Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Autobianchi A112 Abarth x-Lady Cup -84
1 besök senaste veckan (9550 totalt)
vegar
Fredrikstad
Här sen Dec 2007
Inlägg: 152


Trådstartare
Corsa Italiana er en serie for italienske produksjonsbiler eldre enn 15 år, sjekk ut www.corsaitaliana.no

Jeg startet min karriere i fjor da jeg kjopte en x-Lady Cup A112 Abarth som var race ready. Denne lille bilen var trofast i hele fjor:




Den var da helt lik som de kjorte Lady Cup på 80-tallet med glassvinduer, dortrekk, dashbord osv. Till og med 2 stk gassdempere på bakluka Dette var selvsagt alt for tungt, så i lopet av vinteren ble bilen ribbet for styling og innredning. Dorer, panser og bakluke ble lettet til kun å være skallet igjen, og vinduer ble byttet til polycarbonat. Ellers gjorde jeg ingenting med bilen. Den var ikke spesielt pen under stylingen, så min venn Birger dopte den om til B-barth

De forste lopene i år delte jeg bilen med Birger, som har lagt ut en liten snutt: http://www.youtube.com/watch?v=SPhqitpwdEk

Her er et par bilder fra Kralskoga når vi var og kjorte lop 3 og 4 sammen med CAR




Etter dette har vi i Corsaen langt opphold til neste lop, og det var stille mellom slagene på jobben, så jeg dro frem sveis, sparkel, pussepapir og lakksproyte. Desverre har jeg ingen garasje hjemme enda, så alt ble gjort ute under et partytelt:






Litt grunning:




og en anelse Alpeinweisslakk:




Tilbake på hjula:






Da jeg var ferdig reiste jeg på ferie Når jeg lå på en liten strand i Kroatia ringte Anders Lorang og tillboy meg en av hans biler. Dette er også en -84 A112 Abarth x-Lady Cup, men med friskere motor og bedre understell så er den over 1 sekund raskere rundt Rudskogen. Så da slo jeg til og kjopte ny bil. Kona var ikke like fornoyd da hun oppdaget at den nye Abarthen i virkeligheten er en C-barth Bilen er bra teknisk, men har en forferdelig fargesammensetning + at den har minst 10 kg med sparkel og firkantede hovedlys thumbs down

Men som alle vet, så vinner man ikke lop med polish. Så under Italiensk Weekend så kjorte jeg min nye C-barth. I det forste lopet i helgen dro jeg på ekskusjon ut i periferien etter langstrekket på Rudskogen. Der klarte jeg å odelegge noe i bakstillingen, så noen runder ble kjort meget forsiktig. Men på runde 8 så dode motoren
Under post mortem undersokelsen så oppdaget jeg at bakstillingen hadde blitt toe-out og den nye elektriske bensinpumpa jeg hadde montert trakk luft. bakstillingen ble juster til 0 og bensinslangene ble tilkoblet den mekaniske bensinpumpen. Så fyllte jeg bensin og var klar for lop 6

I lopet på sondag så hadde jeg en ganske bra startplass som nr 2 i klassen da jeg hadde satt en bra rundetid på 1.13blank i lopet dagen for. Jeg hadde Guldbransons raske 1000OT et par biler fremfor, og i starten fikk jeg bra heng på ham. Etter et par runder klarte jeg å bremse meg forbi, og etter det var det bare å safe seieren hjem Min forste seier





Neste lop er Neste helg under CSM på Vålerbanen

_________________
Vegar Johannessen

-84 Autobianchi A112 Abarth - Corsa Italiana
Citera
vegar
Fredrikstad
Här sen Dec 2007
Inlägg: 152


Trådstartare
Til 2011sesongen blir det litt oppgraderinger på motorfronten. Planen er å ta utgangspunkt i Lady Cup-motoren med en 8-porter, motorsykkelforgassere og KMS datatenning

Forst må vi vurdere litt deler. Her har jeg en Angsten kam og en omslipt orginal Abarthkam:


Da jeg ikke vet hvilken kam som er best, har mest loft eller mest durasjon, så tok jeg og sammenlignet dem:


litt musikk og et par ol mens jeg holder på, så får man slike ark:


På den måten fant jeg ut at LC hadde en anelse mere loft og durasjon enn Angsten, så da blir det å bruke LC videre

Fiat bruker en skikkelig bra dimensjon på topplokksboltene på M9x1,25 Siden jeg skal bruke en 8-porter til neste sesong som bruker topplokksboltene til å holde fast innsugsmanifoilen, så trenger jeg noen bolter som er lengre. det enkle ble å skaffe noen M10 i bra kvalitet og gjenge opp hullene på nytt:



Her er et bilde av den nye toppen jeg skal bruke. Som dere ser så har toppdekselet overforing for gass:


Dette trenger jeg ikke, så det fjernet jeg


Her er et bilde som jeg tok sist sommer. Jeg byttet toppakning på motoren, og måtte bare se hvordan det vil se ut med 8-porter :lol:

_________________
Vegar Johannessen

-84 Autobianchi A112 Abarth - Corsa Italiana
Citera
vegar
Fredrikstad
Här sen Dec 2007
Inlägg: 152


Trådstartare
Dessuten er det viktig med riktig hjelp, både i depoet:



og når man bygger/demonterer racermotorer


_________________
Vegar Johannessen

-84 Autobianchi A112 Abarth - Corsa Italiana
Citera
vegar
Fredrikstad
Här sen Dec 2007
Inlägg: 152


Trådstartare

_________________
Vegar Johannessen

-84 Autobianchi A112 Abarth - Corsa Italiana
Citera
vegar
Fredrikstad
Här sen Dec 2007
Inlägg: 152


Trådstartare
Da er motoren skrudd sammen






og montert i bilen

_________________
Vegar Johannessen

-84 Autobianchi A112 Abarth - Corsa Italiana
Citera
vegar
Fredrikstad
Här sen Dec 2007
Inlägg: 152


Trådstartare
I fjor kjorte jeg mest med 3 hjul på asfalten, så noe måtte gjores. Bladfjære må bort og litt oppdaterte dempere monteres. Begynnte med dette:


Etter litt kutting og sliping:


Tillpassing av boks


Ferdig og klar for litt farge




Demperne er justerbare osra med påsveiset gjenger. Bruker 9" lange og 850lbs bak og 7" og 400 lbs foran

_________________
Vegar Johannessen

-84 Autobianchi A112 Abarth - Corsa Italiana
Citera
vegar
Fredrikstad
Här sen Dec 2007
Inlägg: 152


Trådstartare
Nye bremser har jeg også montert foran. Denne bilen hadde riktignok Uno Turbo skiver og calipere for, men de veide jo masse thumbs down Så nye skiver fra Uno Turbo, 4 stemplet Wilwood calipere og klosser fra Willwood tror jeg blir bra


_________________
Vegar Johannessen

-84 Autobianchi A112 Abarth - Corsa Italiana
Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 582



vegar skrev:






Rolig liten bil, hade en orange A112 för en massa år sedan, med Sud Sprint fälgar

Snyggt hjullyft!

_________________
Jens Roos
Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge)

"Troligen inte helt hundra"
Citera
vegar
Fredrikstad
Här sen Dec 2007
Inlägg: 152


Trådstartare
Lenge siden noen oppdatering her, men det betyr ikke at jeg ikke har gjort noe med bilen

Den hadde ganske stygg lakk og karosseri. Lite å gjore med alle bulkene i karosseriet da jeg ikke vil bytte hele bilen


Så var det på tide å gjore noe med utseendet. Litt lakk gjor susen. Gråtassgrå  ;D




Litt dekor må til


Desverre så gikk det ikke helt etter planen i 2011. Jeg havarerte den nybygde motoren på treningen til forste lop Og siden jeg ble pappa for andre gang, samt tid er mangelvare så fikk jeg ikke kjort noe mere den sesongen

_________________
Vegar Johannessen

-84 Autobianchi A112 Abarth - Corsa Italiana
Citera
vegar
Fredrikstad
Här sen Dec 2007
Inlägg: 152


Trådstartare
Hadde glemt denne tråden

Her er fra siste lop på Rudskogen i september. Filmen er filmet av en i en annen klasse som syns det var greit å være kamerabil. Jeg har den grå bilen, og vi sloss om bronseplassen i 12 runder

http://youtu.be/s1SWM2PGfKE

_________________
Vegar Johannessen

-84 Autobianchi A112 Abarth - Corsa Italiana
Citera
vegar
Fredrikstad
Här sen Dec 2007
Inlägg: 152


Trådstartare
Lenge siden jeg har oppdatert denne tråden.
Den gamle 1050 Abarth motoren ble solgt, og en 1242 fra Fiat Punto ble installert. Masert topp med 310 graders kam, Cosworth alu retainere osv. Råder ble lettet og vektjustert. Motorsykkelforgassere fra en Kawa 600 og KMS tenningsnokkelen ga ca 105 hk.




Men så begynte min sonn å kjore gocart. Og da ble det ikke tid eller mulighet til å gjore så mye med Gråtass



Nå har jeg montert TB fra GSX-R1000 og DTA sprut


_________________
Vegar Johannessen

-84 Autobianchi A112 Abarth - Corsa Italiana
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Autobianchi A112 Abarth x-Lady Cup -84
1 besök senaste veckan (9550 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande