Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota Corolla V8 '77
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
5 besök senaste veckan (96799 totalt)
Vadim
Stöde
Här sen Dec 2013
Inlägg: 123


Trådstartare
Hej hej hej! Hemskt mycket hej på er!
Här tänkte jag lägga ut mitt projekt som är nu för tiden nästan klart,men jag tänkte att det bra att göra det ändå,för själv tycker man att sitta och kolla igenom olika byggen=)

OBS! BILEN FICK EN NY MOTOR SOM ÄR EN V8 (Audi) MEN ALLA ÄR VÄLKOMMNA ATT LÄSA GENOM TURBOTIDER ÄNDÅ!!!
V8 TIDEN BÖRJAR PÅ SIDAN 6 !!!
thumbs up

Bilen i frågan är en gammal Toyota Corolla anno 1977 som jag stoppade en Saab motor i..
Byggs som en först och främst drifting bil,och det är självaste processen som är viktigt för mig.Sen får vi se hur den blir.KAnske kommer att även regbesiktiga den(om det går utan att göra om allting=)

Jag kommer att ladda upp bilder och info lite då och då,när jag har tid!

Lite av vad som är gjort/spec:

-Karossen är helt rostlagad och blästrad och lackad in och utvändigt
-Fullbur (egen grej=)
-Saab kortmotor (b204L från NG 900 1994)
-R25-R28 v-låda
-Volvo 240 1031 bakaxel i egenbyggt 3-länk
-Framvagn består av:original motorbalk och krängningshammare,resten kommer från Nissan s13
-Bromsar:bak-Volvo origina,fram Nissan s13 original(än så länge) och hydraulisk handbroms.
Stående pedalställ med bromsvåg.
-Elsystemet är i princip en kombination av original elhärva till bilen(lysen och dylikt)och en Saab motorhärva med några säkringar och 3 st relä,alltså så enkelt som det bara går.Trionic 5,5 ecu är det eftersom man kan enkelt mappa bilen själv med hlälp av Trionic Suite,en programm som några Saab entusiaster har fixat fram för oss,bilintresserade.Nåjävuliskt med jobb är nerlagt och de får ett stort RESPEKT från mig och säkerlingen många andra som håller på med Saabar! Tack så mycket grabbar,alltså de som har skapat Trionic Suite!

Det är lite kort och gott om bilen,jag höll på i 18 månader i skrivande stund och måste säga,att den är nästan klar,startar gör den iaf,men har inte provkört bilen för det saknas vissa grejer så som:

-Bränsletank och bränslerör samt bränslepump
-Kylare
-IC och tryckrör
-Stolar och 4 punkts bälten
-Och förbannade fram och bakrutans gummilister som inte går att köpa (HJÄLP ALLTSÅ) de finns bara inte=)

Allt annat är någorlunda klart.

Framtids planer är:

-Få bilen att rulla och stanna och svänga som jag vill
-Mer effekt (blir 19t turbo,630cc spridare och mappa eftersom,just nu är det steg 3 med t25 turbo och original 345cc spridare) Ca 320-330 hk samt ca 400nm i vrid blir det med 19t turbo och större spridare,mer
vill jag inte ha just nu,för lådan kommer att leva lite små farligt då.Dessutom vill jag ha bilen med bra körbarhet och tidig spoolup.Så att ja,jag föredrar 300 driftsäkra och trevliga hk istället för 500hk som finns tillgängligt bara nånstans mellan 7 och 8000rpm=)
Ungefär i dom banorna har jag tänkt och byggt bilen.

Nu kommer jag att slänga ut några bilder på hur bilen såg ut en gång och på hur den ser ut just nu.Och kommer att lägga ut byggbilder lite då och då!

MVH//Vadim
[/img][img]
[/img][img]
[/img][img]
[/img][img][/img][img]
[/img][img]
[/img]

_________________
Vadim Bakin
Citera
Per Sandvik
Larsmo (FI)
Här sen Apr 2010
Inlägg: 84



Trevligt projekt, ser riktigt bra ut. thumbs up

Här finns listerna du söker:
http://www.ebay.com/itm/TOYOTA-COROLLA-KE30-2door-sedan-complete-weath . . . .

_________________
Per Sandvik

MR2 AW11 -86 "Touge Special"
Yaris SCP10 -00 Brukis
Corolla KE11 -69
Starlet KP60 -80
Carina CA60 -81
Citera
Vadim
Stöde
Här sen Dec 2013
Inlägg: 123


Trådstartare
Hej igen! Nu tänkte jag börja ladda upp lite bilder(julbefriad som man är men ledig från jobbet dessa dagar=finns lite tid över ),här kommer bilder från början

Bilder på demontering och rostlagning:[/img]

[img]

[/img]


Den var rätt frisk i plåten faktiskt,för taa vara en japansk bil från 70-tal. Tack vare underreds behandling!
Det var lite rost som jag fick fixa lite snabbt,men inget överdrivet=)
[img]

[/img]

[img]

[/img]


Såhär såg det ut då,1,5 år sedan!
Först hade jag liksom inga större planer,bara lite uppfrächning och renovering,men sen har det (som vanligt) spårat ur=)

MVH//Vadim

_________________
Vadim Bakin
Citera
Vadim
Stöde
Här sen Dec 2013
Inlägg: 123


Trådstartare
Och nu fortsätter jag med inlägg!

Spårat ut gjorde det iaf!
Som sagt var,planen var att bara lacka om bilen och fräscha upp den.
Men när bilen var i bitar så var det bara att inse,att 3kc motor på 55hk och bladfädring bak kommer inte att duga,speciellt när man ändå håller på och lägger ner jobb på en bil.Som inte var så jävla original iaf.

Så började det självase prjektet!

I början tänkte jag använda mig en 4AGE motor från toyota,med tillhörande v-låda.Och starkare bakaxel UTAN bladfjädrar och med skivbromsar.

[img]


Ut med skiten bara!

Samt 3kc motor med tillhörande låda rök samtidigt:[/img]

Notera lyfthälpmedel=) Manligt,va? MEn allvarligt så tycker jag inte om tokhandla grejer när man inte behöver det.Både billigt och miljövanligt med en sån kran=)

Sen var det mycket tänkande på just motorval.4AGE är en bra motor,men då har man börjat o tänka på att bygga en drifting bil av Corollan (vidare Rolla).
Då var det plötsligt inte tillräckligt med en 4AGE som är på 100-200hk beroende på utförandet.Kostar pengar gör det om man vill få den att prestera på ett vettigt sätt.Men men,det finns andra motorer,tex en 3SGE eller 3SGTE,oxå från Toyota. Tex en Celica GT-four eller en 2MR.
Visst är det fint med en sån? Men jag insåg ganska snabbt att det var inga problem med just motorn,men fixa fram en v-låda som passar någorlunda var svårare.Inga problem när man bor i tex Thailand eller varför inte NZ eller Astralien.Men just i europa finns nästan ingenting.Svårt med info och sånt.Visst finns det olika forum och folk håller på med sånt,men i Australien eller NZ,och där har de JDM modeller som vi kan ingenting om och de såldes aldrig i europa.Det går utmärkt att ta en motor från ena bilen och lådan från den andra och sprängkåpan från den tredje,men alla tre har man aldrig hört talas om=) Så nej,det fanns inga resurser och kunskap här,i europa.
Och eftersom TID och PENGAR är allt man har så var det bara att sluta tänka i Toyota banorna.

Volvo drivlina? Too mainstream,fast ganska fint ändå..
Men det stod nämligen en Saab NG 900 med 2,0t steg 3 här på gården. Och jag har läst tidigare att folk bygger RWD bilar med saab motorer. Efter lite undersökning så låg min Saab motor på golvet=)[img]


[/img]

[/img]
Samt v-lådan,det var bara att hämta en r25-r28 på skroten,passar rakt på(utom kopplingen då,där ska man göra na spacer under urtrampnings cylider,17mm för den som vill veta).Sen funkar det.[img]

Så den delen var ganska enkel=) Kan tala om att motorn hade 14000mil och jag har inte renoverad den,har bara öppnad den att konstatera att den var RIKTIGT fräsch,utan sludge och skit inuti,allting såg bra ut med andra ord,så det var bara att tvätta allting och sätta ihop.Den kommer säkert hålla för det effektmålet jag har.I alla fall kommer den inte gå sönder direkt.Sen,om jag tycker om bilen och den presterar som jag vill,då kan jag fixa en smidd motor samt annan v-låda.Men så länge får den duga.Det finns nämlingen mycket annat att göra.
Det var som sagt enkelt med det mekaniska,men eftersom jag skulle använda Trionic styrenhet så var det bara att hämta allt nödvändigt från donator bilen,och det var inte bara motorhärva och styrbox.JAg har plockat reläer och sånt,har märkt alla kablar,att underlätta allting i framtiden.Fixade fram elsheman gjorde jag oxå! Mendet var ganska svettigt ändå:[/img]

Men lika bra att göra det när man ändå har donator bilen ståendes.Så slipper man åka till skroten 100ggr.Sen är det mycket enklare när man har elsheman samt donator bilen här.Det är bara kolla hur det är gjord på den och göra samma sak så funkar det.Låter enkelt men så jävla enkelt var det naturligtvis inte.Men absolut genomförbart=)

Kommer tillbaka med mera info och bilder alldeles strax!

MVH//Vadim

_________________
Vadim Bakin
Citera
Vadim
Stöde
Här sen Dec 2013
Inlägg: 123


Trådstartare
Tack så mycket ,Per!!! Där fanns dom listerna,måste skaffa PayPal och handla!
Vad fint att det finns folk som har koll=) Det var nämligen största problemed hittills,allt annat går att lösa,men när det inte finns grejer då ligger man ganska brunt till! Men nu vet jag att det finns! Tack!

MVH//Vadim

_________________
Vadim Bakin
Citera
Vadim
Stöde
Här sen Dec 2013
Inlägg: 123


Trådstartare
Hej igen!

Nu när man hade en motor och v-låda(det var lite jobb på grejerna ändå,info kommer sen),har jag börjat tänka på fram och bakvagn.Det blev en Volvo 240 bakaxel,1031.
[img]

Upphängt i 3-länk och coilovers.
30x3mm rör och har svarvat till gummibussningar i epdm gummi,85 shore hårda(inte så hårda,tillåter flexibilitet).Visst är det lite tungt,men huvudsaken är att det kommer att hålla=)
Här lite bilder på grejer:[/img]

[img]

[/img]


Alla stagen är justerbara,så det går att få bakaxeln dit jag vill=)

Fick borra om drivaxlarna för att få samma bultcirkel fram och bak.Fram blir det Nissan s13 framvagn.

[img]


Nu till karossen:

Här kommer bilder på hur jag gjorde med infästningar av 3 länken samt fjäderbenstorn:[/img]
[img]

Fäderbenstorn är faktiskt gjort av en brandsläckare och det var MYCKET pulver i den kan jag tala om för er=)[/img]

MVH//Vadim

_________________
Vadim Bakin
Citera
Vadim
Stöde
Här sen Dec 2013
Inlägg: 123


Trådstartare
Mer om bakvagn:

Så ser det ur:[img]


Och i karossen sitter det fast såhär: nedre länkarmar sitter fast i gamla infästningar där bladfjädrar har suttit(har förstärkt dom).Övre armen sitter fast på balken som går tvärs över bilen(egen byggt grej).Panhard staget sitter oxå fast i egenbyggt fäste.
Det syns på denna bild: [/img]


Allting är fullt justerbart och det går att ändra på precis allt där,tom anti squat och sånt,går att flytta övre bärarmen upp eller ner vid infästningen mot karossen.

Återkommer med framvagn,montering av motorn,bur och lackering,bromsjobb med mera!

MVH//Vadim

_________________
Vadim Bakin
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030



Den här tråden gillas. thumbs up
Citera
Vadim
Stöde
Här sen Dec 2013
Inlägg: 123


Trådstartare
En till bild på bakvagnen som jag tyckte var fin=)[img]

Här syns att panhard stagen är ganska lång(en bra bit längre än volvos original.Dessutom är den horisontell och ligger under bakaxeln som är oxå bra enligt SFROs bygghandbok=)[/img]

_________________
Vadim Bakin
Citera
Vadim
Stöde
Här sen Dec 2013
Inlägg: 123


Trådstartare
Tack tack! Dock måste jag sortera bilder i bygg mappen för dom ligger lite hur som helst!

_________________
Vadim Bakin
Citera
Norlin
Vänersborg ich
Här sen Sep 2005
Inlägg: 376



Vadim skrev:

...
Samt 3kc motor med tillhörande låda rök samtidigt

Notera lyfthälpmedel=) Manligt,va? MEn allvarligt så tycker jag inte om tokhandla grejer när man inte behöver det.Både billigt och miljövanligt med en sån kran=)

...
MVH//Vadim


F_n vad jag gillar dylika lösningar thumbs up
(och hela bygget, kaross & motorval thumbs up thumbs up )
Brukar du besöka http://www.homemadetools.net ?

Denna tråden var en bra (h)julklapp

_________________
Martin W. Norlin

"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
Citera
Vadim
Stöde
Här sen Dec 2013
Inlägg: 123


Trådstartare
Ja blir man riktigt petig så märker man att det saknas krängningshämmare bak...Det är jag faktiskt fullt medveten om och tänkte låte bli det så länge för 2 enkla anledningar : 1) finns ingen plats 2) finns möjlighet att det blir bra även utan,för att fjädringen är rätt styv på bilen samt rollcentern ligger hyffsat lågt.Jag vet nämligen inte hur det kommer att funka utan k-hämmare med det märker jag.Blir den understyrd mer än jag tycker är ok så blir det k-hämmare med knivar...Eller en hel bakvagn från nissan s13 (har redan lekt med tankarna men man ska inte behöva bygga om nånting som är inte ens färdigt byggt och testad,dessutom så är jag ganska nyfiken på hur det kommer att fungera i nyvarande utförandet så att säga)

Alla osikter och/eller förslag/ideer är välkommna!!!

MVH//Vadim

_________________
Vadim Bakin
Citera
Vadim
Stöde
Här sen Dec 2013
Inlägg: 123


Trådstartare
Haaha! Ja det blev så med lyfthälpmedel! Jag var desperat och motorn skulle ut så det var bara att bygga nånting sånt,virket hade man gott om=)
Det som är riktigt bra med den,är att det går att bygga om den till nåt helt annat,om det behövs,tex en dörr eller varför inte en bänk eller bara elda upp den när det blir kallt och dåligt med ved?=)
Visst är det bra med verktyg och sånt,men samtidigt är det ganska skoj att använda det man har. Lite grann som en survival grej=)
Btw homemadetools.net har jag aldrig hört talas om! Ska kolla det nu,det låter skitinressant,för jag gillar sånt ganska skarpt!

MVH//Vadim

_________________
Vadim Bakin
Citera
Vadim
Stöde
Här sen Dec 2013
Inlägg: 123


Trådstartare
Hej igen och god jul!

Nu fortsätter jag med framvagnen:

Den består av original Toyota motorbalk,styrningen är oxå original(funkar hyfsat bra tyckte jag).Original caster stag och original k-hämmare.Fjäderben,spindlar,länkarmar och bromsar är Nissan s13. Där finns det inget märkvärdigt,det var mer eller mindre bolt on operation. Bara att göra förlängare till styrstag [img]

Och fixa till fjäderbenstorn så Nissan fjäderben rymms:[/img]


Lite pill med camber så var det såhär:[img]

-4% negativt camber var det(går att justera eftersom),s13 länkarmar är en aning längre.Men nu tar det inte i skärmkanten samt duger ganska fint för mig.Ganska fin lock var det oxå utan att det tar i nånstans,det underlättar ju mycket![/img]


I övrigt så blir det hjuljustering när bilen är klar och jag tänkte åka till början: -3,5-4 camber,så mycket caster det bara går(blir runt 8-9 tror jag) och 0 toe. Vad sägs om det? För jag har inte så stora erfarenheter av just framvagnsgeometri! Styrradie kan jag inte just nu,måste mäta igen,det var ett tag sen när jag höll på med framvagnen.Men s13 spindlar är det iaf och dom är oförändrade. Fälgarna jag kommer att börja med har ET0.

God Jul!

MVH//Vadim

_________________
Vadim Bakin
Citera
Vadim
Stöde
Här sen Dec 2013
Inlägg: 123


Trådstartare
Varför är bilen vit på vissa bilder och blå på dom andra? Jo,för att den är nästan färdigtställd nu när jag sitter och skriver och det kommer lite bilder från senaste tiden lite då och då.Bara för dom är bra bilder att beskriva det jag vill beskriva och såna fanns inte före lackeringen!

MVH//Vadim

_________________
Vadim Bakin
Citera
Vadim
Stöde
Här sen Dec 2013
Inlägg: 123


Trådstartare
Fy F_N vad skönt det är att vara ledig för några dagar! Har tänkt att skapa ett byggtråd för länge sen,men tiden finns bara inte.Fast nu är jag helt ensam hemma(julbefriad heter det=) och nu djävlar ska det läggas ut bilder och info
Ja lika bra att fortsätta!
Montering av motorn på G!

Som sagt var så är det saab b204l kortmotor och gm r25-r28 låda!
Det var ganska enkelt faktiskt,fast lite jobb ändå så som:
Göra om oljetråget

[img]

[/img]

[img]


Det fick man kapa ur i bakkant och göda det större i framkant istället.Rymmer 4L olja + oljefilter och oljekylare,ca 4,5l totalt.Lär räcka tror jag.

Sen så termostathuset pekade åt fel håll,bara att göra om det med,har inga bilder på det,tyvärr!

Och bygga motorfästen:[/img]
[img]


Och kapa ur för v-lådan för att få motorn bakåt så det fanns plats för kylaren,ic och annat.Samt för bättre balans.[/img]


Sen så satt motor och v-låda på plats
[img]
[/img]

Här syns det med termostathuset som pekar bakåt,det fixade jag senare.

Och efter lite pill med vinklar och sånt så var infästning för stödlagret samt självaste kardanaxlen klara![img]
[/img]

[img]
[/img]

Sen körde jag på med v-låds tunneln:[img]


Var såhär,lite bättre bilder här:[/img]


[img]

[/img]

[img]


Visst var det snyggt och funktionellt?

MVH//Vadim[/img]

_________________
Vadim Bakin
Citera
Vadim
Stöde
Här sen Dec 2013
Inlägg: 123


Trådstartare
Kan oxå tillägga att jag fick montera turbon upp och ner för den tog i styrboxen. 9000 grenrör vart det samt turbon togs isär för att vrida alla 3 delar som jag vill ha det.Här kommer en bild på grenröret(fick tillverka en adapter platta för att montera grenröret upp och ner.[img]


Sen blir det extraktor grenrör för jag har både ångrat monteringen(för trångt mellan downpipe och styrboxen) samt det blir större turbo (en Mitsu 19T med vinklat avgashus från saab) som ska faktiskt passa rakt på grenröret,men eftersom det är ändå trångt mellan downpipe och styrboxen(fast det blir det hur man än beter sig) så blir det vettigt grenrör.Men bilen ska rulla först och främst och ska man regbesiktiga den så ska det vara original turbo på han...I början alltså=)))Jag vet faktiskt inte om det går att få bilen besiktad,det skulle man tänka på för läääänge sen och ta kontakt med SFRO så klart.Men det hela började ju lite halv seriöst.Sen insåg man att allting blir ganska fint till slut.. Vi får väl se vad som händer!
Det är inget måste att få bilen besiktad,men kan ju vara mycket fränt

En fråga till de som vet: går det att få en sån bil besiktad? Svårt att säga såhär rakt av och utan byggbesiktning,det fattar man.Men hur ser det ut för de som been there,fucked that up??
Eller så finns det SFROs besiktningsman här på rejsa.nu.Om ni hamnar på den tråden,hur ser det ut för er?

Ja nu gör jag kväll,har lagt ut bilder på 8-9 månader av byggtiden=) Fort går det just nu,känns nästan som man har byggt hela bilen över en dag=)
Återkommer med buren,mer karossjobb,lackeringen,bromsar,el och annat fram tills nu.Sen ska det sakta ner lite grann för det finns lite till o göra som sagt var.Samt testdrive och då kommer det definitivt saker som måste göras om och göras rätt!!!

God Jul en gng till!

MVH//Vadim[/img]

_________________
Vadim Bakin
Citera
SHySwe
Fagersta
Här sen Aug 2010
Inlägg: 358



Trevligt bygge!
Originalmappen är på ca 185hk? Och du har 260mm skivor fram?
Det ska väl inte vara omöjligt att regga som ombyggt fordon, även om det är på gränsen?
Har för mej att jag fick ok på det för länge sen. Kolla med närmaste sfro.
En enkel variant på lagom laglighet är att ha två ecu monterade bredvid varandra och bara flytta kontakten vid behov...
Jag har funderat ungefär i samma banor ang motorval och hade ett tag S13 skivor fram, men för 2.3an så krävdes det mer och har nu 300mm runt om.
Jag vänder kabelhärvan så ecu mm hamnar på passagerarsidan, och i kupen. Då blir det inte så mycket el runt turbon. Donatorn är en 9000, men principen är densamma.

_________________
Samuel Hyving
Lekbil: Chrysler PT Cruiser GT
Citera
Vadim
Stöde
Här sen Dec 2013
Inlägg: 123


Trådstartare
Hej!

Alldeles rigtigt! 260mm skivor och 185hk i originalmappen på den.2 st ecu behövs inte enligt mig för att det tar inte länge än 5min(nästan samma tid som flytta över kontakten)att skifta mellan olikamappar man har.kan ju koppla in datorn i bilen via den 10 poliga kontakten också.Ganska smidigt. Så man kan ha olika mappar i datorn inkl original mappen om det behövs.
Ang bromsar så har jag även 280mm skivor från en volvo v40 t4 och volvo 240 4-kolvs ok som enligt mina beräkningar ska fungera riktigt bra,får bara byta ut huvudcylindern IGEN och är tom klar med adapter och sånt,bara att flytta över oken om det behövs.Problemet är att skiten inte får plats med dom fälgarna jag har..höll på ganska länge med detta och sen var det bara att återmontera s13 bromsar!ganska idiotiskt men sant=) Så det blir s13 bromsar så länge.Och samtidigt,blir det större hjul så blir det 300zx bromsar=)
Bak är det 256mm skivor och det lär ju räcka ett tag.Bilen väger ju inte mer än max 1000kg.
Ecu sitter på passagersidan även hos mig,fast jag har inte vänt nånting,den sitter ju på insugs sidan alltihop,bara att dra rubbet in i bilen! Men det kommer sen i tråden! Däremot,9000 har mycket trevligare insug som pekar framåt och inte bakåt/uppåt som på ng900 så man slipper göra om i den delen.Men det är så mycket att göra om så det spelar ingen roll en grej hit o dit=)

MVH//Vadim

_________________
Vadim Bakin
Citera
Vadim
Stöde
Här sen Dec 2013
Inlägg: 123


Trådstartare
Nu gjorde jag bort mig lite grann.Jag mena att 9000 har Otrevligare insug som pekar bakåt=) Och ng 900 har en som pekar uppåt,så var det=) Så det är mindre jobb med ng900 motor=) Det fick jag veta nu,när jag kollade på 9000 motor.Trodde att det var tvärtom.Men det känns rätt bra att jag slapp den biten faktiskt

_________________
Vadim Bakin
Citera
M.broberg
Halmstad
Här sen Maj 2010
Inlägg: 384



Damn vilket jävla bygge!

_________________
Mattias Broberg
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota Corolla V8 '77
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
5 besök senaste veckan (96799 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande