| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328is -90 BMW Cup #25 Små steg mot comeback
|
12 besök idag (151298 totalt) |
|
Galenskaperna fortsätter.
Igår var det dags att fortsätta felsökningen. Bilen hade då stått strömlös sedan förra veckan. Jag gör två saker innan startförsök. Först kopplar jag förbi reläerna till huvudbrytarna. (de bryter d+, samt systemspänning till allt utom boxarna) Sedan kopplar jag bort kabeln från batteriet till bilens ordinarie säkringsbox, där all övrig el går. Sedan startar bilen direkt. Efter lite trixande med en slang till vevhusventilationen så går den snällt på tomgång. Wtf?, liksom _________________ /Mathias Cardevik
3:a BMW Cup Modifierad 2013 & 2015 samt Standard 2011 & 2012 |
||||
|
ja eller så hade jag sork i pumpen?!
Har fortsatt lite på lediga stunder. (man måste ju tydligen göra annat oxå )
Den startar lätt och går fint på startmotorn sålänge man inte hänger på kabeln som går till E30'ns standard säkringsbox. Då hugger den bara. Nåt är fel där i. Måste nog ta mig en titt på hur det är kopplat med förbikopplingsreläerna som frigör ström vid start. Det sedvanliga trasslet med att lufta kylsystemet har klarats av, tror jag. Det gick på 3:e försöket. Jag har provat att köra den upp till 99 grader innan jag slår på kylfläkten utan att nåt exploderar Den går dock inget vidare, än. Vid kallstart är tomgången obefintlig och gången något oren, den går dock på alla burkar. Står man med tändningen på surrar tomgångsmotorn oroväckande högt. När man får lite värme i grejerna faller motorn ner på en stabil tomgång på 800 rpm. Samtidigt går den i limp-mode och spottar och hostar när man rör gasen och dessutom bryter den helt vid 2500 rpm. Hittade dock en felkopplad lambdasond (pre-cat) så jag hoppas att det avhjälper problemet. Just det.. jag fick på sommardäcken på bruksbilen oxå. Sommar = sommardäck. Vinter = vinterdäck. Perioder därimellan = Valfritt?! Förresten heter det inte oscilloskop. Det heter pundar-TV-
_________________ /Mathias Cardevik
||||
|
Re:
Samma här.... _________________ Stefan Båging ---------------- BMW 328is -90 BMW Cup #42, Ganska mattsvart...
|
||||
|
Nuså!
Jag har lyckats släcka alla felkoder och nu varvar motorn fritt. Anledningen till limp-mode var en kärvande tomgångsmotor. Jag hade en extra liggande som jag gjorde rent och bytte till. Den surrar på samma sätt, dock mycket tystare än den gamla. Däremot blir det en hel del konstiga tjutande ljud igenom luftfiltret när den reglerar. Nu blir det annat några dagar så fortsätter mekandet på måndag, kanske med provkörning?!
||||
|
Hej!
Jo jag var och smygtestade på Anderstorp. Det gick både bra och dåligt. Brottades med diverse strul hela dagen så jag fick inte ett enda fullfartsvarv.
Mest bagateller hoppas jag men tröttsamt ändå. Fick på de nya hjulen kvällen innan så jag hann bara sträcka ut skärmkanterna ytterst snabbt med diverse primitiva handverktyg. Givetvis tog det i överallt.
Fick börja morgonen med att gå loss på fronten med kapmaskin.
Fick sedan problem med att bilen bara funkade ett halvt varv och sedan började gå på 4-5 cylindrar. Efter den vanliga felsökningsproceduren med att flytta runt tändspolar visade det sig att jag hade olika döda cylindrar varje gång. Antagligen ett skyddsläge i boxen för att inte bränna spolarna och/eller elda upp kattarna. Hittade till slut felet vilket visade sig vara hallgivaren på vevaxeln som hade krypit ut några mm. Velade samtidigt med att försöka få till en hastighetssignal, just nu varvar motorn bara drygt 5000 rpm samt går utan vanos. Hoppas det är hastighetssignalen det hänger på. Provade först med en hallgivare på en ABS-krans på ena framhjulet som jag provade att mata med både 12 och 5 volt. Flyttade den sedan till medbringaren på diffen där triggersignalen borde vara stark och bra, men ingen reaktion. Jag har läst någonstans att signalen den letar efter är en fyrkantsvåg som är 0-5 volt. Dock har jag 12v på pinnen i boxen där man ansluter signalen. Jag vet att folk i USA har löst detta på olika sätt på MSS54 systemen till S54-motorerna så jag hoppas det kan finnas en enkel lösning även på MS42. Jag får återkomma när jag har provat mer grejer. _________________ /Mathias Cardevik
||||
|
Kunde inte låta bli att forska vidare.
Såhär ska hastighetssignalen se ut i det oscillerande skåpet
Fyrkantsvåg 0-10 V. Amplituden verkar inte så noga då den tillåts variera med systemspänningen. Detta är vid ca 1 hjulvarv per sekund så det borde bli ca 10 triggerpunkter per varv. _________________ /Mathias Cardevik
||||
|
Oj, vad jag är glad att jag köpte ett Civinco-sprut med BMW original kopplingshandske monterad.
Jag vred på nyckeln och provstartade innan jag körde bilen till mappning...
Jag är svårt imponerad av alla er som kan och orkar. Märks det att jag skyr el som pesten?
Ses vi på Mantorp?
_________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 BMW 550i Touring E61 Haase DD2 kart NS: 45 varv |
||||
|
Re:
Intressant! Jag tror dock att jag uttryckte mig klumpigt. Jag har 12v från boxen, sedan är tanken att givaren ger en fyrkantsvåg mot jord när den ser en triggerpunkt. Någon vanlig ABS-givare har jag inte, trodde de gav en mer sinusformad våg, men det kanske kvittar. Anledningen till att köra med hallgivare är att jag vet att den ger fyrkantsvåg, men eftersom det är en aktiv givare behöver den egen 12v matning för att funka. Om det funkar med en vanlig abs-givare är det ju en smal sak att fixa, fast då är det nog ännu lättare att ta signalen från diffen, där givarkransen stämmer bättre mot vad boxen förväntar sig. Tack för tipset hursomhelst _________________ /Mathias Cardevik
||||
|
samson:
Det kan vara småkul med elutmaningar, fast nu känner jag mig nog mätt på just detta projektet
Jag kommer till Mantorp om jag hinner få ordning på allt elände
Båging: Jag kör med en nyare sk. TU motor, den har dubbel steglös Vanos. mauritz: Varvsignalen har jag byglat från diagnosuttaget, funkar fint. _________________ /Mathias Cardevik
||||
|
Re:
Jag talar som sagt av egen erfarenhet, jag har kopplat boxen så till original ABS-givare på ena bakhjulet, med ena stiftet jordat, och boxen godkänner det och släpper loss som aldrig förr
_________________ Peter Sternersson |
||||
|
Hastighetssignal finnes!
Fick tag på en vanlig givare som sitter i diffen. Jag låter den bryta mot jord och det verkar funka i alla hastigheter. Varvstopp nu på 7200 rpm. Kändes onödigt fort på 4an hemma på landsvägen
Jag har anmält mig till mantorp och inbillar mig att det bara är lite smått kvar att göra innan dess
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328is -90 BMW Cup #25 Små steg mot comeback
|
12 besök idag (151298 totalt) |