Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Visa DITT spårval! | << 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (12347 totalt) |
Ja själv är jag lite ambivalent i valet av spår runt TV-böjjen. Det runda KÄNNS mer mjukt och snabbt. Men det mer raka känns mer "attack". Mer raceline helt enkelt. Är det fight så väljer man ju lite andra spår ibland.
Utan laptimer är det omöjligt att välja vilket av dom som är rätt på ett "kvalvarv". Föresten! Ni är INTE bra för mina nerver, ni här på forumet. Inte nog med att man så smått börjat fantisera om en annan bil...som kanske pallar lite banåka. Man måste isf stå upp för alla mer eller kloka inlägg på denna site till våren... *det blir inte ngn bil* *jag kör bara mot mig själv* NÄÄÄÄ, det blir inget med en "ny" bil... No! Men jo jag vill... |
||
Nisse>
Låter precis som jag gör..... hmmm jag måste få öva mera!!! Hinna över till vänster efter bron> Jag tycker att det aldrig är några problem att gå över till längst till vänster (det går FORT där för jag har haft full gas från en bra bit innan apex under bron, hehe) men jag tar inte det spåret numera. Jag kör faktiskt mitt i och bromsar förbi apex och slutar inte bromsa förrän jag vänder runt bilen så den pekar uppför backen. Jag ska rita sen ;-) _________________ Magnus Thomé |
||
Nu måste du har missuppfattat vilken kurva jag avsåg Magnus.
jag snackar om "In under bron" på Kullen... Inte har jag sett ngn backe efter den men det är ju ny asfalt nu så kanske... |
||
Med tanke på att jag tar in MÅNGA MÅNGA billängder på snabba bilar som tar det traditionella spåret OCH att jag inte förlorar på gungorna det jag vann i karusellen, dvs jag har riktigt bra tempo över krön två och nerför backen (annars kunde det ju vart så att jag vann på det först men förlorade på det senare liksom). Men jag tror spåret gäller tyngre starka bilar med bra acceleration! _________________ Magnus Thomé |
||
Nu måste du har missuppfattat vilken kurva jag avsåg Magnus.
jag snackar om "In under bron" på Kullen... Inte har jag sett ngn backe efter den men det är ju ny asfalt nu så kanske... |
||
Det var detta jag trodde du svarade på Magnus... Sorry. Ursäkta dubbeln innan... |
||
Ja visst var det bra... Du är bra du... *smicker* hahaha
Det som gör dethela lite svårt för mig är nog beroende av just det du säger. Med mindre motor är kanske det runda spåret mer rätt... Fast med rätt ballanserad, lätt bil,(man har så mkt högre hastighet genom kurvorna innan) så kan jag säga att det är många med motor man skulle kunna köra om med hjälp av det "raka spåret" pga rent moment. Men är det gatåka får det vara ngn jag verkligen litar på har koll bakåt inna jag gör den manövern... I race är det dock liiite annorlunda... |
||
Det var då ett himla tjötande, jag skulle väl hinna över till vänstersidan efter bron då!!!
Jag tycker bara att jag kör som jag ritat. Snett utåt alltså. Kan det vara så att jag inte vill räta ut bilen med risk att behöva bromsa medan bilen är på "snedden" tro? Jag får väl ta och testa till våren på Sedan tror jag också att spåret, precis som någon sa, kan skilja lite beroende på vilken effekt man har. Skulle jag köra som Magnus i Molin så har jag svårt att få upp flåset igen. _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||
Det är det som är utmaningen med en motorsvagare bil! Man måste hela tiden tänka på att hålla flåset uppe. Släpper man en milimeter så tappar man för mycket. Du ser vilka knepiga spårval dom tar med motorstarkare bilar. Dom kör "rattlåsracing", bromsar hårt, vrider nosen i en annan riktning och så är det "rattlåsracing" igen. Medans vi kör mjukt och elegant! observera smilies'arna!!! _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||
Hehe!!!!
Jag tror att om jag sätter på slicks så måste jag tillbaka till klassiska spåren... dvs med den acceleration jag har tillgänglig nu så måste jag ta alternativa spår för hastigheterna blir så höga att sidogreppet inte alls räcker till. Dvs det lönar sig att köra V istället för U. Men med slicks så skulle jag få grepp som räcker mot den hastighet jag kan få upp med den acceleration jag har (tex i TV-kurvan eller Mohlins) EDIT: Jag kör med r-däck nu alltså... _________________ Magnus Thomé |
||
Jag känner igen mig i att inte hinna över till helt till vänster efter bron. Det beror på att jag med std.-däck kommer med en mycket segdragen lastväxel i bakpartiet...det blir bredare än roligt om man säger så.
Men likt Magnus kör jag inte in i Kvarn-kurvan liggandes längst till vänster utan kanske bara 3/4-delar ut till vänster. Så det går bra i alla fall. Sedan gillar inte jag (likt Nisse) Kvarn-kurvan...min understyr grymt.... Instyr "under bron" upplever jag går fortare om jag struntar i att flytta bilen en halvmeter åt höger när den lediga asfalten uppenbarar sig. Instyrningen på den fläcken och en mer oharmonisk linje under bron gör att jag tycker mig tappa på att ut där och lägga några meter.... (Märk att jag åker std. Och det blir rätt så gungigt och sladdrigt med sådant - för er som glömt hur det var alltså! ) Mvh / Micke _________________ Mvh/Micke Regnell |
||
Gillar inte heller Kvarnkurvan, för den sliter så förbannat på vänster framdäck! Däremot tycker jag det stämmer bra, att utnyttja extraasfalten vid turnin före bron, trots att jag kör väldigt mjuka och gungiga bilar. _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||
Nisse!
Vilken tanke Nisse, att ha en rejsa.nu-träff... Hua! med alla världsmästare här, underteckand inräknad, så kan jag tänka mig hur det skulle se ut... Jösses... hehehe "Nä Magnus, så kan du inte åka...iaf säger Johann det...fast Peteer kanske vet..." Hahahaha Snabbaste banträffen det året hade det iaf varit... |
||
Vet att Magnus tyckte ungefär så om mitt spår på Kinnekulle och han är ju snabbare där så jag skall testa hans variant nästa gång. Då J-lar! |
||
Liten kommenter om hårnålen på Knutan
Senast jag var där började jag köra insida - insida, dvs snika innespår hela vägen. Tidigare har jag kört klassiskt yttersida - apex - yttersida, men bilen är inte växlad för det. På tvåan går det för sakta och på trean för fort. Läge för en kompromiss med andra ord. Funkar bra för mig. Dessutom om man är på det humöret kan man sticka in nosen och tränga sig före den där muppen som legat ivägen det senaste två varven /Anders C _________________ /Anders C |
||
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Visa DITT spårval! | << 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (12347 totalt) |