Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Bodola Mk.5 Evolution -89 -> Camo wrapping?! | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (25493 totalt) |
Tänkte lägga upp en tråd om min Clubmanbil, en Bodola Mk.5. Och i sin senaste reinkarnation med tillägget "Evolution"
Det hela började med att jag efter några track days 2003 kände att det här med att ev. köra riktig räserbil, det borde jag kolla närmare på. Eftersom jag alltid har varit en sportvagnsfreak så blev det naturligt att titta på bilar passande till en serie som tävlar med just sportvagnar. Började surfa runt lite på nätet och fastnade på SportVagnsMästerskapets hemsida. Kollade vidare på lite resultatlister och kunde till min glada förvåning se att en herre vid namn Johan Westerberg som körde Clubman bodde bara någon dryg kilometer ifrån mig! Jag tog kontakt med Johan och när han senare på hösten erbjöd mig att provköra hans Clubman (Phantom P94) så var man såklart inte sen med att tacka ja Provkörningen skedde i samband med SSK:s mekrace och efter det var det kört! Jag visste inte när och hur men en Clubman skulle jag ha! När jag några månader senare fick se en bil i delar till salu i Stockholm så var det bara att slå till! Bilen var byggd i slutet av åttio talet av en herre vid namn Kjell Bodin. Den tävlades med i Sportvagnsmästerskapet och clubman cup av Mats Lundquist, och vid något/några tillfällen även av Mats son Erik, fram till säsongen 2003. Då bestämde dom sig för att satsa på nytt åk, en Bodin K9B. Allt dom inte kunde använda från Mk.5:an till K9:an lät dom mig överta för en lagom slant med löfte om att jag skulle få ut bilen på racerbanan igen. Jag fick hem bilen på senhösten 2003 vilken då i stort sett bestod av ram med det mesta av hjulupphängningarna samt kaross. Även om det var en bit kvar till raceklar så var det en tämligen go känsla när man åkte från Stockholm till västkusten med sin egen rejsbil. Sedan var det bara att sätta igång Premiärtest på Mantorp 2006 Röram konstruerad av Kjell Bodin. Triangellänkar fram och bak med Justerbara "kniv" krängare samt pullrod fjädring fram. Formel ford styrväxel. Wilwood powerlite 4 kolvsok fram och bak med solida skivor. Elan bakaxel med 3.7 utväxling (är ute efter 3,5 oxå så är det någon som har så..) Ingen diffbroms. Quaife fyrväxlad dogbox. Ford Escort 1800cc zetec motor, 130hp original (RQB) Millt modifierad enligt reglmente. Weber 40:er, specat 4:1 grenrör, Dunnell tändbox, Pace torrsump. Ca 160hp efter modifiering. Karossen här är ett hopkok av egentillverkade delar av diverse material, aluminium (överdel bak), glasfiber (front) och kolfiber (resten) Race på Kinnekulle 2007 Körde även några race 2008, men inför säsongen 2009 insåg jag att racebudgeten skulle bli svår att få ihop. Sedan kände jag även att en lite mer aerodynamisk kaross skulle sitta fint... (den gick under smeknamnet "stridsvagnen" bland mina medtävlare) Senhösten 2008 hittade jag en kaross i England som ev. kunde bli bra till min. En Mallock EBX kaross. Min bil är både längre och bredare än en Mallock som denna skulle passa på, men med en del modifieringar skulle det nog gå. Lyckades få hem karossen i början av december. Sen var det till att kapa så den skulle passa. och plasta Lite nytt under också. Planen var att gjuta av karossen men att ändå kunna åka med "pluggen" till att börja med. Så att jag kunde vara med på säsong 2011. Dock blev den största delen aldeles för tung så jag fick gjuta en ny del till vänster bakdel/huv, så det tog lite tid till... Men för några veckor sedan så var det äntligen dags. |
||
Jag har kört på 56,4 som bäst på kullen i race. Men det beror mest på mig och inte på bilen... att det inte är bättre alltså.
http://www.spvm.se/uploads/Dokument/ Men kolla in tiderna på en som kan köra bra, tex. Petter... Låga 52 tider |
||
Hoppet levde länge om att det skulle bli mer test innan vintern men men...
Funderar nu på lite småfix i vinter. Dock inte för stora så man riskerar premiären Tänker bla på detta Är det för "öppet" baktill så att man behöver göra något där eller ska man låta det vara Förslag och synpunkter mottages tacksamt. |
||
Bodola finns det bara min kvar vad jag vet. Men det finns flera Bodinbilar. En K7, två K9 och en K12 som gjorde debut förra året.
Det har funnits åtminstone en byggd Bodola före min tror det var Mk1. Ingen ny på G just nu vad jag vet. Men hör med Kjell Bodin om mer info. |
||
Lättar lite...
Ser bra ut på vågen ...Återstår att se om det funkar lika bra med jobbet det skall göra Satt monterat innan Skall monteras i |
||
Var och testade lite förra fredagen... tyvärr blev det inte så många varv...
Första passet lossade splittern på varv två, hade väll varit lite snål med upphängningen Andra passet öppnade sig himlen och det vräkte ner lagom tills vi körde ut på banan. Slicksen var på så jag åkte in efter att jag "surfat" runt ett par varv. Knappt hade jag kommit in förän det blev röd flaggat då antal bilar åkt av. Men jag fick testat det nya batteriet i alla fall. Blev ett antal starter och det funkade bra . Inte riktigt samma snurr på starten kanske men ingen tendens till att mattas av, snarare tvärt om. Dessa ska tydligen vara mer känsliga för kyla än vanliga batteri. |
||
Blev bara ett lopp i år. Premiären på Kinnekulle med SPVM.
Rejsen gick okej. Inte sist, men inte först heller. Fick modifiera lite då däcken fram tog i karossen. Och den som var så fin innan... ... Men det funkade i alla fall. Synd att det inte blev mer rejsande i år, men så blev det. Börjar nu planera inför nästa säsong. Till att börja med får det bli ny front med lite mer plats för hjulen. kanske den blir lite lättare också |
||
Ny front på G
En styck form Lite glasmatta kapas till Epoxi, tunna glasmattan och lite kolfiberförstärkning i formen.... Eller ganska mycket kolfiber så tar jag mindre glas halvtjock glasväv på slutet Och till sist lite värme. Så ska vi se vad det kan bakas |
||
Viola!
Den gamla vägde 15kg, denna ska få "scop" över hjulen, lite förstärkningar, finish och färg. Men nog ska den bli lättare lättare än den gamla Kan man hoppas på halva vikten? |
||
|
||
Bilder från racet på Kullen
http://www.spvm.se/gallery/Clubman/2 Blev en tredjeplats ....i ärlighetens namn var det för att andra föll bort, Men kul att vara på pallen i alla fall! Hade understyrningsproblem som blev bättre med justeringar under helgen, men kom inte riktigt ända fram. Mellan racen på söndag fick jag bränsleläckage så då hann jag bara fixa det och inte justera något till race 2. Men var glad att jag fick ihop det! Så blir lite småfix sedan ladda inför SSM |
||
Så var SSM till ända och vilken helg!
Hade ändrat utväxlingen i pullrodden fram för att få den mjukare och förhoppningsvis mindre understyrd. Körde friträning på fredagsförmiddagen. Mycket bilar ute på en gång och 5 år sedan jag körde på Knutan senast. Men... splittern tog i backen kraftigt, framförallt ner i liton. Så... Ökade fjäder förspänningen fram och ökade ride hight 5mm fram och 10 bak. Sedan missberäknade jag när våran grupp hade friträningskörning så det blev bara ett varv kört innan det var dags för de första kvalen. Men den tog inte i nu i alla fall och på det enda varvet tyckte jag den kändes neutral. Så inväntade kvalet med spänning. Så var det dags, Kval! Och EUREKA, den kändes kanon!!! Endast något lätt understyrd när jag gick på gasen som mest och kunde gå på riktigt tidigt. Perfekt! 1:03,1 som bäst. Fortsättning följer... |
||
Lördag SSM 2013.
Kanonväder och stämningen är på topp! Startar som sjunde Clubman av nio, tolfte startruta av totalt 16 på gridden om man även räknar med RS. Starten går, en bil två led framför kommer inte riktigt iväg, ska köra om i mitten men där är redan en bil på väg om mig. Så jag backar av... och hamnar sist. På igen och tar mig på några varv upp till sjua av Clubman och 13 totalt. Kommer ifatt en RS bil några varv innan mål och skuggar honom in i mål. Racecamp |
||
Söndagens Clubman race var första efter lunchen.
Hade gett mig den på att vara mer med direkt från start denna gången. Startar även denna gång som sjua, men nu i ytterspår. Starten går, rs bilen snett bakom har lite mer "krut" och kommer upp jämsides. Försöker hålla mig kvar jämsides genom första kurvan men kommer långt ut på kerbsen och hamnar strax efter rs bilen. Men ligger på och tar mig om på varv tre. Har nu en lucka på ca 3 sekunder fram till närmaste Clubmanbil. Börjar jaga, får upp tempot och kommer in i rytm. Kommer närmare... Vi kommer ifatt en bil med problem i liton och jag kommer inte om så fort som dom andra i kurvan innan rakan och tappar något. Fortsätter komma närmare igen och hoppas på att komma tillräckligt nära för att kunna "fajtas" lite innan målflagg. Får närkontakt på riktigt först i sista kurvan innan mål och går i mål som sexa då en bil brutit. Men bilen gick kanon och jag såg flera bilar strax framför i mål. En titt på tiderna efter racet visar att jag hade en bästa tid på 1:02.95. Det var tredje bästa tiden av Clubmanbilarna som gick i mål Vi var inom 2 sekunder i mål från plats 3 till mig. Känns bra! http://www.amigoo.se/heat/11369 |
||
Film från race två på SSM
Datum och tid stämmer inte. Tyvärr hamnade kameran på sned när jag satte mig i bilen... Men lägger man huvet lite på sned så |
||
|
||
Hej Leif! Blir inget tävlande i år tyvärr... Men hoppas på att få ut den på något test i alla fall. Hur blir det för dig, kommer du köra Sunbeam? |
||
Våra race- och banåkarbilar Bodola Mk.5 Evolution -89 -> Camo wrapping?! | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (25493 totalt) |