Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
dåligt fäste eller förarfel?
1 besök senaste veckan (5904 totalt)
fataren
Kramfors
Här sen Aug 2011
Inlägg: 48


Trådstartare
Har efter mycket om och men tagit mig ut på en bandag på mittsverigebanan med min gamla og900.

Vill bara säga att de e skönt när adrenalinet rinner till.

Bilen vill tappa fäste ut ur varje sväng. Jag bromsar ofta djupt in i kruvorna gärna så bakdelen kommer lite och sen full gas ut, men får bara hjulspinn.

EX. På Mittsverigebanan efter startsträckan ser det ut ungefär såhär. Full gas på trean vid slutet av sträckan, bromsar-svänger bromsande -växlar ner -stämplar -hjulspinn.

Till saken hör den att jag bara fixat väghållningen fram, avo dämpare och kilen sänkfjädrar (lagomt kapade). Medan jag i bakvagnen körde original. Kan det påverka fästet ut ur kurvan.

Efter att ha rusat av mig det värsta adrenalinet kände jag att jag måste jaga grepp, hjulspinn är en annan sport, därför började jag köra snällare. Inte full gas, söker fäste men ändå vill det släppa. alldeles för lätt.

Har 185/65 däck som jag körde på. Är nya däck typ r888 gg svaret på mina problem eller är det skit bakom spakarna?

_________________
Dennis Wiklund
Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5165



Stämplar du fullt så kommer du oundvikligen att få hjulspinn på innerhjulet. Samma sak händer på min kärra trots r-däck.
Går att bygga bort med en bra diff, bättre däck och en massa annat. Finns inget övre tak på en sån operation.. Eller bara öva mera på att få med farten genom kurvan

Så om jag ska vara fräck och lägga upp en prioriteringslista..
1. Öva mera
2. Bättre bromsar, saaben är tung
3. Bättre däck

Vad har du tänkt för dimension på r-däck förresten? Jag pulade en hel del med og900 för länge sen men minns att just däck var lite knepigt i och med att de vill ha så hög profil på 15" så man egentligen ville köra med 17".
Det var å andra sidan mest ett problem för att 17" ansågs vara häftigt och sportigt på den tiden...

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Lite vänsterbroms har ingen SAAB-ägare dött av
Gäller väl alla med framhjulsdrift.

Låter som du överkör en del med högerfoten.
Bromsa gärna klart innan sväng , ta höjd och sikta på apex.
Gå sedan på gas försiktigt så du kan "bju" på när du närmar dig utgång av svängen.

Låter även som du bromsar på dig en del om du bromsar så sent in i "turn in" att du blir stressad.
Gör man klart bromsningen innan till stor del är du mer beredd på att korrigera sen.

Hur känns chassiet?
Mjuk , kränger den , understyr , överstyr?

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Både ja och nej. De flesta gramjulsdrivna går inte att gasa fullt ur kurvorna för då spinner det. Styvare fram och mjukt bak gör bilen understyrd och krängningen tas mest fram. Då lyfter innerhulet fram och det tappar fästet. Hårdare bakfjädrig och krängningshämmare gör det bättre. En bra diffbroms gör det änu bättre.
Citera
fataren
Kramfors
Här sen Aug 2011
Inlägg: 48


Trådstartare
zoddri skrev:


Så om jag ska vara fräck och lägga upp en prioriteringslista..
1. Öva mera
2. Bättre bromsar, saaben är tung
3. Bättre däck

Vad har du tänkt för dimension på r-däck förresten? Jag pulade en hel del med og900 för länge sen men minns att just däck var lite knepigt i och med att de vill ha så hög profil på 15" så man egentligen ville köra med 17".
Det var å andra sidan mest ett problem för att 17" ansågs vara häftigt och sportigt på den tiden...


Omprioriterat
1. bättre bromsar (nya bromsar för en månad sen nöttes ut under tredje utsläppet.)
2. öva mer, mycket mer
3. Bättre däck,chassi, etc etc.

Kollar på 205/50,55/15, känns onödigt med tyngre däck + däcken blir billigare, alternativet är en uppsättning begagnade 16"

Angående däcken så undrar jag om det duger att ha fram till att börja med. (ekonomisk fråga-hellre två än inga borde väl gälla)


Lillen skrev:


Låter som du överkör en del med högerfoten.
Bromsa gärna klart innan sväng , ta höjd och sikta på apex.
Gå sedan på gas försiktigt så du kan "bju" på när du närmar dig utgång av svängen.

Låter även som du bromsar på dig en del om du bromsar så sent in i "turn in" att du blir stressad.
Gör man klart bromsningen innan till stor del är du mer beredd på att korrigera sen.

Hur känns chassiet?
Mjuk , kränger den , understyr , överstyr?


Eftersom jag inte "känner" banan så väl så bromsade jag oftast in i god tid, ju mer jag körde desto mer fart tyckte jag att jag fick med mig i svängarna. Upplevde inta att bilen var alltför understyrd, eller jo det skrek rätt bra i svängarna mä. fyrhjulsglidningar uppstod här och där. Men kände mig inte stressad, så fort gick det inte

Björn skrev:
Både ja och nej. De flesta framhjulsdrivna går inte att gasa fullt ur kurvorna för då spinner det. Styvare fram och mjukt bak gör bilen understyrd och krängningen tas mest fram. Då lyfter innerhulet fram och det tappar fästet. Hårdare bakfjädrig och krängningshämmare gör det bättre. En bra diffbroms gör det änu bättre.


Så lätt på gasen ur kurvan till det blir lite rakare, (är det ut ur kurvan man kan vänsterbromsa för att "diffa" btw?

Har två uppsättningar kilen fjädrar bak, ett par som är lagomt kapade. Och sen ett par bra kapade (bättre begagnade för husfridens skull) vilka är att rekomendera, hårda eller hårdare. (kortare är väl hårdare om jag fattat det rätt.)

_________________
Dennis Wiklund
Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5165



fataren skrev:
zoddri skrev:


Så om jag ska vara fräck och lägga upp en prioriteringslista..
1. Öva mera
2. Bättre bromsar, saaben är tung
3. Bättre däck

Vad har du tänkt för dimension på r-däck förresten? Jag pulade en hel del med og900 för länge sen men minns att just däck var lite knepigt i och med att de vill ha så hög profil på 15" så man egentligen ville köra med 17".
Det var å andra sidan mest ett problem för att 17" ansågs vara häftigt och sportigt på den tiden...


Omprioriterat
1. bättre bromsar (nya bromsar för en månad sen nöttes ut under tredje utsläppet.)
2. öva mer, mycket mer
3. Bättre däck,chassi, etc etc.

Kollar på 205/50,55/15, känns onödigt med tyngre däck + däcken blir billigare, alternativet är en uppsättning begagnade 16"

Angående däcken så undrar jag om det duger att ha fram till att börja med. (ekonomisk fråga-hellre två än inga borde väl gälla)



Jag har kört rätt så hårt på vanlig bromsvätska och mekonomen-belägg, gäller att bromsa kraftigt och inte så länge. Jättelätt att nöta ut belägg genom att ligga och "småbromsa" för länge.
Du har väl bytt bromsvätskan så den inte är från samma år som bilen?

205/50 är ju en lätt dimension att hitta begagnat så det skulle jag definitivt köra på ifall det passar bra med rullomkrets och liknande. Underlättar ju att ha mätare som visar ungefär rätt

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
fataren
Kramfors
Här sen Aug 2011
Inlägg: 48


Trådstartare
zoddri skrev:


Jag har kört rätt så hårt på vanlig bromsvätska och mekonomen-belägg, gäller att bromsa kraftigt och inte så länge. Jättelätt att nöta ut belägg genom att ligga och "småbromsa" för länge.
Du har väl bytt bromsvätskan så den inte är från samma år som bilen?

205/50 är ju en lätt dimension att hitta begagnat så det skulle jag definitivt köra på ifall det passar bra med rullomkrets och liknande. Underlättar ju att ha mätare som visar ungefär rätt


Bytte bromsvätska i samband med nya bromsar, men när jag tänker på det så små bromsa jag ganska mycket, dvs jag bromsade ganska tidigt och långt in i kurvan, de kanske förklarade varför bromsarna käkades upp så fort.

bilen blev även väldigt varm, nästan kokade.

_________________
Dennis Wiklund
Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5165



fataren skrev:
zoddri skrev:


Jag har kört rätt så hårt på vanlig bromsvätska och mekonomen-belägg, gäller att bromsa kraftigt och inte så länge. Jättelätt att nöta ut belägg genom att ligga och "småbromsa" för länge.
Du har väl bytt bromsvätskan så den inte är från samma år som bilen?

205/50 är ju en lätt dimension att hitta begagnat så det skulle jag definitivt köra på ifall det passar bra med rullomkrets och liknande. Underlättar ju att ha mätare som visar ungefär rätt


Bytte bromsvätska i samband med nya bromsar, men när jag tänker på det så små bromsa jag ganska mycket, dvs jag bromsade ganska tidigt och långt in i kurvan, de kanske förklarade varför bromsarna käkades upp så fort.

bilen blev även väldigt varm, nästan kokade.


Det är väldigt vanligt att man gör det jo, blir som en liten mental tröskel innan man lär sig att vänta med bromsandet. Det går ju mot ganska mycket av det man lärde sig i bilskolan
Sen är en bra bromsvätska en väldigt bra uppgradering att börja med

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
dåligt fäste eller förarfel?
1 besök senaste veckan (5904 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande