Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 1602 -73 "ALPINA" Skalman. Byggmodell 1/1
1, 2, 3 ... 36, 37, 38   >>
41 besök senaste veckan (296733 totalt)
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1365


Trådstartare
Nu får Rudolf (964:an) konkurrens i garaget av en gammal BMW 1602 från -73 som köpts i delar!
Bilen har endast rullat 12 700 mil!
Vad har man gett sig in i nu... Känns som att man står framför ett jättestup. Men det är såklart en utmaning och se om man vågar hoppa!
-Jag är tacksam för all hjälp i tråden. Är något tokigt så låt mig få veta det.

Till planerna då-
Bygga någon typ av Trackday Car
Bilen är i det närmaste rostfri och kommer därför troligen att behålla sin originalfärg - Colorado gul
Temat blir lite Alpina-stuk med svarta huvar och övre halvan på sidorna.
Skärmarna får sällskap av Turbo-breddare.
Ingen spoiler fram - tycker bilen blir "fetare" utan!
Inredningen är svart och i nästan nyskick men skulle vilja ha tidsenliga sportstolar.
Alpina kringla
Originalmotorn åker ut, såklart.
Blir en M1020 motor och siktar på ca 200 pållar!
Blir även hyfsat original chassie.

Det som är klart är -

Lack: BMW Colorado gul, 002 (bilens original). Svart matt huvar och sidor, enligt Alpina modell.

Klibbor i ett försök att efterlikna klibborna från Alpina bilarna.

Fram Oken 4-kolvs från 2002 Turbo, 40mm kolvar.
Skivor från E21 323, ventilerade
Belägg från Ferodo Racing (gatgodkända)
Stålomspunna bromsslangar
23 mm bromscylinder

Fjäderben från Ti ombyggt med Coilovers
Super Pro bussningar i hela framvagn
Fjädrar - 350 lbs
Koni ställbara dämpare
Ställbara topplagringar
Tornstag mellan fjäderbenstornen


Glasfiber huv
Glasfiber stötfångare, bak
Turbons skämbreddare, med lite "moddning" fram.
Tidsenliga Alpina tävlingsdekaler (kopier) från -69-71 talet
Koni ställbara stötdämpare, runt om.

Gamla Corbeau stolar installerat (från slutet av 60-talet) Förarstolen är utbytt mot en modern skalstol.
Baksätet borta
Finess full bur inhandlad. Ombyggd till skruvbur. Klart
Batteri flyttat till bagage
Huvudbrytare i cupèn
3st extra VDO mätare för vatten, olja och oljetryck

Bakvagn blästrad och lackad.
Boxade och förstärkta bärarmar
Nya bussningar Super Pro
02 Depåns bakfjädrar
02 Depåns krängare fram o bak
Stålomspunna bromsslangar
Samtliga bromsrör bytt.
Nya hjullager och packboxar
Nya bromscylindrar

13" Minilite fälgar. 8" breda
Kumho R däck 215 breda.

Växellåda från E28 518i -82, 5 växlad med överväxel, kortad kardan (hel renoverad och balanserad)

Motor !
Lättad vev
Lättat svänghjul
Extra oljekylning på kolvar
Extern 19 raders oljekylare
Oljefilter adapter/hållare från S14
Standard Fördelare
Weber 48 Italienska med nummer efter varandra
336 graders Kam Dr. Schrick
Kolvar 90mm och stakar modifierade icke original
Modifierat oljetråg
Skvalpskydd i tråget
Titan ventiler
"Annat" extraktorrör = lätt
Endast elektrisk kylarfläkt

Original tanken är modifierad invändigt med skvalp skydd.
Helt nya dörrar från BMW



Det är lite tankar, så här långt. Som sagt kom gärna med hjälp o synpunkter, tack.










Gillar denna


_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1183



thumbs up

Ska bli skoj att följa , S14 verkar helrätt , går onekligen att få bra snurr på dem!

Kan du inte få dit e46 hjulupphängningar i aluminium istället(?)

Calle

_________________
Calle Olsson
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804



Kul med 02a , jag håller på och pysslar med en 02a och jag har E30 fram o bakvagn i den fram går hyfsat bak passar det mindre bra.. Men det går, men jag ska byta till coilovers från golf 2 då det känns smidigare att göra det då man ändå måste bygga om bakre övre infästning för ngn form av hyfsad geometri.
Jag har en hel E30 ix drivlina i min 02 dvs 4wd o M20
Men det går lååååångsamt mellan varven så nu är det väl inne på år 4 och ännu långt kvar.

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1365


Trådstartare
Ellac skrev:
thumbs up

Ska bli skoj att följa , S14 verkar helrätt , går onekligen att få bra snurr på dem!

Kan du inte få dit e46 hjulupphängningar i aluminium istället(?)

Calle


Vill behålla "original" bultcirkel. Funkar väl inte med e46:ans delar!
Blir max 15" på denna.

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045



Lite förslag:

Behåll fram och bakvagn, dom funkar och det finns delar att köpa för att få dom bananpassade.

Bromsar går att lösa med eftermarknadsdelar http://www.iemotorsport.com/bmw/2002-parts.html eller uppgradera med delar från BMW-familjen.

Jag tycker det är synd att skära upp rostfria skärmkanter för att montera turbobreddare, men det är ju din bil :-). Personligen tycker jag den tidiga sk alpinabreddningen är tuffare, http://www.youtube.com/watch?v=xW1uu4hEbx8 den breddningen kräver förvisso också att man kapar i karossen.

S14 är en trevlig motor, dom kostar dock en del pengar och kräver anpassning av kardantunnel. det finns m42b18 eller varför inte en m52b28? dom väger inte så himla mycket, här finns växellådor som passar i karossen. Orginal m10b20 går att trimma till 150 - 170 hk ganska lätt. m20b25 är en populär utbytesmotor.

_________________
/Anders C
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1365


Trådstartare
Anders Carlsson skrev:
Lite förslag:

Behåll fram och bakvagn, dom funkar och det finns delar att köpa för att få dom bananpassade.

Bromsar går att lösa med eftermarknadsdelar http://www.iemotorsport.com/bmw/2002-parts.html eller uppgradera med delar från BMW-familjen.

Jag tycker det är synd att skära upp rostfria skärmkanter för att montera turbobreddare, men det är ju din bil :-). Personligen tycker jag den tidiga sk alpinabreddningen är tuffare, http://www.youtube.com/watch?v=xW1uu4hEbx8 den breddningen kräver förvisso också att man kapar i karossen.

S14 är en trevlig motor, dom kostar dock en del pengar och kräver anpassning av kardantunnel. det finns m42b18 eller varför inte en m52b28? dom väger inte så himla mycket, här finns växellådor som passar i karossen. Orginal m10b20 går att trimma till 150 - 170 hk ganska lätt. m20b25 är en populär utbytesmotor.


Tack för din input, Anders
Finns 2 anledningar till att jag funderar på E30 delar! Oljetråget (S14) funkar väl inte med original framvagn!
Skivbromsar bak. Är väl även en bättre bakvagn än 02:ans! Kommer att kolla upp dina synpunkter på detta. Mindre ändringar - desto snabbare väg till målet
Tycker precis som du med att skära i rostfria skärmar, men vad göra
Var inne på Alpinabreddningen också men där får man verkligen skära bort plåt. dessutom är jag inte helt förtjust i breddningen bak. Fram är den klockis.
Motoralt. är inte heller det spikat! Är du säker på att kardantunneln måste moddas vid byte till S14 med låda?

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045



Kjell 944 skrev:
Anders Carlsson skrev:
Lite förslag:

Behåll fram och bakvagn, dom funkar och det finns delar att köpa för att få dom bananpassade.

Bromsar går att lösa med eftermarknadsdelar http://www.iemotorsport.com/bmw/2002-parts.html eller uppgradera med delar från BMW-familjen.

Jag tycker det är synd att skära upp rostfria skärmkanter för att montera turbobreddare, men det är ju din bil :-). Personligen tycker jag den tidiga sk alpinabreddningen är tuffare, http://www.youtube.com/watch?v=xW1uu4hEbx8 den breddningen kräver förvisso också att man kapar i karossen.

S14 är en trevlig motor, dom kostar dock en del pengar och kräver anpassning av kardantunnel. det finns m42b18 eller varför inte en m52b28? dom väger inte så himla mycket, här finns växellådor som passar i karossen. Orginal m10b20 går att trimma till 150 - 170 hk ganska lätt. m20b25 är en populär utbytesmotor.


Tack för din input, Anders
Finns 2 anledningar till att jag funderar på E30 delar! Oljetråget (S14) funkar väl inte med original framvagn!

oljetråg från m10 orginalmotor passar
Skivbromsar bak. Är väl även en bättre bakvagn än 02:ans! Kommer att kolla upp dina synpunkter på detta. Mindre ändringar - desto snabbare väg till målet
Skivbromsar bak går att få till ändå, tex byta till e21 323 länkarmar, passar rätt på. Annars funkar trumbromsarna förvårnatsvärt bra med rätt belägg på bromsbackarna.

Tycker precis som du med att skära i rostfria skärmar, men vad göra
Var inne på Alpinabreddningen också men där får man verkligen skära bort plåt. dessutom är jag inte helt förtjust i breddningen bak. Fram är den klockis.
Motoralt. är inte heller det spikat! Är du säker på att kardantunneln måste moddas vid byte till S14 med låda?
Ska du ha låda från m3 måste du modifiera kardantunneln, förvisso passar din orginallåda på motorn, en jag fick för mig att du ville ha en fränare låda
edit: getrag 243 5 växlad OD passar utan modifiering av tunnel. Satt på e21 med m10-motor.
.
inspiration http://www.m2bmw.com

_________________
/Anders C
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1365


Trådstartare
Anders - var måste tunneln moddas vid användandet av M3 lådan isf? Det är väl samma yttermått som original, förutom att den är lite längre!
Lek med tanken E30 framvagn, S14 med låda.

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1365


Trådstartare
Flyttade in i det nya garaget igår. Jäkla massa delar...
Som tur var så var flytten bara ca 5m

Fick byggt en arbetsbänk idag och lite dekoration på väggarna...



Lite litteratur...


Putsat lite på instrumentet


Cool ratt


Någon som vet var man kan hitta kopior på liknande stolar! Dessa är från original 02 Alpina!



_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Kontakta Lennart på 02-depån i Kågeröd.
Lennart vet mer om dessa bilar än många har glömt.
Dessutom lär han ha "allt" vad det gäller delar.

Ett kul projekt som ska följas thumbs up
Vem har inte haft en liten 02:s som drömbil någon gång?

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1365


Trådstartare
Stolarna finns bl.a. här - http://www.nml-depot.de/nmldepot001.htm
Har skickat en prisförfrågan till dom.

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1365


Trådstartare
En till sida med stolar
http://shop.bf-torino.com/shop_start/

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
bilnicke

Här sen Jul 2008
Inlägg: 95



http://www.nml-depot.de/nmldepot001.htm

har jag också försökt nå utan framgång...

Gällande stolen kan detta tänkas vara något?

http://www.vintageseats.com/products/r2-seat

http://www.classiccarseats.com/monza-seats.php


Sedan gällande fram och bakvagn hade jag absolut inte bytt till någon e30 konstruktion.
Jag håller med Anders C att man kan byta A-armarna mot e21 armar om man vill ha skivbromsar, eller så kan man ju köra med golfskivor/ok bak med adapter.

Fram kan man ju köra med e21 skivor och hubbar.

Men kolla på amerikanska 02 forumet för tips mm, Anders bra och ha sida.

Sedan vad det gäller tråget så finns det special tråg för s14 i 02 som vac motorsport tillverkar
http://store.vacmotorsports.com/vac---m10--s14-hybrid-megasump-racing- . . . .

_________________
Niklas Kallbom
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1365


Trådstartare
Tackar för de nya sidorna De stolarna ser ju ut som originalet.

Noterar att det finns ett visst motstånd här mot att byta till E30 hjulupphängningar! Undrar lite varför!
Det är helt klart bättre än original och medför bättre bromsar. Det kommer inte att ändras något på bilens plåt, om jag väljer den vägen.
Bilen håller sitt värde bättre med så lite modifieringar som möjligt, så klart. Men att modifiera bilen gör den även lättare att använda på bana. Bättre styrning, bromsar och väghållning!
Samtidigt kittlar det med en "oldschool" racer. Trimmad 2l med lite weber o annat godis. Blir troligen en dyrare väg att gå men bilen blir också mer värd.
Någon föreslog att göra den till en Historisk Racer. Hade varit kul men dyrt. Dessutom ska bilen reggas och kunna användas mer än på bana.
-Hmm! Vi får väl se vart det hamnar.

Var för övrigt hos en lackerare idag och hörde mig för om hellack. Colorado 002 är ingen lätt färg att få tag på idag, tydligen. Första antydningen var att de var tvungna att använda klarlack och det vill jag inte ha. Men det ska nog kunna gå att lösa ändå, verkade det som! Har att göra med de vattenbaserade nyare färgerna.
Även börjat med den lilla rostlagning som finns på bilen.
Reservhjulsbaljan och bakplåten är bytt sedan tidigare. Framskärmarna är även de bytade. Dörrarna är helt nya, aldrig lackade. BMW originaldel.
Huvarna är däremot inte i bästa skick. Får se hur jag löser det - laga eller byta. Om det nu finns bättre beg.

Var hittar man lämpliga fälgar 13"-15", till 02:or?

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
tommyhjortasen
Ulricehamn
Här sen Aug 2006
Inlägg: 43



Grattis till en mycket fin 02:a! Enligt mitt förmenande vore de gott att fortsätta på förre ägarens arbete. Vill du ha en banbil så finns fortfarande (hur länge) möjligheten att hitta en förfallen skönhet att bygga på.

Om du ändå envisas, skär inte sönder de felfria skärmarna bak och fram.

Äger själv en 02 touring, visserligen sänkt m m, men inte sönderskuren. det blev inte heller min förra 1602:a.

Lycka till med projektet.

_________________
Tommy Mårtensson
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1365


Trådstartare
Nja, någon originalbil, blir den inte i min ägo. Inte med 1600 motor! Tycker att karossen behöver lite bredare skärmar för att tuffa till sig lite!
Men har inte släppt tanken på att köra trimmad 2 liters med Webrar
Passar igentligen bilen bättre...
-Fick hem lite "kuligare" backspeglar idag. Bild kommer...

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
Railo
Bjärred
Här sen Jun 2005
Inlägg: 56



Härligt projekt, oavsett chassi så är det roligt att en 02 tas omhand och är påväg ut på banan igen (även om jag också röstar på 02 fram och bakvagn).
Med 245 OD-lådan från en E21 måste man bara slå ut kardantunneln lite vid gaspedalen för att få plats med slavcylindern.

Kjell 944 skrev:

Var för övrigt hos en lackerare idag och hörde mig för om hellack. Colorado 002 är ingen lätt färg att få tag på idag, tydligen.


Hade samma problem själv när min ti skulle lackas, det slutade med färgkod 200 som tydligen är Colorado för E3 modellen 1968, inte rätt men han kunde inte få 002 blandad.

Här kan man se den dyka upp
http://paintref.com/cgi-bin/colorcodedisplay.cgi?manuf=BMW&year=19 . . . .

Enligt denna sidan är Colorado både 002 och 200 år 1970
http://www.automotivetouchup.com/touch-up-paint/bmw/1970/all-models/

Behöver ingen klarlack heller.
Min färg är av märket Deltron.

Bilder på bilen min kan du se i min tråd, vill du se hur det blev i verkligheten så hör av dig.

_________________
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1365


Trådstartare
Hej Patrik,
Din biltråd har jag läst igenom några gånger thumbs up thumbs up thumbs up
Mycket fint jobb.
Tack för tipsen

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
bilnicke

Här sen Jul 2008
Inlägg: 95



Motståndet till E30 grejer som jag ser det:
Är ju att det inte passar bolt on och tar tid att modifiera och sätta dit.
Är det värt att lägga så mycket tid för att få dit det, blir chassit så mycket bättre?
Eller kan man fixa till ett bättre chassi med andra medel?
Det är ju dem frågorna som man får ta ställning till.

Det sitter väl inga monsterbromsar på en E30?

Om man nu inte skulle nöja sig med fixen vad gäller e21/turbo skivor och ok fram så kan man köpa willwood kittet som IE säljer.

Jag hade tagit och försökt hitta ett par tii/turbo fjäderben fram och sedan försökt hitta e21 nav och därefter köpt bromsar och ok fram, bak kan man köra med vw bromsar eller e21 323 bärarmar (som man får göra om tillsammans med de befintliga A-armarna.

Mvh NK

_________________
Niklas Kallbom
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1365


Trådstartare
Någon som har rostfria fram o bak huvar att sälja, eller vet någon som har ?

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1183



Kjell 944 skrev:
Någon som har rostfria fram o bak huvar att sälja, eller vet någon som har ?



Glasfiber!

thumbs up

Calle

_________________
Calle Olsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 1602 -73 "ALPINA" Skalman. Byggmodell 1/1
1, 2, 3 ... 36, 37, 38   >>
41 besök senaste veckan (296733 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande