Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Vågar man svarva i svänghjul utan att balansera efteråt? | 3 besök senaste veckan (2849 totalt) |
Kommer ev att behöva svarva av 1-2 mm på svänghjulet vid tryckplattans anliggning då jag byter till en sinterlamell som är något tunnare än originallamellen. Skulle gissa att det är max 2-3% av svänghjulets vikt som svarvas av.
MÅSTE man balansera om svänghjulet sen? Det vore förstås det bästa, men detta är en relativt tillfälligt lösning så jag vill inte lägga mer tid/pengar än nödvändigt.. _________________ Rikard Ahlin |
||||
Du kan ju åtminstone göra en statisk balansering efteråt för att få en fingervisning om statusen. Är svänghjulet balanserat idag? _________________ /Kristian Elisson |
||||
Det är ett original BMW-svänghjul så det är väl balanserat från fabrik? Jag har inte balanserat det iaf. _________________ Rikard Ahlin |
||||
Det som kan hända om svänhjulet inte indikeras upp korrekt i svarven är att du får små vibrationer på vissa varvtal. Men ingenting som förstör motorn. Om du kommer åt svänghjulet fast motorn sitter ihop så kan man ta bort en bult som håller tryckplattan och lägga emellan en bricka. Den kan sedan flyttas runt mellan bultarna för bästa effekt.
På min bil sitter svänghjulet perfekt till för denna manöver, så jag har testat mängder av gånger. Det funkar kanon. Jag har flera hål för olika tryckplattor så jag brukar helt enkelt skruva i en extrabult. Man kan sätta i två bultar 180 grader från varandra och flytta bägge mot varandra och på så vis succesivt öka balansvikten. Det är fantasin och förutsättningarna på bilen som sätter stopp för framfarten. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||
Skruva banåkabil Vågar man svarva i svänghjul utan att balansera efteråt? | 3 besök senaste veckan (2849 totalt) |