Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 156 V6 1999
<<   1, 2, 3
1 besök senaste veckan (35827 totalt)
Kalle_alfaturbo
Uppsala
Här sen Jun 2012
Inlägg: 423



Hej

Din bil verkade gå fint på kullen. Riktigt fint. Jag misstänker att föraren har tjuvtränat några gånger =)
Har du diffbroms?
1.09 låter "mycket" på kullen med tanke på din framfart. Säker på att det inte gick lite snabbare än så?

_________________
Karl Sandler

Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan
Citera
Kalle_alfaturbo
Uppsala
Här sen Jun 2012
Inlägg: 423



Hej

Din bil verkade gå fint på kullen. Riktigt fint. Jag misstänker att föraren har tjuvtränat några gånger =)
Har du diffbroms?
1.09 låter "mycket" på kullen med tanke på din framfart. Säker på att det inte gick lite snabbare än så?

_________________
Karl Sandler

Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839


Trådstartare
Tjena Kalle!

Det var blött och varvtiderna låg på lördagen ungefär på 1:15-1:17.

På söndagen när det torkat upp vart det 1:08 nåting men bilen är för mjuk för R-däck och torrt. Hadde gamla Hankook 195/50-15 på, de är åtminstone 3år gamla och för smala när det är tort men funkade kanon i blötan.

Ses kanske i Göteborg?

Edit: Ingen diffbroms.
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839


Trådstartare
Nu har jag rivit lite i framvagnen under jul/nyåsledigheten och ska byta till powerflex samt tittat på det där med cambern. Tror det kommer att funka bra med nya infästningar till undre bärarmen. Siktar på en grad till då den har 2,25grader nu när den är sänkt, passar på och höja infästningen lika mycket så bärarmen blir lite mer horisontel. Tänkte när jag provat att det funkar göra några satser till de som önskar lite mer camber på sina 156or.

Frågan är om man måste göra något åt drivaxeln då den borde vara ca: 8mm längre eller om det finns marginal för det?

Bak tänkte jag ta fram excenterskruvar så man kan justera cambern som i dag är ca:2grader.
Citera
Suddarn
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 751



Ingen aning om hur 156an är ihopkommen, men kan man kanske låta drivaxeln "bo" lite längre in i spindeln. Med hjälp av en svarvad distans eller så, om det finns lite att spela på axeltappen (tillräckligt med gängor etc)

_________________
Peter Alfredsson
Alfasud Ti
Porsche 911E
A-H Sprite
Honda Integra DC2
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839


Trådstartare
Suddarn skrev:
Ingen aning om hur 156an är ihopkommen, men kan man kanske låta drivaxeln "bo" lite längre in i spindeln. Med hjälp av en svarvad distans eller så, om det finns lite att spela på axeltappen (tillräckligt med gängor etc)


Har redan haft den tanken att lägga en ring mellan hubb och drivaxel, ska kolla och räkna hur mycket som behövs.
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839


Trådstartare
En liten film när jag var ute och åkte på Kinnekulle i höstas i regnet.

https://www.youtube.com/watch?v=tiwBtfsaTqo&feature=youtube_gdata_ . . . .
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839


Trådstartare
Uuupps!
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839


Trådstartare
Nu har jag äntligen gjort något med bilen som stått och samlat damm sedan förra hösten. Mekat dit nya bussningar i framvagnen. Lite bökigt när man inte har en stor press.
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839


Trådstartare
Dubblar som vanligt....
Citera
granath
Habo
Här sen Jan 2008
Inlägg: 16



Hur gjorde du för att få av dom gamla bussningarna?

Har haft en helt ny komplett uppsättning av länkarmar och powerfelxbussningar till hela fram och bakvagnen liggandes i mitt garage i 4 år nu men aldrig tagit tag i det. tänkte jag skulle försöka göra det i vinter ifall tid finns.

_________________
Johan Granath
Alfa Romeo 156 GTA Q2 SW -03
Mercedes E220 AMG-Night pack -16
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Ser väldigt lika ut dom främre länkarmarna som sitter på min 155:a, jag köpte kompletta armar inkl nya bussningar på eBay för några hundra styck. Billigare än priset för nya spindelleder på Mekonomen med bred marginal...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
granath
Habo
Här sen Jan 2008
Inlägg: 16



MaZ skrev:
Ser väldigt lika ut dom främre länkarmarna som sitter på min 155:a, jag köpte kompletta armar inkl nya bussningar på eBay för några hundra styck. Billigare än priset för nya spindelleder på Mekonomen med bred marginal...


Jag har helt nya länkarmar för att jag kände att på min GTA ville jag inte kränga på poserflex bussningarna på dom gamla för att sedan behöva byta hela armen när spindlen går sönder. Eftersom dom inte är bytta någon gång på min. Har inga problem med framvagnen utan vill göra det endast som en uppdatering på den. Så det är på helt nya länkarmar jag vill plocka bort bussningarna för att sedan pressa på nya.

Till trådskapare :

Glömde säga det innan att har man inte press får man vara påhittig och tycker det du lyckats med ser ut att funka fint. Kul med läsning om någon som försöker köra sin 156 mycket på bana och försöka utvekla den. Har kört min 156 GTA ca 8 gånger på bana tyvärr 3 och halv år sedan sist då lite för mycket barn kommit emellan. Hoppas kunna ta ut den på ett banmöte med CAR nästa år iallafall. Nu är den hemma igen iallafall efter att stått lagrade på annan ort i två år.

_________________
Johan Granath
Alfa Romeo 156 GTA Q2 SW -03
Mercedes E220 AMG-Night pack -16
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Ok, med risk för att låta drygså tycker jag det låter som en riktigt dålig idé, polybussningar i roterande förband har alltid varit en dålig idé men att sabba en helt ny gummibussning för att få dit poly är helt galet.
Nya gummibussningar är nåt helt annat än 10 000 mil gamla. Prova de nya innan du byter för guds skull!

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
SuneK
Arboga
Här sen Jan 2013
Inlägg: 92



MaZ skrev:
polybussningar i roterande förband har alltid varit en dålig idé


<nyfiken>Varför?</nyfiken>

_________________
Sune Karlsson
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839


Trådstartare
Har lyckat missa allt snack på tråden. Minna bussningar var 15år gamla. Polybussningarna är gjorda så de kan glida på hylsan för att rotera.
Demonteringen av de gamla gjordes genom att elda bort gummit då har man loss ytterdelen. Sedan tog jag rondellen och slitsade upp innerhylsan så mycket man kom åt och fortsatte försiktigt med huggmejseln. Bak tog jag en gänstång och en lagom stor hylsa på varje sida och tryckte ut bussningarna sen tvärt om ihop.
Citera
granath
Habo
Här sen Jan 2008
Inlägg: 16



MaZ skrev:
Ok, med risk för att låta dryg så tycker jag det låter som en riktigt dålig idé, polybussningar i roterande förband har alltid varit en dålig idé men att sabba en helt ny gummibussning för att få dit poly är helt galet.
Nya gummibussningar är nåt helt annat än 10 000 mil gamla. Prova de nya innan du byter för guds skull!


Roterande förband? Vad menar du med det? Övre och undre länkarmsbussningarna ser helt olika ut enligt min mening. Så om jag förstår dig rätt så är dom undre i roterande förband men dom övre behöver inte vara det? polybussningar åldras väl inte på samma sätt som gummi eller har jag fel?

Sen är väl egentligen polybussningar inte den uppdateringen jag behöver göra först utan nya dämpare/fjädrar och grövre krängare är väl egentligen prio innan detta. Men nu är det så att jag köpte ett komplett kitt med nya övre/undre länkarmar, nya krängningshämmar stag och powerflex till fram och bakvagn till min gamla 156:a där jag monterat ett KW chassi. Köpte GTA:n och sålde den bilen innan jag han montera detta så nu har detta legat i en kartong i 5 eller om det är 6 år. Tänkte nämligen ta tag i detta nu då jag köpt annat hus med större garage så jag kan meka hemma vid. Då är det inte lika stort projekt att gå ut till bilen som när man ska åka iväg.

_________________
Johan Granath
Alfa Romeo 156 GTA Q2 SW -03
Mercedes E220 AMG-Night pack -16
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839


Trådstartare
Bilen kom aldrig ut i år.....

Däremot är framvagnen ihop men nya polyuretanbussningar överallt där det är lämpligt. Avgasröret är nu fixat tror jag då det var ett litet läck i en skarv.

Nu behövs "bara" bromsklossar/bromsvätska och en kamremssats för att vara på banan förutom oljebyte släcka airbaglampan samt fixa instrumentbelysning....
Citera
hammarfoto
Göteborg
Här sen Maj 2013
Inlägg: 10



Är sugen på en alfa 156 själv, så följder detta i smyg, men undrar hur det går nu?

_________________
Hammar Fredlund
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839


Trådstartare
Bilen har blivit stående en stund av olika anledningar (prioriterat annat). Får se men jag ligger nog lågt i sommar med.

Vad funderar du på? Bara att skicka PM eller här om du har frågor. En fin 156 är löjligt billig i dag, så köp inte första du ser, rost, hjulupphängningar och el bör kontrolleras noggrant, ju finare bil ju billigare blir det ;-). Speciellt elen som är Bosch junk från tyskland och kvaliten på det är klart begränsad.
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839


Trådstartare
156an såld, den ska bli räser. Har skinnklädseln kvar inklusive dörrsidor och panelen på B-stolpen om någon är intresserad.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 156 V6 1999
<<   1, 2, 3
1 besök senaste veckan (35827 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande