Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Renault Dauphine -60 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 11 besök senaste veckan (72519 totalt) |
_________________ Gerhard Petersson |
||||
Kul att se,viste att dom kört lite på rämen tidigare dock inte att det var så stort, vi hade lite mindre åskådare _________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||||
Tony... glömde dig. men du var ju där!
Japp en sjö med anor. kände mig lite som Karl Ebb när jag for fram över isen _________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul ! |
||||
Kommer precis hem från en underbar helg på gotland med Renaultklubben
Dagarna innan vi åkte bestod som vanligt av en hel del fix. * Stötdämparinfästning bakmodifierades * olja + filter byttes * vänsterframok plockades isär och renjordes * belägg byttes * täckplåt framför kylaren demonterades * bilen tvättades och städades (vilket var välbehövligt) Påväg till banan så slutade 5an att fungera, stannade i Slite och kollade, men växellådan såg hel ut. När jag skulle åka igen gick det inte att få ur backen och tillslut så fick jag inte i någon växel..... Växellådsras va det ända som snurrade i mitt huvud. Kröp under igen och säg att stängen till växellänkaget hade gått av. Puuh Det blev till att demontera och ta den andra bilen och grejorna tillbaka tillbaka till Ljugarn där jag visste att det fanns svets. Svetsade ihop grejorna och åkte till ett rengnit Slite för att montera. bilen fungerade igen och åkte mot ringen något försenade. De andra hade redan åkt halva dagen, så det var bara att tömma bilen och åka ut och gasa. Bilen gick kanon under hela dagen och jag var ner på 1,48-1,49 tider så jag var riktigt nöjd med bilen. Tidigare så gick det inte att köra i 20 min i full fart utan att temperaturen gick upp för mycket, men nu efter jag monterat bort täckplåten så hade jag inga problem. Riktigt skoj var det och det blev en hel del varv på banan. Här kommer det lite filmer: Onbord film, jagar R8 G http://www.youtube.com/watch?v=AH6Iq Korta snuttar utifrån http://www.youtube.com/watch?v=pXZux http://www.youtube.com/watch?v=rx03K _________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul ! |
||||
Film från Rämen i vintras
http://www.youtube.com/watch?v=wKT5Z Vill ni semer film så finns fler filmer både från rämen och Gotland på samma kanal _________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul ! |
||||
Ännu mer film från i vintras:
http://www.youtube.com/watch?v=73YjX Passar väl perfekt att se fram mot vintern nu när sommarn är över _________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul ! |
||||
Han överlevde Gasar man mot en Gordini så får man ligga på _________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul ! |
||||
Vad skall du göra med den?
En vanlig Dauphine låda håller för trimmade orginalmotorer (3 lagrat, 850-1000 cc). Men om man vill åka R8 motorer och derivat av dessa(5 lagrat, 900cc till1400cc) så är R8/R10 lådan man skall använda. Dessa håller bra och länge om man är snäll på kopplingen när man skall iväg (d.v.s inte full gas och släppa kopplingen snabbt men lagom gas och lite mer känsla i kopplingspedalen) På 1300 gordini så är lådorna förstärkta i gaveln så om man gör en gördel på gaveln så håller R8/R10 lådorna bättre. Vill man åka R16 och derivat av dessa (1600cc till 1800cc) motor så skulle jag sätta på en gördel på på engång. + att vid större än 1600CC så vetitusan om lådan klarar vridet, definitift inga dragracingstarter:D Förresten var det du som skulle bygga en Skoda? _________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul ! |
||||
Länge sedan det blev någon uppdatering här.
Doffen har brukats även denna sommar dock ingen bankörning men v31 så var det hillclimb i Rättvik. hittade denna bild på nätet Sedan i september så var jag med på European Classic car Weeked ett mycket trevligt arrangemang, väl värt ett besök... även där fick jag chansen att spruta lite grus... och den är man ju inte sen att ta mer om träffen: http://www.europeanclassiccar.se/ bild från hemsidan Nu Väntar jag och doffen på att isen skall lägga sig _________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul ! |
||||
Tack! Att den skulle väcka så mycket uppmärksamhet och vara så rolig som den ändå är hade jag inte kunnat föreställa mig när jag satte ihop bilen...Skoj/ krona har varit hög på denna
Tack! du får väl skafa dig en och uppleva gamla minnen _________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul ! |
||||
Vad händer här då?
Har hänt en del och nu fungerar den igen Vi börjar från början, i maj så var det dags för Gotland Ring med Renaultklubben. Några hektiska veckor innan så fick vi fart på både brorsans Dauphine och min. Vi var redo för GR, här skulle det gasas! Eftersom R-däcken inte riktigt var lagliga så fick jag låna däck och fälgar från min andra bil (https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=77918) därav tattarlasset på taket. Bakom syns brorsans bil. Väl framme på banan byter jag däck och åker ut, tar några lugna varv allt verkar fungera. Gasar på och bilen går kanon. 2 varv senare efter att jag kört om Brorsan så tänds oljetryckslapan, stänger genast av och svänger av... motorn är helt stum... Ridå Bilen har ju fått gått mycket och hårt sedan den blev klar så att min Vebotrimmade R12 motor inte skulle hålla för alltid var kanske inte så underligt Resten av träffen gick åt till att åka med andra och snacka skit, inte helt fel men inte lika skoj som att köra. Med familj och 2 barn så är det inte helt lätt att hinna mecka, så när en kompis erbjöd sig att renovera motorn var jag inte sen att tacka ja, Det som hade hänt var att vevlagret på 1an cylinder hade smält . Men foder kolvar, kam, vattenpump var även det slitet och fick bytas. Ventiler slipades och det portades ut runt ventilen. även stakarna byttes eftersom jag hade nya Så nu har motorn följande Specifikation: Portad topp med max utlagda ventiler (33,2 mm insug, 29,6mm avgas) Ventilerna svarvade på ovansidan för bättre flöde Hårdare ventilfjädrar Upptagna förbränningsrum och planad topp Vassare kam (283 grader 108 grader nockvinkel) Lättare lyftare Extraktor grenrör Weber 40 DCOE med tillhörande insug Fördelare med borttaget vacuum och ändrade tändkurvor Skillnaden från tidigare är lite mer portat och utlagda ventiler samt att ventilerna är svarvade på ovansidan Nya kolvar och stakar Lättade lyftare Portat insug Upptagna förbränningsrum Så nu fungerar den igen i vår så blir det inkörning och injustering, blir skoj och se om de blev någon skillnad mot tidigare _________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul ! |
||||
Nä inte än, försökte ge han en men sambon sa nej:D Men jag har inte gett upp än Det är Anders som har skaffat sig en
Film! det vore skoj att se _________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul ! |
||||
Så otroligt frän bil _________________ Patrik Hermansson |
||||
Våra race- och banåkarbilar Renault Dauphine -60 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 11 besök senaste veckan (72519 totalt) |