Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Prisvärd värmetålig olja för bankörning? (E85)
<<   1, 2
12769 besök totalt
AD7

Här sen Jul 2013

Trådstartare
Re:

beepbeep skrev:
AD7 skrev:
beepbeep skrev:
Har kört tre dagar på Gotland ring med Biltema helsyntet och E85. Oljetemp mellan 130 och 140 grader. Inga problem med motorn.

Är inte det väldigt högt?

Det var inga problem under fem år jag körde bilen på diverse bilträffar och GR. När bilen blev för rostig såldes den och nu sitter motorn i denna bil: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63703

Enda som har hänt var att (original) topplockspackningen gick sönder när jag blev överentusiastisk med laddtryck och förtändning. SAAB byggde slitstarka motorer då...

;D

Ok. Bra att veta. thumbs up

Uppsala
Här sen Feb 2003

Min uppfattning är att nya helsyntetiska oljor klarar av ganska höga temperaturer utan att falla sönder. Så länge pumpen klarar av att hålla korrekt oljetryck och oljan i sig inte bryts ner så finns det ingen anledning att bygga ut alltför mycket för att hålla oljan på "låga" 90-100 grader.

Jag vet inte om det är någon indikation, men original oljetempmätare på min (oljekylutrustade) Audi går från 90 till 170 (!!) grader. Den varmaste den någonsin har gått är runt 135 grader efter en halvtimmes körning runt 180km/h.

Lidköping
Här sen Nov 2002

Re:

AD7 skrev:
Andreas Millbro skrev:
Nikel skrev:
beepbeep skrev:
Jag bytte från Biltemas 5W50 helsyntet till 10W30 halvsyntet pga. blåst topplockspackning (det är enda dom hade på macken på Gotland). När jag körde på GR nästa dagen var oljetempen cca 10 grader lägre. Dock var trycket på tomgång sämre = slammer från tryckare.

Whärner har jag för mig märkte av detta med när han bytte bort 5-50 oljan till en annan.

Är rätt logistk att man får lägre oljetemperatur med tunnare olja.

En oljepump pumpar i princip en viss volym per varv, beroende på viskositet resulterar det i ett visst tryck. Är trycket för högt öppnar tryckreduceringen i oljepumpen och släpper tillbaka en del olja till sumpen. Detta sker framförallt vid kallstart men även vid varm motor om man har en olja med hög viskositet. Byter man till en tjockare olja än vad motorn är designad för så får man jättehögt oljetryck men ett lägre oljeflöde då mer olja går genom tryckreduceringen.

Att oljetempen sjunker om man byter till en tunnare olja är inget konstigt då oljeflödet genom motorn ökar, samma mängd värme tas upp i en större oljevolym vilket ger en lägre temperatur. Man får även ett högre oljeflöde genom oljekylaren vilket också hjälper till att sänka temperaturen.

Det är alltid bäst att använda den viskositet som motorn är designad för då lagerspel, tryckare mm är anpassat för det. Har man problem med hög oljetemperatur får man montera större oljekylare. Man tjänar även inte mycket på att byta från en 5W40 olja till en 5W50 då den högre viskositeten har åstakommits med viskositetsförbättrare som bryts ner av värme och belastning.

Man kan få ner E85 i oljan vid kallstart men den försvinner när oljan kommer upp i temperatur. Castrol 10W60 kör man bara om man har en motor med galna lagersped (BMW M motor t.ex.) för att undvika oljud i motorn.

Kör på en olja som är anpassad efter din motor och dina lagerspel. Att hälla i sirap (50*60 viskositetsolja) i motorn ger jättehögt oljetryck men problem med hög temperatur på oljan och risk för lagerskador pga höga temperaturer i lagren.

Naturligtvis en förenkling av verkligheten men en märkesolja med rätt viskositet och klassning fungerar alltid bra sålänge oljekylningen är vettigt dimensionerad.

Tack för bra förklaring thumbs up

+1 på den thumbs up

Norrköping
Här sen Jun 2003

Re:

beepbeep skrev:
Min uppfattning är att nya helsyntetiska oljor klarar av ganska höga temperaturer utan att falla sönder. Så länge pumpen klarar av att hålla korrekt oljetryck och oljan i sig inte bryts ner så finns det ingen anledning att bygga ut alltför mycket för att hålla oljan på "låga" 90-100 grader.

Jag vet inte om det är någon indikation, men original oljetempmätare på min (oljekylutrustade) Audi går från 90 till 170 (!!) grader. Den varmaste den någonsin har gått är runt 135 grader efter en halvtimmes körning runt 180km/h.

Jo, det finns mycket goda skäl till att se till att inte oljan går alltför varm. Inte enbart så har detta en mycket stor påverkan på oljans livslängd, det har även en stor påverkan på bland annat kolvtemperaturen, vilket brukar vara en kritisk faktor hos alla högprestandamotorer - inte minst ur livslängdssynpunkt.

Har man dessutom en motor byggd för banracing så är det en bra idé att skippa de vanliga ACEA/API/ILSAC godkända motoroljorna och istället använda en riktig racingolja. Racingoljorna innehåller bland annat en högre halt ZDP än vad vanliga motoroljor får innehålla (då fosforn på sikt försämrar försämrar avgasreningens funktion). ZDP är ett kombinerat antiwear/anti-oxidations additiv som ser till att motoroljan inte oxiderar och förhindrar metall-metall kontakt då oljefilmen brister. När detta additiv förbrukats så brukar det inte ta lång tid förrän oljan förvandlas till en svart smet.
Citera
GREYHOUND
Norrköping
Här sen Okt 2005

Re:

Johan Edlund skrev:
beepbeep skrev:

Jo, det finns mycket goda skäl till att se till att inte oljan går alltför varm. Inte enbart så har detta en mycket stor påverkan på oljans livslängd, det har även en stor påverkan på bland annat kolvtemperaturen, vilket brukar vara en kritisk faktor hos alla högprestandamotorer - inte minst ur livslängdssynpunkt.

Har man dessutom en motor byggd för banracing så är det en bra idé att skippa de vanliga ACEA/API/ILSAC godkända motoroljorna och istället använda en riktig racingolja. Racingoljorna innehåller bland annat en högre halt ZDP än vad vanliga motoroljor får innehålla (då fosforn på sikt försämrar försämrar avgasreningens funktion). ZDP är ett kombinerat antiwear/anti-oxidations additiv som ser till att motoroljan inte oxiderar och förhindrar metall-metall kontakt då oljefilmen brister. När detta additiv förbrukats så brukar det inte ta lång tid förrän oljan förvandlas till en svart smet.

Vilka oljor rekomenderar du då?

Med vänlig hälsning
Mikael

Norrköping
Här sen Jun 2003

Re:

GREYHOUND skrev:

Vilka oljor rekomenderar du då?

Med vänlig hälsning
Mikael

Det finns ett mindre utbud av racingoljor vilka vem som helst kan köpa, bland annat:

http://www.mobil1racing.com/Oils.aspx
http://www.valvoline.com/products/consumer-products/motor-oil/racing-m . . . .
http://www.drivenracingoil.com/dro/products/race-engine-oils/synthetic . . . .
http://www.millersoils.co.uk/automotive/motorsport.asp

Det bör dock påpekas att dessa oljor inte är lämpliga för "gatbilar". Det finns en liten genomgång om vad som skiljer dessa från vanliga motoroljor här:

http://www.enginelabs.com/engine-tech/racing-oil-vs-street-oil-know-th . . . .
Citera
Skruva banåkabil
Prisvärd värmetålig olja för bankörning? (E85)
<<   1, 2
12769 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande