Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Trailbraking - ger det högre temp i bromsarna?
13432 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tidigare har jag per automatik kört med trailbraking in i vissa kurvor men inte in i andra. Bara av gammal vana som satt sig liksom. Nu försöker jag medvetet utveckla det till att köra så på betydligt fler ställen, alla där det känns som en bra idé att göra det helt enkelt.

Eftersom det halvbromsas en ganska lång bit i slutet av bromssträckan - efter turn in - så undrar jag om det kanske bygger mer värme än det gamla hederliga "bromsa allt du kan rakt fram o sen är du klar".

Jag har inga problem med för varma bromsar - tack var kylslangarna - så jag är mest bara nyfiken.





PS:
Sen har jag nog tyvärr en ovana att inte bromsa 100% fullt under den bit som går rakt fram innnan turn in om jag kör trailbrake-upplägg. Med vanlig gammal raktframbromsning är jag bättre på att bromsa max hela vägen. Men nu känns det som att jag eventuellt bromsar under 100% under den raka biten för att ha lite utrymme att justera till ingångshastigheten nogrannare vid och efter turn-in. Det gäller ju att ha rätt fart där annars går det ju inte att trailbrakea. Att den här ovanan kan bygga värme är nog ganska uppenbart. Den har inte gett mig några problem med värme så det är lugnt thumbs up Men det ger ju ett långsammare varv...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



Är inte helt säker på att trailbraking bygger mer värme då man karnske skrubbar bort lite mera hastighet också. Iaf är det så till viss del på min framhjulsdrivna bil där man åker med lite sladd in mot apex.

Visserligen bromsar du ända fram till Apex men iom att du gör det kan du också börja bromsa något senare på nästa raksträcka. Sen blir det oftast inte att man bromsar allt vad som går under hela inbromsningen utan det blir nog ofta som du säger att man bromsar mindre än 100% för att kunna trailbraka in till Apex. Visst går det nog långsammare än att göra det optimalt men det går nog ändå snabbare än att bara bromsa rakt fram och sen rulla fram.

Med trailbraking har man ju faktiskt längre sträcka på sig att bromsa så man kan ju flytta fram bromspunkten en hel del. Detta då man faktiskt kan bromsa (om än inte lika kraftigt) ända fram till apex.

Det som har funkat en del för min del är att titta mot apex under inbromsningen istället för mot turn-in punkten för att se apex som slutet av inbromsningen och inte slutet på raksträckan.

Temperaturmässigt har jag inte märkt någon skillnad då bromsarna klarar av bägge körstilarna. Sen kan man diskutera hur bra jag egentligen lyckas med att bromsa in i kurvorna men jag försöker iaf. Upplever det som att jag känar mycket tid mot andra bilar då jag ofta kommer ikapp andra bilar under inbromsningen.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Andreas Millbro skrev:
...
Det som har funkat en del för min del är att titta mot apex under inbromsningen istället för mot turn-in punkten för att se apex som slutet av inbromsningen och inte slutet på raksträckan.
...


Exakt, det är lite omställning för hjärnan att räkna ut var man ska börja bromsa när bromssträckan är mycket längre in i kurvan. Jag är ju en sån som kör utan (medveten) koll på "bromsmarkeringar" längs banan utan alltid börjar bromsa "när hjärnan tycker det känns rätt". Intressant feedback från dig thumbs up Skönt att höra att det inte bara är jag som får fila på att bromsa hårdare under den raka delen av inbromsningen

_________________
Magnus Thomé
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



Trail breaka i mindre snabba kurvor är enkelt men efter en raksträcka som långa rakan på Mantorp är det tämligen läskigt. Hurvida det bygger värme eller inte har jag ingen aning om men genom att skrubba ned farten med däcken så får de iallafall en högre temperatur, vilket i mitt fall är eftersträvansvärt då jag kör så sakta så att jag inte bygger någon värme att prata om. Sällan att jag når över 50 grader i temp i däcken och jag vill gärna upp mot 70 - 80 grader.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
nicemd
Stockholm/Nacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 149



Just Mantorp tycker jag det är mindre läskigt att bromsa lite lite för tidigt, men inte så mycket, för att så fort som möjligt titta mot apex (och helst förbi men då börjar det bli svårt) och trailbreaka hela vägen in mot apex. Teoretiskt sett inte optimalt men för mig är det mycket snabbare än att max-bromsa så sent som möjligt, eftersom jag kan behålla den höga farten djupare in i kurvan. Och bromskraften är lättare att dosera om man inte har tunnelseende.

_________________
N i c l a s E m d e l i u s
Caterham CSR
Citera
fataren
Kramfors
Här sen Aug 2011
Inlägg: 48



Hur mycket mer nöter det på bromsarna? jag slängde på nya frambromsar (original) körde knappt en månad och sen tog de tvärslut under tredje passet på mittsverigebanan.

_________________
Dennis Wiklund
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
fataren skrev:
Hur mycket mer nöter det på bromsarna? jag slängde på nya frambromsar (original) körde knappt en månad och sen tog de tvärslut under tredje passet på mittsverigebanan.

mittsverigebanan... har alltid dödat bromsarna där den där nerförsbacken...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Trailbraking - ger det högre temp i bromsarna?
13432 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande