Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
MSCC
MSCC KM5 Knutstorp 2013-10-06
<<   1, 2
18802 besök totalt
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1646



Är mycket impad av Hans körning i Elisen! Imponerande att köra så fort med en B bil.. Är det VVC motorn på 143hk? Vilka moddar är gjorda på bilen? Ser ju ganska standard ut vid en första anblick.

Man blir sugen på Elise när man ser framfarten. Elisen är ju ett betydligt mycket bättre koncept än en seven från början. Hade varit kul att se hur fort en ordentligt optimerad Elise kunde gå i A.

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19495



Patrik Rydh skrev:
Hade varit kul att se hur fort en ordentligt optimerad Elise kunde gå i A.
Det tar ju bara 3-5 år av en dedikerad entusiast att maxa (plana ut) ett koncept, men visst hände det lite på 35-40 år hos Lotus.

Regga en S2a som ombyggd med K20 Honda, öka till K24, trimma järnet för drygt 280hk med bra körbarhet och försök att få bitarna att runda banor snabbt.
914kg med 2,4L, 8500rpm och Vinge låter ju som en plan för den som är lagd åt det hållet.
Men Macklin och Egonson är inte lätta att komma ifatt (men de har bägge luftmotstånd som skokartonger).

Inspiration 1
Inspiration 2

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Hans A
Lund
Här sen Maj 2004
Inlägg: 14



Hej, vad kul med så många positiva kommentarer! Bengt, jag är helnöjd med att du inte släppte förbi mig för det är så mycket roligare att ha någon att jaga än att jagas. Men mest nöjd är jag givetvis över att jag lyckades ta mig förbi på sista varvet

Patrik, Motorn i min bil är standard sånär som på grenrör och Emerald motorstyrsystem så där är väl några fler hästar än de 118 som anges som original. Sen har jag bytt dämparna och krängningshämmare vilket gjorde en stor skillnad. Hur snabb en riktigt bra optimerad B-elise kan bli är Joachim ett bra exempel på som ju varit nere under 1.08 tider med sin VVC elise!

Håller med, för att optimera mot A krävs det andra motortyper (Duratec eller S2000?) för att lyckas men visst vore det kul att se om det går att få en Elise snabbare än monstersjuorna!

Nästa år tror jag kan bli riktigt bra med flera snabba bilar i roadsport B för MSCC. Utöver de som redan kör så kommer min bror tillbaks med vår sjua, Johan Roxlin kommer med sin Caterham sen har vi Magne i elisen som börjar få bra fart på sin bil.

Tack alla för en kul rejsasäsong!

/Hans

_________________
Hans Aulin
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1754


Trådstartare
Hai Patrik

Nu får vi munhuggas lite

Det spår jag håller vid det aktuella varvet i vänstersvängen är ett defensivt spårval där jag driftar ut åt höger för att göra en sväng med stor radie och sedan in till vänster och höger ner för backen
På denna film kan man tydligt se att du precis passerar mitt högra bakhjul med ditt framhjul, kanske det syns ännu bättre på din egen film, jag har inte funnit den ännu men utifrån denna film i denna sväng borde du släppt av och försökt köra om nån annanstans eller nästa varv (som du gör) då det finns bättre slagläge = mer plats

Omigen, som jag sa så försvann du i mina 3 backspeglar så jag viste inte var du fanns, jag hade inte en aning om att du fanns snett bakom mig, ber om ursäkt för det, men som sagt du kunde lika gärna backat av, du är ju het när du åker, du vill ju gärna komma förbi så snabbt som möjligt

Eftersom jag inte visste att du fanns snett bakom mig så förstår du att jag inte på något sätt kan ha varit ute på att skicka dig av banan


Som du förstår så vill vi ju alla vinna, även jag, i mitt fal är det säkert körskickligheten som saknas, min bil kan nog prestera bättre resultat med en skickligare förare, så jag satsar alltid så gott jag kan, Race är Race


Enligt mitt sätt att se det är detta en sk raceincident dvs man kan inte säga att det var någons fel

Shit happens, bra att inget hände med oss

Hoppas du lägger upp din film så kan vi kanske får en bättre bild av händelssen

Hoppas att vi är kompisar fortsatt

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Ang Elise lite OT

Märkligt att inte fler finns i SPVM / MSCC serien

Prismässigt hittas S1:or för 70-80 Ksek och S2 lite högre, är out-of-the box potenta bilar i både C och B,
Ombyggda med Honda/Duratec snurror är de front-runners i A

Även en NA Speedster som lättats är killer i B ( mycket bättre moment också!)
Kan lätt kan få en GM kompressor-kitt och är potent A bil M62 installation


http://www.courtenaysport.co.uk/buy-online/shop-by-category/supercharg . . . .

Ingen fel på miatan, men för att hänga med en Elise i C måste det plöjas rätt mycket pengar.
Tror inte det finns någon miata under 150 k sek som hänger med...

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
hedegaard
Helsingborg
Här sen Aug 2008
Inlägg: 27



Hejsan

tänkte bidraga med en film från finalen i Roadsport c



det går även att köra fort med en standard Elise 118 hk i Roadsport c
vikten blir dock 865kg

satte person bästa tid på kvalet 1:10.4

_________________
Bjarne Hedegaard Christiansen

Lotus s1 (Helga)
Lotus s1 (Wicktoria)
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1754


Trådstartare
Bra kört Bjarne

Men vad hände i starten??, hade de övriga andra startlyktor än du?? eller hade de fastnat i asfalten??



Vi ses nästa säsong om inte förr

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
hedegaard
Helsingborg
Här sen Aug 2008
Inlägg: 27



Bengt Metz skrev:
Bra kört Bjarne

Men vad hände i starten??, hade de övriga andra startlyktor än du?? eller hade de fastnat i asfalten??



Vi ses nästa säsong om inte förr

/ Bengt Metz


Du har rätt Bengt. Jag var lite ivrig i starten
Det var därför jag körde på max. fast jag hadde stor försprång
Jag trodde att jag skulle få 10 sek. I tidsstraff och försökte köra in tiden
Och det räckte
Det blev 12 sek. ner till 2. plasen

Säsongen är inte slut
Glöm inte Gokart tävlingen d. 30 http://www.mscc.se/2013/10/gokart/
För du kommer väl

_________________
Bjarne Hedegaard Christiansen

Lotus s1 (Helga)
Lotus s1 (Wicktoria)
Citera
MSCC
MSCC KM5 Knutstorp 2013-10-06
<<   1, 2
18802 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande