Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Hur få bättre "traction" i framvagnen, på min bil ??
2 besök senaste veckan (7880 totalt)
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192


Trådstartare
Hur få bättre "traction" i framvagnen, på min bi

Hej

Jag skulle behöva mycket mera grepp i min framvagn i följande lägen:

1.) utgången av långsamma, snäva kurvor med stor lastväxling
ex- Hårnålen och Chikanen på Mantorp,
ex- Ejes på Gelleråsen eller Depåkurvan på Kinnekulle

2.) genom långdragna, snabba kurvor
ex- Parisern på Mantorp eller Kvarnen på Kinnekulle
( Och vi bortser från att praktisera vänsterbromsa i alt.2. )

Det jag funderar på är att sätta hårdare fjädrar bak än fram.
På det viset borde framvagnen tryckas ner lite mer, samtidigt som bilen blir lite mer överstyrd.

Idag har jag hårdare fjädrar fram (=12kg) än bak (=10kg).
Detta är normalt, vad jag försår på Hondor som har triangel-länkarmar och inte McPerson.

Om jag vänder på dagens setup och kör med 10kg fram och sätter 12 kg bak, skulle jag få önskad effekt?

Vilka negativa konsenkvenser får man, förutom att bilen kommer att niga lita mer vid inbromsning samt kommer att vara mer överstyrd?

Bakvagnens överstyrning kan man balansera med dels dämparens justering samt med mjukare däck.
Kommer jag under dessa förutsättningar få bättre traction när jag går på gas ut ur kurvorna?

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Det kan va en lösning.

Hårdare krängare bak.

Vilken camber har du fram respektive bak? Lyfter inner bakhjul in och i kurvan tills du går på gas ordentligt?

Diffbroms?

mer toe out bak så bilen går "rakare" ur kurvorna?
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192


Trådstartare
Re:

Björn skrev:
Diffbroms?
Ja, Quaife.

Björn skrev:
Vilken camber har du fram respektive bak?
Fram camber: -3,5 grad
Bak camber: -3,5 grad

Björn skrev:
mer toe out bak så bilen går "rakare" ur kurvorna?
Kör med 0 i toe, både i fram- som i bakvagnen.
Toe ut bak låter väldigt spännande, men har aldrig vågat testa.

Björn skrev:
Lyfter inner bakhjul in och i kurvan tills du går på gas ordentligt?
Nej, inte helt. Det kan ibland studsa upp och ner några gånger, vad jag har hört.
Har klurat på en sk. "drop-stopp", men hittade ingen bra infästningspunkter, så det blev inget.

Björn skrev:
Hårdare krängare bak.
Vill helst undvika det.
Integra's krängare passar annars, men karossinfästningarna behöver i så fall förstärkningssvetsas.
Är rädd att det kan göra bilen för överstyrt, med tanke på den korta hjulbasen.
Men det klart, det skulle säkert lyfta upp innerhjulet mer.

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1292



Lite tå-ut fram?

Hårdare krängare både fram och bak kanske kan öka greppet genom att minska krängningen och därmed "camber-förlusten" i kurvorna?

Om bakvagnen kan fås att gå mot tå-ut vid hård kurvtagning (mycket infjädring) så borde det hjälpa bilen runt i skarpa kurvor. Men hur man ska få till det har jag ingen aning om!

Kul problem att fundera på! thumbs up

_________________
Johan Lekås
Citera
AndF
Lund
Här sen Okt 2005
Inlägg: 345

Moderator i ett av underforumen

Jag hade nöjet att träffa Lee Grimes för något år sedan. Han jobbar för Koni och har kört CRX sedan -94 i ITA. Några av de punkter han tipsade om som en bra startpunkt:

Hårdare fjädrar bak än fram för att hjälpa till med rotationen. 7" med ca 500 fram och 700 bak
Så lite krängare som möjligt fram, eller ingen, och standard bak, eller något hårdare och gärna justerbar
Lite toe out fram, ingen toe bak.
Mellan 2 och 3 grader camber runt om.

Har dock inte hunnit testa det än, då bilen fortfarande hänger på lyften

_________________
Citera
M.broberg
Halmstad
Här sen Maj 2010
Inlägg: 384



Re:

Freed skrev:
Jag hade nöjet att träffa Lee Grimes för något år sedan. Han jobbar för Koni och har kört CRX sedan -94 i ITA. Några av de punkter han tipsade om som en bra startpunkt:

Hårdare fjädrar bak än fram för att hjälpa till med rotationen. 7" med ca 500 fram och 700 bak
Så lite krängare som möjligt fram, eller ingen, och standard bak, eller något hårdare och gärna justerbar
Lite toe out fram, ingen toe bak.
Mellan 2 och 3 grader camber runt om.

Har dock inte hunnit testa det än, då bilen fortfarande hänger på lyften




Intresant, hur är detta med bakvagnen applicerbart när det är stel axel? tänker framförallt på camber.

Har en omsvetsad bakaxel med 2.7~ grader camber liggandes mot org som har 0 grader.

Skulle det innebära en fördel att montera den tro, eller blir det bara mindre däcksyta som rör marken och mer överstyrning?


Saknar krängare fram helt och har standard bak. så där är det check

bakfjädrarna är även lite hårdare än framfjädrarna..


Och hur mycket är "lite" toe out? är rätt grön på hjulvinklar

_________________
Mattias Broberg
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3005



Tror på att minska krängningen och att hålla ner negativ camber så mycket som möjligt. Det är iaf vad jag har upplevt själv på min bil.

Får betydligt mycket bättre grepp ut ur kurvorna när man byter till hårdare fjädrar/krängare och på så sätt minskar krängningen.

Man man tappar grepp i utgången av kurvorna när man ökar negativ camber. Innerhjulet får väldigt liten kontaktyta när det är utfjädrat när man har mycket negativ camber.

Känns tyvärr som att det blir en kompromiss mellan grepp under inbromsning, grepp i kurvan och grepp i utgången av kurvan. Är inte alls säker på att man får den lägsta varvtiden på en bana genom att maximera sidogreppet med massor med negativ camber på en framhjulsdriven bil.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192


Trådstartare
Re:

Freed skrev:
Jag hade nöjet att träffa Lee Grimes för något år sedan. Han jobbar för Koni och har kört CRX sedan -94 i ITA. Några av de punkter han tipsade om som en bra startpunkt:

Hårdare fjädrar bak än fram för att hjälpa till med rotationen. 7" med ca 500 fram och 700 bak
Så lite krängare som möjligt fram, eller ingen, och standard bak, eller något hårdare och gärna justerbar
Lite toe out fram, ingen toe bak.
Mellan 2 och 3 grader camber runt om.

Har dock inte hunnit testa det än, då bilen fortfarande hänger på lyften

Har inte vågat testa koppla bort krängaren fram, men det skulle vara lärorikt.
Kör med original krängare bak, som är ganska klen.

Har testat toe ut fram men har gått tillbaka till 0.
Tycker att 0 toe runt om fungerar som en bra kompromiss.

Jag har -3,5 grad camber runt om.

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877



Hejsan!

Ja har lite samma problem som du i min fwd bil, saknar de där lilla sista greppet i fram, har just nu löst de med att ta bort lite grepp i bak men de känns ju som fel väg att gå.

Har du koll på vars roll center ligger i din framvagn? De brukar ju hamna väldigt lågt på en sänkt bil så undra hur mkt de skulle gynna greppet att få upp de till en bra nivå? Hur mkt caster har du? Borde ju också kunna hjälpa så man får mer camberkompensation ju mer man svänger.
Finns de nå mkt mer som kan spela in förutom fjäderhårdhet och krängare samt camber såklart?

_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Det verkar som du behöver få bilen mer neutral då den även understyr genom långa kurvor.

Sen är det svårt att ha åsikt om cambern är rätt för den är ju helt beroende av krängningen. Ju mer camber och krängning ju sämre grepp fram för att kunna gå på gas tidigt.

Castern är enlgt vad jag hört mer en känsla om man inte pratar extrema vinklar.

Tror du ska ha lite hårdare bakfjädrar alternativt hårdare krängare bak eller mjukare fram. varför inte prova att lossa krängaren fram på ena sidan.

I princip så är ju alla framhjulsdrivna bilar framtunga vilket gör att framdäcken får jobba hårt med att både bromsa, styra (få bilen att ändra riktning och sidoförflytta framändan som är tung) samt accelerera. Därför gäller det att få över så mycket av det jobbet till bakhjulen som möjligt.

Bromsningen genom att sänka bilen bak och få bak så mycket vikt som möjligt och inte ha så mycket camber bak.
Insvängninen och genom kurvan gäller det att få bakvagnen att hjälpa till så bilen svänger med bakändan tex genom toe out då bakändan tagit så mycket krängning som möjligt och i princip bara ytterhjulet är i backen samt att bakändan tar så mycket av krängningen som möjligt så båda framhjulen är i backen så mycket som möjligt och hjälps åt att hålla greppet med den tunga framvagnen. Med mycket camber och krängning hjälper inte inner framjul till så mycket.

Det gäller att få bort belastningen från det hjul som har mest att göra och det är ytter framhjul. De flesta bilar på hög nivå kör med bilen assymetriskt inställd då de flesta kurvor är högerkurvor.

Med hård diffbroms gäller det att bilen går på "sladd" så båda framhjulen kan dra bilen "rakt" framåt.
Lite grundtankar om man åker framhjulsdrivet.
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877



Jag har funderat lite mer på de här och tänkte ja skulle testa lite toe ut bak på min. Av de man läst från endel här så skulle de ju i princip vara livsfarligt med toe ut bak?

Men tänkte va fan har ja inte testat så vet jag ju inte och kan säga att de är ingen skillnad alls i rakt fram stabilitet mellan toe in och toe ut men bakändan medstyr mkt bättre i kurvorna och hjälper till att få runt bilen så de vart grymt stor skillnad och de kan ja rekommendera andra som kör FWD!

Fast märkte nu senast ja körde konbana att ja har nog lite hård setup fram då framändan gärna vill på å börja studa lite i kurvor med ojämnt underlag. Kör med 100N/mm fjädrar nu men tänkte testa gå ner på 80N/mm istället. Sen undrar ja lite hur mkt dämparna spelar in på sånt där beteende?

En film från konbanekörningen där man väl ser lite av problemet med studsande framvagn


_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7992



Slettet.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7992



Re:

_aero skrev:
Jag har funderat lite mer på de här och tänkte ja skulle testa lite toe ut bak på min. Av de man läst från endel här så skulle de ju i princip vara livsfarligt med toe ut bak?

Men tänkte va fan har ja inte testat så vet jag ju inte och kan säga att de är ingen skillnad alls i rakt fram stabilitet mellan toe in och toe ut men bakändan medstyr mkt bättre i kurvorna och hjälper till att få runt bilen så de vart grymt stor skillnad och de kan ja rekommendera andra som kör FWD!

Fast märkte nu senast ja körde konbana att ja har nog lite hård setup fram då framändan gärna vill på å börja studa lite i kurvor med ojämnt underlag. Kör med 100N/mm fjädrar nu men tänkte testa gå ner på 80N/mm istället. Sen undrar ja lite hur mkt dämparna spelar in på sånt där beteende?

En film från konbanekörningen där man väl ser lite av problemet med studsande framvagn


Dåliga dämpare brukar inverka MER på hjulstuds än fjädrarna.
För mjuk setup på dämparen gentemot din hård fjäder känns ju mer som en trolig orsak.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877



Lillen skrev:
_aero skrev:
Jag har funderat lite mer på de här och tänkte ja skulle testa lite toe ut bak på min. Av de man läst från endel här så skulle de ju i princip vara livsfarligt med toe ut bak?

Men tänkte va fan har ja inte testat så vet jag ju inte och kan säga att de är ingen skillnad alls i rakt fram stabilitet mellan toe in och toe ut men bakändan medstyr mkt bättre i kurvorna och hjälper till att få runt bilen så de vart grymt stor skillnad och de kan ja rekommendera andra som kör FWD!

Fast märkte nu senast ja körde konbana att ja har nog lite hård setup fram då framändan gärna vill på å börja studa lite i kurvor med ojämnt underlag. Kör med 100N/mm fjädrar nu men tänkte testa gå ner på 80N/mm istället. Sen undrar ja lite hur mkt dämparna spelar in på sånt där beteende?

En film från konbanekörningen där man väl ser lite av problemet med studsande framvagn


Dåliga dämpare brukar inverka MER på hjulstuds än fjädrarna.
För mjuk setup på dämparen gentemot din hård fjäder känns ju mer som en trolig orsak.

Nu vet jag inte alls va de är för dämpare i mina coilovers då ja inte byggt dom själv men skulle va nå h&r racecoilovers moddade för att passa 9000. Satt 150n/mm fjädrar på dom när ja köpte men bytt till 100n/mm fjädrar. Fast fjädringsvägen på dämparna är riktigt kort så kan lika gärna va dom som slår i botten. Ska kolla över de där i vinter så ja får ordning på de. Var då inte lika mkt studs i framvagnen med 150n/mm fjädrarna men då var den ju på tok för hård för att köra.

_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
Racetech
Hur få bättre "traction" i framvagnen, på min bil ??
2 besök senaste veckan (7880 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande