Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vågar man svarva i svänghjul utan att balansera efteråt?
3 besök senaste veckan (2849 totalt)
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2609


Trådstartare
Kommer ev att behöva svarva av 1-2 mm på svänghjulet vid tryckplattans anliggning då jag byter till en sinterlamell som är något tunnare än originallamellen. Skulle gissa att det är max 2-3% av svänghjulets vikt som svarvas av.

MÅSTE man balansera om svänghjulet sen? Det vore förstås det bästa, men detta är en relativt tillfälligt lösning så jag vill inte lägga mer tid/pengar än nödvändigt..

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Rikard Ahlin skrev:
Kommer ev att behöva svarva av 1-2 mm på svänghjulet vid tryckplattans anliggning då jag byter till en sinterlamell som är något tunnare än originallamellen. Skulle gissa att det är max 2-3% av svänghjulets vikt som svarvas av.

MÅSTE man balansera om svänghjulet sen? Det vore förstås det bästa, men detta är en relativt tillfälligt lösning så jag vill inte lägga mer tid/pengar än nödvändigt..


Du kan ju åtminstone göra en statisk balansering efteråt för att få en fingervisning om statusen.
Är svänghjulet balanserat idag?

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Säkert många som inte balanserar efter att ha svaravat i sina sänghjul..
Jag skulle personligen inte göra det
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2609


Trådstartare
Kristian Larsson skrev:
Rikard Ahlin skrev:
Kommer ev att behöva svarva av 1-2 mm på svänghjulet vid tryckplattans anliggning då jag byter till en sinterlamell som är något tunnare än originallamellen. Skulle gissa att det är max 2-3% av svänghjulets vikt som svarvas av.

MÅSTE man balansera om svänghjulet sen? Det vore förstås det bästa, men detta är en relativt tillfälligt lösning så jag vill inte lägga mer tid/pengar än nödvändigt..


Du kan ju åtminstone göra en statisk balansering efteråt för att få en fingervisning om statusen.
Är svänghjulet balanserat idag?


Det är ett original BMW-svänghjul så det är väl balanserat från fabrik? Jag har inte balanserat det iaf.

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Det som kan hända om svänhjulet inte indikeras upp korrekt i svarven är att du får små vibrationer på vissa varvtal. Men ingenting som förstör motorn. Om du kommer åt svänghjulet fast motorn sitter ihop så kan man ta bort en bult som håller tryckplattan och lägga emellan en bricka. Den kan sedan flyttas runt mellan bultarna för bästa effekt.
På min bil sitter svänghjulet perfekt till för denna manöver, så jag har testat mängder av gånger. Det funkar kanon. Jag har flera hål för olika tryckplattor så jag brukar helt enkelt skruva i en extrabult. Man kan sätta i två bultar 180 grader från varandra och flytta bägge mot varandra och på så vis succesivt öka balansvikten.

Det är fantasin och förutsättningarna på bilen som sätter stopp för framfarten.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Skruva banåkabil
Vågar man svarva i svänghjul utan att balansera efteråt?
3 besök senaste veckan (2849 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande