Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Skärpta regler för tillåtna fordon på ringen
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
4 besök senaste veckan (38855 totalt)
David E
Adenau, AW
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1137



Fastlane skrev:



Så det går utmärkt att brumma på i 200+ helt utan säkerhet på TF men inte med säkerhet.



Ja, det gör det. På samma sätt som det är ok att ha fri fart på A7.
Vad är skillnaden? Det är ju samma regler som gäller.
Jag kör min. 4000mil per år autobahn i tyskland. Jag upplever inget behov att ha bur i min bmw 7-serie...

_________________
Mvh David Ek lu nd

BTG 7,16.9 TD

Citera
Narin
Kristianstad
Här sen Apr 2006
Inlägg: 1248



David E skrev:
Fastlane skrev:



Så det går utmärkt att brumma på i 200+ helt utan säkerhet på TF men inte med säkerhet.



Ja, det gör det. På samma sätt som det är ok att ha fri fart på A7.
Vad är skillnaden? Det är ju samma regler som gäller.
Jag kör min. 4000mil per år autobahn i tyskland. Jag upplever inget behov att ha bur i min bmw 7-serie...



_________________
Mattias Narin 101xBTG-8:22
Porsche GT4-20
Citera
Daniel Gudmundsson
Jonstorp
Här sen Jul 2003
Inlägg: 756



Där har du fel, det finns fler hastighetsbegränsningar, det är 30 förbi gamla depå infarten samt på rakan men den brukar inte vara så svår att hålla.

Johan Sjöström skrev:
Fastlane skrev:
Då är det läge att efterleva hastighetsgränsen på ringen vid TF annars haltar det rätt mycket.


Mig veterligen finns det bara en begränsning på banan och det är i Breidscheid, men det är ju upp till föraren att efterleva det eller så får man vara beredd på konsekvenserna. Men det kanske blir nästa steg, att man ser till att folket verkligen efterföljer deras regler. Idag är det ju lite slappt med det, kanske ett medvetet drag?

Alltså man sätter lite hårdare regler och kör lite mjukare attityd liksom men att man vid behov kan tillämpa dom.

_________________
Daniel Gudmundsson

Kör BMW
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Daniel Gudmundsson skrev:
Där har du fel, det finns fler hastighetsbegränsningar, det är 30 förbi gamla depå infarten samt på rakan men den brukar inte vara så svår att hålla.

Depå infarten är det T13 då eller? På TF är rakan ren avkylning, var börjar fartbegränsningen?
Och vilka farter begränsas det till? Alltid skoj att veta sånt skit :-)




Johan Sjöström skrev:
Fastlane skrev:
Då är det läge att efterleva hastighetsgränsen på ringen vid TF annars haltar det rätt mycket.


Mig veterligen finns det bara en begränsning på banan och det är i Breidscheid, men det är ju upp till föraren att efterleva det eller så får man vara beredd på konsekvenserna. Men det kanske blir nästa steg, att man ser till att folket verkligen efterföljer deras regler. Idag är det ju lite slappt med det, kanske ett medvetet drag?

Alltså man sätter lite hårdare regler och kör lite mjukare attityd liksom men att man vid behov kan tillämpa dom.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Andreas_S
Göteborg
Här sen Aug 2003
Inlägg: 149



Babbe skrev:
LUX skrev:
Mitt förslag till höljd säkerhet!

Skapa en "race-control" dvs ett rum med monitorer som kan övervaka hela ringen med kameror.
Med dagens billiga digitalkamerateknik kan kostnaden för detta inte vara så stor.
Det skulle innebära följande fördelar:

1 omedelbarrt identifiera olycksplatser,
2 identifiera vårdslösa / hänsynslösa förare
3 på distans aktivera "gulflaggor" i lampform.
4 Man skulle också lätt kunna gå igenom ett olycksförlopp i efterhand, vem släppte olja, vem körde på vem etc.
5 Effektivare "olyckshantering" skulle korta ned tiden för avstänging i samband med olyckor

Sedan skulle man ta och effektivisera framförallt avfart från banan som lätt kan bli en otrolig korvstoppning när det är mycket trafik. Det skulle göra att folk kommer snabbare av banan och kan konsumera andra saker

Gute rutsch


en riktig motorvägs avfart som släpper ut utanför parkeringen hade varit guld.


+1 på utfart... ett jäkla köande pga osmart upplägg i depån.

_________________
Andreas Sjöström

BTG 07:42
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 757



Några som har varit nere nu under våren och sett hur de "nya" reglerna kring godkända bilar efterlevs? Är det nån skillnad? Nån som har fått problem?

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
Boostaholic
Norge
Här sen Aug 2008
Inlägg: 169



964 skrev:
Några som har varit nere nu under våren och sett hur de "nya" reglerna kring godkända bilar efterlevs? Är det nån skillnad? Nån som har fått problem?


Inte sett nån skillnad, och inte haft någon problem eller blikkar från Surkillen.....

_________________
Martin Glenne - E30 325 - 8.18 BTG
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Vi har inte sett nån race rapport i heller boostaholic!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895



David E skrev:

Underbart att i alla fall en person har fårstått budskapet.

Moddade trackday bilar hör ju så klart hemma på trackdays och sådana är det ingen brist på!
Pistenclub har flera och vi har ju GranTurismo i april.
TF är ju just TF. Vill du åka TF, åk orginalbil/mc, eller TüV.godkänt, superenkelt.

Gnäll är just gnäll... buhuuuu jag får inte köra min nya m3 helförsäkrad på bana......

Åter igen, jag försöker igen. TF är för alla.
TF är för alla.
TF är för alla.

Na Klar!



Ja, precis, TF är för ALLA...utom folk med öronstol, HANS, avtagbar ratt och opaddad bur...

Det här är mest ordmärkeri, i sak håller jag med dig David, har man racebyggen tycker jag inte det är så märkligt att man får hålla sig till trackdays. Däremot tycker jag det vore f-n själv om man dubblade avgifterna, då blir det ännu mer "a rich mans game" och inte för ALLA.

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Boostaholic
Norge
Här sen Aug 2008
Inlägg: 169



Johan Sjöström skrev:
Vi har inte sett nån race rapport i heller boostaholic!


Ehhhhhhh.... Öhhhhhhh........ Tjena Johan, hehe, inget at prata om, bara 4-5 dagar med sommarväder och fria varv i April.....

_________________
Martin Glenne - E30 325 - 8.18 BTG
Citera
David E
Adenau, AW
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1137



Skip skrev:



Ja, precis, TF är för ALLA...utom folk med öronstol, HANS, avtagbar ratt och opaddad bur...

Det här är mest ordmärkeri, i sak håller jag med dig David, har man racebyggen tycker jag inte det är så märkligt att man får hålla sig till trackdays. Däremot tycker jag det vore f-n själv om man dubblade avgifterna, då blir det ännu mer "a rich mans game" och inte för ALLA.


Japp, exakt samma saker som man får nedslag på vid en ev. flygande besiktning här hemma eller dyl.
Handen på hjärtat, vem åker runt med hans eller lappstol i bruksbilen?
Och utan att bli tjatig, om man nu tvunget måste mecka sönder sin bil så finns det många tillfällen att köra utanför TF. (stickauthakansmiley)

_________________
Mvh David Ek lu nd

BTG 7,16.9 TD

Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895



Faktum är att jag kollade trackday-kalendern och vad jag kunde se så var det inte speciellt mycket dyrare än TF, sett till hur mycket tid på banan det blir och den antagna kvaliteten.

Jag tror att mitt första besök får bli på trackday.

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Skip skrev:
Faktum är att jag kollade trackday-kalendern och vad jag kunde se så var det inte speciellt mycket dyrare än TF, sett till hur mycket tid på banan det blir och den antagna kvaliteten.

Jag tror att mitt första besök får bli på trackday.


Skillnaden för oss mindre bemedlade är att om man hoppar på en trackday är "tvungen" att köra hela dagen för att gå break even med TF, dåligt väder eller olyckor eller problem med bilen gör att man får mindre valuta för pengarna. Jag är glad att båda varianterna finns för TF har sin charm helt klart.


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895



Johan Sjöström skrev:
Skip skrev:
Faktum är att jag kollade trackday-kalendern och vad jag kunde se så var det inte speciellt mycket dyrare än TF, sett till hur mycket tid på banan det blir och den antagna kvaliteten.

Jag tror att mitt första besök får bli på trackday.


Skillnaden för oss mindre bemedlade är att om man hoppar på en trackday är "tvungen" att köra hela dagen för att gå break even med TF, dåligt väder eller olyckor eller problem med bilen gör att man får mindre valuta för pengarna. Jag är glad att båda varianterna finns för TF har sin charm helt klart.




Förvisso, men det är ju precis så det fungerar på alla banor förutom Ringen. Jag har inget emot att TF finns kvar, tvärtom kan jag mycket väl tänka mig att prova på TF någon gång. Men för min del känns det mer intressant med en trackday, och jag tycker inte det är konstigt att man begränsar vilka bilar som får åka på TF.

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41421

Forumägare
Forumägare

Därför jag lagt upp alla track days jag känner till i ringenkalendern https://rejsa.nu/ringkalender.asp thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
vegar
Fredrikstad
Här sen Dec 2007
Inlägg: 152



En stor fordel med trackday er at man slipper alle mcene

_________________
Vegar Johannessen

-84 Autobianchi A112 Abarth - Corsa Italiana
Citera
barth
Gävle
Här sen Apr 2004
Inlägg: 918



Verkar inte som att det är så strikt trots allt...
Eller var denna diskreta vinge fabrik option back then
[img]
[/img]

_________________
Patrik barth
996 GT2 RSR
BTG 7:32
www.teamsenapochketchup.com
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Den där norrbaggen har dom väl överseende med

har du länken till filmen så lägg upp den vet jag!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Tifosi
Myresjö
Här sen Apr 2007
Inlägg: 416



Om inte jag minns fel så blev norrmannen bötfälld för vingen när han var nere innan knutanträffen.

_________________
Ola Starkman

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
Jonas-81
Borås
Här sen Jan 2008
Inlägg: 233



[quote="Tifosi"]Om inte jag minns fel så blev norrmannen bötfälld för vingen när han var nere innan knutanträffen.[/quote Stämmer bra,såg när det hände. Polisen stegade fram och förklarade läget och efter lite diskussion så skruvades den av. Poliserna var ändå snälla, dom skrattade när han försökte få ha kvar den. Ringenpersonalen verkade dock inte bry sig utan det var när polisen kom som det hände... Så än så länge verkar dom inte ta så hårt på de nya reglerna. Bara en liten reflektion.

_________________
Jonas Andersson.

Kör Volvo 244 Turbo på bana.

Volvo 850 som brukis.

Ford Sierra på vintern.
Citera
Tifosi
Myresjö
Här sen Apr 2007
Inlägg: 416



Det roliga var att polisen hade sett bilen på sin lediga dag och sedan haffat den dan efter.

_________________
Ola Starkman

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
Nürburgring
Skärpta regler för tillåtna fordon på ringen
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
4 besök senaste veckan (38855 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande