Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E92 335i - Black edition
1, 2, 3 ... 15, 16, 17   >>
16 besök senaste veckan (142130 totalt)
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654


Trådstartare
Ny bild (Aug 2015) så folk kanske känner igen bilen i "track-mode".


Jag inspirerades av en kompis som 2010-2013 hade en fullsmetad E93 M3 DKG. Grymt fin bil men tyvärr lite för dyr i inköp och ägande. Jag började kolla på E46M3 men tyckte den började kännas lite gammal. Det var klart, jag letade inte efter en banbil utan en kul bil till vardags.

Hur som helst ramlade jag in på 335i efter inspiration av den community som redan då fanns runt modellerna. Jag hade redan köpt en del saker till en 335i 2007 innan jag hittat och köpt bilen. En Safirsvart E92 335i från 2007 blev det. Effekten skulle ökas i första hand då jag var tvungen att ta kompisens M3 rakt fram iaf. Detta upnåddes snabbt med lite mjukvara tack vare de två fläktarna på 335an.

Vidare åkte en större och effektivare laddluftkylare på från ETS. Ny mapp från Cobb och bilen svarade ännu bättre.

Snart efter detta började man träffa på andra med 335or och alla tycktes ha mer pulver så downpipes från VR Speed Factory införskaffades och monterades i föräldrarnas carport. Nya mappar från Cobb var nu tillgängliga och vi börjar prata mycket fart.. iaf rakt fram!


Första körningen med BMW SC på Mantorp hösten 2012.

Besöker lite flygfälts-events, 50-270+ km/h

Snart lanserade Cobb etanol support under hösten 2012 och tillgången till E85 är så pass god att jag hoppade på det tåget direkt. Här fann man ytterligare effekt. Förmodligen mest effekt delta sedan första mjukvaran. Bilen gick dock inte hundra procent med lite problem som overboost vilket jag inte kunde göra mycket åt.

Våren kom och jag hade sett under de första två bandagarna att jag slitit mycket yttersida på däcken (gatdäcken). Efter lite snack i depå och på forum kom jag snart fram till att mer camber var lösningen. Inte helt lätt att få till på denna bil. Camber plattor, visst det är ju bra men kostar en slant och jag vet ju inte än vilken typ av chassi jag kommer hamna i och om dessa passar då. Hittade att M3 bärarmar är en direkt swap och man får någon halv grad camber där drygt. Dessutom kan man mecka bort BMWs pin för att låsa camber i topplagret för att få ytterligare lite. Så fick det bli.

Passade även på att montera H&R sport fjädrar som ska sänka bilen lite. Detta för att ta framtida 19" fälgar för gatbruk. E92or med 19" utan sänkning tycker jag får konstig profil. Om det var en bra eller dålig uppdatering återstår väl att se men snyggare blev den tycker jag.

Improviserad hjulinställning på Fredells parkering, vad gör man inte i brist på plats i garaget.


Någon gång under våren lanserade Cobb Access Tuner race som gör att man själv får tillgång till 70+ tabeller och kan göra egna tunes. Detta skulle självklart dras nytta av och jag kunde snart skaka ur min overboost och öka på mängden etanol i tanken samtidigt som boosten ökades något och tändningen avancerades radikalt. Bilen började gå riktigt fort nu men med graden trimning kommer också kraven på perfekt hårdvara. Service sker därför ofta och mycket skruvas av och på bara för att se om allt fungerar som det gör. Inga allvarliga problem har jag haft under de första två åren jag haft bilen.

2013, och inte har den blivit så mkt snabbare än.

Här är i grova drag modifieringar gjorda på bilen:

Styrsystem
- BMW OEM MSD80
- Flashas med MHD flasher
- Olika mappningar beroende på bränsle och ändamål.
- Använder även JB4 piggyback box för att hantera laddtryck och en del loggning.

- Aquamist HFS-4 vatten/metanolinsprutning

Motor:
N54 twinturbo
- ETS 5" intercooler
- Forge återcirkulerande avlastningsventiler (modifierade till öppna dumpar)
- Korta insugskanaler med öppna filter från VR speed factory
- Burger motorsports oil catch can
- Aquamist vatten/metanolinsprutning på intercoolerns kallsida med 0,7+0,5mm munstycken (justeras för att endast spruta vatten)
- Evolution Racewerks Charge pipe
- NGK 5992 stift
- Förstärkta motorkuddar

Avgassystem:
- VR Speed Factory katalysatorlösa downpipes
- 2st 200cell metalliska katalysatorer
- Övrigt original system med Cyba 3 tums ändrör


Drivlina:
- Original ZF manuell växellåda
- Original dubbelmassesvänghjul
- Sachs performance race lamell
- Sachs performance race tryckplatta (modifierad med starkare fjädrar, inte mitt bästa val)
- Original 215-hus med MFactory Torsen LSD. Utväxling 3.46 från original 3.08.

Chassi:
- AST 4150 coilover kit med 180mm 78kg/mm framfjädrar och 200mm 130kg/mm bak
- Millway camberplates
- M3 bärarmar fram, övre och undre med Millways solida bussningar.
- Ställbara bärarmar med ledlager bak förutom den som går framåt som har Strongflex gula polybussningar
- Millway solida subframebussningar bak

Fälg och däck - Bana
Fälgar: Apex Arc-8
F: 18x9,5 ET27
B: 18x9,5 ET 30

Däck: Kumho V70A
F: 265/35-18
B: 265/35-18


Gata

Fälgar: Cades Apollo
F: 19x8,5 ET 38
B: 19x9,5 ET 35

Däck: Kumho ECSTA Le Sport KU39 (billigt och bra)
F: 235/35-19
B: 265/30-19

Bromsar:
- Stop tech trophy 6-kolvsok fram
- Stoptech delade 355mm skivor fram
- Egenkomponerad bromskylning med 2,5" slangar
- Original ok bak
- Zimmermann skivor bak
- Stoptech stålomspunna slangar
- Pagid RS19/29 fram och bak

Inredning:
- Sparco Evo 2 Plus
- BMW Performance spak
- Schroth Rallye 4 ASM
- Enklast möjliga "lättning", dvs baksäte borta

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654


Trådstartare
Konversation från tråden Eftersnack: 2013-09-21 Gelleråsen BMWSC
johmei skrev:
Johan Samson skrev:
johmei skrev:
Johan Samson skrev:
Johan, är det din svarta E92 som man kan se ca 15 minuter in i min film?

Japp!! Grymt, jag hamnade på film!
Jag kollade en stund på din film tidigare men orkade mig inte fram så långt. Jag ska kolla igenom hela direkt! Du fick väl inte film på när jag går av? Det var en svart E30 efter tror jag..

Nej, tyvärr inte! Det hade ju kunnat vara kul att använda mot dig. Hehe!
Det var en jäkla knuff i din bil! Såg din film där du kör mot en E63 AMG. thumbs up Imponerande!

Det var väl tur att du inte fick den på film kanske. :P
Du är på en som en målsökande missil! Jan är mellan några varv sedan tar du över, kul att se. Bilen min skumpar omkring ganska bra. Måste göra något åt det där. Men jag tycker det går undan riktigt bra några varv där. Du åker gatdäck på den där? Ser lite halt ut men jäklar vad det går! Du får ge lite tips nästa gång. Visst, pulver saknas det inte i min maskin "men mycket vill ha mer.."



johmei skrev:
Johan Samson skrev:
Jag reagerade över hur din bil studsade främst i andra delen av Trösen, alltså innan Esset. Men du verkar ha bra drivgrepp ut ur kurvorna trots din effekt och du försvinner som ett skott mot horisonten på rakorna! Och då kan ju inte min M135i kallas speciellt slö ändå. Rätt kul, va?
Vad har du för dämpare och fjädrar?

Jo den svampar omkring ganska bra. Som du säger så är det lite problem i andra delen av Trösen, där jag också gick av till slut. Beter sig också konstigt i kurvorna direkt efter Ejes.

Jag åker trötta original m-sport dämpare med H&R Sport fjädrar. Tanken är att montera Koni Gula som passar fjädrarna bättre och ger lite ställbarhet i vinter. H&R krängare kanske monteras samtidigt eller bör man köra in dämparna först? Klart man sneglar på avstämda coilovers med än mer ställbarhet men osäker.




johmei skrev:
Johan Samson skrev:
Dämpare ska inte köras in så jag skulle monterat krängarna samtidigt när man ändå är där och skruvar.
Nu vet jag inte hur gula Koni funkar på en modern bil som din, men jag har haft dem på äldre bilar och tycker det är en bra kompromiss med vardagsduglighet och prestanda på bana.

Det kommer garanterat upplevas som en trevlig uppdatering. thumbs up

Jag har aldrig åkt/kört en E9X med dessa dämpare men det är en vanlig setup för bandagsamatören vad jag förstår. Med "köra in" tänkte jag på att känna på bilen med nya dämpare för att se hur det påverkar bilen innan jag slår till på krängare?! Finns olika hårdheter samt att det kanske kommer fram att något annat bör prioriteras. Man lärde sig snabbt att ändrar man en sak från BMWs genomtänkta chassi så får man kämpa för att hitta balansen igen. Jag har även "stiffat till" framvagnen med M3 bussningar och armar men inte bak och det börjar kännas, baken är lite lynnig och man känner inte riktigt vad som händer där vid ojämnheter. Många säger att subframebussningarna är för mjuka (tänkta för RFT däck) men dessa är inte kul att byta på dessa bilar och jag vet inte hur stor skillnaden kan bli. Jag kör även med alldeles för mycket relativ camber bak (pga sänkningen) och har liggandes ställbara armar som ska på. Alla idéer om hur man får en bra kompromiss med lite mer sport än komfort är välkommet. Tankarna är många men snålheten stoppar mycket.

Kul att du säger att drivet ut ur kurvorna är bra för jag suktar mycket efter en Quaife diff men avvaktat då jag tyckt man får ner kraften ganska bra med hyfsat breda däck. Kalla med gattryck så spinner det ibland rakt fram på trean så man kanske inte kan gå på fullt sådär jätteofta på banan. Jag vågar inte heller lägga i 2an för då får jag för mig att det är kört!



johmei skrev:
Patrik Skoog skrev:
Hej,
Tänkte ge mina erfarenhet på detta så får du bortse från dem om du vill
Jag hade börjat med dämparna och något hårdare fjädrar och väntat med krängarna. Man kommer normalt väldigt långt med std krängare så länge du inte åker extremt breda R däck eller Slicks. Lite "roll" är bra för fästet och detta kompenceras normalt med något hårdare fjädrar istället för mastodontkrängare som i väldigt många fall ger sämre varvtider. Själv åker jag med std krängare på min Cup bil med hyfsade varvtider och balans.

Bakvagnen på din bil är bra om man vill åka på vägen och ha komfort, men till bana/racing är den knepig. Desto mer effekt du skickar in i den desto mer opålitlig blir den pga dess konstruktion och mjuka bussningar. Sänker du bakvagnen mycket så blir det också problem med för kraftig toe in. Skall den bli bra och pålitlig så får du byta alla bussningar till ledlager samt sätta justerbara stag för camber/toe.

Jag hade inte köpt quaife pga dess konstruktion utan använt drexler istället så får du en riktig lamell diff som fungerar.
PS

Hej Patrik!
Jag tar till mig alla tankar och idéer men ju bättre resultat man gör i cupen desto mer lyssnar jag..

Bra synpunkter om fjädrar och krängare. Hur hårda fjädrar kan man ha på denna tunga bil utan att helt tappa landsvägskomforten? Fjädrarna jag har skall vara något hårdare men det är "nog" inte mycket när vi pratar bangrejer. Vad jag förstår är fjädrarna jag har dessutom progressiva för att erbjuda ok komfort. Vidare, att krängare skulle ta bort för mycket grepp är det jag är rädd för men samtidigt är det ju "sexigt" med en bil som går som ett strykjärn!
Jag har åkt en del med den andra svarta 335an som var på Gelleråsen (Enricos) och den har ett grymt skönt chassi på vägen, dock svårt att säga om den har samma grepp då jag inte fått tillfälle att forcera den såå hårt (hur mycket Enrico än hejjar på). Enrico har kört min och tror han sa "greppet var bra men svajigt" typ.

Bakvagnen har jag som sagt nya armar liggandes till (motsvarande dessa samt toe varianten http://www.meganracing.com/product.asp?prodid=1436&catid=93) som är mer eller mindre stumma men ställbara för att just få bort den överdrivna camber och toe-in jag har för tillfället. Lite toe-in tänkte jag ha kvar för att få stabilitet vid högfartskörning (tänk flygfält typ filmen mot mercan).

Jaha så nu dög inte Quaife diffen heller.. Det negativa med Drexler är väl behovet av en till servicepunkt och oljud?! Någon som vet vart quaife vs. drexler hamnar i inköp och installation?

Någon som känner att han/hon kan detta får gärna ta en sväng om man befinner sig i södra sthlm och ge sitt utlåtande.

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111



johmei skrev:
Patrik Skoog skrev:
Hej,
Tänkte ge mina erfarenhet på detta så får du bortse från dem om du vill
Jag hade börjat med dämparna och något hårdare fjädrar och väntat med krängarna. Man kommer normalt väldigt långt med std krängare så länge du inte åker extremt breda R däck eller Slicks. Lite "roll" är bra för fästet och detta kompenceras normalt med något hårdare fjädrar istället för mastodontkrängare som i väldigt många fall ger sämre varvtider. Själv åker jag med std krängare på min Cup bil med hyfsade varvtider och balans.

Bakvagnen på din bil är bra om man vill åka på vägen och ha komfort, men till bana/racing är den knepig. Desto mer effekt du skickar in i den desto mer opålitlig blir den pga dess konstruktion och mjuka bussningar. Sänker du bakvagnen mycket så blir det också problem med för kraftig toe in. Skall den bli bra och pålitlig så får du byta alla bussningar till ledlager samt sätta justerbara stag för camber/toe.

Jag hade inte köpt quaife pga dess konstruktion utan använt drexler istället så får du en riktig lamell diff som fungerar.
PS

Hej Patrik!
Jag tar till mig alla tankar och idéer men ju bättre resultat man gör i cupen desto mer lyssnar jag..

Bra synpunkter om fjädrar och krängare. Hur hårda fjädrar kan man ha på denna tunga bil utan att helt tappa landsvägskomforten? Fjädrarna jag har skall vara något hårdare men det är "nog" inte mycket när vi pratar bangrejer. Vad jag förstår är fjädrarna jag har dessutom progressiva för att erbjuda ok komfort. Vidare, att krängare skulle ta bort för mycket grepp är det jag är rädd för men samtidigt är det ju "sexigt" med en bil som går som ett strykjärn!
Jag har åkt en del med den andra svarta 335an som var på Gelleråsen (Enricos) och den har ett grymt skönt chassi på vägen, dock svårt att säga om den har samma grepp då jag inte fått tillfälle att forcera den såå hårt (hur mycket Enrico än hejjar på). Enrico har kört min och tror han sa "greppet var bra men svajigt" typ.

Bakvagnen har jag som sagt nya armar liggandes till (motsvarande dessa samt toe varianten http://www.meganracing.com/product.asp?prodid=1436&catid=93) som är mer eller mindre stumma men ställbara för att just få bort den överdrivna camber och toe-in jag har för tillfället. Lite toe-in tänkte jag ha kvar för att få stabilitet vid högfartskörning (tänk flygfält typ filmen mot mercan).

Jaha så nu dög inte Quaife diffen heller.. Det negativa med Drexler är väl behovet av en till servicepunkt och oljud?! Någon som vet vart quaife vs. drexler hamnar i inköp och installation?

Någon som känner att han/hon kan detta får gärna ta en sväng om man befinner sig i södra sthlm och ge sitt utlåtande.


Hej,

Tänkte fortsatt diskussionen på eftersnackstråden men detta är nog en bättre plats. Hoppas att Patrik hittar hit också.

jag blev lite nyfiken på det här med krängningshämmare som ni båda verkar vara överens om. Hur kan det komma sig att bilen får sämre grepp med en kraftigare krängningshämmare? I min teoretiska värld så borde däcken ligga bättre mot marken och därmed generera mer friktion ifall bilen kränger mindre?

Edit: kul med biltråden Johan här kommer ju finnas allt man behöver veta om 335an thumbs up

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654


Trådstartare
Johan Samson gästade bankörningen på Gelleråsen med sin M135i och åkte ut bakom mig och Jan Skj på en stint. Fick en ganska trevlig film av hur bilen beter sig på den banan. Det var egentligen denna film som började diskussionen om mitt slappa chassi.



Samma stint men från min bil:



Några varv efter Jan Skj i sin 536i:


_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
peter_racingteam
Kumla
Här sen Jan 2012
Inlägg: 85



väldigt fin bmw lycka till med allt

_________________
Peter Johansson
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654


Trådstartare


Halvbra drag. Detta på Björkvik juni 2013.


Men ok, RS4 kompressor 600hk/600NM det rådde jag inte på. Idag hade det kanske varit jämnt.

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728



Hej, kul bil :-)
Jag kör min E90 med M3 framvagn, 335 alu-bromsar med Stoptech belägg runt om, standard krängare fram, Bilstein B6/B8 med lite hårdare progressiva Eibach fjädrar och grövre H&R krängare bak (orginal ser ut som ett spaghetti-strå) och bilen är helt perfekt balanserad.. mycket nöjd med den setupen.. du får gärna komma förbi och prova om du kan stå ut med dieselmotorn :-)

Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654


Trådstartare
peter_racingteam skrev:
väldigt fin bmw lycka till med allt

Tack, den här är en kul resa!

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654


Trådstartare
Sunk skrev:
Hej, kul bil :-)
Jag kör min E90 med M3 framvagn, 335 alu-bromsar med Stoptech belägg runt om, standard krängare fram, Bilstein B6/B8 med lite hårdare progressiva Eibach fjädrar och grövre H&R krängare bak (orginal ser ut som ett spaghetti-strå) och bilen är helt perfekt balanserad.. mycket nöjd med den setupen.. du får gärna komma förbi och prova om du kan stå ut med dieselmotorn :-)

Grymt! Jag är rädd att en hård krängare bak skulle döda greppet bak när man har den mjuk fram men det fungerar för dig alltså. Du har ungefär samma som jag skulle ha om jag byter dämparna och krängare. Låter som en kul idé att känna på den. Kört bana med den?

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728



johmei skrev:
Sunk skrev:
Hej, kul bil :-)
Jag kör min E90 med M3 framvagn, 335 alu-bromsar med Stoptech belägg runt om, standard krängare fram, Bilstein B6/B8 med lite hårdare progressiva Eibach fjädrar och grövre H&R krängare bak (orginal ser ut som ett spaghetti-strå) och bilen är helt perfekt balanserad.. mycket nöjd med den setupen.. du får gärna komma förbi och prova om du kan stå ut med dieselmotorn :-)

Grymt! Jag är rädd att en hård krängare bak skulle döda greppet bak när man har den mjuk fram men det fungerar för dig alltså. Du har ungefär samma som jag skulle ha om jag byter dämparna och krängare. Låter som en kul idé att känna på den. Kört bana med den?


Jag har mindre effekt än du förutom vridet då kanske :-) Ligger på drygt 650 nm där..
Sen kör jag bana med Federal 235/18 runt om och jag har grepp både fram och bak.. välbalanserad som sagt.
Har kört på Lunda, Mantorp och Nurburgring med bilen så den har gått lite bana.. Fungerar bäst utan hjälpsystemen för då blir bromsarna lite onödigt varma :-)

Jag upplever inte bilen som mjuk fram med orginal krängaren.. den är ju samma som M3:an orginal så den räcker för mig i alla fall.. vet inte hur det skulle fungera med en riktig diff bak men den dagen den sorgen :-)
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5661



johmei skrev:
Hej Patrik!
Jag tar till mig alla tankar och idéer men ju bättre resultat man gör i cupen desto mer lyssnar jag..

Bra synpunkter om fjädrar och krängare. Hur hårda fjädrar kan man ha på denna tunga bil utan att helt tappa landsvägskomforten? Fjädrarna jag har skall vara något hårdare men det är "nog" inte mycket när vi pratar bangrejer. Vad jag förstår är fjädrarna jag har dessutom progressiva för att erbjuda ok komfort. Vidare, att krängare skulle ta bort för mycket grepp är det jag är rädd för men samtidigt är det ju "sexigt" med en bil som går som ett strykjärn!
Jag har åkt en del med den andra svarta 335an som var på Gelleråsen (Enricos) och den har ett grymt skönt chassi på vägen, dock svårt att säga om den har samma grepp då jag inte fått tillfälle att forcera den såå hårt (hur mycket Enrico än hejjar på). Enrico har kört min och tror han sa "greppet var bra men svajigt" typ.

Bakvagnen har jag som sagt nya armar liggandes till (motsvarande dessa samt toe varianten http://www.meganracing.com/product.asp?prodid=1436&catid=93) som är mer eller mindre stumma men ställbara för att just få bort den överdrivna camber och toe-in jag har för tillfället. Lite toe-in tänkte jag ha kvar för att få stabilitet vid högfartskörning (tänk flygfält typ filmen mot mercan).

Jaha så nu dög inte Quaife diffen heller.. Det negativa med Drexler är väl behovet av en till servicepunkt och oljud?! Någon som vet vart quaife vs. drexler hamnar i inköp och installation?

Någon som känner att han/hon kan detta får gärna ta en sväng om man befinner sig i södra sthlm och ge sitt utlåtande.


Bättre att fortsätta här:
Svårt att veta hur mycket hårdare fjädrar du skall ha. Som jämförelse så har standard M BMW ca 30-40N/mm i fjäderhårdhet, sk SR (springrate) sen tillkommer en utväxling (hävarm) samt dess vinkel för att beräkna WR (wheelrate) dvs den "hårdhet" som själva hjulet känner av. Det är alltså helt fel att jämföra SR springrates mellan olika bilmodeller och fjäderplaceringar. Men om ni jämför mellan olika E90 bilar och fjädern är monterad på samma ställe, dvs inte coilover så kan ni jämföra värden.
Jfm de 30-40N/mm som en standard M bil har så brukar en ren tävlingsbil ligga på det tredubbla.

Det är inte bara fjädern som spelar roll när vi pratar komfort utan också hur hård dämparen är i sin kompression och retur.



Progressiva fjädrar är inget för racing eller bana då de inte beter sig lika under hela rörelsen. Det blir lätt en svårkörd bil om man ligger nära gränsen. Har du en kompis som hittat en bra setup, kopiera den
Oftast får man inte reda på hur hårda fjädrarna är i ett "gatkit" från H&R utan de säger bara att det är "bra".
Grövre krängare eller ej, allt hänger tyvärr ihop. Mjukt satta bilar som dessutom lider av kraftig övervikt kanske behöver en grövre krängare för att hjälpa till om bilen rollar för mycket. Sänker du bilen för mycket så kommer bilen rolla mer = sämre fäste. Försök att inte sänka mer än att främre bärarmarna är parallella med marken. Har du sänkt mer än så rekommenderar jag dig att höja.

Det är extremt lätt att skruva bort sig och egentligen skall du bara göra en ändring åt gången för att veta vart det går. Ändrar du två saker samtidigt vet du inte hur sambandet hänger ihop.

Beträffande diffen är säkert quaife ett bättre alternativ än original. Den är dock av typen "helical gear design" så det hjul som står sämst till kommer alltid att spinna, dvs parkerar du på gräset med ena hjulet och asfalt på andra sidan så kommer du bränna gräs och inte asfalt. Ingen jag känner som kör bana seriöst åker Quaife utan då är det lamell diff som gäller. En lamelldiff behöver ny olja då & då mycket mer är det inte. Jag vet att Drexler gör kompletta innanmäten som är "plug 'n play". Du kan få vilken utväxling du vill, välja förspänning och bromsverkan.




_________________
Patrik Skoog
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489



Kul att följa framfarten Johan, 335ans motorkaraktär är riktigt trevlig måste jag säga!
Synd att vi inte bor i samma stad längre så man kan få se bilen, men kul att se att du är såpass flitig på banorna!
Ett nytt chassie så kommer det bli skillnad

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654


Trådstartare
Figgz skrev:
Kul att följa framfarten Johan, 335ans motorkaraktär är riktigt trevlig måste jag säga!
Synd att vi inte bor i samma stad längre så man kan få se bilen, men kul att se att du är såpass flitig på banorna!
Ett nytt chassie så kommer det bli skillnad

Tjena Boivie,
Ja, ska försöka ha denna plats för att spara vad som händer kring bilen. Har inte tyckt att bilen varit "värdig" en egen tråd men det är nog givande för diskussion med kunniga och okunniga här på Rejsa! Grymt värdefull erfarenhet som finns på den här siten och jag kanske har en del att tillföra kring E9X och N54 plattformarna. Lite har man ju lärt sig längs vägen.

Jag har lite koll på dina trådar och hade varit kyl att ses. En Sportster är jag ganska svag för, måste vara härlig på bana. Du har (ibland) bra smak på bilar, sjukt avis på gamla mercan e190 v16 cosworth du hade också..

Ja vi får se vad det blir av chassit. Något måste väl göras och jag var inne på gula Konis till att börja med men med mer diskussion så vill man ju ha bättre/andra grejer. Enricos bil är ju härlig på Bilstein PSS10 och M3 i övrigt.

2013 blev det 7 bandagar vilket känns ok för mig. Får se till att ses på någon bana under 2014.

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654


Trådstartare
Sunk skrev:
johmei skrev:
Sunk skrev:
Hej, kul bil :-)
Jag kör min E90 med M3 framvagn, 335 alu-bromsar med Stoptech belägg runt om, standard krängare fram, Bilstein B6/B8 med lite hårdare progressiva Eibach fjädrar och grövre H&R krängare bak (orginal ser ut som ett spaghetti-strå) och bilen är helt perfekt balanserad.. mycket nöjd med den setupen.. du får gärna komma förbi och prova om du kan stå ut med dieselmotorn :-)

Grymt! Jag är rädd att en hård krängare bak skulle döda greppet bak när man har den mjuk fram men det fungerar för dig alltså. Du har ungefär samma som jag skulle ha om jag byter dämparna och krängare. Låter som en kul idé att känna på den. Kört bana med den?


Jag har mindre effekt än du förutom vridet då kanske :-) Ligger på drygt 650 nm där..
Sen kör jag bana med Federal 235/18 runt om och jag har grepp både fram och bak.. välbalanserad som sagt.
Har kört på Lunda, Mantorp och Nurburgring med bilen så den har gått lite bana.. Fungerar bäst utan hjälpsystemen för då blir bromsarna lite onödigt varma :-)

Jag upplever inte bilen som mjuk fram med orginal krängaren.. den är ju samma som M3:an orginal så den räcker för mig i alla fall.. vet inte hur det skulle fungera med en riktig diff bak men den dagen den sorgen :-)

Johan, sorry, bilen slår nog din på fingrarna även på vridavdelningen..eller iaf sammalika. =)
Så du åker en del bana, man har inte sett dig på någon BMW SC träff i år då kanske? Var ju två på Mantorp i år.

Bytte du bakre krängaren själv? Annars vem gjorde det och hur lång tid fakturerades? Det ser inte ut som ett kul jobb att göra på pallbockar framför föräldrarnas hus. =/

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Trevligt med en ny tråd att följa, grymma effekter ni har i era kärror, vi snackar alltså en bra bit över 400 pållar och över 600nm i vrid? Galet isåfall. Hur hade ni tänkt att vi gammelbilar skall hinna med?
Nåja vi får väl hänga på en snigel eller två vi oxå

Vi har ju en E9x touring i klubben som investerade i diff i år och enligt utsago var det den bästa investeringen gjord i den bilen. Jag och namn men heter han Jonas Strandler? En trevlig glad prick med en vi Touring.

Keep up the good work

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
jonaslarsson
Falkenberg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 651



jag har eventuelt m3 e92 och krängare till salu och m3 e92 bakre bärarmar om du är intreserad.

jag har en tractive rampdiff i min bil dom är billigare än drexler och svensktilverkad thumbs up

_________________
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010
Nordictimeattack SM segrare 2014
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654


Trådstartare
jonaslarsson skrev:
jag har eventuelt m3 e92 och krängare till salu och m3 e92 bakre bärarmar om du är intreserad.

jag har en tractive rampdiff i min bil dom är billigare än drexler och svensktilverkad thumbs up

Tjena Jonas, jo jag köpte ju dina främre armar! thumbs up thumbs up
Bakre armar har jag köpt ställbara förutom den stora nedre men den vill jag hellre ha kvar för att slippa köpa M3 fjädrar och grejer. Krängare kan bli intressant om H&R visar sig vara för hårda. PMa vad du vill ha för dem.

Diffen låter intressant, är det något man ens ska fundera på för gatbruk? Hur får jag den att passa in och ut axlar o.s.v.?

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654


Trådstartare
Johan Sjöström skrev:
Trevligt med en ny tråd att följa, grymma effekter ni har i era kärror, vi snackar alltså en bra bit över 400 pållar och över 600nm i vrid? Galet isåfall. Hur hade ni tänkt att vi gammelbilar skall hinna med?
Nåja vi får väl hänga på en snigel eller två vi oxå

Vi har ju en E9x touring i klubben som investerade i diff i år och enligt utsago var det den bästa investeringen gjord i den bilen. Jag och namn men heter han Jonas Strandler? En trevlig glad prick med en vi Touring.

Keep up the good work

Kul med lite uppmuntran Johan! Nej effekterna är det inget fel på men det är ju långt ifrån det viktigaste på banan. Det är ju du ett bra bevis på exempelvis. Effekten skriver jag aldrig/sällan om då jag inte vet. Alla bänkar får så olika siffror i vilket fall så håller mig till rumpdyno, Performance Box och flygfältskörningar. Flygfältet med rullande start känns som bäst indikation och bilen presterar ganska bra. Filmen mot RS4 kompressor visar exempelvis hur jag har bra vrid i starten men tappar mycket på top end. Nu har jag bättre mappning med betydligt bättre top end och lugnare, mer hanterbar vridkurva.

Jaha, han (Jonas Strandler?!) har hängt på en diff nu. Kommer ihåg att han pratade om det tidigare. Peka honom hitåt om du pratar med honom så vi kan få ett utlåtande om vilken diff han slog till på, installation och hur den känns. Pratades om Quaife sist jag var med.

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



johmei skrev:
Johan Sjöström skrev:
Trevligt med en ny tråd att följa, grymma effekter ni har i era kärror, vi snackar alltså en bra bit över 400 pållar och över 600nm i vrid? Galet isåfall. Hur hade ni tänkt att vi gammelbilar skall hinna med?
Nåja vi får väl hänga på en snigel eller två vi oxå

Vi har ju en E9x touring i klubben som investerade i diff i år och enligt utsago var det den bästa investeringen gjord i den bilen. Jag och namn men heter han Jonas Strandler? En trevlig glad prick med en vi Touring.

Keep up the good work

Kul med lite uppmuntran Johan! Nej effekterna är det inget fel på men det är ju långt ifrån det viktigaste på banan. Det är ju du ett bra bevis på exempelvis. Effekten skriver jag aldrig/sällan om då jag inte vet. Alla bänkar får så olika siffror i vilket fall så håller mig till rumpdyno, Performance Box och flygfältskörningar. Flygfältet med rullande start känns som bäst indikation och bilen presterar ganska bra. Filmen mot RS4 kompressor visar exempelvis hur jag har bra vrid i starten men tappar mycket på top end. Nu har jag bättre mappning med betydligt bättre top end och lugnare, mer hanterbar vridkurva.

Jaha, han (Jonas Strandler?!) har hängt på en diff nu. Kommer ihåg att han pratade om det tidigare. Peka honom hitåt om du pratar med honom så vi kan få ett utlåtande om vilken diff han slog till på, installation och hur den känns. Pratades om Quaife sist jag var med.


Jonas är inte som jag, han pratar mindre o kör mer , inte säker på att han skriver nåt här men är osäker.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728



johmei skrev:
Sunk skrev:
johmei skrev:
Sunk skrev:
Hej, kul bil :-)
Jag kör min E90 med M3 framvagn, 335 alu-bromsar med Stoptech belägg runt om, standard krängare fram, Bilstein B6/B8 med lite hårdare progressiva Eibach fjädrar och grövre H&R krängare bak (orginal ser ut som ett spaghetti-strå) och bilen är helt perfekt balanserad.. mycket nöjd med den setupen.. du får gärna komma förbi och prova om du kan stå ut med dieselmotorn :-)

Grymt! Jag är rädd att en hård krängare bak skulle döda greppet bak när man har den mjuk fram men det fungerar för dig alltså. Du har ungefär samma som jag skulle ha om jag byter dämparna och krängare. Låter som en kul idé att känna på den. Kört bana med den?


Jag har mindre effekt än du förutom vridet då kanske :-) Ligger på drygt 650 nm där..
Sen kör jag bana med Federal 235/18 runt om och jag har grepp både fram och bak.. välbalanserad som sagt.
Har kört på Lunda, Mantorp och Nurburgring med bilen så den har gått lite bana.. Fungerar bäst utan hjälpsystemen för då blir bromsarna lite onödigt varma :-)

Jag upplever inte bilen som mjuk fram med orginal krängaren.. den är ju samma som M3:an orginal så den räcker för mig i alla fall.. vet inte hur det skulle fungera med en riktig diff bak men den dagen den sorgen :-)

Johan, sorry, bilen slår nog din på fingrarna även på vridavdelningen..eller iaf sammalika. =)
Så du åker en del bana, man har inte sett dig på någon BMW SC träff i år då kanske? Var ju två på Mantorp i år.

Bytte du bakre krängaren själv? Annars vem gjorde det och hur lång tid fakturerades? Det ser inte ut som ett kul jobb att göra på pallbockar framför föräldrarnas hus. =/


Klart du har mer effekt - det vore konstigt annars :-)

Krängaren byttes av SMR.. prata med Richard så får du säkert ett vettigt förslag från honom :-)
Jag har kvar H&R framkrängaren om det kan vara intressant.. den passar inte på min bil då jag har el-styrning.. LCI påfund du vet ;-)

Jag har min dotter varannan vecka och tyvärr låg de flesta BMWSC-träffar på de helgerna.. Jag var dock på Mantorp en sväng i juli men fick massor med vibrationer i framvagnen efter bara 5 min så pass att en hjulbult gick av och ena främre länkarmen glappade i hastigheter över 100 km/h.. därav M3-länkarmar nu som även är hårdare/tåligare.. :-)
Hoppas definitivt kunna besöka fler BMWSC träffar nästa år..

Men som sagt, hör av dig om du vill testa lite Bilstein/Eibach setup på en E90..
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654


Trådstartare
Johan Sjöström skrev:
johmei skrev:
Johan Sjöström skrev:
Trevligt med en ny tråd att följa, grymma effekter ni har i era kärror, vi snackar alltså en bra bit över 400 pållar och över 600nm i vrid? Galet isåfall. Hur hade ni tänkt att vi gammelbilar skall hinna med?
Nåja vi får väl hänga på en snigel eller två vi oxå

Vi har ju en E9x touring i klubben som investerade i diff i år och enligt utsago var det den bästa investeringen gjord i den bilen. Jag och namn men heter han Jonas Strandler? En trevlig glad prick med en vi Touring.

Keep up the good work

Kul med lite uppmuntran Johan! Nej effekterna är det inget fel på men det är ju långt ifrån det viktigaste på banan. Det är ju du ett bra bevis på exempelvis. Effekten skriver jag aldrig/sällan om då jag inte vet. Alla bänkar får så olika siffror i vilket fall så håller mig till rumpdyno, Performance Box och flygfältskörningar. Flygfältet med rullande start känns som bäst indikation och bilen presterar ganska bra. Filmen mot RS4 kompressor visar exempelvis hur jag har bra vrid i starten men tappar mycket på top end. Nu har jag bättre mappning med betydligt bättre top end och lugnare, mer hanterbar vridkurva.

Jaha, han (Jonas Strandler?!) har hängt på en diff nu. Kommer ihåg att han pratade om det tidigare. Peka honom hitåt om du pratar med honom så vi kan få ett utlåtande om vilken diff han slog till på, installation och hur den känns. Pratades om Quaife sist jag var med.


Jonas är inte som jag, han pratar mindre o kör mer , inte säker på att han skriver nåt här men är osäker.

Haha, vilken självinsikt!
Får väl se om jag kan ragga in han för ett utlåtande på något sätt. Jag har också hållit mig passiv här men det är nog mycket värt att dela med sig och föra diskussioner på detta sätt. Jag personligen känner att det är väldigt värdefullt redan nu! thumbs up

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E92 335i - Black edition
1, 2, 3 ... 15, 16, 17   >>
16 besök senaste veckan (142130 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande