Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2004-05-18/20 Kinnekulle Ring SVKG Bankalas/Förarkurs
1, 2   >>
11911 besök totalt
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439


Trådstartare
Jag var uppe och kikade en sväng och träffade bl.a. Klas NSX, Lasse Johansson med sin Elise, Lasse Falk med Speedfreak i släptåg samt *gulp* vad hette du nu igen med den andra Clio Sporten?
Klas lät mig till och med åka med ett antal varv eftersom han ville ha en annan syn på spårvalet än sitt egna. Och en annan syn fick han... Istället för att köra efter Magnus eländigt knyckiga spår försökte jag visa hur jag kör, smygandets ädla konst med mjuka fina böjar, men jag inser nog efter passet att har man mer effekt så kan nog Magnus/Klas spår vara helt rätt.
Förövrigt så måste jag säga att Hondan lät något otroligt trevligt inuti, det råmade gott uppåt 8000 rpm!

Nåja, Klas körde iallafall fortare efter Magnus spår än efter mitt.

Kul var det också att träffa dig Lasse F för första gången! Vi har ju setts här en hel del, men aldrig IRL. Tack Klas förresten för att du pekade ut vem Lasse var.

Nu Lasse F så får du fortsätta, jag fick ju i uppdrag att skriva något.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Lars Aldebo
Märsta
Här sen Jul 2003
Inlägg: 293



Lars heter Han Måste säga att det var en kanondag på kullen, lite mer körtid och det hade varit perfekt.
Första gången med r-däck och de(RE540S) funkade kalas. Mycket läckra bilar att beskåda fanns det också.
7st Porschar varav ingen var en "basmodell". 2st GT3 RS, 2st 996 GT2, 1st 996 GT3 mm.

_________________
/Lars Aldebo

Subaru BRZ
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Här kommer det lite pladder från Falk oxå...


Kul på Kullen!

Kanonväder var det, och många körda varv blev det.
En härlig blandning av bilar med lite övervikt åt porschehållet kanske. Jag var där i egenskap av medlem av Renaultklubben, inbjuden av SVKG. Tyvärr var representationen från Renaultklubben inte precis massiv.

Jag provade att åka lite olika spår. Både raktpåbromsochknyck-spåren och svepande mjuka eleganta varianter enligt Nißes skola. Jag kom fram till att jag inte blev så mycket klokare. Jag hoppas ShoppingClion trivdes med min kombination av udda spår...

Alltid trevligt att råka på rejsare IRL.

Junior tog lite bilder, han lägger nog upp några så småningom...




(Psst, Niße. Juniors nick är "Highspeedfreak")


Edit: Nyckfelstrisse...

_________________

Rice and shine
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439


Trådstartare
Lars Falk skrev:
(Psst, Niße. Juniors nick är "Highspeedfreak")


Dagens ungdomar skall då alltid vara värst!

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Tobias H
Lidköping
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1130



Va oxå där o titta några timmar va riktigt trevligt, med mkt bilar på banan o bra väder!
Lite bilder:

var ruggigt kul o se båda GT3 rs:arna jaga varandra för fullt på banan!

Edit: nu ska de funka!








_________________
Tobias Hilmersson
944 S2 "Murphy", 968CS
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439


Trådstartare
Hmmm... Jag ser dubbelt på några av bilderna. Vad var det i mjölken egentligen?

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Tobias H skrev:
var ruggigt kul o se båda GT3 rs:arna jaga varandra för fullt på banan!


Nästan lika häftigt som de två silvriga Cliosarnas jagande...

Fina bilder. thumbs up (vart de nu tog vägen...?)

_________________

Rice and shine
Citera
Lars Aldebo
Märsta
Här sen Jul 2003
Inlägg: 293



Det ser ut som två stycken Clios för att det går så fort Har jag fel?

_________________
/Lars Aldebo

Subaru BRZ
Citera
Tobias H
Lidköping
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1130



lyckades ta bort bilderna på servern

cliosarna gick rätt bra runt banan dom me

_________________
Tobias Hilmersson
944 S2 "Murphy", 968CS
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Här finns det fler bilder:

http://www.bildesign.se/media/Evenemang/2004/20040520%20-%20Bankalas_K . . . .

Foto, Johan Nordlund. thumbs up

_________________

Rice and shine
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1486

Namndispens
Namndispens

Fina bilder! Hur gick Indigo på banan? Det är en fräck bil tycker jag.

/Johan B

_________________
Johan B
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17319



Hur många dagar på ett år spenderar Klas på olika banor egentligen? Han verkar utnyttja bilen och sommaren väl. thumbs up

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2574



oj var det så många från rejsa som var där...

...själv träffade jag bara Lasse F och den andra Clion. Kul som alltid med SVKG. Jag är dock lite missnöjd med mina tider idag. Det märks att det var första gången på bana i år.

_________________
Peter Simons
Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med:
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465



Hej

Det var kul att åka me pappa på kullen, fast han körde långsamt som vanligt
Jämfört med kartar som jag är van vid kränger och understyr bilar jättemycket.
Mycket bilar att kolla på. GT3RS'ena gick bra runt banan. Den ballaste bilen enligt mej var nog NSX'en. En sådan skulle jag kunna tänka mej.

Här kommer några bilder från mej.
















































_________________
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2574



Flyttat från "Inför träffar"
Carl R skrev:
Peter S skrev:
Carl R skrev:

Hallå där... jag hade Jansa (Seven) i min grupp förrförra året.

Jamen nu pratar vi om förra året då Henrik sa att instruktörerna hade ett litet meddelande till Seven-åkarna i fortsättningskursen. "Ni får köra på egen hand."

Köra på egen hand... på gräset, gruset baklänges mm???
Jag hade tänkt åka med, men vi får vänta med att ge coaching tills eleverna åtminstone stannar på det svarta mer än 1½ varv i taget...
Snyggt kört i 60 Minutes. thumbs up


Jajaja... Jo det var lite obalans i bilen efter att jag hade byggt om lite i framvagnen. Det verkade funka så att jag fick så mycket bättre fäste fram att jag fick göra bakkrängaren mjukare. Sen blev det balans. Försökte dock att först komma överens med bilen utan att ställa om och det funkade ju inte så bra vilken teknik jag än använde. Hur man än gjorde så gick man för tidigt på gasen.

Däremot skall jag ärligt medge att det märktes att jag var ringrostig. Inte på snurrningarna så mycket som på att den sista "känslan" för konsten inte infann sig. Jag körde för mycket på tangeringspunkter och för lite på"känsla. Då jag istället övergick till känsla och sket i hur idealspåret från Mohlinaren till TV-böjen går så infann sig flytet. Med ett snävare spår kan man ha gasen i botten under en större del av sträckan med min bil. Som sagt. Det saknas varv bakom ratten i år för mig. Det borde ha gått en sekund snabbare men jag har inte farten i kroppen ännu i år. Måste komma ihåg att gasa mer och bromsa mindre. Om högerfoten lyfter innan bron så blir det inga bra tider på Kullen. Man måste hålla gasen dikt an, utnytja banan, svänga sent och utnyttja den lilla bankning som finns under bron för att ta det sista lilla unset. (Jo jag gillar att köra på Kullen...)

En av höjdpunkerna under dan var din dust med GT3 RS Porscharna. Kul att se Porscharna få smisk av en Miata genom böjarna. Sen var vår lilla fajt på 60 minutes också kul.

_________________
Peter Simons
Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med:
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954



Bra kört Peter, men det är klart vi måste tracka dig efter ett sånt bra uttalande.... följt av ett magplask. thumbs up Intressant med det nya spåret du hittade utanför sandfållorna i utgången på Kvarnen. fast det verkade inte gå så fort just där.

Jag har förresten bett Magnus att byta titel på tråden så att det blir "rätt" dvs SVKG förarkurs, fortsättningskurs och bankalas.

_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954



Från arrangörs- och funktionärshåll vill jag å SVKG:s vägnar er rejsadeltagare, eloge för bra uppträdande på banan och i övrigt. Tyvärr hade det behövts en veckas träff för att hinna prata med alla, jag hann knappt med att köra själv - > det blev ett fritt körpass på hela torsdagen, plus kvalet inför samt klubbtävlingen, men där gick det å andra sidan bra

Att stå ute på postering med flaggor (och kamera, bilder kommer) är dock ordentligt lärorikt så det är något jag rekommenderar alla som kör på bana. thumbs up

Hoppas ni trivdes - boka in samma helg nästa år för då kör vi igen!!! Glöm inte att det även är ett ypperligt tillfälle att ta sin licens. Vi klockade in nästan tre timmar effektiv bantid på licenseleverna under onsdagen.

_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2574



Kristoffer R skrev:
Bra kört Peter, men det är klart vi måste tracka dig efter ett sånt bra uttalande.... följt av ett magplask. thumbs up


...äh... Lite snurra har ingen instruktör mått dåligt av...

Har redan bokat in Pilothelgen till nästa år. För bästa effekt rekommenderas uppföljningskurs och 60-minutes/Bankalas. Rekommenderar även camping med tillhörande grillning på kvällen istället för att bo på Postiljonen. Vi hade skitskoj och var på banan i god tid. thumbs up thumbs up thumbs up

Jöttebårjare e goa tjommar!

_________________
Peter Simons
Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med:
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954



Helt rätt Peter. Jag hade inte ens höjd puls under körpassen (ljug). Vi är lite klena jag och Carl som bodde på hotellet men efter 20 m/s hela dagen, grus överallt och efter störtskuren vid startuppställningen genomsura kläder - alla fyra lagren - så var det gott att ställa sig i en varm hotelldusch....

Fet Modsport Alfetta:


Elev i förarlicenskursen - ser ut att vara Måns i Annikas Miata:


Sist men inte minst Peter, körandes på det svarta:

_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
Johan6504
Göteborg
Här sen Apr 2004
Inlägg: 207



Har lagt upp lite bilder från veckans händelser på Kinnekulle

040519 http://user.tninet.se/~npa501o/040519/index.html

040520 http://user.tninet.se/~npa501o/040520/index.html

_________________
Johan Lundberg

Ferrari 430 Scuderia -08
Porsche 911/991 GT3 -14
Volvo S90 T8 -18
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954



Finns nu lite skrivet samt bilder om licenskursen på min sida:
http://hem.passagen.se/rydquist/miata :woot:


Även värt att snart kolla in på brorsans sida:
http://www.carlrydquist.com/
Den lär uppdateras inom de närmaste dagarna.



Citat:
Fina bilder! Hur gick Indigo på banan? Det är en fräck bil tycker jag.

/Johan B



Jag hade nöjet att köra Micaels Indigo på banan för några år sen och den går riktigt gott. Volvosexan och växellådan förändrar helt karaktär när man placerar den i en lätt roadster isf en tung 960. Körmässigt var bilen väldigt bra, kanske en liten tendens att lätta av innerbakhjul i vissa situationer men inget att direkt hänga upp sig på. Just körställningen - eller snarare positioneringen av föraren i bilen nära bakaxeln och den långa motorhuven gör gott för känslan.

_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
Eftersnack
2004-05-18/20 Kinnekulle Ring SVKG Bankalas/Förarkurs
1, 2   >>
11911 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande