Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf
1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (45585 totalt)
Theo
Uppsala
Här sen Apr 2007
Inlägg: 438


Trådstartare
Nedlagt projekt.

_________________
Theo Tibblin
Kör: Saker GT - 07 ,VW Golf V TDI Cup - 06, Audi A3 1,9 TDI Q - 02, Porsche 992 GTS - 23.
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Fråga?
Varför väljer du Mk 4 framvagn?
Borde inte det logiska valet bli Mk III om man vill ha justerbarhet.
Är ju usel geometrei om man vill justera i den från Mk!

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Theo
Uppsala
Här sen Apr 2007
Inlägg: 438


Trådstartare
Lillen skrev:
Fråga?
Varför väljer du Mk 4 framvagn?
Borde inte det logiska valet bli Mk III om man vill ha justerbarhet.
Är ju usel geometrei om man vill justera i den från Mk!

Jag tror inte s3/TT/R32 har sämre geometri än MK3. Med bra topplagringar (plattor) går det att justera både camber caster och toe såklart. Vad mer vill du justera lillen?
Jag bygger dels med sådan framvagn för att få allt att passa med växellåda och drivaxlar, och så är det jäkligt skoj:)

Framvagnen sitter där redan och bärarmarna är helt horisontella i rätt "ridehight".

Theo

_________________
Theo Tibblin
Kör: Saker GT - 07 ,VW Golf V TDI Cup - 06, Audi A3 1,9 TDI Q - 02, Porsche 992 GTS - 23.
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Gillar bilen.
Den har ju synts många gånger på banorna.
Fränt med nyare dieselmotor i en Mk I.

Blir bilen besiktad?

Theo skrev:
Lillen skrev:
Fråga?
Varför väljer du Mk 4 framvagn?
Borde inte det logiska valet bli Mk III om man vill ha justerbarhet.
Är ju usel geometrei om man vill justera i den från Mk!

Jag tror inte s3/TT/R32 har sämre geometri än MK3. Med bra topplagringar (plattor) går det att justera både camber caster och toe såklart. Vad mer vill du justera lillen?
Jag bygger dels med sådan framvagn för att få allt att passa med växellåda och drivaxlar, och så är det jäkligt skoj:)

Framvagnen sitter där redan och bärarmarna är helt horisontella i rätt "ridehight".

Theo


Nä jag bara undrar.
Det är många som aktivt undviker dessa då det är dyrt att få till väghållningen på dem.
Golfar och Audi har tidigare haft ganska stora brister som gjorde dem dåliga för aktiv körning så som bana mm.

Nja jag bara tänkte att du kanske läst på om de framvagnarna.
I Audi A3/S3/TT/Golf Mk så är dessa ansedda att vara ganska värdelösa utan ombyggnad.
Och att välja en enkel lösning som t.ex Mk III så har du spindlar som går att justera vid fästet.
Och sedan kunna justera uppe vid topplagringen är ju samma för alla med McPherson.

Angående växellådor och drivaxlar.
Använder du orginal till Mk 4 så kommer du få helt andra längder än t.ex Mk I.
Framvagnen du vill använda har ju en framvagnsbrygga som kräver ganska stor modifikation för att passa fram på en Mk I , detta tillsammans med att framvagnen till stor del är i aluminium , enligt SFRO är man starkt emot att svetsa i framvagnsdelar , jag tänker om bredden blir för stor för Mk I karossen!?
Eller du kanske använder delar i vanligt järn?

Jaja förlåt att jag ställde frågan.
Kör hårt.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Theo
Uppsala
Här sen Apr 2007
Inlägg: 438


Trådstartare
Lillen skrev:
Gillar bilen.
Den har ju synts många gånger på banorna.
Fränt med nyare dieselmotor i en Mk I.

Blir bilen besiktad?

Theo skrev:
Lillen skrev:
Fråga?
Varför väljer du Mk 4 framvagn?
Borde inte det logiska valet bli Mk III om man vill ha justerbarhet.
Är ju usel geometrei om man vill justera i den från Mk!

Jag tror inte s3/TT/R32 har sämre geometri än MK3. Med bra topplagringar (plattor) går det att justera både camber caster och toe såklart. Vad mer vill du justera lillen?
Jag bygger dels med sådan framvagn för att få allt att passa med växellåda och drivaxlar, och så är det jäkligt skoj:)

Framvagnen sitter där redan och bärarmarna är helt horisontella i rätt "ridehight".

Theo


Nä jag bara undrar.
Det är många som aktivt undviker dessa då det är dyrt att få till väghållningen på dem.
Golfar och Audi har tidigare haft ganska stora brister som gjorde dem dåliga för aktiv körning så som bana mm.

Nja jag bara tänkte att du kanske läst på om de framvagnarna.
I Audi A3/S3/TT/Golf Mk så är dessa ansedda att vara ganska värdelösa utan ombyggnad.
Och att välja en enkel lösning som t.ex Mk III så har du spindlar som går att justera vid fästet.
Och sedan kunna justera uppe vid topplagringen är ju samma för alla med McPherson.

Angående växellådor och drivaxlar.
Använder du orginal till Mk 4 så kommer du få helt andra längder än t.ex Mk I.
Framvagnen du vill använda har ju en framvagnsbrygga som kräver ganska stor modifikation för att passa fram på en Mk I , detta tillsammans med att framvagnen till stor del är i aluminium , enligt SFRO är man starkt emot att svetsa i framvagnsdelar , jag tänker om bredden blir för stor för Mk I karossen!?
Eller du kanske använder delar i vanligt järn?

Jaja förlåt att jag ställde frågan.
Kör hårt.
Härlig trådstart thumbs up



Jag vet att jag inte bygger det ultimata bankonceptet iom bilen jag väljer, men jag tror och hoppas ett det kommer funka ganska bra ändå både på bana och gata, allt är en kompromiss.
Jag vet inte om jag skall ta det du skriver som kritik eller vad, jag har iallafall väldigt svårt att förstå vad du menar/vill få ut av det.
Jag har kört och skruvat med MK4(audi A3) sedan 2006 och vet ganska väl hur dom fungerar och vad dom är kapabla till. Jag tror det kan bli rätt bra med delar därifrån i en mycket lättare bil. Funkar det inte tillfredställande så får jag väl köpa eller nygga något bättre.

Nåväl. Såhär ser det ut i dagsläget med framvagnsbalken(som, precis som allt annat i framvagnen på MK4 är stål. Golf MK5 och nyare har aluminium-framvagnsbalk och den undviker jag därför.)



En del svetsning kvar och så skall jag dra ner buren till främre infästningen av framvagnsbalken. och till dom nya fjäderbenstornen som inte är tillverkade än.





Undertill





I helgen hoppas jag få en del gjort igen.

_________________
Theo Tibblin
Kör: Saker GT - 07 ,VW Golf V TDI Cup - 06, Audi A3 1,9 TDI Q - 02, Porsche 992 GTS - 23.
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3190



härligt att se ett nytt projekt från dej, var ett tag sen du byggde på A3 disseln va?

thumbs up

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Theo
Uppsala
Här sen Apr 2007
Inlägg: 438


Trådstartare
Mange K skrev:
härligt att se ett nytt projekt från dej, var ett tag sen du byggde på A3 disseln va?

thumbs up

Kul att du gillar det. Ja den började jag med vintern 2006/2007. Har den kvar än, mestadels som isbil:)
Jag har byggt en motor till min A4 emellan också, 300hk TDIer går trevligt.

MVH Theo

_________________
Theo Tibblin
Kör: Saker GT - 07 ,VW Golf V TDI Cup - 06, Audi A3 1,9 TDI Q - 02, Porsche 992 GTS - 23.
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Kommer nog bli kanon thumbs up
Ser ju ut som det är en bit på väg iaf..

Sorry för trådstarten.
Var iaf inte min mening att negga ner det du byggt.
Det kommer bli så fränt men dieseln i en "etta". thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1751



Kul att någon bygger med den "nya" framvagnen.

ett tips ar ju antingen passat 05- eller om man går all in TTRS spindlar då de är i alu och har lägre Rollcenter

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Theo
Uppsala
Här sen Apr 2007
Inlägg: 438


Trådstartare
Jo har kollat på dem och dom ser fina ut(och spindelleden skulle passa mina S3 bärarmar tror jag).. Men tror du passat har lägre rollcenter än mina S3?

MVH Theo

_________________
Theo Tibblin
Kör: Saker GT - 07 ,VW Golf V TDI Cup - 06, Audi A3 1,9 TDI Q - 02, Porsche 992 GTS - 23.
Citera
jocke_c
uppsala
Här sen Jan 2009
Inlägg: 234



Spännande bygge . Fråga: vart har du gjort av chassi nummret när du kapat bort väggen under rutan ??
Kämpa på

Jocke

_________________
Joakim Carlsson
Citera
Theo
Uppsala
Här sen Apr 2007
Inlägg: 438


Trådstartare
jocke_c skrev:
Spännande bygge . Fråga: vart har du gjort av chassi nummret när du kapat bort väggen under rutan ??
Kämpa på

Jocke
Jag har tagit något kort innan och efter borttagning. Tänkte sätta numret på något lämpligt ställe senare, men har inte tänkt så mycket på det. Eventuellt åker plåten tillbaka också, vi får se.

MVH Theo

_________________
Theo Tibblin
Kör: Saker GT - 07 ,VW Golf V TDI Cup - 06, Audi A3 1,9 TDI Q - 02, Porsche 992 GTS - 23.
Citera
jocke_c
uppsala
Här sen Jan 2009
Inlägg: 234



Ok . Prata nämligen med pojkarna på reggbes i uppsala om detta och dom säger att man kan göra ett nummerflytt men då ville dom se nya nummret instansat innan man kapa bort det gamla . Och dom kollar även svetsarna på hyllan på bes för att se att man inte bytt plåt just för att nummret sitter där det gör .

Jocke . (Men det finns nog vägar runt detta oxå )

_________________
Joakim Carlsson
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1751



Theo skrev:
Jo har kollat på dem och dom ser fina ut(och spindelleden skulle passa mina S3 bärarmar tror jag).. Men tror du passat har lägre rollcenter än mina S3?

MVH Theo


Nä passat ser inte ut att ha lägre men de är i alu. mycket starkare och halva vikten om jag kommer ihåg rätt.

Sen är det olika längd på kulbultarna också men skulle tro S3 har samma som TT

http://www.usrallyteam.com/index.php?main_page=popup_image_additional& . . . .

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



Tokballt bygge.

Hoppas du bygger en commonraildiesel!

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Theo
Uppsala
Här sen Apr 2007
Inlägg: 438


Trådstartare
Ja jag tror det skall gå bra på något sätt Jocke.

Babbe... Jo mina är som dom till höger. Jag får börja såhär och så får jag ha TT RS spindlarna i åtanke.

LuddeR... Ja kan nog bli skoj:) VWs Common Railmotorer kräver ruskigt mycket jobb med topplocket för att dom ens skall ge i närheten av samma effekt som Pump Dusemotorerna (både 8 och 16V). Och det är helt andra pengar om man skall köpa en CR motor.
Jag har en 16V pump duse i min Audi A4 och den ger 300hk och är otroligt driftsäker, kanske blir den motorn som hamnar i Golfen, om jag inte bygger i ordning en till. (Jag har en till komplett).

Theo

_________________
Theo Tibblin
Kör: Saker GT - 07 ,VW Golf V TDI Cup - 06, Audi A3 1,9 TDI Q - 02, Porsche 992 GTS - 23.
Citera
MagnusS
Mönsterås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 534



Ballt bygge, Ska bli kul att följa.

_________________
Magnus Strömberg
MR2 AW11
Citera
Rikard B
östervåla
Här sen Nov 2013
Inlägg: 79



låt den bara inte sluta som 80 q nu

_________________
Rikard Brode'n
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Lillen skrev:
...................... enligt SFRO är man starkt emot att svetsa i framvagnsdelar .................


Skulle SFRO vara emot att man svetsar i framvagnsbalken ? Nu får du väl tänka igen...

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



ButterflyRacing skrev:
Lillen skrev:
...................... enligt SFRO är man starkt emot att svetsa i framvagnsdelar .................


Skulle SFRO vara emot att man svetsar i framvagnsbalken ? Ju får du väl tänka igen...


Lite hårda ord.
Editerar bort det.


Om du läst skulle du sett att det var menat om det var aluminiumdelar.
I stål eller plåt är det väl inget problem.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



****

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf
1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (45585 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande