Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Stolsfråga ang. e46
6830 besök totalt
e-tretti
Stockholm
Här sen Sep 2007
Inlägg: 96


Trådstartare
Hej!

Jag har tänkt börja köra bana med min 325 e46 touring och skulle vilja byta ut stolen mot en "sitta still"-stol eller liknande. Men det sitter ju airbag-sensorer och sånt i stolarna på dessa bilar.

Hur kan jag gå tillväga? Någon som gjort något liknande?

Mvh
Jocke

_________________
Joakim Johansson
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438



I min E46M3 sitter det endast en bältessträckare i bälteslåset på stolen.

Flyttar man över bälteslåset till chassit på sittastillstolen så slipper du felkoder och lamptändning.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41535

Forumägare
Forumägare

Passagerarstolen har troligen däremot även sensor att någon sitter i stolen eller inte.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438



Magnus Thomé skrev:
Passagerarstolen har troligen däremot även sensor att någon sitter i stolen eller inte.


Korrekt PPD (Passenger present detector), vanligt fel med avbrott i denna.

Båda kan dock kopplas ur om man har ett lämpligt motstånd att montera i kontaktstycket.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
e-tretti
Stockholm
Här sen Sep 2007
Inlägg: 96


Trådstartare
Blir nog troligtvis att slänga in två stolar från en M3 e46. Hur mycket lägre/bättre sitter man i dom jämfört med vanliga stolarna (ej sportstolarna)

_________________
Joakim Johansson
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438



De flesta E46M3 jag sett har fullskinn och de jag sett utan full skinn har haft alcantra med skinn på sidorna = halt.

I mitt tycke så sitter man inte speciellt bra i sådana stolar om man skall köra bana/konbana.
Jag är iofs ganska tanig så stolarna känns lite stora också.

Skinn:



Alcantra + del skinn:


_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104



Skulle vilja påstå att det är totalt onödigt att sätta in m3 e46 stolar för att sitta still

Visst du kommer säkert sitta liiiiiiiiite mer still, men du kommer fortfarande inte sitta still

Har tröttnat på att spänna bältena till en sån förbannelse så man har blåmärken på nyckelbenet, men ändå inte sitta still. Så nu åker det inte riktiga stolar i min.

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
480racing
Jönköping
Här sen Sep 2006
Inlägg: 31



Jag kör vidare lite på denna tråden så slipper det bli en till stolsfrågatråd, hoppas de ok!

Ska också handla en sitta still stol men undrar hur mycket skydd/stöd jag behöver i huvudhöjd? Om man jämför Sparco Evo III, Pro ADV samt CIRCUIT II så har de två sistnämnda olika mycket skydd upptill, behöver jag detta när jag kör bana? - Men också, vad kommer polisen säga när jag svischar förbi med bilen på E4:an??

Jag vill gärna ha någon typ av fokus på några få stolar innan jag åker och provsitter dessa..

_________________
Lech Malko
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Stolsfråga ang. e46
6830 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande