Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 3571 besök totalt |
Re: Understyrningsfråga ang. Audi RS4.
Men som sagt så var däcket jämnt slitet på slitbanan och sidorna orörda. Vilka (om några) slutsatser kan man dra av det? (En som inte kommer glömma tryckmätaren nästa gång ![]() _________________ Thomas Strandgård |
||||||||
Jag såg att bilen var våltagen med Pirelli P Zero Rosso 255/35-18 , annars hadde jag förslageit att öka däcksbredden fram. Men det går väll ej???
Vad är viktfördelingen fram kontra bak????? _________________ Johan Sjölinder |
||||||||
Våldtagen??? 255/35-18 är orginal spec på däcken, på gatan kör jag med 265/30-19. ![]() Vikten ligger på 60/40 om jag inte missminner mig. _________________ Thomas Strandgård |
||||||||
Att understyrningen inte berodde på att gatdäcken vek sig (tung bil med mycket vikt långt fram, kan det bli jobbigare för framdäcken ![]() ![]() ![]() Var klackarna snedslitna (även längre in på däcket)? Sen att det slitit jämt hindrar inte att du skulle kunna testa med lite mer camber fram ändå. Vet du hur mycket camber det är idag + vad max o minvärdena är för fabriksinställningarna? Samma frågor när det gäller toe ![]() Du kanske hade lite högt varmtryck fram. För maximalt grepp vill du ha det lägsta möjliga trycket utan att däcket viker sig eller slits ojämnt över bredden. _________________ ![]() |
||||||||
Ska man tro proffsen (och det gör jag) så ska man inte balansera bilen m.h.a. lufftrycket i däcken. Gör bilen mjukare fram eller hårdare bak så kan du nog få bort en del av ![]() _________________ Jörgen Eriksson |
||||||||
Ska försöka fota däcken så att du/ni kan få se hur däcken såg ut. Klackarna var inte (enligt mitt tycke) snedslitna. Har tyvärr noll koll på hur framvagnen står i dagsläget. ![]() Tror ni att det här skulle kunna fungera http://www.hr-spezialfedern.de/index _________________ Thomas Strandgård |
||||||||
Ingen bra idé att labba med olika storlekar däck på en 4wd... får man lite olika diameter så säger mellandiffen upp sig efter ett tag. _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||||||
Understyrning
1. Justera luftrycket (som Magnus skrev) 2. Justera cambern fram på bilen. 3. Kolla om det inte går att montera extra fästen som stöd till den bakre krängningsfjädern. Då kanske du kan montera fästena lite längre ut än orginal och fler. Med denna modifiering minskar du flexet i krängarn och gör den styvare till en prisvärd peng. 4. Annars tror jag att en ännu styvare krängare bak botar ditt problem. Lycka till. Perra _________________ Snabb fyrkrafs på gång Per Erik Rundqvist |
||||||||
Utan mätare är det svårt att mäta. ![]() Hittade lite grejer men jag köpte aldrig ngt, bytte bil istället. ![]() |
||||||||
Vad och vart hittade du saker? _________________ Thomas Strandgård |
||||||||
Re: Mer Fakta
Eftersom Bilsport nu publicerat när Nordic Audi körde Superstage så är det slut på tystnadsplikten ![]() Så att svara på frågan: Ja, det var där jag var och körde slut på däcken ![]() ![]() Med originaldäck på en förövrigt originalbil så klarades SS-banan på 1.33.8, vilket man väl får anse som godkännt? Med andra däck och lite mer vana så kändes det som att tiden kunde kapats ytterligare. ![]() _________________ Thomas Strandgård |
||||||||
_________________ ![]() |
||||||||
Man får va nöjd med den tiden, då man är nybörjare ![]() Har lagt in tiden, och kollar man på Audi bilar med originaldäck som inte körts av Gullabo ser det riktigt trevligt ut ![]() _________________ Thomas Strandgård |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 3571 besök totalt |