Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Escort RS2000 -96, Hobbygarage i Helsingborg sökes..
1, 2, 3   >>
29604 besök totalt
sway
Helsingborg
Här sen Apr 2013
Inlägg: 51


Trådstartare
Dax att ta tag och göra en projekttråd för Pinglan då...
Projektet började för många herrans år sedan med att jag som student köpte en "billig" och rolig bil att köra med... Vidare billig är det väl inte när den drog 1,2-1,4 liter milen pga tung högerfot.. Vid inköp:


Studierna fortsatte under något år eller två till och pinglan fick rulla utan mycket omvårdnad. examensarbetet skrevs i malmö vilket ledde till att den stackars bilen fick fungera som dagspendlingsbil mellan HBG och Malmö under 5månader... Tänk er 3tums avgassystem med japs dämpare, lågprofil däck och march hastighet runt 130-140.. Hörslen var ju inte den bästa efter att man pendlat där, men men, vad gör man inte för att få examen?

När man tänker tillbaka så inser man att man ska vara glad att Pinglan fortfarande lever! Efter examen blev det dagspendling för henne igen... men nu började saker falla samman, bussningar var kassa(drog hejvilt till höger och vänster och fram och bakåt så fort man provocerade henne lite), motorn började sörpla i sig 1,4liter milen regelbundet, även om jag var snäll på gasen. Hål på avgasröret(på två ställe). bromsarna var inte riktigt hundra..
Jag tog beslutet!! Jag köpte en Lexus istället och gled fram i verkligheten! Pinglan fick snällt ställas i en hörna och tänka över beslutet att börja bråka med mig...

Här är hur hon såg ut en dag i februari 2011.


Och några dagar senare så såg hon ut såhär:


Resan till det förtvivlade landet kunde börja. Landet där bilen är ett stort svart hål man kan hälla pengar i.. Tiden räcker aldrig till och ett steg fram ger ofta ett halvt steg bakåt! Men ändå fortsätter man. Målet hägrar!

Sedan februari 2011 har det faktiskt hänt en del..(jag intalar mig det!)
Först blev det en tur med svets och bläster.


Sedan en tur till lackboxen..


Sedan blev det vinter och sommar och sen vinter igen. motivationen saknades helt(inredde dock en verkstad och ett garage för att ha pinglan i)! Var och rensa ur bituemmattor mm ur karossen, klöv motorn för att börja bygga den.. Kämpade med att hitta delar och få igång min blästertank för att kunna blästra axlar mm.
Det var lite motigt där ett tag..

Men för två-tre veckor sedan tog jag tag i saken! Jag slängde ur karossen från sin förvaring och städa upp "garaget". Köpte en begagnad kompressor och hängde på lite små detaljer provisoriskt.. Genast ser man resultat och motivationen kommer tillbaka!


Går dagen var första maj, så jag tog på mig arbetskläderna, startade upp kompressorn och blästrade av bakaxel och framvagnsdetaljer. På med ett lager CA primer och känner mig nöjd. Hittar jag lite svart lastbilslack(eller annan hederlig lack för att blanda med tinner och spruta på) över disk idag eller imorgon så kan jag ha bakhjulen på innan söndag kväll!! Sen framhjulen på till veckan efter. Ja det är de små sakerna som gör att man bygger vidare!

Söker alltid delar till escorten. har ni delar som skräpar så skrik till!!

_________________
Per-Joel Wessman

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=87681
Citera
Peter Karlsson
Gränna/Huskvarna
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1524





Roligt att se en RS2000 till, har själv en RS2000 4x4 som bruxbil.
Ska bli roligt att följa den här

_________________
Peter Karlsson >>>Lätt Escortskadad<<<
--VVTS--
Citera
sway
Helsingborg
Här sen Apr 2013
Inlägg: 51


Trådstartare
tog mig en funderare och la ner lite tid på att grunda och lacka bakaxel och framvagn. inte riktigt nöjd dock.. men det kommer väll. några dagars jobb med att montera det med bromsar och allt annat. men det närmar sig med att kunna få den ner på hjul så man kan börja arbete invändigt.





dock tappa man motivationen idag, så nu blir det paus någon vecka...

_________________
Per-Joel Wessman

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=87681
Citera
sway
Helsingborg
Här sen Apr 2013
Inlägg: 51


Trådstartare


lite små framsteg trotts segt huvud och inte riktigt med motivation. Dax att göra en beställning på delar till framvagnen så kan man snart torrköra..

_________________
Per-Joel Wessman

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=87681
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3323



Körde en del bana med en trimmed Escort 1.8 för många år sedan, hade RS2000 kjolar plus stora RS-paketet fram/bak och Escort Cosworth fälgar. Gillade den bilen skarpt, ska kolla om jag har något liggandes kvar på vinden. Tror jag har en Escort Cosworth skinnratt för aribag. Man kan plocka kudden från befintlig och plocka över bara.

Ser fram emot dina uppdateringar.

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
sway
Helsingborg
Här sen Apr 2013
Inlägg: 51


Trådstartare
RS 1800 skrev:
Körde en del bana med en trimmed Escort 1.8 för många år sedan, hade RS2000 kjolar plus stora RS-paketet fram/bak och Escort Cosworth fälgar. Gillade den bilen skarpt, ska kolla om jag har något liggandes kvar på vinden. Tror jag har en Escort Cosworth skinnratt för aribag. Man kan plocka kudden från befintlig och plocka över bara.

Ser fram emot dina uppdateringar.


Jo följde din tråd om din escort på FordClubSweden. tror även jag fyndade en uppsätning fjärdar av dig på den tiden...

Ska försöka hålla igång med bra uppdateringar detta året..

MVH

_________________
Per-Joel Wessman

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=87681
Citera
sway
Helsingborg
Här sen Apr 2013
Inlägg: 51


Trådstartare


Med så fint väder som det var idag så är det klart någon ville visa upp att projektet går frammåt..




Overtaking??

_________________
Per-Joel Wessman

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=87681
Citera
sway
Helsingborg
Här sen Apr 2013
Inlägg: 51


Trådstartare
Ett steg fram, två steg bakåt.. beslutade att lätta bilen lite igår..



sakta frammåt

_________________
Per-Joel Wessman

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=87681
Citera
sway
Helsingborg
Här sen Apr 2013
Inlägg: 51


Trådstartare
Tiden går sakta.. och projektet går om ännu slöare..
Men ändå fått lite gjort av alla saker på listan, Fick tummen ur och pressa ur gamla lager fram.. Tänkt vad riktiga verktyg kan göra för ett lager som bråkar! var innom en verkstad och lånade en riktig verkstadspress. Och vipps så var lager ute! Så nu önskar jag mig en verkstadspress... någon som vill donera mot avhämtninge?

Dagen idag spenderades med att blästra och lacka framvagnsdetaljer! målet denna vecka är att få ner bilfan på fyra hjul! eventuellt platsa till en form till modifikationen av bakkofångare..

Tyvärr var inte kameran med, så blir fler bilder imorgon eller på torsdag, har ju semester denna vecka och fokuserar på att få ner bilen..

_________________
Per-Joel Wessman

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=87681
Citera
sway
Helsingborg
Här sen Apr 2013
Inlägg: 51


Trådstartare
Äntligen.. hon e nere på fyra hjul...
slitit som ett djur idag, inte lätt att montera en framvagn utan lift eller andra hjälpmedel än en domkraft.. men på plats kom den! lägger in några små bilder här i tråden med..

Börjat fundera på nästa stora steg.. motor, bromsar och växellåda.. Tänkte slänga in en anna motor, som på pappret har lika många hästkrafter, en anna växellåda(från en diselbil pga utväxlingen, och då borde jag om jag väljer att regga om bilen få byta bromsar och göra mig av med ABS systemet.. Kan det funka?

















_________________
Per-Joel Wessman

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=87681
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3323



Fasen, ibland saknar man sin gamla Escort .

Regga som ombyggt fordon, fråga Gustaf. Men tror du behöver göra mer ändringar, som tex hjulupphängning med mera.

Måste du regga om den då? Min 94:a hade inte abs.

Jag gillade det RS paketet jag hade bak och fram. Jag köpte mitt nytt på Ford men det var säkert en 10 års sedan, och redan då var det nog det sista som fanns kvar. Men den blev riktigt fet.

Såg en RS2K på ringen nu som tävlade i någon Grupp N. klass. Såg ut att ha lite biffgare chassie, något H&R motorsport.

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
sway
Helsingborg
Här sen Apr 2013
Inlägg: 51


Trådstartare
RS 1800 skrev:
Fasen, ibland saknar man sin gamla Escort .

Regga som ombyggt fordon, fråga Gustaf. Men tror du behöver göra mer ändringar, som tex hjulupphängning med mera.

Måste du regga om den då? Min 94:a hade inte abs.

Jag gillade det RS paketet jag hade bak och fram. Jag köpte mitt nytt på Ford men det var säkert en 10 års sedan, och redan då var det nog det sista som fanns kvar. Men den blev riktigt fet.

Såg en RS2K på ringen nu som tävlade i någon Grupp N. klass. Såg ut att ha lite biffgare chassie, något H&R motorsport.


Den har ABS orginal, vet inte riktigt hur bilprovningen ställer sig till att det bara försvinner.. ?
ska försöka locka in Gustav in i tråden här och svara på frågor!

Vill ju ha den så laglig som möjligt. polisen har tidigare haft en förkärlek att stoppa mig i escorten.. tog mindre än ett dygn från det att jag köpte den, tills första blåljus stoppet.. och sen fortsatte det under några år..


Gällande RS paketet så har jag sidokjolarna ståendes här hemma. fronten blir orginal med laguna läpp, och bakdelen ser du ju att den kapas upp och blir lite omgjord.. små saker som förändras, men kommer bli lite lagom för att skilja sig från mängden!

_________________
Per-Joel Wessman

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=87681
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Normalt sett finns det inga uppgifter på så gamla bilar om de "ska" ha ABS eller inte.

Risken att fastna i en kontrollbesiktning eller flygande är nog minimal. Men var noga med att du får rätt bromsbalans om du tar bort ABS-systemet.

Ombyggt fordon är ju annars en möjlighet om du byter motor, växellåda/slutväxel och hela bromssystemet. Men det gäller ju då att delarna du byter till verkligen skiljer sig från original.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
sway
Helsingborg
Här sen Apr 2013
Inlägg: 51


Trådstartare
therealpinto skrev:
Normalt sett finns det inga uppgifter på så gamla bilar om de "ska" ha ABS eller inte.

Risken att fastna i en kontrollbesiktning eller flygande är nog minimal. Men var noga med att du får rätt bromsbalans om du tar bort ABS-systemet.

Ombyggt fordon är ju annars en möjlighet om du byter motor, växellåda/slutväxel och hela bromssystemet. Men det gäller ju då att delarna du byter till verkligen skiljer sig från original.

Gustaf


Ombyggt fordon är det jag börjat fundera på..
Motorn kommer bytas, i dagsläget har jag en N7A 2.0 doch motor på 150HK, tanken är att byta till en 2,3liters motor från galaxyn som har 145hk...

växellådan kan vara knepigt, den växellådan jag har skiljer sig inte mycket från lådan jag tänkte skaffa, dock skiljer slutväxlarna sig... men båda lodorna sitter ju i escorter. Hur ska jag "bevisa" för bilporvningen att jag bytt låda?

bromssystemet har jag inte landat riktigt i ännu, mer än att jag kommer styras av faktumet att det kommer sitta 16tums escort cossie fälgar på... har visserligen både skivor och ok från fram till escort cossie liggande..

_________________
Per-Joel Wessman

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=87681
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



sway skrev:
Ombyggt fordon är det jag börjat fundera på..
Motorn kommer bytas, i dagsläget har jag en N7A 2.0 doch motor på 150HK, tanken är att byta till en 2,3liters motor från galaxyn som har 145hk...
Första motorbytet NÅGONSIN på rejsa där man byter till en motor med färre hästkrafter!

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
sway
Helsingborg
Här sen Apr 2013
Inlägg: 51


Trådstartare
Torkel K skrev:
sway skrev:
Ombyggt fordon är det jag börjat fundera på..
Motorn kommer bytas, i dagsläget har jag en N7A 2.0 doch motor på 150HK, tanken är att byta till en 2,3liters motor från galaxyn som har 145hk...
Första motorbytet NÅGONSIN på rejsa där man byter till en motor med färre hästkrafter!


HAHA, troligtvis! Någon ska ju vara den första!

_________________
Per-Joel Wessman

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=87681
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Är det bara utväxling som skiljer på lådorna så är det egentligen för lite skillnad. Kanske kan den sexväxlade lådan från ST170 vara ett alternativ?

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
sway
Helsingborg
Här sen Apr 2013
Inlägg: 51


Trådstartare
therealpinto skrev:
Är det bara utväxling som skiljer på lådorna så är det egentligen för lite skillnad. Kanske kan den sexväxlade lådan från ST170 vara ett alternativ?

Gustaf


Har titta på den lösningen då jag gärna velat ha en 6 petare.. Dock sitter startmotorn på annat ställe på focusen än på escorten, samt drivaxlaran passar inte, i sånt fall får man gå på special beställda drivaxlar.. (är det dyrt, eller värt det?)
sen har jag vajer för kopplingen nu, har för mig att focus var hydraliskt system.. men ska kolla närmare på det med..

_________________
Per-Joel Wessman

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=87681
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Alla sådana problem är nog sånt man får räkna med om det ska funka säkert som ombyggt fordon.

Drivaxlar kostar en slant att få gjorda men för 145 hk kan man kapa och svetsa...

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
sway
Helsingborg
Här sen Apr 2013
Inlägg: 51


Trådstartare
therealpinto skrev:
Alla sådana problem är nog sånt man får räkna med om det ska funka säkert som ombyggt fordon.

Drivaxlar kostar en slant att få gjorda men för 145 hk kan man kapa och svetsa...

Gustaf


Lite problem blir det nog alltid. Nja några 145 hk kommer det nog inte vara vidare länge. Blir minst 220 hk från motorn...

_________________
Per-Joel Wessman

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=87681
Citera
sway
Helsingborg
Här sen Apr 2013
Inlägg: 51


Trådstartare


var igår förbi en plocka själv skrot och hitta en framläpp som den som är inringad på bilden. Börjar bli sugen på att göra denna och fästplattan för sidospeglarna i kolfiber. Läppen fram behöver vara stark och inte bara kosmetika, infästningar för sidospeglarna är mest bara kosmetika.

Hur skulle ni gå tillväga för att göra detta? jag har några ideér...
nr 1: Lämna bort fronten till någon som gör en form, vakumgjuter en kolfiberdetalj och tar en summa pengar som tack.

Nr 2: själv göra pluggar och gjuta med kolfibermatta och hoppas på att få ett schyst resultat..., osäker på hur bra resultat man kan vänta sig av det??

Nr3: Helt enkelt fuska och bara köra klisterkolfiber och klä detaljerna..(inte vidare spännande).

Tips? tänkte det kan vara ett bra kvällsjobb nu när det börjar bli mörkt och kallt om kvällarna..

_________________
Per-Joel Wessman

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=87681
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Escort RS2000 -96, Hobbygarage i Helsingborg sökes..
1, 2, 3   >>
29604 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande