Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Foruminfo/frågor
Rekommedationer av företag?
3986 besök totalt
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Rejsa borde ha en avdelning för rekommendation av relaterade företag. I enklaste form bara ett företagsregister och i mer avancerad form även möjlighet att betygsätta och recensera företag.
Tänker mig både återförsäljare, serviceverkstäder och specialstföretag.

Tankar kring det?

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6243



Risken är väl att det blir som på liknande webbsidor (RECO, Eniro etc) att det blir smygreklam genom bekantas bekanta skriver positiva inlägg.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



Ja "urarta-potentialen" är hög, åt båda håll. Både smygreklam och tjafs om det är någon som inte håller med. Det är svårt att få objektivitet i såna här funktioner, därför lägger jag personligen ingen vikt vid sådana. Källkritik på internet verkar dock inte vara någon allmän syssla.

Men om det går att komma förbi dessa problem vore det bra. Riktigt bra.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Ja jag tror det positiva överväger det negativa. Som det är nu finns ju tråd där folk tipsar om återförsäljare och det är ju lika stor risk för reklam där.

Det som jag tycker saknas är verkstäder. Om någon vill ha en bur, vart vänder man sig? Om någon vill bygga en hel racebil, vart vänder man sig? osv..

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11880



GustafB skrev:
Ja jag tror det positiva överväger det negativa. Som det är nu finns ju tråd där folk tipsar om återförsäljare och det är ju lika stor risk för reklam där.

Det som jag tycker saknas är verkstäder. Om någon vill ha en bur, vart vänder man sig? Om någon vill bygga en hel racebil, vart vänder man sig? osv..


Jag tror att det är betydligt bättre chans att få ett bättre svar i en tråd än ett register. Frågor du exempelvis om en burbyggare i en tråd så kommer du sannolikt få svar av någon som använt något specifikt företag och lämnar en rekommendation. Att som företagare sitta och bevaka olika forum för att göra reklam i olika trådar är ju betydligt krångligare och mer tidskrävande gentemot att lägga in x antal omdömen i ett register.

Man kanske i så fall kan ha ett register där man inte kan lämna omdömen, så kan man ju utgå ifrån registret och sedan i en tråd ställa en fråga om ett specifikt företag?

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Poängen var kanske inte att företagare ska sitta och bevaka utan ett ställe för användare att dela med sig med tips osv.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11880



GustafB skrev:
Poängen var kanske inte att företagare ska sitta och bevaka utan ett ställe för användare att dela med sig med tips osv.


Ja och jag belyste problematiken. Precis som Tony å Pär säger så är det väldigt lätt för en småföretagare att be bekanta skriva ett omdöme i någon form av register, vilket gör att risken är ganska stor att rekommendationen inte är äkta.

Att där emot göra reklam för sig själv i massa olika trådar på olika forum kommer nog inte att ske då det är mer tidskrävande.

Summa summarum: Register - stor risk för osanna rekommendationer
Frågeställningar i trådar - betydligt mindre risk för osanna rekommendationer.

Blev det klart nu vad jag menade?

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Mats Th skrev:
GustafB skrev:
Poängen var kanske inte att företagare ska sitta och bevaka utan ett ställe för användare att dela med sig med tips osv.


Ja och jag belyste problematiken. Precis som Tony å Pär säger så är det väldigt lätt för en småföretagare att be bekanta skriva ett omdöme i någon form av register, vilket gör att risken är ganska stor att rekommendationen inte är äkta.

Att där emot göra reklam för sig själv i massa olika trådar på olika forum kommer nog inte att ske då det är mer tidskrävande.

Summa summarum: Register - stor risk för osanna rekommendationer
Frågeställningar i trådar - betydligt mindre risk för osanna rekommendationer.

Blev det klart nu vad jag menade?


Jag är helt med på vad ni menar men det är inte rocket science Räcker med att tex enbart godkänna betyg från registrerade medlemmar med ett minsta antal posts (typ 20) så är man nog tillräckligt safe.

Sen vad gäller en generell tipstråd för verkstäder osv så vore det exakt samma typ av tråd som här:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=18413
Där förekommer det både smygreklam och genuina tips.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 841



Satt och tänkte på detta häromdagen och tycker det är en kanon ide!
Betyg sättningen kan man sålla bland ganska snabbt. Är det en ny användare utan poster eller en känd användare med många poster har man en god fingervisning. Sen får man givitvis som alltid tala med företaget i fråga.

Dessutom slipper man massa tråkiga trådar om folk som kanske bill ha snabba enkla svar om vart man kan få X jobb gjort.
Tycker även Rejsa folk kan erbjuda sina tjänster thumbs up

tex kommer min nästa tråd att vara.
- Vart kan jag svarva mina bromsskivor i Göteborg.
Skivorna kostar 199kr styck på biltema. Dvs 800kr runt om.
En mekaniskt verkstad är nog inte intressead utav ett sådant jobb då det är mer jobb än pengar och blir dyrare för mig än vad det är värt att köpa nya skivor. Därimot sitter det säkert 10 pers i GBG området som kan göra det hemma som kanske kan göra det för ett par hundringar, eller en liten verksad som vill fylla på kaffe kassan.

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
Foruminfo/frågor
Rekommedationer av företag?
3986 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande