Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2004-05-29 Förarutbildning Sturup Raceway Miataklubben
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (7343 totalt)
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19467


Trådstartare
Nu har man tagit oskulden på en bana till.
Tyvärr (?) blev det aldrig nåt kört på gamla Sturup men det nya "depåkomplexet" verkar ganska trevligt.

När bilen landat efter krönet är det bara att ladda utför backen och innan bromspunkten hade jag ungefär samma fart (högre om man inte fegar på krönet) som i slutet på målrakan.

Vilket spår som är korrekt i komplexet vete fåglarna. Trailbrejka i högern och sikta in sig på en stoor vänster var det som jag valde (eller försökte med). Det gav minst saker att tänka på och hyffsad fart ut på rakan.

Med de dj_vla hårnålarna blev jag aldrig klok på . Det kan ju ha med obefintlig camber att göra iofs.

Skoj att lägga första rejäla gummilagret på den nya sträckningen. Det finns folk med bilder men jag hann inte med att ta några vettiga.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1484



Det var riktigt skoj idag, helt klart roligaste körningen i år för min del. Banan överträffade min förväntningar flera gånger om.

Hårnålarna gav också mig en hel del problem, fast jag tycker nog att den första var betydligt svårare än den andra. Vad det gäller det nya så försökte jag köra enligt det spår som instruktören föreslog.

Nästa gång vi ska köra där ska jag iaf inte ha några bakelitdäck på. Ska bli kul och se vad andra däck kan göra på den banan. Alla runt omkring slipper väl konstant däckskrik iaf

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1645



Tyckte också det var en skoj bana thumbs up

Dock så blev jag aldrig vän riktigt med hårnålarna. Dessutom måste jag öva mer på att bromsa och svänga samtidigt, det blev några rejäla ställ i högern innan den nya kurvan.

Många fina bilar var där. Imponerad av den stilfulla danska miatan (silver) som gick som f*n..

Kul också med de miator som såg ut som en Peugot 205GTI resp Porsche 993

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Hundra år sen (överdrift... 1996 var det nog) jag var på Sturup. Skiljer sig hårnålarna från den på Knutan? Dvs går dom inte att köra på samma sätt?

Rita och förklara hur ni åker i nya kurvan, jag är dönyfiken!!! Jag kom ni fram, vad går fort? vad är säkert? Vad är farligt? Hur ser ett racespår med bil bakom ut? Etc etc, ja det sista vet ni ju inte eftersom det var förarutbilning, men vad tror ni?

_________________
Pär Hylander
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1645



Pär Hylander skrev:
Hundra år sen (överdrift... 1996 var det nog) jag var på Sturup. Skiljer sig hårnålarna från den på Knutan? Dvs går dom inte att köra på samma sätt?

Rita och förklara hur ni åker i nya kurvan, jag är dönyfiken!!! Jag kom ni fram, vad går fort? vad är säkert? Vad är farligt? Hur ser ett racespår med bil bakom ut? Etc etc, ja det sista vet ni ju inte eftersom det var förarutbilning, men vad tror ni?


Hårnålarna tog jag inte på samma sätt. Idioten på Knutstorp är "bredare".
På dessa gick det nog snabbast att hålla långt ut innan och svänga in tajt och sent.

Den nya kurvan var lite knepig. Man ska nog ligga ganska långt ut i den för att få bra fart ut på rakan.
Det går fort in i högern strax innan den långa svepande vänstern. Jag hann nästan lägga i fyran på Miatan innan det var dags att bromsa.

Det går nog att åka fullt över krönet innan men jag släppte gasen lite grann..

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Det nya partiet tar jag med att gå över krönet tigth mot vänsterkanten. Hålla bilen i en rak linje längs vänstersidan på "rakan" som följer. Sedan 'hård broms och in i det nya partiets höger med trailbraking.
Touchar fösta apex (höger sida). går rakt mot nästa apex (vänster sida). Med 993:an kan man t.om ge gas här ( i miatan utan ordentliga stolar och 4-p åker man runt som i en torktumlare, svårt att växla ner till 2:an mao).
Från 2:a apex driftar man ut till banmitten (ungefär mit i stora kurvan) och styr in mot 3:e apex (vänster sida) för utgången, här kan man ladda på med mycket gas tidigt (full speta i mitan, nästan lika mycket i 993:an). sedan driftar man ut på utgången hela vägen ut till högersidan precis innan depåräcket börjar. Detta är en låång kura som man kan trycka på ordentligt i.

Detta spår var betydligt fortare än det som vissa tog som gick mer ut till höger efter 1:a apex. Jag tog nog in 1-2 sekunder över det nya partiet (med miatan) jmfr med alla andra som tog det andra vidare spåret. Det går att ha betydligt högre ingångshastighet i detta spår, samtidigt som det täcker upp mot omkörning. Utgångshastigheten mot rakan blir inte sämre eftersom man kan lägga sig bra inför utgången även med detta spår.


PS. Det gick att hålla full gas hela vägen från hårnålen, över krönet och ner i det nya partiet med miatan. DS

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
mx5racing
Oxie
Här sen Apr 2004
Inlägg: 130



Pär Hylander skrev:
Hundra år sen (överdrift... 1996 var det nog) jag var på Sturup. Skiljer sig hårnålarna från den på Knutan? Dvs går dom inte att köra på samma sätt?

Rita och förklara hur ni åker i nya kurvan, jag är dönyfiken!!! Jag kom ni fram, vad går fort? vad är säkert? Vad är farligt? Hur ser ett racespår med bil bakom ut? Etc etc, ja det sista vet ni ju inte eftersom det var förarutbilning, men vad tror ni?


Håller med Christian beträffande spårvalet. Ser ut ungefär så här:



Den prickade linjen var det spår det pratades om i teorin innan start. Även jag hade dock mina funderingar att det borde gå att åka fortare genom att räta ut ingången till kurvan. Med min Miata åkte jag på 4:an ned mot nya partiet.
A: Kort inbromsning och nedväxling till 3:an.
B: Räta ut spåret och samtidigt gas för bra balans på bilen genom första delen av kurvan.
C: Hård inbromsning på "rakan" som skapas mellan apex B och C.
D: Driv ut och ta höjd inför utgången samtidigt som man börjar gasa redan här igen.
E: Tätt på curbsen för att få en så rak utgång som möjligt.
F: Driv ut mot ytterkanten under full axeleration ut på gamla start coh målrakan.

Utgångsfarten är säkert den samma med båda spårvalen. Det man vinner på att räta ut ingången är att man kan gå betydligt fortare in i kurvan jämfört med att åka i ett S. Mycket bra parti som gjort banan betydligt roligare att köra

Hårnålarna ja... De får väl tom Loevshårnålen i Monaco att framstå som öppen och inbjudande. Ända sättet att få till något vettigt är väl att åka tillräckligt sakta och hålla rätt spår
Fort går det inte men försöker man pressa bilen hårdare blir det bara konstigt.

Från andra hårnålen ned till nya partiet åker jag:
Axa ut på 2:ans växel. 3:an i den lilla nedförsbacken innan fullfartsvänstern. "Shortshifting" till 4:an innan krönet (för att få lugnare gång och balans) och full gas över krönet ned mot nya partiet.

Ser redan fram emot MGCC KM2 i Juli

Har lagt ut bilder från vår körning på min hemsida under Events 2004

Mvh

_________________

/Anders Ohlsson
http://hem.passagen.se/mx5racing
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



mx5racing skrev:
Pär Hylander skrev:
Hundra år sen (överdrift... 1996 var det nog) jag var på Sturup. Skiljer sig hårnålarna från den på Knutan? Dvs går dom inte att köra på samma sätt?

Rita och förklara hur ni åker i nya kurvan, jag är dönyfiken!!! Jag kom ni fram, vad går fort? vad är säkert? Vad är farligt? Hur ser ett racespår med bil bakom ut? Etc etc, ja det sista vet ni ju inte eftersom det var förarutbilning, men vad tror ni?


Håller med Christian beträffande spårvalet. Ser ut ungefär så här:



Den prickade linjen var det spår det pratades om i teorin innan start. Även jag hade dock mina funderingar att det borde gå att åka fortare genom att räta ut ingången till kurvan. Med min Miata åkte jag på 4:an ned mot nya partiet.
A: Kort inbromsning och nedväxling till 3:an.
B: Räta ut spåret och samtidigt gas för bra balans på bilen genom första delen av kurvan.
C: Hård inbromsning på "rakan" som skapas mellan apex B och C.
D: Driv ut och ta höjd inför utgången samtidigt som man börjar gasa redan här igen.
E: Tätt på curbsen för att få en så rak utgång som möjligt.
F: Driv ut mot ytterkanten under full axeleration ut på gamla start coh målrakan.

Utgångsfarten är säkert den samma med båda spårvalen. Det man vinner på att räta ut ingången är att man kan gå betydligt fortare in i kurvan jämfört med att åka i ett S. Mycket bra parti som gjort banan betydligt roligare att köra

Hårnålarna ja... De får väl tom Loevshårnålen i Monaco att framstå som öppen och inbjudande. Ända sättet att få till något vettigt är väl att åka tillräckligt sakta och hålla rätt spår
Fort går det inte men försöker man pressa bilen hårdare blir det bara konstigt.

Från andra hårnålen ned till nya partiet åker jag:
Axa ut på 2:ans växel. 3:an i den lilla nedförsbacken innan fullfartsvänstern. "Shortshifting" till 4:an innan krönet (för att få lugnare gång och balans) och full gas över krönet ned mot nya partiet.

Ser redan fram emot MGCC KM2 i Juli

Har lagt ut bilder från vår körning på min hemsida under Events 2004

Mvh


Precis så som bilden menade jag, enda skillnaden är att jag drar ut 3:an på mitan till varvstoppet precis innan första inbromsningen istället för att växla till 4:an. Utan ordentlig stol är det j_kligt svårt att växla ner mellan apex 1 och 2. med 3:an har jag åtminstonde lite tryck i bilen om jag missar växlingen.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1484



porschedriver skrev:
med 3:an har jag åtminstonde lite tryck i bilen om jag missar växlingen.


Så du var nere på tvåan i den kurvan ifall du inte missade växligen?

Jag körde på 3:an genom hela den svängen men jag kanske borde testat med 2:an. Jag kände bara att jag inte riktigt skulle hinna med det också

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
mx5racing
Oxie
Här sen Apr 2004
Inlägg: 130



Joakim Winkler skrev:
porschedriver skrev:
med 3:an har jag åtminstonde lite tryck i bilen om jag missar växlingen.


Så du var nere på tvåan i den kurvan ifall du inte missade växligen?

Jag körde på 3:an genom hela den svängen men jag kanske borde testat med 2:an. Jag kände bara att jag inte riktigt skulle hinna med det också


Glömde visst få med det men vid inbromsningen till C på skissen skickade jag i 2:an vilket gav bra tryck ut ur svängen. Jag hade ju fördelen av att sitta i riktig stol med 6-punktsbälte så då kunde man jobba ganska fritt med armarna. Kan tänka mig att ni andra hade det kämpigt här.
Kort om tid och mycket lastväxelreaktioner men jäkligt kul

Mvh

_________________

/Anders Ohlsson
http://hem.passagen.se/mx5racing
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



Jag körde också det spåret - med en ganska brutal nedväxling till 2:an vid "C", vilket ledde till att baken kom åkande lite (och ibland mer ), men det löste sig med mer gas
Kolla in filmen på http://www.five-speed.dk/Film/MX-5%20Sturup%20Raceway.wmv
Ca 55 sekunder in i filmen ser ni porschedriver i blå miata - med mig jagandes bakom

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



Förresten, vid punkten "D" släppte jag inte ut bilen så nära bankanten som det är ritat - inte ens när jag driftade som mest...

OCH... även jag körde kasst i hårnålarna

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Dennis Kullman skrev:
Förresten, vid punkten "D" släppte jag inte ut bilen så nära bankanten som det är ritat - inte ens när jag driftade som mest...

OCH... även jag körde kasst i hårnålarna


Inte jag heller, kanske ut till halva banan.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
mx5racing
Oxie
Här sen Apr 2004
Inlägg: 130



porschedriver skrev:
Dennis Kullman skrev:
Förresten, vid punkten "D" släppte jag inte ut bilen så nära bankanten som det är ritat - inte ens när jag driftade som mest...

OCH... även jag körde kasst i hårnålarna


Inte jag heller, kanske ut till halva banan.


Stämmer nog ganska bra. Jag var aldrig ute vid vita linjen och sniffade jag heller thumbs up
Ber givetvis om ursäkt att det blev något felritat spår

//Anders

_________________

/Anders Ohlsson
http://hem.passagen.se/mx5racing
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



mx5racing skrev:
Ber givetvis om ursäkt att det blev något felritat spår

//Anders


Vi ska försöka leva med det

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



vänta, för att bräcka den danske föraren som hävdade att han häll 250km/h på rakan så vill jag bara meddela att när jag körde med Porschen istället för Miatan så hölll jag stummt på femman genom hela det nya partiet.


_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Fredrik Olsson
Trelleborg, Sweden
Här sen Feb 2004
Inlägg: 350



porschedriver skrev:
vänta, för att bräcka den danske föraren som hävdade att han häll 250km/h på rakan så vill jag bara meddela att när jag körde med Porschen istället för Miatan så hölll jag stummt på femman genom hela det nya partiet.


Då skulle du kanske se dig om efter en "aftermarket" överväxelenhet så att du verkligen kan få upp farten och dessutom slippa köra på onödigt högt motorvarvtal...

Fredrik
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Fredrik olsson skrev:
porschedriver skrev:
vänta, för att bräcka den danske föraren som hävdade att han häll 250km/h på rakan så vill jag bara meddela att när jag körde med Porschen istället för Miatan så hölll jag stummt på femman genom hela det nya partiet.


Då skulle du kanske se dig om efter en "aftermarket" överväxelenhet så att du verkligen kan få upp farten och dessutom slippa köra på onödigt högt motorvarvtal...

Fredrik


Ja, det låter bra. Jag gick ju i varvstoppet mitt i utgången och då var det inte riktigt läge att slänga i sexan...

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19467


Trådstartare
porschedriver skrev:
Ja, det låter bra. Jag gick ju i varvstoppet mitt i utgången och då var det inte riktigt läge att slänga i sexan...


Jaha, det var därför den spottade och fräste så längs rakan....

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Fredrik Olsson
Trelleborg, Sweden
Här sen Feb 2004
Inlägg: 350



porschedriver skrev:
Fredrik olsson skrev:
porschedriver skrev:
vänta, för att bräcka den danske föraren som hävdade att han häll 250km/h på rakan så vill jag bara meddela att när jag körde med Porschen istället för Miatan så hölll jag stummt på femman genom hela det nya partiet.


Då skulle du kanske se dig om efter en "aftermarket" överväxelenhet så att du verkligen kan få upp farten och dessutom slippa köra på onödigt högt motorvarvtal...

Fredrik


Ja, det låter bra. Jag gick ju i varvstoppet mitt i utgången och då var det inte riktigt läge att slänga i sexan...


Ett billigt sätt att få ner motorvarvtalet och slippa köra på varvstoppet men ändå bibehålla hastigheten är ju att montera s.k. Funny Car slicks bak som är en meter i diameter vid högre farter.
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



NiklasFalk skrev:
porschedriver skrev:
Ja, det låter bra. Jag gick ju i varvstoppet mitt i utgången och då var det inte riktigt läge att slänga i sexan...


Jaha, det var därför den spottade och fräste så längs rakan....


Nä, det var nog varstoppet på 6:an du hörde, gick i ungefär mitt på rakan...

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Eftersnack
2004-05-29 Förarutbildning Sturup Raceway Miataklubben
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (7343 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande