Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Låsa tändning?!
4 besök senaste veckan (4638 totalt)
Viktor Cz.
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 24


Trådstartare
När jag besökte Christos i Uppsala för inställning av motorn förra våren pratade han om att man hade 'låst' tändning så skulle man ställa tändningen lite 'vassare' och på så sätt få ut mer ur motorn.

Är inte riktigt med på vad han menade men tror att det har att göra med vakumklockan som sitter på fördelaren ( som sitter på en Golf GTI mk1 -83 ).

Kan någon bringa klarhet i mina funderingar!?
Hur fungerar vakumförställningen, varför blir det bättre utan den, hur gör man modifieringen?

_________________
// Viktor Czajkowski
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Viktor Cz. skrev:
När jag besökte Christos i Uppsala för inställning av motorn förra våren pratade han om att man hade 'låst' tändning så skulle man ställa tändningen lite 'vassare' och på så sätt få ut mer ur motorn.

Är inte riktigt med på vad han menade men tror att det har att göra med vakumklockan som sitter på fördelaren ( som sitter på en Golf GTI mk1 -83 ).

Kan någon bringa klarhet i mina funderingar!?
Hur fungerar vakumförställningen, varför blir det bättre utan den, hur gör man modifieringen?


Han menade säkert att man ställer fram tändningen. Dvs att man tänder tidgare, före övre dödläge. Detta ger mer effekt men risken för att motorn börjar spika ökar. Man kan i princip veva fram tändningen tills motorn börjar spika för att få ut mer effekt, men då har man tagit bort alla säkerhetsmarginaler. Blir motorn ovanligt varm, t.ex. p.g.a skit i kylaren eller något så kommer den börja spika. Man hör när motorn spikar men det kräver ju lite erfarenhet. Att köra med en motor som spikar gör man inte länge innan det går åt h_e.

Motorn spikar lättare när den är varm och vid låga varv vid hög belastning. Vacuumklockan ser till att kompensera vissa av dess effekter, samt att det är vanligt med centrifugalkompensering i fördelaren som ökar förtändningen vid höga varv (det är allt mecklet som sitter under fördelarhuvudet)

Vanligaste sättet att öka förtändning är att skaffa ett stroboskop. Sedan lossar man på skruven som hindrar fördelarhuset att vrida sig. genom att vrida på fördelarhuset och kolla med stroboskopet kan man välja en viss förtändning.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Jag tror att han är inne på att man helt enkelt plockar väck all form av vaccumförställning och mekaniska förställning och låster brytaren mot fördelaren. Sen ställer man tändningen mot de varvtal där motorn ger mest effekt (högt varvtal) och struntar i resten. Christian beskriver ju förställningens funktion och inställningen av fördelaren bra....

Varför skulle man då vilja "låsa" tändningen frågar man sig. Tja det är väl mest ett väldigt lågbudget sätt att få tändningen att bli mer exakt på en motor, typ äldre racemotorer, där man enligt reglementet inte får byta fördelare och samtidigt inte är intresserad av egenskaperna på lägre varv. Jag vet att tekniken används i t ex Formel Vee motorer.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Hej

Det vakuumförställningen gör möjligt är högre (tidigare) tändning på dellast (lite "vakuum"). När det är mycket "vakuum" (dvs lågt tryck i insuget) påverkar reglagestången i klockan tändplattan så att tändningen blir tidigare än vad det statiska läget plus centrifugalfördelningen säger. Gasar man fullt (= inget "vakuum") så påverkas inte klockan och tändningen blir då relativt sett senare.

Vakuumförställning är normalt sett helt klart att föredra om det går, men med vassa kammar (ojämnt/lågt "vakuum") funkar det ibland inget vidare.

"Stummad" fördelare brukar betyda att det är vakuumförställningen man låser, men som vanlig kan man kalla saker och ting vid olika namn. Ibland ger vakuumförställningen lite fladdrigt tändläge vid höga varv (pga glapp i mekanismen), det kan också vara en anledning att ta bort den. Det brukar vara viktigt att man låser själva brytarplattans rörelse i så fall (svetsloppa eller en skruv). Tar man bara bort slangen till vakuumklockan kan det ändå röra sig.

Vill man försöka uttrycka tändläget matematisk kan man kanske säga så här;
tändläge = statisk tändning + centrifugalförställning + vakuumförställning

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Ett trick jag såg någon hade gjort på en trimmad bil var att sätta en ventil på vacuumslangen som kunde manövereras från förarplats. Med ventilen öppen fungerar vacuumjusteringen och då får man bättre egenskaper för gatbruk. När man skall rejsa så stänger man ventilen och minskar högvarvsproblemen.

Ingen aning om det funkar???? Såg bara att de hade gjort det. ....man borde ju vilja ha annan grundtändinställning när man tar bort klockan så vette tusan

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Skruva banåkabil
Låsa tändning?!
4 besök senaste veckan (4638 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande