Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nybörjarsvängåkaforum tips hur man ställer in enkeljusterade Koni? | 6 besök senaste veckan (8586 totalt) |
Hej
Första gången på bana som svänger ska bli spännande. Landracing STCC bana utan koner i vägen på TierpArena 6/10 Bilen en Olds Starfire alltså en Monza för alla andra,... den gör 10,1 på 402m Kompressormatad intercooler CSB 355 som jag sänkt effekten med 200-300hk inför bandebut 9" axel med 3:70 utvxl och th2004r vxl. bromsar Willwood 4 kolvs ok runt om fjädring orginal KONI dämpare justerbara bara på returen 5 lägen. (5 halv varv) Det är det här som finns att tillgå just nu. Behöver lite snabba grova råd ska jag ställa in alla dämparna lika runt om? Tänkte börja på 3 läget men undra på hur det reagerar med V8:an fram vid inbromsning och ur kurvan. Har inte tänkt vinna utan bara överleva denna dag. Tacksam för lite tips från er som har det i fingrarna mvh Björn _________________ björn wallgren |
Jag har ingen erfarenhet av KONI:sar på amerikanska bilar, men jag har använt dem på en hel del annat.
Baserat på dessa erfarenheter; 'brukar jag rekommendera att man kör Gula i fram och Röda i bak. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
Ok
tack för det men jag tänkte mest på inställning att börja med jag har Koni som kan justeras bara på retur med max 5 lägen . Ska det vara ngn skillnad på fram och bak eller lika inställt runt om. Snart så skruvar jag dit dem och ställer de på max och backar sen av på inställningarna . Bilen har mkt effekt så den kommer att röra mkt på sig vilket jag tror returen kan hjälpa till att styra upp. har läst det jag kunnat hitta på forumet men kan för lite,j ag har 100% koll på cross och enduro inställningar Hi comp, Low comp, Retur ,oljenivå i framgaffelben etc. Men bil på bana är nog en annan historia Det här en test på låg nivå och är inte i närheten av de flesta på rejsa.nu _________________ björn wallgren |
Det är vad jag vet bara rebond (utfjädring) som du kan justera.
Det innebär med koni att de har gennerelt mjuk kompression. Drar du åt i botten brukar de vara väldigt hård retur och bilen hinner inte fjädra ut. Stötdämparnas retur fungerar även som krängningshämmare vid instyrning i kurvan. För hårt retur bak gör att bilen styr in kvickt och kan få lätt att tappa greppet i början av kurvan och tvärt om vid hårda fram. Så returen kan användas att balansera instyrningen i kurvan. Jag skulle ställa båda på 2 och börja. Lycka till! _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
Va bra
bilen är tung fram med V8 och kompressor etc så den väger en del. Men förstår att den inte hinner fjädra ut och då vid inbromsning kanske blir det kritiskt med bakfästet. Lyssnar på vad du skriver jag har monterat med 3 läget redan och stannar där och åker ut ikväll och testar rondellernas Apex eller vad det kallas. Det får bli Tierps simulering på kurvan vid dragrace starten tack för tipset _________________ björn wallgren |
OT: Hur funkar det med en framtung bil och 9" bak... vill den inte leva sitt eget liv oberoende av bilen?
Har en liten lätt bil själv med en rak 4:a och 5-speed så min (även om den är kortad till 41" ~104 cm) 9" står för en oproportionerligt stor del av tomvikten... Snygg Olds förresten _________________ Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter |
Den här bilen ÄR bara lite övermotoriserad
Därför ska det bli mkt spännande att testa på bana. Jag vet hur fort jag kör förbi målet på dragracingbanan så det ska bli roligt att sen svänga in på resten av banan. Just For Fun mvh Björn _________________ björn wallgren |
Efter APEX testet i Rondellerna ikväll så gick det fin fint Bilen är stadig inbromsningarna gick bra Go-Cart känslan infann sig.
Känns nästan som det går att justera på returen fram till 4 av max 5, bak är bra med 3 av max 5. Ngn synpunkt på det? Men... före testet ikväll så tog jag bort 200-300hk men det måste bort 200hk till innan jag åker ut på banan. tack för tipppsen. Med vänlig hälsning Björn _________________ björn wallgren |
Tänker du verkligen rätt när du säger att de är justerbara i fem lägen? Normalt trycker man ihop dem fullt, vrider så långt man vill och drar sedan isär dem varefter man kan snurra på dem hursomhelst utan att ändra justeringen. Mina två cent är att du har steglös inställning. Sen kan det väl visserligen vara skönt att hålla det enkelt genom att utgå från några grova grundlägen...
_________________ Björn Ek AlfaRomeo Alfetta 1976 Banmötesgruppen Club Alfa Romeo Svezia |
Du har alldeles rätt att det är steglöst men i de gamla instruktionerna som var ett gulbrunrött Koni häfte så skulle man hålla halvvarvs inställning.Så jag följde KONI
Då har jag åtminstånne liite koll på inställningarna. Men som sagt varje steg är nytt på det här för mig. Ursäktar om jag rörde till det. Det hade varit enklare att köpt nytt med hi och low comp och retur med externa inställningar. Men budget för ett test av ett jänkarjärn blev på 4 nya, fast gamla modellen av Koni . _________________ björn wallgren |
Jag anser att det har mer med fjädrarna att göra, än vad det är för bil.
Vi åker ca 5 ggr hårdare fjädrar än orginal och får ställa våra Gula Koni på max i fram. Bak åker vi inte lika mycket påställt. Men rätt sätt är väl att testa olika instälningar. Det är sällan man åker på det mjukaste på en dämpare. Dom brukar inte gilla det. Ställ 3 runt om och testa..... vrid sedan på fullt fram. Då får du en uppfattning om vad som händer. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
Om du läste tidigare så var det på 3 halvvarv runt om igår ska ut ikväll och skruva på fram
ska ta det stegvis nu när det fungerade bra med första försöket. Men mer hårdare retur fram är det som gäller. Jo visst är det fjädrarna som gäller men här var det satt en budget som skulle hållas för en test på Tierps STCC bana. _________________ björn wallgren |
Det jag menade...var att det är fjädrarna som påverkar hur dämparna ska ställas....mer än bilens övriga bestyckning.
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
Det gick bra på LANDRACING track day på Tierps STCC bana utan koner.
massa kul bilar härlig stämning och bra bana, det som tidigare var dåligt var nedfräst och iordning. Inställningarna funkade bra kunde köra 3 varv för fullt sen dog bromsarna bromsoljan blev för het. Så fel bromsolja och för små bromsar fram samt automat låda gjorde det lite svårare. Lärt mig massor på en dag så det är bara att dyka på bromsuppgradering. _________________ björn wallgren |
Bra jobbat!
Kylslangar till centrum på bromsskivorna är en bra början att få ned värmen. Och vad gäller "dålig" bromsvätska så tror jag (rätta mig om jag har fel) att nyluftat system med färsk, "normal" bromsvätska är viktigare än "fin", dyr bromsvätska. Även om naturligtvis den "dyra" oftast tål värmen ännu bättre. _________________ Pelle Lönnborg Chevrolet Monza 1975 |
ja hade jag vetat om allt detta så hade det varit åtgärdat
men det var 3-4 veckor gammal olja som var nyluftad För fram oken var bytt då så allt gammal bromsolja var bytt Nya tag på bromsfronten tills nästa år _________________ björn wallgren |
hej
En film på resultatet av Koni Justeringar Av Quantic Productions https://www.youtube.com/watch?v=FbZP _________________ björn wallgren |
Nybörjarsvängåkaforum tips hur man ställer in enkeljusterade Koni? | 6 besök senaste veckan (8586 totalt) |