Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (4342 totalt) |
Tidtagning
Finns det något vettigt sätt att ta tid själv när jag åker på bana? Har försökt med mobiltelefonen mellan benen med varierande resultat: En gång trodde jag att jag hade tryckt på stopp-knappen. (Väldigt långsam tid...) ![]() En annan gång hittade jag inte telefonen, (hade ramlat ned på golvet...) ![]() Tredje gången fick jag svartflagg. (Inga lösa föremål i bilen vid bankörning...) ![]() Skulle gärna ha en kronometer med lätt tillgänglig stoppknapp som är fast monterad, så att jag kan snabbt och enkelt starta och stoppa klockan. Tips? _________________ Nüburgare und BMW-fahrer Pål Pålsson Körlinge ![]() |
||||||
När jag jagade ett enkelt stoppur som reserv för den normala utrustningen fanns det ett lite mer avancerat ur (399:- eller nåt) som kunde lagra 10 varvtider. Förmodligen aktiverades det pss som vanliga stoppur genom att trycka på "pausknappen".
Det finns annars laptimers som aktiveras med knapp (MC varainter) men de är nästan lika dyra som en "riktig" med beacon (tex http://www.rollcentre.co.uk/html/t20 om det finns nåt enkelt och passande (aktivering med en knapp på ratten) så är jag mycket intresserad. Best lap och Last Lap för 500:- är en våt dröm. Edit: korrigerade länken |
||||||
Hittar inget på:http://www.rollcentre.co.uk/html/t200_lap_timer.html)
500:- för en bra tidtagningsutrustning inne i bilen låter OK! Hittar du någon för fast montering så meddela gärna mej! _________________ Nüburgare und BMW-fahrer Pål Pålsson Körlinge ![]() |
||||||
Länken fixad.
Det verkar finnas seriösa stoppur för lagom pengar: http://www.cei-ultrak.com/prof-stopw ULTRAK 494 ser intressant ut. Men sånt säljs väl av såna där motionsorienterade butiker..... |
||||||
Stulet från Demon Tweeks katalogen 2003:
Steering wheel mounted digital stopwatch and chronometer. Can be fitted to most aftermarket wheels. Has a manual stopwatch facility (to 1/100 th sec.), times up to 99 laps and includes interval timing. Supplied with hornpush, fittings and instructions. (CR/SD) £46.81 _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
När jag tog mina stapplande första steg på bana skaffade jag ett tidtagarur för ca 200:- som kan lagra 100 mellantider. Denna satte jag fast på rattens ena eker, lagom avtånd mellan tummen och splittknappen med kardborrband. Funkade bra som fingervisning i.a.f.
Du hittar motsvarande klocka i dag för 149kr http://www.clasohlson.se/shop/store/ _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
Den klockan har en stor bugg: Den fryser inte varvtiden, utan det är först då du stoppat klockan (då passet är slut), som du kan se dina tider. ![]() Den har ett stort plus också, du kan be den att visa varvtiderna i varvtidsordning, inte enbart i varvnummerordning. ![]() _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Du menar denna:
http://www.clasohlson.se/WAG.asp?cp= Hos Klas i sjön måste man tydligen "tipsa en komis" för att få fram vettig direktlänk ![]() Uret ser inte helt fel ut med tanke på priset. Om den enorma knappen är splitknappen så kan det tom fungera. ![]() |
||||||
Splitknappen är den lilla, men den sitter bättre till än den stora, om man är högerhänt. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Re: Tidtagning
Ett annat tips om man vill känna och klämma på grejorna är att pipa iväg till Forsmans Motor på Häradsvägen i Huddinge. Köpte själv deras Robic SC-505 för strax under 500 kr, http://www.forsman-motor.se/ - se under rubriken Tid data. Den har både varvtidsmätning (ligger kvar i displayen så att man genast ser vad senaste varvtiden blev) och mellantidsmätning, knapparna är stora och sitter enkelt åtkomliga, och man hänger den i ett band runt halsen. Sen är det bara att tuta och köra! ![]() _________________ //Jens Hansson BMW 335i -07 Saab 9-3 SE TungtrycksTURBO -99 ![]() |
||||||
Correctomundo! Därför har SC-505 lagring av varvtiderna också så man kan titta på dem i lugn och ro efter att man avslutat passet. ![]() Men om man nu ändå - mot bättre vetande ![]() ![]() _________________ //Jens Hansson BMW 335i -07 Saab 9-3 SE TungtrycksTURBO -99 ![]() |
||||||
Med andra ord ska det vara helt omöjligt att försäkra en sån bil... ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||
Jag har aaaaaldrig använt färddatorn i min M3 till att klocka varvtider... ![]() ![]() _________________ /// Mvh Ferenc Papp ![]() |
||||||
Jag har ingen färddator... ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||
Sitter i Delta Integralen som standard, däremot måste man vara Italienare, vara van vid knasig logik typ HP miniräknare eller tillräckligt frikopplad från logiskt tänkande för att kunna använda den... ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Jo, det kan ju vara av akademiskt intresse (nu spetsade jag till det lite på vilje på att se om det genererar en mängd uppretade kommentarer, *fliiin*) Bäst nytta, och nästan enda nyttan faktiskt, är om man får sin feedback omedelbart. Man får en mycket sämre inlärningseffekt om man får sin feedback 10 min senare, eller 8 timmar senare. Får man den direkt så kan man genast lära sig av den och göra förändringar eller fortsätta slipa redan på nästa varv. Faktiskt helt grundläggande träningslära. Fast videokameran kan ju vara skoj och till nytta ändå! (Jag har faktiskt alldeles nyligen svetsat ett fäste till min till snedsträvan i buren _________________ Pär Hylander |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (4342 totalt) |