Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Upprop för Anderstorp motorbana.
<<   1, 2, 3 ... 19, 20, 21
1 besök senaste veckan (106128 totalt)
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Gson skrev:
Magnus Bengtsson skrev:
Torkel K skrev:
Magnus, jag tycker faktiskt inte det är riktigt jämförbart. Visst, jag håller med dig om att vissa (många) gnäller en massa utan att se sin egen roll eller egna ansvar i problemet runt ljud. Men jag tycker det är orimligt att jämföra SBFs ansvar med STAC.

SBF hade (tills SMA dök upp) monopol på att ge förare licenser. Vill du tävla får du snällt betala licensavgiften, uppdatera vagnboken för racingbilen, finna dig i deras reglemente och regler och betala medlemsavgiften. Vad som rättfärdigar kraven på dessa avgifter är just att de hävdar att de ÄR ett styrande organ, med ansvar för svensk motorsport. De har en helt hög anställda och en budget på ett antal miljoner om året.

Så vitt jag vet så hävdar STAC bara att man är en grupp förare som på sin fritid arrangerar en racingserie.


Jag avsåg enbart ljudproblematiken vi har i Sverige som är ett gemensamt problem;
Alla måste hjälpas åt så att alla kan fortsätta använda våra banor, i fallet STAC så menar jag att arrangören (STAC/Landracing) liksom varje enskild trackday eller tävlingsorganisatör osv måste visa sig vuxen nog att hjälpa till och säkerställa att situationen på Anderstorp inte sker igen.
Och i det ljuset tycker jag visst att man kan ställa frågan (liksom man skall kunna ställa till varje annan arrangör).

STAC/Landracing är dessutom anslutet till SMA som jag betraktar som en liknande organ som SBF även om inte lika stor (än?).


Eh kanske använder en av de hett eftertraktade bullerdagarna? Det är väl rätt vuxet att nyttja en sådan när man FÅR bullra lite? Några få dagar om året när man kan slappna av och låta racing vara som racing SKA vara utan att sätta någon i sjön. Så alla har ryggen fri


Absolut så är det bullergränsen som sätter nivån, det jag vill ha sagt är att är gränsen x dB så gäller det att säkerställa att man håller sig inom denna.
I fallet STAC så är det ju upp till dem att säkerställa att de har tillgängliga bullernivåer som matchar deras utfästelser om "fritt" ljud, skall låta minst 100dB osv
Vuxenbiten blir då att begränsa och plocka bort bilar om man ändå når det godkända dB taket på respektive bana.

I det längre perspektivet tror jag dock att bruket att ligga på gränsen på bullerdagar kommer att straffa svensk motorsport om man vill nå en rimlig nivå överlag, i ljudvolym och tillgängliga dagar.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Torkel K skrev:
Magnus Bengtsson skrev:
Jag avsåg enbart ljudproblematiken vi har i Sverige som är ett gemensamt problem;
Här hållet jag helt med!

Magnus Bengtsson skrev:
Alla måste hjälpas åt så att alla kan fortsätta använda våra banor, i fallet STAC så menar jag att arrangören (STAC/Landracing) liksom varje enskild trackday eller tävlingsorganisatör osv måste visa sig vuxen nog att hjälpa till och säkerställa att situationen på Anderstorp inte sker igen.
Här är jag mer tveksam. Kortsiktigt har du rätt, men långsiktigt löser det ju ingenting. SBF har kört linjen "Förlåt att svensk racing finns!" i flera år, med mycket dåligt resultat som följd. Jag tror helt enkelt inte att vi, om vi lyckats följa reglerna, hade blivit belönade med fler verksamhetsdagar och en blomma av kommunen. Istället tror jag att man byggt bostäder ännu närmare våra banor, krävt ännu lägre ljudnivå från oss, osv. Sura grannar slutar inte gnälla vid en specifik decibelnivå. Det kommer ALLTID finnas något att gnälla över. Det är en inställningsfråga: Måste folk acceptera att det ligger en racingbana där, eller måste racingbanan anpassa sig efter vad folk kan acceptera?

Med andra ord är det på sätt och vis bra att detta händer. Att något konkret kommit som resultat av detta. "En av Sveriges största racingbanor har fått stänga pga orimliga och orättvisa regler.", det är i alla fall ungefär hur JAG hade börjat mitt uttalande, om jag varit SBF.


Visst, SBF duckade när tid fanns och det har vi alla svårt att ta ingen tvekan om det.
Är det bra att enskilda brukare riskerar bruket av våra banor genom överträdelser?
Ett alltför högt spel enligt mig med tanke på nuvarande stämning bland grannar, icke-utövarna och icke-motorentusiasterna osv.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032



Mitt i allt så kommer denna artikel upp på svt.se...

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/jonkopingsnytt/formel-1-ater-i-and . . . .

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Nu hittar jag inte texten från tillståndet (jag vill minnas att det finns för några sidor sen), med hur många dagar med vilken nivå som står i tillståndet. Men inga dagar var helt fritt buller (var det motsvarande 130dB vid förbifart?), så modern F1 är nog över gränsen och MotoGP garanterat över, även på värsta bullerdagarna (som var 2st(?)).

Men med ljuddämpande läktare runt hela banan och hörselkåpor till samtliga invånare (inklusive mätmikrofonerna) så kan det nog gå. Men, för att drömmen ens ska vara en dröm bör man titta lite på hur tex Donnington och Spa har hanterat F1. De banorna ligger ju närmare i runtomkringekonomi än Bahrain, Singapore, Bejing, och andra nytillkomna.
VinterOS har större (än infinitesimal) sannolikhet att gå med plus i mina ögon, oavsett hur brett man tänker samhällsekonomiskt.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



Men drömma kan man väl få göra, men detta ligger nog utanför gränsen för en envisheten hos en smålänning.
Men även grundarna av banan sågs på det viset. Varken med eller utan ljud i bilden.

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
Wirf
Stockholm
Här sen Okt 2008
Inlägg: 5



Ha ha ha har nu läst tråden och vad kan man göra mer än att skratta lite.....

Som jag uppfattar det hela så har vi "Svenskar" skött oss på banan, medan ett gäng härliga danskar gasat på.

Sen står vi nu här med mössan i hand och undrar vad som hände....

_________________
Joakim Wirf
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



Torkel K skrev:
Jag skrev ju för ett tag sedan att jag skulle fråga SBF om de tänkte agera eller uttala sig i frågan om Anderstorp. Detta är vad som hänt hittills:

Jag skickade detta SBFs mailbox den 24 oktober:
Bla bla introduktion och kör i SPVM...

Jag undrar vad SBF nu planerar att göra för att stödja banan? Kommer SBF ta tillfället i akt och kommentera det absurda i situationen i media? Kanske en jämförelse mellan hur många som årligen besöker banan och hur få som klagar? Stödja banan juridiskt i diskussionen med kommunen kanske? Ni vet såklart bäst vad som är effektivast i detta läget.


Svar kom omgående att mitt email skulle skickas vidare till Thomas Jansson.

Den 25 oktober fick jag ett svar från Thomas med information om vad SBF gör i ljudfrågan. Tyvärr förstod han nog inte riktigt min fråga, för emailet innehöll bara den vanliga informationen: Det finns en ljudgrupp som jobbat med ljud tillsammans med flera banägare under de senaste åren, SBF är bara involverad i 20% av verksamheten på banan, SBF har skaffat egen mätutrustning, etc. Intressant information (om än info som alla tävlande i Sverige BÖR veta redan!) men inte svar på min fråga.

Jag svarade Thomas 26 oktober och frågade igen om SBF tänker uttala sig eller agera specifikt i just denna fråga, rörande just situationen på Anderstorp just nu.

31 oktober påminde jag Thomas igen om mitt email, eftersom jag inte fått svar (inget konstigt med det, han är väl upptagen han också).

1 nov fick jag svar av Thomas att min fråga skickats vidare till Racingutskottet.

Sedan dess har jag inte fått svar.

Jag citerar mig själv och konstaterar att jag trots ytterligare påstötningar inte fått något svar från racingutskottet heller. Börjar bli lite uppgiven. Jag riktade som betalande medlem en rak och direkt fråga till SBF den 24 oktober. Jag har sedan dess stött på ytterligare 4 gånger (först till Thomas och sedan till Racingutskottet direkt, efter det att han skickade frågan till dem) och vara noga med att alltid uttrycka mig artigt, men direkt och tydligt. Jag säger inte att SBF agerat fel eller ens att det hade varit bättre att agera på något annat sätt. Men någon form av svar måste väl ändå en undrande medlem kunna få?

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



Wirf skrev:
Ha ha ha har nu läst tråden och vad kan man göra mer än att skratta lite.....

Som jag uppfattar det hela så har vi "Svenskar" skött oss på banan, medan ett gäng härliga danskar gasat på.

Sen står vi nu här med mössan i hand och undrar vad som hände....



Njaa riktigt så var det inte 2 av 3 var danska men en var svensk (RHK/Sportvagnar).

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
markisen
Båstad
Här sen Jan 2011
Inlägg: 384



Björnes skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Vilket kanske ju är en av anledningarna varför vi är välkomna att fortfarande 2014 att tävla på Anderstorp och vissa andra arrangemang inte är det ..... eller vad tror ni? ...

för det är inte stopp på tävlingar på Anderstorp totalt sett som många tror....


Nä det är i första hand stopp för publiktävlingar för att handlare och hotell ägare skall bli förbannade på kommunen när dom inte får några intäkter.


thumbs up

_________________
Peter Norrman
BMW Cup - samordnare
Volvo FL7 racebuss
Bmw E46 323 cab
E36 coupe BMW Cup #66 2,8 TUB
E30 BMW Cup #27 Såld
E30 sedan #99 Betty Blue 2,8TUB
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Kanske finns lite hopp för Anderstorp ändå?

http://www.varnamonyheter.se/artikel/121340/arc-tar-over-motorbanan

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



TPR skrev:
Kanske finns lite hopp för Anderstorp ändå?

http://www.varnamonyheter.se/artikel/121340/arc-tar-over-motorbanan



Dock undrar man hur klubben skall orka med att betala viten för ljudöverträdelser på hundra tusentals kronor när någon inte ser till att få ner ljudet enligt reglerna.

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Gott nytt Björn!

Jag tror att man kan ha lite bättre kontroll på vilka man hyr ut till och vilka bilar/mc man släpper ut än vad dagens arrendator har, eller vad tror du?
Det saknas nog inte intresse av att hyra banan så man borde kunna vara lite restriktiv med vilka man väljer samt vara mycket tydlig med reglerna samt proaktivt engagerad i efterföljandet av dessa.
Men det är ett tag sedan jag var på Anderstorp så jag kan ha lite inaktuell info/åsikt.
För mig så låter ARC som en betydligt bättre arrendator än Kari, ur sportens och de aktivas synvinkel.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



TPR skrev:
Gott nytt Björn!

Jag tror att man kan ha lite bättre kontroll på vilka man hyr ut till och vilka bilar/mc man släpper ut än vad dagens arrendator har, eller vad tror du?
Det saknas nog inte intresse av att hyra banan så man borde kunna vara lite restriktiv med vilka man väljer samt vara mycket tydlig med reglerna samt proaktivt engagerad i efterföljandet av dessa.
Men det är ett tag sedan jag var på Anderstorp så jag kan ha lite inaktuell info/åsikt.
För mig så låter ARC som en betydligt bättre arrendator än Kari, ur sportens och de aktivas synvinkel.



Tack det samma om ett nytt Racing år


Dess värre så var det så att senaste vitet utdelades för en gatlegal bil kördes ihop med skolans utbildnings bilar i något som kallas ARCup. Något som arrangeras för skolans elevers praktik i licenstagningen.
Detta körs i en tävlingsform av enkelt slag med för denna gång 6 bilar (tror jag det var). Mätningarna vid banan indikerade inte några tydliga överträdelser. Men mätningarna vid fastighet översteg gränsväde.
Dessutom kördes det endast på södra slingan (kort bana).
Detta kostade Kari 100k i Vite. Man får ha full förståelse om att han tappar sugen. Men man undrar då hur man tror att klubben skall klara en sådan procedur, och med det faktum att ett vite har en tendens att öka för var gång det åläggs någon.

Björne

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
ezroller
Flakeberg, Grästorp, Västra Götaland, Svezia
Här sen Okt 2006
Inlägg: 564



Det skulle vara intressant att se var överträdelsen mättes upp, hur mycket över man var och om det finns andra ljudkällor i närheten av nämnd fastighet. En hyfsat trafikerad väg kan ju vara nog för överträdelse oavsett tävling eller ej. Eller säg att man ligger nära gränsen utan aktivitet på banan och en tävling sedan höjer nivån med 3 dB. Som reglerna säger får det inte vara mer än 55 dB vid fasad men enstaka toppar ska inte räknas in. Det räcker ju annars att en bil med skramlande brädor på flaket kör förbi för det ska skita sig. Mätningar för buller ska göras under längre period och ett snittvärde ska tas fram. Sedan finns det regler för hur toppar mm ska räknas. Gäller det en tävling så är jag synnerligen säker på att några sekunders eller ens minuters överträdelse ska vara nog för vite om reglerna följs; man kan ju inte garantera att en bil inte plötsligt går sönder och låter för mycket i ett par varv innan den vinkas av banan. Frugan jobbar med dylika frågor på Trafikverket och tidigare på Länstyrelsen och kan regelverket mycket väl. Mycket bättre än kommunen i fråga skulle jag tro.

_________________
Peter Lindberg i Grästorp

Fotograf och video-/filmnisse.

http://www.peterlindberg.com
Citera
Supersnake
Limmared
Här sen Jul 2013
Inlägg: 132



Övertädelsen uppmättes vid fasad vid närmsta beboliga byggnad ute i Klo vid banan. Där är högsta gränsvärdet 60db de dagar dom får ha verksamhet på banan. Sen finns ytterligare 22 dagar varav 18 av dem det får vid byggnad/fasad får låta 75db och vid 4 dagar får det väsnas hela 95db vid byggnad/fasad.
Senaste vitesdagen den 4/10-2014 var ljudet vid fasad 62 db vid mer än 7 tillfällen vilket räcker för att åka dit på vitet. Bilen väsnades ute vid banan vid förbikörning 94 db vilket normalt inte ska vara några problem men denna dagen låg vinden på ett ofördelaktigt sätt.

_________________
Joakim Stridh
Ginetta G20 Challenge mästare 2014, 2015 och 2018
Citera
Allmänt banåkaforum
Upprop för Anderstorp motorbana.
<<   1, 2, 3 ... 19, 20, 21
1 besök senaste veckan (106128 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande