett sätt där det var svårt att veta om det var handhållet istället. Materialet gick före tekniken.

Hur snabbt flyger de? Kan de följa en bil på några meters håll (upp till 100 knyck kanske)?
Tänker på man-mot-man längs rakan filmat från sidan

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Jag har faktiskt en...

Måste börja använda den bara.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



MaZ skrev:
Jag har faktiskt en...

Måste börja använda den bara.
Kan du få den att följa bilen 10m efter, som en liten droid-hund?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Roligt att ALLA frågar samma sak...

Nej, varför skulle det gå? :P

Däremot kan man göra massa andra saker som att ställa om vad som är riktningen för spakarna, antingen som en radiostyrd bil där framåt är famåt i farkostens riktning oavsett riktning eller så kan man få "framåt" i en kompassriktning så att om man trycker framåt så går den alltid t ex bäring 234.3* eller så kan man ställa den polärt, att "bakåt" alltid kör farkosten till en viss koordinat och att man alltså kan få den att åka i en perfekt cirkel genom att trycka "åk höger". Går såklart att låsa den i en punkt så att den håller sig hängande på samma ställe oavsett (nåja) hur mycket det blåser, eller få den att kompensera vindavdrift osv.

Sen sitter det ju såklart ett gyrostabiliserat kamerastativ på den också (gimbal) som gör att allt blir magiskt mjukt och utan pitch/yaw när man flyger omkring.

Massor att lära sig.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
C skrev:
Det är nästan redan vardagsmat, har för mig att några exempel redan finns bland svenska produktionsbolag bla. Meter.

Sedan är det väl ingen som missat sista avsnittet av Topgear i år? ;-)

thumbs up

Men jag tänkte mer att få ett youtubeklipp att bli lite halvviralt mer än vad jag tänkte på snygga tvprogram. Typ en svensk klubbracingserie får sin serie synlig bland en massa fler svenskar än vad som annars blitt.

_________________
Magnus Thomé
Citera
SHySwe
Fagersta
Här sen Aug 2010
Inlägg: 358



Skakfria och tydliga bilder på så långt håll.

Så:
Vad användes för grejer i videon?
Kamera? Quadcopter? Att tänka på?

_________________
Samuel Hyving
Lekbil: Chrysler PT Cruiser GT
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
SRyLul skrev:
Skakfria och tydliga bilder på så långt håll.

Så:
Vad användes för grejer i videon?
Kamera? Quadcopter? Att tänka på?


Youtubes antiskakfunktion funkar ju otroligt bra om inte annat finns tillgängligt thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904



Har en polare som pysslar lite med detta. I samband med att jag fick se hans filmer började jag ju fundera...

En yngling med lite tid över, en utrustning för att filma och flyga med, en bana, många rejsianer. Hur många av er skulle kasta upp ett par hundringar för en film på er själva under ett varv? Jag skulle ledigt göra det. Finns en slant att dra in tror jag om man vill ägna ett par dagar på banan med sin utrustning. Finns sannolikt en massa restriktioner runt banorna men det kan vara värt att undersöka för den som har tid och lust.

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Skall man ha en quad/hexa som klarar att följa en bil i 200 blås så kommer den troligen att kosta ungefär lika mycket som bilen...

Så håll tankarna inom rimlighetens gräns, upp till runt 70 blås är rimligt, beroende på vind. Att följa en bil är inte rimligt.
Tänk mer som att det är en oändlig kran/arm än en helikopter, dvs mer flytande mjuka långsamma rörelser än snabba zick-zack rörelser och akrobatflygning. Helin är oftast inte bekymret utan att gimballen inte kan kompensera bankning på över säg 30* eller så. Att filma utan gimbal motsvarar väl att typ kasta kameran och försöka få bra film.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
nicemd
Stockholm/Nacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 149



Råkade ramla på den här sidan: http://mikrokopter.com/ucwiki/en/FollowMe

En riktigt smart heli behöver ju inte följa bilen runt hela banan utan kan gena om banan är rund. Den kan också stiga i höjd om bilen kommer för lång bort.

_________________
N i c l a s E m d e l i u s
Caterham CSR
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
nicemd skrev:
Råkade ramla på den här sidan: http://mikrokopter.com/ucwiki/en/FollowMe

En riktigt smart heli behöver ju inte följa bilen runt hela banan utan kan gena om banan är rund. Den kan också stiga i höjd om bilen kommer för lång bort.


Automatisk follow me, hahaha, cool thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Wow. Mantorp. Autoropa. Najs.

Citat:
Windy windy windy :/ ...

Filmed with a TBS Discovery and a GoPro White Edition...



_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Man skulle kunna filma för att analysera spårval ganska tydligt thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Kul med leksaker! Men jösses vad det finns grejer

www.mikrocontroller.com

_________________
Magnus Thomé
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4681



Magnus Thomé skrev:
Wow. Mantorp. Autoropa. Najs.

Citat:
Windy windy windy :/ ...

Filmed with a TBS Discovery and a GoPro White Edition...




Varför kan inte folk lära sig att INTE använda youtube's stabiliseringsfunktion...

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Kul teknik. Men det krävs fortfarande en idé och ett fungerande synopsis för det ska bli lite mer än nyhetens behag.... Men om man klipper in kopterscenerna på rätt sätt i ett i övrigt intressant material så tror jag det blir roligare än att bara se bilar köra runt banan i helikopterperspektiv.
Om man inte är ute efter spårvalsanlyser förstås, men då ska man nog filma med fokus på det, med repeterbara bildvinklar. Teknikne är ett medel, inte ett mål.

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Bosse L skrev:
Kul teknik. Men det krävs fortfarande en idé och ett fungerande synopsis för det ska bli lite mer än nyhetens behag.... Men om man klipper in kopterscenerna på rätt sätt i ett i övrigt intressant material så tror jag det blir roligare än att bara se bilar köra runt banan i helikopterperspektiv.
Om man inte är ute efter spårvalsanlyser förstås, men då ska man nog filma med fokus på det, med repeterbara bildvinklar. Teknikne är ett medel, inte ett mål.


Det där sammafattar ju allt som är problemet med de flesta filmer från amatörfilmare. Man måste lägga ner lite mer tid än att stå på samma ställe hela dan och filma bilar som tar en sväng för att det skall nåt. Men det orkar man inte.
Foto har samma problem, det är för enkelt att producera tusen bilder på en dag som ser exakt likadana ut och sen blåsa upp dom i en tråd på nätet. Brus är vad det är.
Ja jag är såklart bäst.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Bilder o videos
Flygfilmade videos nu realistiskt även för oss amatörer
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (12846 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande