Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar VW Golf 2 VR6 1992 [ger upp drömmen :( ] | << 1, 2, 3, 4 ... 10, 11, 12 >> 8 besök senaste veckan (132609 totalt) |
|
||||||
Hej, Jag skulle vilja flika in här och hävda det motsatta. Jag har samma slang som Kallentoft och har kört med e85 nu i tre år. Har regelbunet kollat bränslefilter och slangarnas kondition och har inte upptäckt några konstigheter. Slangen vi använder oss av är från Hyrdoscand och heter 1432-50 och är en så kallad Multioil-slang. Den ska tåla E85. Den är väldigt enkel att hålla på med, lätt att kapa osv. En annan fördel med en mjuk slang jämfört med rör eller hård teflonslang är att du slipper "knack-ljudet" som kan uppkomma av tryckstötarna i bränslesystemet. _________________ Olle Edlund |
||||||
Vroom vroom ... nere på backen
Nu är det är bara höjdtest och lite annat... men ändå Angående slang, så låter det ju riktigt bra så kanske blir att köra med det då. Har också läst vidare på E85 och verkar som slang som löses upp av etanol ofta är gamla bensinslangar som blir rengjorda när man byter, så kör man helt nytt ska det inte vara någon fara. _________________ Niklas Jonsson LMS Crew -- VW GTI Clubsport |
||||||
Har kört 3 bruksbilar sammanlagt 30.000 mil på E85, och då egenkonverterade alla tre. Min erfarenhet säger att köper man kvalitetsslang från tex. Trelleborg (Hydroscand säljer knappast skit heller) så är det inga problem. Vad som sätter igen filter och pumpar är när man konverterar en bil som gått många mil på bensin. Bensin innehåller harts och harts avlagras i hela bränslesystemet med tiden. E85 löser harts till en sorts svagt gulaktig gelé, och denna gelé är vad som sätter igen framför allt filtret. Det som finns i systemet framför filtret mot motorn verkar följa med in och brinna upp. En gammal bensintank kan således skapa problem. Filter före pump och kanske inte dyraste pumpen de första 500 milen skulle jag föreslå.
_________________ Peter Lindberg i Grästorp Fotograf och video-/filmnisse. http://www.peterlindberg.com |
||||||
Lite så jag trodde med nu, då blir det väl framöver något att sikta på det här med E85.
Elcentralen tillbaka på sin plats, instrumenthuset funkar som det ska (förutom blinkers ... ska felsöka lite mer på det) och har även fått dit kopplingscylindern idag... så ja... Motiveringsbild för mig själv bara... känns gött att det ser ut lite som en bil iaf... Nu väntar jag bara på bromsreduceringsventil, kommer om ungefär två veckor... _________________ Niklas Jonsson LMS Crew -- VW GTI Clubsport |
||||||
|
||||||
Kul att tråden rullar på.
Blir kul att se hur bilen kommer gå sedan. Är väl mest nyare slangar som löses upp. Bara att söka på detta forum och en del andra så får man svar. Finns välkända slangtillverkare med där åxå. Men det är väl bra om det fungerar. Ingen av min bruksbilar jag kört E85 i har kexat heller. Men det beror nog mer på gamla hårda slangar än etanolen. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||
Lillen: tack, är väldig nyfiken själv på det, planen var ju att den skulle varit igång till imorgon, men så blev det ju tyvärr inte pga saknade delar.
Igår hade vi helkväll i garaget, så nu är motorn provmonterad: Byggt en hållare för oljekylaren, inte helt optimal placering insåg jag nu, den tar i kylaren pyttelite, så får försöka få den mer mot stötfångaren så jag får lite frigång: _________________ Niklas Jonsson LMS Crew -- VW GTI Clubsport |
||||||
Är det någon som vet vad för delnummer det är på nummer 4 på den här bilden? Edit: efter en del letande har jag hittat den: Corrado eller Golf 2 1.8t, engine securing arm -> 191 199 187 Då får vi hoppas den säljs på vag till ett lagom pris .. eller att man kan hitta den på en skrot. _________________ Niklas Jonsson LMS Crew -- VW GTI Clubsport |
||||||
Great success, nu har jag byglarna som jag behövde ... skruvas dit idag så senare i veckan kan jag göra klart det sista bak på bilen ... 19 juli ser inte helt omöjligt ut
_________________ Niklas Jonsson LMS Crew -- VW GTI Clubsport |
||||||
|
||||||
Nu ser det ut såhär, syns inte så mycket men ägnat sista dagarna åt att dra bromsrör och bränsleslang. Bromsar och koppling är luftat och känns bra. Har lite jordfel med elen som stör samt att eftersom det var larm på den förut så är startmotorns kabelhärva kapad någonstans i mitten... letar lite på vad det kan vara. Får se när den hoppar igång... och hur det går då. _________________ Niklas Jonsson LMS Crew -- VW GTI Clubsport |
||||||
_________________ Behöver du hjälp med din motor eller racebil? http://www.schmidtracing.net Sponsrad av http://www.bjprace.com |
||||||
Nej tyvärr inte, och även om jag hade gjort det så hade jag befunnit mig på sviestad den dagen då vi har LMS körning samtidigt... men till nästa Mantorp då ska jag ta mig dit! _________________ Niklas Jonsson LMS Crew -- VW GTI Clubsport |
||||||
Fortsätter i ganska rask takt.
Jordproblemen verkar åtminstone vara åtgärdade nu, tog isär hela elcentralen och satte ihop allt igen, och fixade även med jordpunkten vid centralen. Kopplat in kylfläkten på relä och givare, provkört med kortslutning och då funkar det, så får hoppas den beter sig lika fint med lite vatten i systemet. Har även dragit runt den lite på starten... så kylvatten och en gnutta bensin så kan man provstarta den. Kvar att göra i stora drag, om inget oväntat inträffar: * Avgassystem * Inredning * Gasvajer ... beställd Så nästa vecka kanske man kan provköra den en sväng... _________________ Niklas Jonsson LMS Crew -- VW GTI Clubsport |
||||||
Startad ikväll, relativt smärtfritt ..
Har lite kylarvattenläckage vid nedre fästet på kylaren och så funkar inte min termostatsensor från feltema verkar det som... Här är en liten film när den tickar på (när vimeo konverterat klart den): _________________ Niklas Jonsson LMS Crew -- VW GTI Clubsport |
||||||
Faan va gött!!! Bra jobbat!
Misstänkte att du startat idag. Jag tyckte att det luktade väll mycket avgaser när jag kom ut till garaget för att det skulle vara kvar ifrån igår. |
||||||
Provkörd en sväng runt garaget, enda problemet är att det fortfarande droppar lite vatten vid nedre kylarslangen,hoppas bättre slangklämma är botemedlet som på övre slangen .. men förutom det, tokskoj! Work in progress, Corrado instrumenthus försöker jag få in i mk2'ans instrumentpanel. _________________ Niklas Jonsson LMS Crew -- VW GTI Clubsport |
||||||
Våra race- och banåkarbilar VW Golf 2 VR6 1992 [ger upp drömmen :( ] | << 1, 2, 3, 4 ... 10, 11, 12 >> 8 besök senaste veckan (132609 totalt) |