Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Köpråd till lämplig trackday bil
6957 besök totalt
johanelk
Sollefteå
Här sen Maj 2011
Inlägg: 6


Trådstartare
Då det inte blev nån bankörning under 2013 så måste jag rycka upp mig inför 2014 säsongen.
Körde en lätt moddad 244a under 2011 och 2012 på mittsverigebanan och hade så sjukt roligt.
Nu är det dags att skaffa ny bil och köra mycket och ofta.

Vill ha en bil som hyffsat preppad från fabrik så jag kan lära mig köra bättre innan jag börjar förbättra bilen.
Dom jag kikat på är Renault Megane RS, Ford Focus RS och Honda Civic Type-R, budgeten ligger på cirka 70k.

Vill ha en hållbar bil, har inga problem att byta belägg,bromsvätska eller några stag/dylikt men vill inte oroa mig för drivlinan. Vill lära mig köra på våra svenska banor så bilen får gärna gå att köra till och från banan utan att hålla andan på vägen hem.

Tack på förhand / Johan

_________________
Johan Finnström
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1763



Det låter som om du har precis rätt tänk och rätt inställning!

Angående budget: Gör en budget för hela första året, inte bara för inköp. Tänk på kostnader som:
- R-däck?
- Bättre bromsbelägg kommer du behöva + bättre bromsvätska.
- Ett par anmälningsavgifter till track days.
- Hjälm, handskar och kanske ett par racingskor?

Lätta och sliter mindre däck och bromsar och behöver inte så stora motorer för att gå fort vilket håller kostnaderna nere och timmarna på bana uppe. thumbs up

Jag anser ju med en dåres envishet att Miata! ger bland det allra mesta kul per krona man kan hitta.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Var inte Johan Mälhers Honda till salu.
Färdig JDM-bil som finns i Sollefteå.

Nu är jag ju mer och mer för att inte bygga bil först.
Köp något som går att ha kul med utan stor budget.
Sedan kör du , kör lite mer och ännu mer.
Sedan bygger bil.

Ska du ha framhjulsdrift eller bakhjulsdrift?
Ska du ha en bruksbil eller bara hobbybil?
Ska den gå att använda året runt?

Osv osv

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
johanelk
Sollefteå
Här sen Maj 2011
Inlägg: 6


Trådstartare
Känns som en framhjulsdriven bil är bra att börja lära sig med.
Den ska bara köras på sommarn till träffar och bankörningar plus lite helg körning.

Har åkt mählers civic och den är grym men känns som jag vill börja från början med en bil och bättra den efter egen smak och körförmåga.

Detta var förra bilen http://www.garaget.org/?car=165465

_________________
Johan Finnström
Citera
fataren
Kramfors
Här sen Aug 2011
Inlägg: 48



Det finns en pegga 205 med m16 motor i Solle för 5000kr lite jobb, men nog en riktigt kul bil på banan.

_________________
Dennis Wiklund
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3358



Torkel K skrev:

Jag anser ju med en dåres envishet att Miata! ger bland det allra mesta kul per krona man kan hitta.


Jag blev med Miata av misstag och håller verkligen med! Om man struntar i alla påhopp man får och bara går på körglädje och lyssnar till plånboken så är konceptet svårslaget på bana.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
M.broberg
Halmstad
Här sen Maj 2010
Inlägg: 384



Köp Inte ett påbörjat projekt är mitt råd. man får hjärnblödning väldigt lätt om inte föregående ägare lagt alla skruvar precis där dom ska va är svårt nog när man gör det själv

_________________
Mattias Broberg
Citera
villo
Härnösand
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5



Du kan alltid komma ner till Härnösand och känna på min Focus RS så vet du hur en sådan känns i alla fall.

Kan tänkas vara till salu också.

Har en uppsättning fälgar med begagnade r-däck, sitter Carbotech-belägg runt om så den behöver i princip bara ny bromsvätska och allmän koll inför säsongen.


Bilen hittar runt Mittsverige också så den är van

Här av dig så kan du få känna på, även om det nu är vinter men så du vet hur de känns.

_________________
Robert Viklund
Honda Civit Type-R -04
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1763



johanelk skrev:
Känns som en framhjulsdriven bil är bra att börja lära sig med.
Här går ju åsikterna isär som vägen vid ett T-kors ungefär. Jag tycker att en bakhjulsdriven bil är så mycket roligare och känns så mycket mer naturlig att köra fort med på bana. Kanske är det jag som aldrig lärt mig köra Felhjulsdrivna bilar ordentligt. Men JAG tycker: Köp en bil som driver på rätt hjul direkt, så slipper du känna köpsug efter en ny bil efter första sommaren.

Som sagt: Miata! Surfa runt lite på http://www.mx5racingclub.se/forum/
Titta, det fanns ju t o m en inte helt fel bil till salu...
http://www.mx5racingclub.se/forum/viewtopic.php?f=9&t=2998

Att gå från din Volvo till Miatan kommer kännas som att ta av sig slalompjucken och sätt på sig joggingskor.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Köpråd till lämplig trackday bil
6957 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande