Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
MSCC
SSM - spontan feedback/förbättringar
5235 besök totalt
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Tänkte öppna en tråd för att enkelt ge feedback

Line-up i depån
Systemet med trafikljuset kan förbättras med att ge tid till det är dags att gå ut
Nu kom gult och ibland grönt direkt på, skapas onödig stress
Förbättring: Ge indikation på hur lång tid kvar innan pass/race. Räcker med minuter. Se till att alla ser i kön.
SSK har en dam som ger minuter via vit handske och fingar upp. Funkar kanon


Träning
Open-pit lane, förstår att det är tufft att se till att alla får träna men tror det är bättre med ett längre pass per klass ( vissa klasser kan säkert slås samman )
Kan man flytta line-up för träning till depån vid banan ?

Depå-område
Camping tar gärna över, del roadsport bilar fick inte plats. Personligen tycker jag inte det är ok med två husvagnar till en tävlingsbil. Möjligen måste man styra detta mera. Publiken tror jag vill se tävlingsbilar i rader och inte camping. Husvagnar och tält till egen area i fortsättningen ?

Kontakt på banan
Det var mycket kontakt i del race på banan, stävja detta. Jag vet inte var ansvaret ligger men SSM är för många stort och det körs hårt för placeringar, kanske lite väl hårt ?
Jag har för mig att funktionärer skall rapportera alla kontakter till race-managment ? Detta kanske kan förbättras genom info till funktionärer ute på banan ?



Skall fundera mera

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006
Inlägg: 470



Bra idé med den här tråden thumbs up

Jag har också funderat en del på ev. förbättringsmöjligheter.

Besiktning
Varför inte börja besiktning redan kl 18.00 på torsdagen. Besiktningskaoset på fredagsmorgon skulle bli betydligt mindre, samt att med klassvis fri träning kan man ha besiktningskrav innan träning. Vad händer idag om olyckan är framme under fri träning? Ingen besiktning har skett av bil, säkerhets- samt förarutrustning.

Träningen
Håller med det Josen skriver. Med upplägget som var ifjol samt i år är det (enligt mig) för stor skillnad på bilarna som är ute samtidigt på banan. Jag är för uppstyrda klasser dvs sammanlagna till viss del efter t.ex. varvtider, typ m.m..[/b]

_________________
Magnus Mårtenson

www.MSCC.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Träningen:
Gamla stuket med två bokade pass med lite mixade heat fungerade rätt ok. Visst blir det sista passet knökat (eftersom alla inte har allt i ordning 9:00).
Ska man få snurr på köer så ska det vara kortare pass och snärtigare passbyten (nästa pass ut ur depå i samma sekund sista bil lämnar banan). Logisiken i nedre depå och lineup gör att detta är snudd på omöjligt.
Att ha nästa heat upplinat i bandepån vet jag inte om det får plats och det kanske täcker boxarna, samt om det händer nåt så står det fler bilar i vägen. Formelbilar och annat med speciella önskemål har ju dessutom svårare att kasta sig ut med kort varsel (starthjälp etc). Dessutom blockerar detta bandepån för de som vill använda mekytorna under körpasset.

Målet är ju att kunna rulla runt banan 2-3 ggr 10 minuter för att verifiera bilen lite och känna in banan (så mina krav är inte så stora).
Att svarva nya bästa varvtider eller kunna testa fem olika setups är ju bara att fetglömma. Det finns flera testmöjlighetet på Knutstorp tidigare på säsongen.

Ett kompletent till trafikljuset (som ju kräver en funktionär som slår om det) är att ha en varvräknardisplay till som syns från lineup (så man ser varv kvar vid race), placera även trafikljuset på hörnet vid box 1 med fjärrstyrning (så den som styr över lineup inte behöver "ja just det" slå om det). Trafikljuset kunde ersättas med en 5min skylt och en bärgningsskylt/saneringsskylt (dvs 10+min).
Det hände ju minst en gång under race att en förare i främre ledet stående började ta på sig hjälm när det blev gult för att sen 30 sek senare bli grönt och dags att åka (lite kort varsel).

Funktionärer har mycket att tänka på (och kommunikationen mellan dem är inte alltid 100) och om det ska ge oss förare nåt så ska det vara enkelt och naturligt.
SSK-Britts mussepigghand är jättebra men vi behöver faktiskt bara veta när det (verkligen) är 5min kvar att åka. Man kan inte utgå från att förarna hör speakern alls så det behövs synlig kommunikation (20min extra i bil för en bärgning man inte vet nåt om är lagom skoj), men det räcker att den syns i detalj för de första raderna, resten gör som de första gör.
Överinformation som ofta blir fel är bara skadlig (jag har dåligt förtroende för det trafikljuset eftersom det bara styrs av en brytare på stolpen, grönt är enkelt, men hur lång tid betyder rött och gult?)

Besiktning:
Jag tycker att det fungerar alldeles lysande; dyk upp fem i åtta, och vara besiktad fem över.
Att bilen stått först i kön sen torsdag kväll har lite med det att göra...

Vill man få till det smidigare under fredagen så kunde man tänka sig ett besiktningstält vid utställningsområdet (som ju inte får beläggning förrän lördag). Detta alternativtält skulle kunna vara fokuserat på icke-HTP besiktningar som kräver lite mindre expertis (eller enbart fokusera på de klasser som står i övre depå).
Nackdelen är att man delar på besiktningsexpertisen vilket kan krångla till det.
Detta tält kan sen rivas eller användas till nåt för utställningsområdet (jag tänker mig tex ett tält över asfaltslingan rakt ut från övre depå).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Håller med i vad som skrivits.
Träning; Någon form av uppdelning av friträning behövs, hellre ett rejält klasspass än möjlighet till flera halvdana tillfällen som nu.
Turordningen till träningen fungerade sådär och blev bitvis rena lotteriet där bakomkommande fick köra före dem som stod framför pga att man vinkade fram lanevis och inte turordningsvis. Kör man med lanesystem så bör man sätta ett stopp och sedan fylla på nästkörande lane.
Fördelningen av körpass med varannan formelbil/karossbil kändes inte helt rättvis med tanke på antal startande inom respektive typ, borde snarare vara två karosspass och sedan ett formelpass.

Depåytor/Camping; Upplevde att besökare( dvs huvudsakligen publik) upptog onödigt stora campingytor i och närmast övre maskindepå, dessa campande publik/hang arounds med husbilar/husvagnar/tält spred dessutom ut sig på gräset så att vi som är med och faktiskt kör inte fick möjlighet att campa i anslutning till våra tävlingsbilar/utrustning.
Bristande ordning/avsaknad av depåindelning under torsdagskvällen skapade luckor och ytor som inte kunde utnyttjas som maskindepå. Depåkartläggning före tävlingshelgen hade löst stora delar av problemet, på andra tävlingar uppger man depåyta i anmälan och sedan delas ytan in enligt anmält behov och klass. Då kan man också sortera bort besökande campande/hang arounds och hänvisa dem till avsedd publikcamping.

Kontakt mellan bilar; Helt klart behövs krafttag mot kontakt mellan bilar, ambitionsnivån att hävda sig på specifikt SSM verkar alltför hög vilket verkar generera mer plåtkontakt än vad som de flesta klasser kan tåla. Kanske särskilt viktigt att hålla efter på SSM eftersom en hel del lokala förare dyker upp enbart på SSM och mixen av för varandra obekanta förare därför är större än på andra tävlingar.

Annars tycker jag det fungerade förvånansvärt bra.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Kom på en sak till som kan läggas i lådan över saker att fundera över.

Förare som kör utom tävlan av en eller annan anledning kan vara bra att märka ut på nåt vis (tex rektangel av två rader cerise tejp under startnumren), inte minst för den föraren själv för att påminna om lämplighet med lite större marginaler.
Nu vet jag inte hur många ekipage det var some körde utom tävlan i år och hur många av dem som ställde till det, men det händer tyvärr lite då och då.
Jag har inga data om det är mer eller mindre frekvent med misstag inom/utom tävlan, men det är lite trist för den som fajtas om pallplats att bli avputtad av en som kör utom tävlan.
Kan det bli "race incident" med nån som inte är med i racet?

Gör en märkning att problemet försvinner? Naturligtvis inte, men skammen blir tydligare.

Jo, jag körde utom tävlan i RoadsportB på SSM förra året, och lite ivägen var jag väl, men inte onödigt mycket, tycker jag då...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
H C Lund
Örebro
Här sen Nov 2004
Inlägg: 105



Open Pitlane tycker jag var bra! Hade jag varit lite smartare med besiktningen hade jag fått ut 4 träningspass!
Har svårt att se hur det skulle gått till med "fasta pass".

Publikkörning på lunchen var ett kul initiativ.

Funktionärerna tycker jag kändes oförberedda på uppgiften, både med SSK och på arr på Gälleråsen styrs saker upp med fastare hand. Håller med om att kösystemet kunde styras upp både till bes och ut till banan.

Kontakt i rejs: Någon, pratade om någon annan serie, där man fått lämna en deposition innan tävling, som ev skador på andras bilar drogs från.

I depån för oss i C stod en buss som bokade uppställningsplats för en massa Roddar, inte deras fel så klart, men det kändes kymigt när flera av oss fick stå så nära varandra att två bilar inte kunde öppna dörren samtidigt. O andra sidan var det jättebra att arrangören repat in ett område för C i förväg, kan hända att vi spred ut oss ojämnt o skapade trängseln själva.

_________________
Christian Lund
Citera
MSCC
SSM - spontan feedback/förbättringar
5235 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande