Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14 | << 1, 2, 3 ... 30, 31, 32 ... 45, 46, 47 >> 45 besök idag (649132 totalt) |
So nice to see it at the track!!! You'll be able to find all the problems more quickly than you will on the street! How was cooling?
Jason _________________ Jason Ford My builds; 1957 Ragster http://germanlook.net/forums/showthread.php?t=11514 1960 UBRDUB http://germanlook.net/forums/showthread.php?t=10369 |
||
Grattis Olaf!
Efter allt dit slit är det grymt roligt att du äntligen får njuta lite av den också! Det är mycket tid i kyla nerlagt på den bilen! Har du tagit ner presenningen nu? _________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||
Och jag missade givetvis dig, jag tänkte inte på att du kunde vara där och kastade inte heller en blick på banracingen... Man har sjunkit lågt... Det hade varit kul att ta en titt.
I vilket fall som helst så hoppas jag att du behåller dessa baklamporna, även om de inte är korrekta mot originalet. Elefantfötterna är ju inte direkt snygga. _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||
Det var verkligen kul att får ut den och ser att konceptet fungerar.
Trevligt också att träffa lite rejsa folk "IRL". Tyvärr var det bara ett kort besök för min del och väldigt lite tid att snacka.. Lite enkel statistik från körningen på Mantorp. 16varv körda, av de 4 riktiga som inte börjar eller slutar i depån. Toppfart 177km/h. Varvtid 1:46.7s. Givetvis inga fantastiska siffror, men ursäkter finns det gott om. En sak är säker, det kommer går fortare nästa gång @Volkdent: The cooling was actually the area that made the biggest problems. Temperatures were steady during the short stints I was driving, but the coolant level was going up and down and the overpressure valve opened occasionally. Probably air in the interior heat exchanger. I cant really say anything about the airflow through the front radiator. There are still 2 big holes between the front luggage compartment and the interior, so most of the air that went through the radiator came into the interior. It was slightly warm in there. @Karl: Verkligen kul och jag kan knappt vänta att får köra mer. Presenningen får sitta kvar ett tag till. Det är några månader med slip- och spackeljobb kvar. @Nisse: Du var inte ensam med att missa min bil på banan. Det var kanske lite oväntat att jag verkligen skulle dyka upp. Jag håller med att lamporna är snyggare. De kommer nog sitta där i några år... _________________ |
||
På Bugrun fick jag höja bilen fram för att hjulen skulle inte tar i skärmkanterna. Det var givetvis ingen långsiktig lösning. Nu är skärmkanterna flyttade och jag har även förberedd skärmarna för lampor och blinkers.
Kul med en körbar bil. Nu slipper man meka inne när det är bra väder. Kapa lite försiktig först... ...sen lite till. Original ytterkant är kvar och uppflyttat. Helhetsbild. Även om det ser lite konstig ut ur det här perspektivet, så är jag rätt nöjd med kanten. Mycket spackling kvar på skärmarna och jag är långt ifrån nöjd med formen framtill, men nu står besiktning högst upp på önskelistan. Lamporna: Fattas bara lyktpottarna på baksidan och lite el. _________________ |
||
Good news! Projektet är inte nerlagd.
Lamporna fram lyser Lamporna i kupén är släckta förutom airbag. Efter byte av två givare har jag nu även fungerande ABS. High tech beetle . Ursäkta mobilbilden. Jag måste gräva fram kameran igen... _________________ |
||
Dålig bild men det ser ut som du har MPH i mätaren, det skall tydligen gå att ändra genom något tryck/vrid på knapparna så den digitala mätaren visar Km/h och skalan ändras motsvarande.
Skall kolla med polaren som har en 996 C2:a från UK som gjorde detta. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||
Tack för tipset, men jag tänkte inte använda Boxstermätarna. Det blir 911 instrument från 80talet.
Just nu kämpar jag med att får CAN signalerna eller K-lina i OBD till analog. EDIT: Blev lite nyfiken och letade på nätet. Det står tydligen i handboken:
_________________ |
||
Can you show a pic of your expansion tank/Oil fill/Bleed installation? Did you separate them all or did you re-use the stock one? I've got my steering situation worked out, I was able to comfortably get 1.75" toward centerline, I think you achieved a little more?
Jason _________________ Jason Ford My builds; 1957 Ragster http://germanlook.net/forums/showthread.php?t=11514 1960 UBRDUB http://germanlook.net/forums/showthread.php?t=10369 |
||
I used the expansion tank of a Volkswagen Golf mk4(?) and mounted it in the engine compartment. Oil filler is not solved yet, I just closed the tube that goes towards the back of the car. Pictures follow when I am back home. Regarding the steering colum: Mine is moved about 1" and so far I am quite pleased with the driving position. _________________ |
||
I torsdags var det äntligen dags för ytterlige en banträff. Den här gången på Falkenberg med SVKG.
I efterhand känns det inte som det har hänt så mycket sedan BugRun, men det blev en del små förbättringar: - uppflyttade skärmkanter och därmed rätt höjd fram - lysen fram, tuta, innertak och annan besiktningsjux - plåtar som delar främre baget från kupén. Innan gick all kylluft (efter kylarna) genom kupén och det blev svinvarmt efter 3 varv. - ABS - städat kablaget bak Det var in i det sista osäker om jag skulle dyka upp på Falkenberg. Först var det vädret, sen strul med släpet, fick/tog fel dragbil och det värsta: Bilen mistände till 2,5h innan träffen. Min första mistanke var att en inte inkopplad lambdasond skapade problem, men när jag väl provkörde kvarstog problemet. Efter lite research på nätet och hjälp av en kollga med felkodsläsare kom vi till slut fram till att det var 3:ans tändspole som var trasig. Som tur var hade Utzon några spolar på lagret och så hade jag en ny spole 3h innan avfärd. Monterat, porovkört och sen rullade allt på. Bilen fungerade 3 kompletta pass, jag behövde inte ens tanka Det vore dock ovånligt om jag inte hade kommit hem med en ny att-göra-lista: - Största punkten är bakvangnen. Det var svårt att får förtroende för bakvagnen. Gas igenom hela kurvan hjälpte, men kändes mer som en nödlösning. Finns en del idéer: hårdare krängare, mer toe in bak, toe steer kit(?), mer fjädringsväg, eller? - Ljuddämpare. Det blev för högljud när jag varvade ur på 3:an. Ingen lösning än. - Friktionsdäck borde vara OK till besikningen, men efter det blir det R-däck. Till slut några bilder från körningen. Tack Ulf Wärnberg för bilderna. Varvtider finns från pass ett och två, men pinsamt nog var det samma tid som för 4-5 år sedan med turbo och r-däck. Tanken var att köra full attack med tidtagning i fjärde passet och då hade jag säkert kapat 2-3s, men tyvärr var jag tvungen att avbryta efter tredje passet. Ett nytt försök till vettiga tider görs nästa år... _________________ |
||
Olaf, en av tre bilar som mättes lite högt ljudmässigt (95++dB utan reflekterande hinder), så du kan ju fundera på nån lite tystare ljuddämpare om det går att krångla dit.
|
||
|
||
Kul att se bilen live, synd att vi inte hade mer tid att prata i line-up mellan körpassen. Kommer bli en sån härlig stil över bilen sen när den är enhetlig i färg och bakvagnen lirar som du vill.
Vad sa du om bakvagnen, den bryter loss väldigt lätt? Vad har du för hjulvinklar nu förresten? _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||
Vad besiktas en sån här som?? Porsche boxter eller som ombyggt fordon eller?
Stod och tvättade R golfen bredvid dig på BR och märkte inte att det var den här bilen förrän jag kom hem Vissa dumma idéer i samma anda har vaknat och jag är lite nyfiken på hur det är tänkt med modern "bottenplatta" och gammal kaross. Vad blir det för ngt ombyggt fordon eller? Med vänlig hälsning, Erik Umeå _________________ Erik Persson Lönnmeckande Umeå bo kartongtrimmare..(ibland iaf) snickrat på 4wd turbo starlet |
||
Det blir amatörbyggd eftersom motorplaceringen är ändrad från svansmotor till mittmotor. Det bästa är nog att diskutera din idé med en SFRO besiktningsman i din närhet. Det är ju i slutändan hela konceptet som avgör hur och om man kan regga sitt bygge. Roligt att du inte märkte något på BR, då har jag lyckats. Med lite färg blir det ännu mer sleeper... Körde du på banan? Jag "jagade" två R i två varv, men minns inte om en av de var din? Lite från garaget: Ett stycke trasig tändspole som byttes ut innan Falkenberg Lite mer städad i baken Besiktningsblinkers (sidoblinkers) som blev så snygga att de får sitta kvar. Original i bakgrunden. _________________ |
||
Våra race- och banåkarbilar VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14 | << 1, 2, 3 ... 30, 31, 32 ... 45, 46, 47 >> 45 besök idag (649132 totalt) |