Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3571 besök totalt |
Understyrningsfråga ang. Audi RS4.
Hej på er alla! Thomas heter jag och jag har varit aktiv läsare på detta forum under en längre tid. (det skrivs mycket vettigt här ![]() Jag äger en Audi RS4, den är utrustad med quattro GmbH chassie. Chassie satsen består av andra fjädrar och dämpare (något lägre och lite hårdare än orginal) i satsen ingår även en grövre krängningshämmare bak. I veckan som gick fick äntligen chansen/möjligheten att prova bilen på en konbana.(Första gången med egen bil men garanterat inte den sista ![]() ![]() ![]() Nu till min fråga. Vad kan man göra för att få bilen mer neutral? Däck? Framvagn inställningar? Förslag och ideér uppskattas! _________________ Thomas Strandgård |
||||||
|
||||||
Re: Understyrningsfråga ang. Audi RS4.
Hur långt du vill gå är väl en vettig parameter i det hela. Precis som du skriver så kan andra hjulvinklar och andra däck hjälpa. Min favorit med kränghämmare kan hjälpa oxo. Oxo fjädrar och dämpare såklart ![]() Jag hade nog experimenterar med att demontera den främre krängningshämmaren inför en konbana (och återmonterat den sen igen såklart) Med rätt verktyg osv så gör man antagligen det på en halvvimme. En grej som går att lämna bort är ju en framvagninställning, lite mer negativ camber fram och en gnutta toe out kan kanske hjälpa) Men då kanske den tappar en hel del av sitt bruksvärde... spårig och eländig på våra allt annat än spårfria vägar. _________________ Pär Hylander |
||||||
Som jag skrev tidigare "Mycket av orsaken till understyrningen satt nog bakom ratten"
![]() Provade att ta det lungnare in i kurvorna och visst blir det bättre, men när tempot blir högre så kommer understyrningen som ett brev på posten. Men nu är det ju inget okänt fenomen att Audi understyr, och frågan kvarstår: Vad kan man göra för att få bilen mer neutral? (bortset från att bli en bättre förare, vilket man förhoppningsvis blir med tiden) _________________ Thomas Strandgård |
||||||
Re: Understyrningsfråga ang. Audi RS4.
Tack Pär. Jag har läst att det finns camber kitt att köpa så att man kan ställa in negativ camber. Vet någon vart man kan köpa det? Ska kolla upp hur den främre k.hämmaren sitter och prova vid tillfälle om det märks någon skillnad. Skulle R-däck ha någon inverkan på understyrningen? Spårig är den redan, tjejen har order om att alltid köra med bägge händerna på ratten när hon lånar den ![]() _________________ Thomas Strandgård |
||||||
Flytta motorn är ju ett alternativ
![]() av de större orsakerna (antar jag) till understyrningen. Såg ett test av S4:an vs BMW M5 kombi i teknikens värld. Audin hade 61% vikt fram, och 39% bak. BMW'n hade 49% / 51% om jag inte minns fel. _________________ -- Audi A4 TSquattro |
||||||
I den här tråden finns det några tips: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
Sedan så har Acecompetition under vintern byggt en RS4'a med riktigt grym väghållning, så slå en pling till dem så kan de säkert ta fram något. 033-141714 _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||
Tack för tråden! Är det Eriks bil du tänker på? _________________ Thomas Strandgård |
||||||
*skäms* Men jag glömde min egna lufttrycksmätare hemma och den som fanns till låns visade tokfel! ![]() Ska man ska ha mer tryck fram än bak om man vill motverka understyrning? ![]() Annars får man väll köra som en ![]() ![]() _________________ Thomas Strandgård |
||||||
Måste säga att jag inte vet hur en 4 krafsare reagerar ![]() ![]() _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||||
Jag tror jag sett din RS4 i stan - det kan ju inte finnas så många i den färgen?
I en konbana är det kanske svårt, men kör du fort på bana - bortom vad du tror egentligen är möjligt, kommer den att överstyra. Jag gjorde en film med en RS4 (original) på Nürburgring och den överstyr ganska fint och kontrollerat. Annars kan du ju fuska ![]() ![]() _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||||
Jo, det är Eriks jag har i åtanke. Det ska bli väldigt intressant att se hur den kommer att uppföra sig på bana. Tyvärr så måste jag säga att de RS4'or som jag sett på bana och framförallt i konbana har inte uppfört sig speciellt bra. Det är nog svårt att bygga bort det faktum att de har så pass mycket vikt framför framaxeln. _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||
Mer Fakta
Lite mer: Jag kan inte tänka mig att RS4:an skulle gå så kanonbra i konbana när gränsen börjar närma sig. Iofs är det väldigt förarberoende, men jag körde 1-2 sek. snabbare i Superstage än 1 st. 500 hk+ RS4 och 1 st. 380 hk RS4 med slicks. Jag körde 1.38 nånting i min A6 2.7T Avant - med automat och gatdäck. De borde ju kunna komma ner under min tid tycker jag, utan problem. Audi RS6 har ju försetts med något som kallas DRC - Dynamic Ride Control - ett enkelt system utvecklat av Yamaha för motorcyklar. Men det fungerar för RS6:an klarar storslalom overkligt bra. Ta en titt på följande fakta: Slalom Course 36 / 110m RS4: 121 / 123 Km/h M3 E46: 123 / 136 Km/h RS6: 118 / 137 Km/h Porsche GT3: 125 / 140 Km/h M3 CSL: 135 / 157 Km/h (från http://www.track-challenge.com ) För bilar utan DRC lockas man ju att anta att saker som vikt, däck och bakhjulsdrift kan ha viss effekt på resultatet. ![]() Men nu var det ju din RS4 du ville förbättra. En kompis hade en trimmad tidigare och monterade en hel del chassigodis från ACE Competition. Nu var han ingen banräv, tvärtom snarare, men han var iaf mycket nöjd med resultatet när det började svänga. Nordic Audi körde Superstage i torsdags. Var det där du var? Mer info? PS. För övrigt är du välkommen över på ett besök till RS6.com _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||||
Re: Understyrningsfråga ang. Audi RS4.
Klockrena förslag! Sen skulle jag vilja veta hur däckslitaget såg ut! Det kan ge lite tips om var problemen ligger. Både hur slitaget på slitbanan såg ut men även exakt hur långt på däcksidorna du kört (plus vilket däckstryck du hade) _________________ ![]() |
||||||
Säkerligen min RS4 du sett på stan, då färgen är ganska ovanlig. Nästa gång du ser den kommer du garanterat veta att det är jag, då den numera är dekaltrimmad! ![]() _________________ Thomas Strandgård |
||||||
Re: Mer Fakta
Jo Jag vet att du fick till det riktigt bra i Superstage (efter lite goda råd fran Johann så vart det ju inte sämre ![]() Jag antar att det är Henkes bil du syftar på? om det är så vet jag hur den gick men jag tror tyvärr inte understyrningsproblemet var löst på den. Jag är förövrigt mycket nöjd med quattro GmbH chassiet som sitter på (det är stor skillnad mot en orginal RS4) och tror för närvarande inte det är där problemet sitter. Ang. Nordic Audi och Superstage så har jag tystnadsplikt ![]() _________________ Thomas Strandgård |
||||||
Re: Understyrningsfråga ang. Audi RS4.
Däckslitaget var otroligt jämnt över hela däcket, däcksidorna var orörda och kalltrycket har jag för mig låg på 2.6 (Som tidigare skrivits så låg tryckmätaren hemma ![]() _________________ Thomas Strandgård |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3571 besök totalt |