| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
BMW 330 BMW Cup #1 -serievinnare 2013! (SÅLD)
|
52358 besök totalt |
|
Re:
+1
Patrik, det är dags att trycka upp T-shirts a la Barrichello och dela ut till konkurrenterna "I am slower than the Skoog"
_________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||||
|
Ja, dom tiderna känns ju ljusår bort för stunden
Stort grattis!!! Sätt kameran på spot-mätning, så blir det bra! Du vill mäta ljuset utanför bilen....
_________________ Stefan Båging ---------------- BMW 328is -90 BMW Cup #42, Ganska mattsvart...
|
||||||
|
Bra kört, Patrik! Fina resultat har man vanligtvis gjort sig förtjänt av!
Du har bra koll på såväl bil som körning och du har precis visat vem man måste slå om man ska ha något att göra med totalen 2013. Kinnekulle är kul och jag hoppas vi kan bjuda på lite side-by-side-racing!
Precis som Stefan säger är det fel ljusmätning som är inställd. Spotmätning är rätt val, symbolen brukar vara en rektangel med en punkt i mitten. Då ställer kameran in exponeringen efter ljuset i mittpunkten = rätt exponering på banan medan kupeutrymmet kommer vara underexponerat. Själv hade jag minneskortshaveri så det blev ingen film från Mantorp.
_________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 BMW 550i Touring E61 Haase DD2 kart NS: 45 varv |
||||||
|
Händer inte mycket med bilen, den vilar sig i form inför Kinnekulle.
Äntligen så ser det ut som att jag skall kunna prova att åka med vinge bak på bilen tills Kullen. Jag köpte Göranssons gamla E46 S2000 vinge och lånade också ett fäste av West Coast som jag mallade av då jag inte var speciellt sugen att betala 2450:- + moms/st från BMW Motorsport
Sebastian på fartfabriken fixade fram ett par snabbt och lätt, dessutom till vettiga pengar Tack
Hålbilden tar jag från mallen i pelarborren och efter lite polering blir detta toppen! Återstår att se om det märks någon skillnad med/utan vinge. Personligen är jag ordentligt skeptiskt till att det gör någon skillnad, men vi får se
_________________ Patrik Skoog |
||||||
|
Kort racerapport Kinnekulle Ring deltävling 3&4:
Sent skriven, men tyvärr så har inte tiden bakom funnits förrän nu!
Anlände fredag i god tid, lastade av, besiktigade och numera traditionsenlig uppladdning med trevliga SC medlemmar på hotel Gustaf. Kött & öl gör tydligen att en skåning kör bättre
Kval: Klass Modifierad delas på de två möjliga kvalen, hälften kör med klass Standard och den andra halvan med klass Special. Tävlingsledningen hade nu lottat mig till klass Standard. Solen hade börjat visa sig och planen var att gå ut på lite mjukare däck för att få en bra tid innan det blev för varmt. Jag laddade på, gick in och kollade temp & tryck och fick från fassan... -vänster fram 97grader....
Trafiken var ENORM på kvalet, jag har aldrig upplevt ett värre kval. Jag gjorde vad jag kunde för att få ett fritt varv och tillslut så fick jag två fria varv. 1:00.130 blev bästa tid.
Nåväl, något förbannad åter till depån. Tankarna gick till Samson som fick kvala med Special och nu var ju Pole chanserna borta. JAg stod och tittade på tidena från passet och Samson landade tillslut på 1:00.260. Goda marginaler!
Tills nästa kval var jag tvungen att åka på hårdare däck för på racet funkar det inte med 97 grader däcktemp i 19 varv Jag ställde om bilen något och fick till 1:00.578 som bäst. Snacka om skillnad i tid. Som "tur" var så fick aldrig Johan ner sina tider och jag kunde räkna hem pole #2 för året!
Det hade jag inte räknat med på Kinnekulle, en bana som varken passar bilen eller som föraren gillar.
Till race 1 fick jag en bra start och kunde smita förbi en specialare i första inbromsningen och få häng på ledarna under slicksbilarnas första och andra långsamma varv. Detta är kalas, då får man en lucka bak. Jag visste att både Samson och Bergström var enormt sugna på att komma om.
Mina hårdare däck är helt enkelt kassa, dåligt mönster och jag får inte till en inställning/körstil som passar med dem. Nåväl, dessa var på så målet var att få den lucka som krävdes då framförallt Samson var snabbare per varv. Luckan till Samson & Bergström minskade efter halva racet var de i kapp. Vid varvningar ökade luckan igen och eftersom Samson & Bergström var delvis upptagna med varandra så kunde jag bibehålla ledningen in i mål! Sen visade det sig också att Johan fick bryta, vilket var synd. Kanske hade det kunnat bli fight de sista varven annars.
Nåväl, årets tredje vinst säkrad i klassen och en målgång som femma av hela startfältet !
Race 2 för dagen insåg jag att jag kommer bli omkörd om jag fortsätter på de hårdare däcken. Jag gick och hoppades på regn och kanske lyssnade någon på mig för det kom 10 st droppar 15 min innan start
Nåväl, på med de mjukare däcken och ställde om vad det gick. Eftersom jag inte har tid att träna så får det bli lite test under race också
Starten gick och jag kom iväg fint. Det var egentligen ganska odramatiskt då Johan fick en bra match att köra upp sig från att ha startat långt bak efter DNF och Bergström som inte riktigt lyckades få häng. Tyvärr så åkte han av senare i racet också I mål kom jag som etta i klassen och som fyra i hela startfältet, 34 sekunder till tvåan i klassen. Vad skall man säga mer än att jag är nöjd och som sagt över förväntan att köra hem så mycket poäng på denna bana. Diffen skar på Kullen så det besvarar lite av de konstiga "fenomen" jag brottades med. Nu behöver bilen lite ompyssling. Följande står på schemat: -Bygga om diffen helt. -Fixa lite med insuget. -Nya däck (de från 2006 hänger inte med längre)
-Bygga om delar av avgassystemet -Ny framruta (spricka efter ha fått ett stenskott) -Damsuga och tvätta bilen
...så får vi hoppas jag hinner med till Mantorp, 30 dagar dit
Film kommer, vet något ett bra program att konvertera mp4 format till något som funkar med Windows Live Movie Maker ? _________________ Patrik Skoog |
||||||
|
Grattis till grym poängskörd!
Det är jobbigt många poäng upp till dig nu. Kinnekulle var ju en bana som jag tänkte att avståndet skulle krympa lite... Nåväl, din position är välförtjänt. Du kör fort och bilen funkar, då blir det många poäng.
_________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 BMW 550i Touring E61 Haase DD2 kart NS: 45 varv |
||||||
|
Mantorp närmar sig och bilen hänger på lyften i samma skick som den lämnade Kinnekulle
Jag skulle behöva en mekaniker
Mycket står på "att göra listan" innan den blir 100% raceklar, men diffen är åter igen från Peder efter haveriet på Kinnekulle då den nästan skar (igen) samt att rampvinklarna är återställda till original eftersom leverantören av de modifierade ramperna lämnat usel kvalité på sitt jobb. Ingen skugga över Mobimech utan tack för grym service som vanligt Peder!
De första 4 deltävlingarna kördes på gamla däck så nu var det dax att lyxa till det lite med 8 nya för att kanske kunna åka lite fortare. 4 Kuhmo och dessutom 4st D-Mack däck för utprovning från Mikael http://www.mickegson.com/. Tack för däcken Micke!
Planen är att köra test mot Kuhmo (ett kval och ett race). Får se om möjligheten ges på Mantorp annars får det bli Knutan.
||||||
|
Fint med nya däck
Hade du fått rampvinklarna ombearbetade i diffen?
_________________ Fredrik Rapp BMW E21 -78 Toyota Corolla -75 Toyota Supra -84 |
||||||
|
Re:
Kör inte in dem, fullt järn direkt. Jag tycker K91 är skumma, får inte till det med dem på min bil. Kommer inte upp i temp heller ca 50-60 grader som max hur jag än gör. Får man upp Kuhmo däcken i vettig temp typ 80-90 grader är det enorm skillnad i bett! Ja rampvinklarna är omarbetade till det jag ville ha av en här på rejsa som påstod sig kunna. Alla jag känner som köpt till 188 huset har havererat efter 2-3h drift. Diplomatiskt uttryckt ren skit! De vinklar som motorsport har vill inte jag ha så original får duga tillsvidare. _________________ Patrik Skoog |
||||||
|
En liten snabb race rapport från deltävling 5-6 Mantorp Park:
Anlände till banan lördag eftermiddag/kväll, lastade av besiktigade och åkte sedan till goda vänner utanför Mjölby för att grilla, bada och dricka en öl eller två. Sedvanlig uppladdning alltså
Bilen var hyfsat redo med nya Kuhmo K61 och nya Dmack för test under kvalet. Först ut Kuhmo och jag fick till 1:29:395, dock lidandes av lite understyrning i de långsammare partierna. I kval två tog jag en chansning och testade Dmack och hoppades att Samson inte skulle slå min första kvaltid
1:31.803 som bäst med dessa däck. Mer om testet här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Pole blev det som tur var och till race 1 kom jag iväg urkasst och Samson högg direkt på insidan. Jag hade insidan genom Parisern och kom före ut på rakan. Åkte på bra och fick liten lucka bak som dock var ganska konstant då det inte skiljde mer än 3-4 tior mellan Samson och mig. I slutet på racet så fick jag problem med att växelspaken började kärva och jag hade svårt att få i växlarna. Dessutom började soppan ta slut så målflaggan var efterlängtad. Gjorde lite misstag men kunde åka över linjen som första man i klassen! Till Race 2 hade jag rivit ner växellänkaget och fixat problemet. Kom iväg fint och drog ifrån och skaffade mig en hyfsad lucka. Racet flöt på bra och jag lyckades ok med varvningarna i slutet. Först över linjen och bästa tid blev något långsammare 1:30:405 med 25 sek till 2:an. Summerat så känns bilen riktigt trevlig nu, det finns mer att göra med CW då inbromsningarna är tveksamma och höger fram låser upp. Får se om jag tar mig i kragen och bättrar på detta innan Knutan! Dock saknar jag de omgjorda ramperna i bakaxeln, original är inte lika kul Får se om det går att få tag på ordentliga grejer, annars får original duga gott!
Filmer kommer, ligger back på den fronten
||||||
|
Re:
Jo, du och din bil går allt som ett skott! Det ser nästan sjukt ut hur du kör skiten ur mig de första varven. Och nej, jag gör verkligen allt jag kan för att hänga på... SUCK!
Jag tycker du ska ta hand om familjen och möjligtvis snickra lite hemma, men bilen låter du stå! CW är förbjudet!
Jag saknar verkligen mina assymetriska ramper också. Så snäll och fin bakaxeln var med dem monterade. Men det var ju kul de få timmar de fungerade...
||||||
|
Re:
Tack Johan
Du skall veta att jag gör allt för att köra ifrån dig med, ingen dans på rosor att hålla lucka bak, speciellt i deltävling 5 då det var jämt! Snickra skall jag, annars har du ju ingenstans att bo under Knutan
Men vågarna skall upp, kan inte åka omkring sådär på Knutan
||||||
|
Orörd bil sedan sist, hög tid att göra den rutin mässiga översynen innan race. Jag har haft bromsproblem då jag slarvat med cornerweighten och höger fram låser upp...
Kuhmo Martin jublar och varvtiderna stiger
53kg diff på framvagnen gör ingen glad.
Nu blev det lite bättre! En "Sjöströmmare" återstår (damsugning) sen skall det lastas.
Två dagar som instruktör på Förenadebils kundevent och två dagar race på Knutstorp står på tur, sämre går det att ha på semestern. Måns och Daniel har lovat att vi skall köra 1M drifting med deras monstermaskiner, borde gå att göra helvarvet med däckrök med den effekten
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
BMW 330 BMW Cup #1 -serievinnare 2013! (SÅLD)
|
52358 besök totalt |