Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
<<   1, 2, 3 ... , 9, 10, 11   >>
21 besök senaste veckan (106699 totalt)
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009
Inlägg: 620


Trådstartare
Johan Sjöström skrev:
Egentligen ingen Alfa-fan men bilen är ju tokigt läcker/vacker

keep the good work up!


Den har stil men vacker..... nja
Formen är vacker men min vagn behöver kanske lite kärlek utanpå men då tappar jag säkert lite användarglädje.
Fick ju valsa skärmkanterna i depån med aluspettet, hade den varit finare hade jag gråtit tror jag.

_________________
Fredrik Stråhle

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Citera
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009
Inlägg: 620


Trådstartare
Har nog glömt att dokumentera fångbanden bak.


Biltemas spännband som ska klara 350kg, ett par fyrkantsbrickor och fastskruvat där original ändläge skall sitta.
Funkade faktiskt och bilprovningen var nöjda.

Har kapat ett halvvarv på fjädrarna nu, borde bli 25mm lägre ungefär.

Nu väntar jag bara på nya framfjädrar som skickades från England onsdag förra veckan, hoppas de hinner dyka upp innan torsdagens Gröndal-körning.

_________________
Fredrik Stråhle

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Citera
PE
Strängnäs
Här sen Dec 2006
Inlägg: 71



Hej Stråle,

För mig så blir det nog inte något Gröndal på torsdag, körde av gaspedalen i söndags på en konbaneövning!!!!

Hinner inte med att åtgärda det förrän till helgen. Hur är det, kan jag komma och hämta jordborren i morgon kväll eller till helgen?

_________________
Peter Einarsson

PCS 7739
Citera
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009
Inlägg: 620


Trådstartare
PE skrev:
Hej Stråle,

För mig så blir det nog inte något Gröndal på torsdag, körde av gaspedalen i söndags på en konbaneövning!!!!

Hinner inte med att åtgärda det förrän till helgen. Hur är det, kan jag komma och hämta jordborren i morgon kväll eller till helgen?


Ingen gaspedal på GT3:an låter som en superchans för mig att köra ifrån dig

Jag måste nog ringa kompisen om jordborren, hade tydligen inte den i garaget. Till helgen finns den i alla fall. Ringer i morgon.

_________________
Fredrik Stråhle

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Citera
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009
Inlägg: 620


Trådstartare
Siktade på kvällskörning på Gröndal under tordagen men hade inte fått några fjädrar, ville helst inte köra med gamla setupen.

13:00, tre timmar innan körningen kom dock posten med en avi och det var bara att springa och hämta ut paketet och montera.
Ny framfjädrar, 50% hårdare, och lite lägre bak, då kändes livet bättre

Fint väder som vanligt på Gröndal, lite färre bilar än förra körningen.

Bilen fungerade klockrent med nya framfjädrar, inga genomslag i 'hoppet' och mindre krängning i kurvorna.
Här är en bild från samma kurva med olika setup


Här ser man ganska tydligt att det blev en förbättring. Man ser också att spårvalet är sämre, något som följde mig under hela kvällen.
Var inte alls lika fokuserad och fick faktiskt inga bättre tider men det var nog 100% förarns fel tror jag.

Bilen blev betydligt mer lättkörd, gick faktiskt att drifta lite med utan att man blev livrädd, tidigare var den inte lika förlåtande.
Avlsutade lite väl tidigt med att fästet till panhardstaget gick av.
Ska undersöka lite och se om jag kan låna in mig i något garage med svetsmöjlighet i någon timma och förstärka upp det.
Lite trist men det är sånt som händer när man bygger om allt. Ser även ut som att avgassystemet har släppt men det är nog mer lättfixat.
Körde hem i alla fall fast jag tog det ganska lugnt.

Ska analysera loggarna i lugn och ro också, även om varvtiderna inte blev bättre så tror jag jag kan hitta lite högre kurvhastigheter här och där.

Ska nog kunna få ihop ett varv nära optimaltiden innan säsongen är slut.
Lite svets sen är jag igång igen

_________________
Fredrik Stråhle

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Citera
Mattias A
Eskilstuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 732



Har du lagat fästet så du kan köra Gröndal i morrn då?
Ser ut att bli uppehåll, så jag har lastat bilen.

Jag kan ju fästa GoPron i fronten och köra efter dej om du vill se hur dina hjulvinklar beter sej i kurvorna!

Snart vinter, bäst att passa på att köra nu!

mvh

_________________
Mattias Andersson
Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020
Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188



Mattias A skrev:


Jag kan ju fästa GoPron i fronten och köra efter dej om du vill se hur dina hjulvinklar beter sej i kurvorna!

mvh


Ja! Bra idé , jag vill också se hur den beter sig.

Vad blev det nu för fjäderkonstater fram och bak?

Calle

_________________
Calle Olsson
Citera
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009
Inlägg: 620


Trådstartare
Mattias A skrev:
Har du lagat fästet så du kan köra Gröndal i morrn då?
Ser ut att bli uppehåll, så jag har lastat bilen.

Jag kan ju fästa GoPron i fronten och köra efter dej om du vill se hur dina hjulvinklar beter sej i kurvorna!

Snart vinter, bäst att passa på att köra nu!
mvh

Jag bygger tillbaka till den gamla ursprungslösningen så kommer jag runt problemet.
Är vi fler som kör i morgon så blir man ju sugen.

Har en timme meck innan jag är på banan så jag bestämmer mig i morgon.

Ellac skrev:
Ja! Bra idé , jag vill också se hur den beter sig.

Vad blev det nu för fjäderkonstater fram och bak?

Calle

Jag gick upp från 193N/mm till 264N/mm fram och det verkar funka bra.
Jag har nån SAAB-fjäder bak, måste kolla vad det blev till slut.

Kan ju vara lite kul att testa bilen med t-armen bak för att se skillnaden.

_________________
Fredrik Stråhle

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Citera
Mattias A
Eskilstuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 732



pastaracing skrev:

Är vi fler som kör i morgon så blir man ju sugen.


Det blir i alla fall två till från Volvo som ska köra (Ginetta G20 & Porsche 944), säkert många fler!

_________________
Mattias Andersson
Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020
Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1
Citera
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009
Inlägg: 620


Trådstartare
Ännu en supertrevlig torsdag på Gröndal.

Eftersom jag körde sönder infästningen till panhardstaget förra gången så fick jag göra som dom stora teamen, gå till baka till 2012-spec.....förlåt, jag menar 1974-versionen
Nåja, det är i alla fall Powerflex och Montreal-bussningar i den gamla T-armen.

Hur funkar det då??
Kort historia:
- Körde som jag köpte bilen först men med R-däck så krängde det massor och lyfte innerhjulet, fundrade på att sätta åt diffen mer men avstod.

- Byggde om bakvagnen med lägre rollcenter. Fick så mycket mer fäste att det understyrde kopiöst. Gick upp i fjäderhårdhet bak flera gånger men bilen var rent ut sagt tråkig, fick sitta och vänta på att framvagnen skulle bita i.

- Byggde då om framvagnen med ny geometri. Passade samtidigt på att byta ut original fjäderlösning till en ny med 2,25" fjädrar, dubblade nog fjäderkonstanten(vid hjulet) också.
Nu funkade bilen riktigt bra, lite mjuk fram, hade lite genomslag vid lyft samt lite mycket krängning.

- Gick upp 50% i fjäderkonstant fram och bilen blev skitkul att köra. Tyvärr så brakade infästningen till panhardstaget så det blev inte så mycket körning som jag ville denna gång.

Så till denna körning fick jag alltså chansen att testa med en ombyggd framvagn och en gammal bakvagn, intressant.
Allmänna uppfattningen utifrån var att det inte krängde någonting. Innerhjulet bak lyfter och jag får inget driv ut ur kurvorna. När det släpper bak så är det otroligt svårt att hämta hem, snurrade ett antal gånger.

Trots detta så hade jag vansinnigt roligt. Trevligt folk och mycket fina bilar.
Satte dessutom en fin tid, 44:61 med en optimal på 44:52 på det passet enligt RaceChrono

Slutsats. Gamla Alfor går fort men med lite nytänk i hjulgeometri och med bra däck går dom ännu fortare

Ska analysera lite mera när jag får tid.

_________________
Fredrik Stråhle

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Citera
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009
Inlägg: 620


Trådstartare
Jag tänkte ju lägga ner säsongen när jag körde sönder mina ombyggda grejer men det gick ju att köra med gamla grejer och riktigt kul är det ju också att få smiska bana.
Jag lyfte lite mycket innerbakhjul sist så det blev att skruva lite till.

Nu har jag bytt till de mjukaste bakfjädrarna jag hade, de som ursprungligen satt på bilen när jag köpte den av Justus.
Passade även på att sänka bilen fram nån centimeter.

Med lite mjukare bakvagn borde jag få lite mer fäste och kanske lite framhjulslyft om man har tur

Bilen packad och klar för en sista Torsdagskväll för i år på Gröndal alltså

_________________
Fredrik Stråhle

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Citera
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009
Inlägg: 620


Trådstartare
Rapport från Gröndal 3/10-13

Riktigt trevlig kväll.
Hade monterat de mjukaste bakfjädrarna jag hade för att få lite traction och det fungerade riktigt bra.

Solen var väldigt låg så första passen hade man svårt att sikta in i vänster/höger-kombon efter mål men det gick ändå ganska fort.

Lyckades göra en riktig avåkning efter högern efter 'långa rakan'. 80km/h ut i gruset men allt gick bra. Fick något irriterande oljud, kan vara avgassystemet som ligger emot någonstans, vänsterkurvor är värst.

Lyckades också sätta personbästa och putsa tidigare tid med nästan en halv sekund !!

Nytt PB, 44,13 enligt DL1:an, dessutom var varven före och efter bara några hundradelar långsammare så det var verkligen inte bara en lyckoträff.

Kompisen tittade förbi och tog lite fina bilder också, tack så mycket.





Fotograf Johan Ek

Nu skulle jag verkligen behöva ett riktigt meckargarage så jag kan fixa bakvagnen och uppgradera lite till under vintern.
Lång lista är upprättad men bara en bråkdel kan göras där bilen står nu.

Just nu känns det som att det var sista åkningen för mig men det finns några möjligheter till så man vet aldrig...

_________________
Fredrik Stråhle

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Citera
PE
Strängnäs
Här sen Dec 2006
Inlägg: 71



Hur ser listan ut gällande uppdateringarna då?

_________________
Peter Einarsson

PCS 7739
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724



1. Måla blå färg på bilen så den får samma färg överallt.

2. Allt annat....


_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12851



Bra lista!
Citera
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009
Inlägg: 620


Trådstartare
Jo lite färg skulle väl inte skada men bilen går inte fortare för det

Jag skulle behöva byta dörrskinn (aluminium??) och fixa lite med fronten. 'Ny' baklucka har jag i annan färg och huven har en bula åt fel håll.
Fixar man det så kan man lacka hela bilen men jag har ingen lokal, va...

Jag får sikta in mig på att fixa elen till insprutningen först, ska byta upp mig till fördelarlöst är planen.

Jag har även börjat snegla på bromsar. Jag har 75TS ok fram men solida skivor. Saknar distanserna i oken för att köra ventilerat. Sen måste man förstås hitta nån skiva som passar någorlunda.
8x15" fälgar står högt på listan.

Kanske blir en lista som ser ut så här när det blivit 2014 och inget har hänt:
1. Kolla luften
2. Tanka
Klart !!

_________________
Fredrik Stråhle

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Citera
PE
Strängnäs
Här sen Dec 2006
Inlägg: 71



Oavsett längd och innehåll i att göra listan så ser det kul ut. Själv har jag just demonterat framvagn och skall i morgon beställa nya bussningar och länkarmar. Ni får komma över någon dag.

_________________
Peter Einarsson

PCS 7739
Citera
Justus
Stockholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 82



Kul att du fortsatter jobba med bilen!

Jag letade som en galning i Brembos referenskatalog utan att hitta nagot som kunde passa rakt pa. Jag hade iofs bara mojlighet till omborrning av bultcirkeln, om man har mojlighet till storre modifieringar sa gar det ju saklart att losa.

Jag ar nastan saker pa att jag sag de dar distanserna nar jag var nere och skrotade i garaget sist, kan kika igen om det ar intressant? Men rakna med att det tar ett par veckor...

_________________
Justus Harling

Fiat 500 -69
Alfa 159 SW -07
Citera
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009
Inlägg: 620


Trådstartare
Justus skrev:
Kul att du fortsatter jobba med bilen!

Jag letade som en galning i Brembos referenskatalog utan att hitta nagot som kunde passa rakt pa. Jag hade iofs bara mojlighet till omborrning av bultcirkeln, om man har mojlighet till storre modifieringar sa gar det ju saklart att losa.

Jag ar nastan saker pa att jag sag de dar distanserna nar jag var nere och skrotade i garaget sist, kan kika igen om det ar intressant? Men rakna med att det tar ett par veckor...


Jag tittar och jämför för fullt jag också....

DBA(Australien) har haft ventilerade skivor till Montreal men de var slut fick jag som svar idag.

Plocka ihop distanserna och skruvar om du har vid tillfälle.
Säg till så kan jag hämta upp eller om du vill skicka så får du pengar.
Åkte nästan förbi ert garage idag när det var stopp på E4/E20, jobbar ju i Älvsjö.

Parallellspåret är Volvo 240/260 ok och skivor, får se hur det passar.
Tråkiga är att lägga 1000:-/sida för Biltemagrejer och modifiera när Wilwood-ok inte är så mycket dyrare. Då tillkommer förstås någon slags skiva men ändå.

_________________
Fredrik Stråhle

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188



Har du problem med bromsar som det är idag? Jag kör samma uppsättning som dig (Brembo ok fram utan distanser och 2000 skivor och org. 2000 ok och skivor bak,wilwood justerbar bromsreducering istället för org. ventil) med Ferodo DS 3000 klossar. Tycker det funkar bra , frambromsarna blir förvisso varma men ingen fading eller prestandaproblem.

Framklossarna höll hela säsongen men är nu slut , bak halvslitna.
Alfaholics kit ser väl trevligt ut men aningens dyrt. Lite större beläggarea fram hade kanske varit bra?

Carl

_________________
Calle Olsson
Citera
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009
Inlägg: 620


Trådstartare
Ellac skrev:
Har du problem med bromsar som det är idag? Jag kör samma uppsättning som dig (Brembo ok fram utan distanser och 2000 skivor och org. 2000 ok och skivor bak,wilwood justerbar bromsreducering istället för org. ventil) med Ferodo DS 3000 klossar. Tycker det funkar bra , frambromsarna blir förvisso varma men ingen fading eller prestandaproblem.

Framklossarna höll hela säsongen men är nu slut , bak halvslitna.
Alfaholics kit ser väl trevligt ut men aningens dyrt. Lite större beläggarea fram hade kanske varit bra?

Carl


Egentligen inget större problem men skivorna jag har nu är slut. Dessutom är Brembo-oken lite veka så pedalkänslan kanske inte är topp. Det är nog bättre utan distanserna i och för sig.

Jag tänkte att jag skulle uppgradera men vill inte lägga en förmögenhet eller hundratals timmar. Något enkelt och bra helt enkelt. Vi får se, funderar vidare.

_________________
Fredrik Stråhle

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
<<   1, 2, 3 ... , 9, 10, 11   >>
21 besök senaste veckan (106699 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande