Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Grattis Daniel Solaric till klubbmästerskapet i TA 2013
<<   1, 2, 3   >>
13041 besök totalt
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538


Trådstartare
Totalt 2013:
http://bmwsc.com/website1/1.0.1.0/397/1/index.php

(Förhoppningvis rätt räknat i dimman...)

Grattis Sjöströmmarn till totalsegern i Klass 1

Grattis Daniel Solaric till totalsegern i klass 2

Grattis Daniel Solaric till klubbmästerskapet i TA 2013

_________________
BMW MC-klubben
Citera
DanSol
Sthlm/Huddinge
Här sen Apr 2006
Inlägg: 504



Bug å bock för det trevliga pokaler i år thumbs up

_________________
/// Daniel Solaric ///

BMW Time Attack

Vardag: BMW 335d -16
Race: BMW 328 ESS Komp. -98
Pensionförsäkring: BMW M3 3.2 -96
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11692



Grattis Solaric, riktigt snyggt kört hela säsongen. Vill även skicka iväg ett grattis till herr Ahlin som gjorde en snygg insats dom gånger han vara med, Hans Lanings insats i helgen var även den imponerande.

Men som sagt Solaric ännu en gång är det din tur att åtnjuta totalsegern i Time Attack!

Skickar även ett tack för en trevlig helg utanför banan!


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Börjeson
Västra Götaland
Här sen Feb 2009
Inlägg: 680



Grattis Solaric och Sjöström!!

Helnöjd att jag äntligen tog mig i kragen och provade, nästa säsong kör vi fullt ut

_________________
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538


Trådstartare
Re:

Börjeson skrev:

Helnöjd att jag äntligen tog mig i kragen och provade, nästa säsong kör vi fullt ut


Det ser vi fram emot thumbs up
Kul om fler satsar helhjärtat på att vinna klubbmästerskapet

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11692



Re:

Måns Ulveståhl skrev:
Börjeson skrev:

Helnöjd att jag äntligen tog mig i kragen och provade, nästa säsong kör vi fullt ut


Det ser vi fram emot thumbs up
Kul om fler satsar helhjärtat på att vinna klubbmästerskapet


Måns när du skall du börja satsa helhjärtat då? Eller du nöjer dig med att förnedra mig tidsmässigt och hålla dig på banan

Vi behöver lite mer folk i klass 1 till nästa år men det känns som att trenden går åt andra hållet. Jag noterade på Gelleråsen att vi har fått mycket snabba bilar i klubben. Mycket M3 E46 och 330/335 E9x osv.. Även om alla inte har rutinen än går det fort. En E36 Compact är plötsligt väldigt gammal känns det som.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538


Trådstartare
Att hamna före dig är mitt enda mål i livet
Vad det gäller bilar så är tex E36 325i/328i fortfarande väldigt kompetenta oavsett om konkurrerande bilar har ett M-märke påklistrat eller är av en nyare BMW-modell.
Det har både du och herr Ahlin bevisat.

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11692



Re:

Måns Ulveståhl skrev:
Att hamna före dig är mitt enda mål i livet
Vad det gäller bilar så är tex E36 325i/328i fortfarande väldigt kompetenta oavsett om konkurrerande bilar har ett M-märke påklistrat eller är av en nyare BMW-modell.
Det har både du och herr Ahlin bevisat.


Jag vet att det är ditt mål Måns, vi har dessutom båda bilar som är en utmaning att fläska på med, helt olika men ändå samma symptom med en livlig bakvagn (dock har jag en bra bit över ett och ett halvt kilo mer per hästkraft att släpa på och gulliga små cykeldäck)

Absolut går det att köra fort även med enklare saker men jag menade inte direkt att alla VAR snabba men genomsnittsbilen har mer effekt och är väldigt snabb på rakorna åtminstone. sedan tar det ju tid att lära sig hitta runt men det är ju därför vi lägger vår själ i detta. Det är mycket otrimmade och trimmade turbobilar på 300-500 hästar idag, backa bandet några år så var detta helt otänkbart inget negativt i det men en märkbar förändring, även klientelet börjar bytas ut, man ser att det kommer in yngre duktiga och trevliga förmågor och det är skitskoj. Jag hoppas den tillströmningen fortsätter.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538


Trådstartare
Utvecklingen står inte still.
För många år sedan rockade E30 på våra banträffar.
För ett par års sedan var det standard att ha en E36M eller E46M.
Numera när BMW AG tillverkar turbomotorer så kommer fler med turbomatade icke M-modeller.

Jag tycker personligen att dagens flora av BMW-modeller som deltar på våra banträffar är riktigt rik.
Du hittar bensinare, dieslar, sugmotorer, turbomotorer, coupéer, sedaner, compacter, tourings (!), framhjulingar, bakhjulingar, samt fyrhjulingar.

Tyvärr återspeglas detta inte i TA ännu.
Klass I skulle exempelvis må bra av större konkurrens från fler bilmodeller.

Sedan behöver man inte snöa in sig helt på motoreffekt.
Vad väger gamla E36 "Lightweight Bettan"?
Dagens nyare modeller är även betydligt större och tyngre, samt nedlusade med förarfientlig elektronik.
Vi pratar oftast om två meter breda och fem meter långa 1600-1700 kg bilar trots kompositmaterial (framskärmar, tak etc) när vi dag definerar "lättvikt", vilka oftast ska krängas runt med motarbetande elektronik på små banor som inte har förändrats sedan en mekanisk plåtrensad liten E30M regerade racingvärlden.

Baserat på historik så gäller följande (fortfarande) för att vinna TA tills annat kan bevisas:
Klass I - en lättad E36/E46 Compact 325/328i.
Klass II - en lättad E36/E46 M.

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11692



Ni får väl släppa sargen och lätta bilarna ni oxå

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11692



Ni får väl släppa sargen och lätta bilarna ni oxå

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
DanSol
Sthlm/Huddinge
Här sen Apr 2006
Inlägg: 504



Re:

Johan Sjöström skrev:
Grattis Solaric, riktigt snyggt kört hela säsongen. Vill även skicka iväg ett grattis till herr Ahlin som gjorde en snygg insats dom gånger han vara med, Hans Lanings insats i helgen var även den imponerande.

Men som sagt Solaric ännu en gång är det din tur att åtnjuta totalsegern i Time Attack!

Skickar även ett tack för en trevlig helg utanför banan!



Tack själv Johan, vi hade ju riktigt trevligt på Lördags kvällen sen....stjäla biljardbollar från en trött receptionist *fniss*

Japp, nu var det f#n min tur att vinna...har slitet i flera år å snubblat på målsnöret känns det som, men nu såå

Inför nästa år måste massa uppdateringar ske om man ska kunna försvar titeln, blir tuffare tror jag!
Finns några som iakttagit oss hela säsongen vet jag, å nog vill vara me å leka...spännande!
Plus att H.Laning å R.Ahlin visat otroligt god form när dom väl får till det....men consistancy gäller om ska vinna pokaler

_________________
/// Daniel Solaric ///

BMW Time Attack

Vardag: BMW 335d -16
Race: BMW 328 ESS Komp. -98
Pensionförsäkring: BMW M3 3.2 -96
Citera
DanSol
Sthlm/Huddinge
Här sen Apr 2006
Inlägg: 504



Re:

Börjeson skrev:
Grattis Solaric och Sjöström!!

Helnöjd att jag äntligen tog mig i kragen och provade, nästa säsong kör vi fullt ut


Tackar Richard...härligt att du satsar fullt nästa år thumbs up thumbs up

_________________
/// Daniel Solaric ///

BMW Time Attack

Vardag: BMW 335d -16
Race: BMW 328 ESS Komp. -98
Pensionförsäkring: BMW M3 3.2 -96
Citera
DanSol
Sthlm/Huddinge
Här sen Apr 2006
Inlägg: 504



Förresten, vem fällde konan?

_________________
/// Daniel Solaric ///

BMW Time Attack

Vardag: BMW 335d -16
Race: BMW 328 ESS Komp. -98
Pensionförsäkring: BMW M3 3.2 -96
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538


Trådstartare
Re:

Johan Sjöström skrev:
Ni får väl släppa sargen och lätta bilarna ni oxå


Livet är fullt av kompromisser

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538


Trådstartare
Re:

DanSol skrev:
Förresten, vem fällde konan?


En stor tung modern turboladdad bil med original motoreffekt vars förare fick kämpa mot en överhettad motor med tillhörande felkoder/limp mode då BMW AG inte har designat dessa bilar för svenska små korta banor.
Tack för frågan. Den passade alla mina argument

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538


Trådstartare
Re:

DanSol skrev:

Japp, nu var det f#n min tur att vinna...har slitet i flera år å snubblat på målsnöret känns det som, men nu såå


Japp, du är väl värd titeln thumbs up


DanSol skrev:

Inför nästa år måste massa uppdateringar ske om man ska kunna försvar titeln, blir tuffare tror jag!
Finns några som iakttagit oss hela säsongen vet jag, å nog vill vara me å leka...spännande!
Plus att H.Laning å R.Ahlin visat otroligt god form när dom väl får till det....men consistancy gäller om ska vinna pokaler


Det blir bara roligare om alla blir snabbare.
Både H.Laning och E.Fornåå har fått blodad tand, och vill visa vart skåpet ska stå 2014 i klass II.
Sedan har vi den där långsamme herr Ahlin, 335-gänget, och ett nytt E46M-gäng.

2014 kommer dessutom Sjöströmmarn att få kämpa sig riktigt svettig i klass I då två snabba förare med framhjulsdrift kommer att vara redo får att ta pokaler.

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Börjeson
Västra Götaland
Här sen Feb 2009
Inlägg: 680



Längtar redan till nästa säsong!

_________________
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1155



Re:

Måns Ulveståhl skrev:
Johan Sjöström skrev:
Ni får väl släppa sargen och lätta bilarna ni oxå


Livet är fullt av kompromisser


Håller med er båda två, jag tror säkert att en 335a skulle kunna vara konkurrenskraftig i TA om man bara lättade den, bytte till LSD och riktigt vassa chassieuppgraderingar. Samt en riktigt vass förare förstås.

Jag kör min bil 4000 mil om året på gata och försöker klämma in samtliga banträffar med BMW SC i samma bil så lite kompromiss till komforthållet får det vara från min sida.

Men nästa år skall jag i alla fall göra lite åt chassiet på min bil, just nu går tankarna till Öhlins Road and track. Jag gör säkert några inspel i TA också lite beroende på vilka banor som kommer.

Just TA modellen med konbana mitt i racerbanan är ju ganska gynnsamt för de med lätta bilar och mindre gynnsamt för oss med tunga bilar och mycket effekt. Vi skulle behövt några långa rakor att sträcka ut på för att ta igen tiden vi förlorar i svängarna :-)

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11692



Re:

BMW-DJ skrev:
Måns Ulveståhl skrev:
Johan Sjöström skrev:
Ni får väl släppa sargen och lätta bilarna ni oxå


Livet är fullt av kompromisser


Håller med er båda två, jag tror säkert att en 335a skulle kunna vara konkurrenskraftig i TA om man bara lättade den, bytte till LSD och riktigt vassa chassieuppgraderingar. Samt en riktigt vass förare förstås.

Jag kör min bil 4000 mil om året på gata och försöker klämma in samtliga banträffar med BMW SC i samma bil så lite kompromiss till komforthållet får det vara från min sida.

Men nästa år skall jag i alla fall göra lite åt chassiet på min bil, just nu går tankarna till Öhlins Road and track. Jag gör säkert några inspel i TA också lite beroende på vilka banor som kommer.

Just TA modellen med konbana mitt i racerbanan är ju ganska gynnsamt för de med lätta bilar och mindre gynnsamt för oss med tunga bilar och mycket effekt. Vi skulle behövt några långa rakor att sträcka ut på för att ta igen tiden vi förlorar i svängarna :-)


Du menar dragracing? dom kör ju stora tunga bilar med massor av effekt

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1155



Re:

Johan Sjöström skrev:
Du menar dragracing? dom kör ju stora tunga bilar med massor av effekt


Hehe, kommer det till dragracing så tror jag inte att du har en chans Johan
När det gäller en TA bana så slår du mig alla gånger
Men om vi skulle jämföra på Mantorp utan en massa koner så skulle det säkert kunna bli rätt jämt trots att våra bilar är såpass olika

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Allmänt banåkaforum
Grattis Daniel Solaric till klubbmästerskapet i TA 2013
<<   1, 2, 3   >>
13041 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande