Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14
<<   1, 2, 3 ... 33, 34, 35 ... 45, 46, 47   >>
39 besök senaste veckan (648895 totalt)
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Sonett7 skrev:
Kan du inte bara skaffa besiktningsbackspeglar?
Tänkte också först på besiktningsbackspeglar, men varför fuska om man kan lösa det så snyggt att det ser original ut OCH uppfyller moderna krav?

Wankelsport skrev:
Koppla på 12V på värmartråden till speglarna, då blir de varma! Så slipper du vattnet som gör allt halt.
Bra tips med värmefolie. Problemet var att första spegel gick så bra att jag blev oförsktig. Hur som helst blir det ett försök med värmning på det som finns kvar.

Speedster skrev:
Nu vet jag inte om jag missuppfattat vad du ska gör med speglarna men glasmästarna kan ofta skära ut konvexa glas bara du har en pappersmall med, så brukar jag göra i varje fall när man köpt "rejsspeglar" med plana glas Kostar ca 250:- per glas.
Jag kom inte på idén att fråga om de har konvext spegelglas. Brukar de har det? Rekomendationen av besiktningsmannen var att köpa moderna spegelglas och får de tillskurna. Då gjorde jag bara så. Skulle givetvis blir enklare om de hade nytt glas. Jag frågar när jag åker dit igen.

EDIT: klippt in quotes.

_________________
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031



oje skrev:

Jag kom inte på idén att fråga om de har konvext spegelglas. Brukar de har det? Rekomendationen av besiktningsmannen var att köpa moderna spegelglas och får de tillskurna. Då gjorde jag bara så. Skulle givetvis blir enklare om de hade nytt glas. Jag frågar när jag åker dit igen.


Jag har skurit mina hos Ryds i Bäckebol, vet inte om alla har den möjligheten (eller material).

_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



Är backspeglar verkligen ett krav?


/AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Nu börjar jag fatta vad glasmästaren menade när han sa att jag kunde köpa nya speglar. Dumt av mig.

Det är krav på två ytterbakspeglar och hur mycket man måste kunna ser i de. Så står det i SFRO boken:

_________________
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



oje skrev:
Nu börjar jag fatta vad glasmästaren menade när han sa att jag kunde köpa nya speglar. Dumt av mig.

Det är krav på två ytterbakspeglar och hur mycket man måste kunna ser i de. Så står det i SFRO boken:


Som jag läser bifogad text finns det krav på siktfältet, inte på spegeln i sig. Har själv besiktigat mc och bilar utan sidospeglar.

Tänkte mest att det kanske underlättar för dig arbetsmässigt att slippa speglarna just nu och lägga tiden på annat.

/AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Det står lite längre upp i texten att det skall vara två speglar. Dessutom har jag fått en anmerkning på detta, då är det bara göra. Jag hade givetvis hellre lagt tid på turbokonvertering.

Tid var det dessutom ont om, men jag har iaf. hunnit med lite inköp idag:


+ delar till att visa 996ans signal från oljenivågivaren på G-model mätare. Detaljer följer.

_________________
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436



Det där med speglar är lite beroende på besiktningsmannens dagsform...

Jag hade små F1-speglar med plant glas, men det gick inte för sig enligt bilprovningen. Men det var inte på grund av storleken på spegelglaset utan för att de inte var välvda som han underkände (vilket jag ifrågasatte och visade honom texten i SFRO-boken). Då ändrade han sig och sa att siktfältet inte var stort nog. Jag bytte till större speglar och ombesiktigade med godkänt resultat.

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Julafton igen!
Snart finns alla delar till avgassystemet hemma.


Givetvis var jag väldigt nyfiken vad man kunde förvänta sig för 200$ inklusive frakt och man kan väl sammanfatta det med att jag fick vad jag betalade för. Hursomhelst ser de bättre ut än det som satt på motorn från fabrik - och då menar jag flödesmässigt och inte blingfaktorn.

Inte den snyggaste övergång här:


Rostfritt skulle det visst vara:


Som sagt jag klagar inte. De här kommer förhoppningsvis ersättas av turbogrenrör inom några år...

_________________
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



Det var väl fritt från rost när det tillverkades? = Rostfritt.


Hur som - för 200 dollar inkl frakt känns det ju ändå rätt prisvärt. thumbs up
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Går det att "rädda" dem med vettigt småjobb eller är det klassiskt eBay-budget, som inte går att peta på med svets innan det spricker och vrider sig?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Reglerna om speglar i boken är de "nya föreslagna reglerna som inte blev" där det är krav på två speglar. Dagens regler specificerar bara siktfält men ska man klara det i praktiken behövs två yttre speglar på en bil med normal kaross. En öppen bil utan sufflett som inte har takstolpar kan kan klara det med en stor spegel i mitten.

Bra speglar är ju en aktiv säkerhetsdetalj, både på väg och bana... :-)

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Jag vet inte hur det är med svetsegenskaperna. Hittills har jag bara svetsad Miata-Kina-grenrör och det funkade. De grenrören var dock något finare än mina.

Tack Gustaf för att reda ut spegelfrågorna. Lurigt det här med nya och gamla regler. Jag har för mig att även siktkraven skilde mot det som står i boken.

EDIT: Tog bort lite fel info. Det skapar bara förvirring annars.

_________________
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Dagens krav finns i TSFS 2013:63, det är i praktiken samma som i boken men smalare siktfält på sidorna (2,5 meter från bilens kant istället för 5 meter), fast närmare bilen (10 meter istället för 30 meter som i nya reglerna).

Det är väldigt sällan som man faktiskt mäter upp detta, det brukar räcka med en bedömning för att få klart för sig om det är okej eller inte.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
oje skrev:
... delar till att visa 996ans signal från oljenivågivaren på G-model mätare. Detaljer följer.


Jag vet inte säkert hur oljenivåmätningen på en 996/986 fungerar, men jag antar att det handlar om en tråd som hänger delvis i olja och delvis i luften. När man värmer tråden elektriskt ändras motståndet i tråden. Den delen som hänger i luften får ett högre motstånd medans delen i olja kyls och motståndet ändras inte.
Mäter man motståndet innan och efter värmning, då säger motståndsökningen något om hur mycket av tråden är i luften. Större motståndsändring => mer luft => lägre oljenivå.
Allt detta måste antagligen kompenseras något för oljetemperaturen.

Det jag vet hittills är att min tråd har ~8ohm motstånd kall.
Porscheinstrumentet skickar en kort (~1s) puls med 250mA till tråden. Vill man mäta kontinuerligt måste man vänta några sekunder innan tråden har svalnat och men kan mäta igen.

Istället för att mäta motstånd tänkte jag i praktiken skicka på en konstant ström och mäta spänning med arduino istället. Konstantströmmen på ~200mA skall genereras med en LM317 och kopplingen nedan (med 12V isf 5V in och ~6ohm isf 1,25ohm.)


När elen är klar gäller det att mäta en massa med olika oljenivåer, temperaturer och värmningstider och om allt går bra får jag till slut liv i instrumentet.

_________________
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10581



oje skrev:

Jag vet inte säkert hur oljenivåmätningen på en 996/986 fungerar, men jag antar att det handlar om en tråd som hänger delvis i olja och delvis i luften.


Nu blev jag nyfiken. Jag har en extramotor som jag tänkt plocka sönder, då skulle jag ju kunna kolla.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Tack DJ, jag återkommer ifall jag vill mäta på arbetsbänken.
Anledningen varför det här blev plötsligt så bråttom är att jag har ett gyllene tillfälle att mäta givaren med olika oljenivåer i samband med sumpbytet.

Elektroniken är ihoplödat och testad i bil. LM317 hade jag köpt, resten blev vad jag hade hemma. En BC140 som startar värmningen. Den klarar mer än 200mA vilket gjorde att jag kan köra med samma ström som Porsche: 250mA. Tyvärr hade jag köpt en 6,2ohm motstånd för 200mA, men ihop med en 22ohm motstånd blir det 4,84ohm och nästan perfekt för 250mA.

Första mätning med oljenivå mellan max och min ser ungefär ut som förväntat:

Motståndet stiger under värmning. Antagligen måste jag värma i 1 till 1,5sekunder för att får vettiga resultat. Nu kliar det i fingrarna att skruva ner sumpen och mäta vidare...

_________________
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10581



oje skrev:
i samband med sumpbytet.

Vad blev det för sump?

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
DJ skrev:
oje skrev:
i samband med sumpbytet.

Vad blev det för sump?

Köpte en vanlig X51. En bild finns på förra sidan. Tycker de ändringarna som har gjorts borde vara tillräckliga (främst att stänga vägen mellan höger ovh vänster sumptredjedel). Det kommer fler detaljbilder när originalsumpen är demonterad.

_________________
Citera
McRae
HQ
Här sen Maj 2004
Inlägg: 456



Blir mätresultatet konstant också vid skiftande inspänning? Spänningen kommer ju vandra lite och ner vid olika tillfällen beroende på hur mycket generatorn laddar.

Hängde inte riktigt med hur du ska mäta kontinuerligt, tänkte du pulsa den för att få ett mätresultat var X sekund eller är det live hela tiden?

Skitspännande detta!

_________________
Rɑnɑld MɑcLeɑn
------------------

Speed costs money, how fast you wanna go?
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Inspänningen spelar ingen roll så länge den inte hamnar under ~5V. Spänningsregulatorn (LM317) sänker spänningen så långt tills strömmen över sensorn blir konstant (250mA). Om sensorn har 10ohm blir spänningen ungefär 2,6V.

Bra fråga med kontinuerlig mätning. Tanken är att pulsa som du säger. Då mäter man motstånd en gång i början av strömpulsen och en gång i slutet. Skillnaden i motstånd ger oljenivån. Hittills har jag bara mätt med 30s mellanrum, men det borde går att korta ner väntetiden till ungefär 10s.
EDIT: Vid väntetider över 3s verkar mätningarna ger samma resultat oavsett hur länge man väntar. 5s känns därav rimligt som kortaste väntetid.

Nu undrar du (och jag) givetvis varför man inte kan skicka ström hela tiden och mäta kontinuerligt. Även då borde ju motståndet förändras som funktion av oljenivån. Jag antar man jobbar med motståndskillnad för att får bort influenser av oljekvalité och delvis oljetemperatur. En lösning till det kan vara att vända på logiken och skicka ström kontinuerligt och mäta kontinuerligt med väldigt få korta avbrott för att mäta referensmotståndet. Svårt att förklara med ord. Jag gör en skiss istället (tid på x axeln) :


Sen måste givaren tåla ~0,5-1W kontinuerligt utan att bränna tråden. Bra att DJ har en över - då kan man tar lite risker .
Hur mycket info om oljenivå kan man får vid bankörning 6000rpm och orkan i oljetråget?

_________________
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Trevligt att "leverantörerna" jobbar när är stiltje i garaget.

Bakspegelglasen blev klara i fredags och igår fick jag hem lite plåtbitar till avgassystemet.
Tyvärr hann jag aldrig fråga om de hade konvexa spegelämnen hemma.

Inte mycket att visa tyvärr förutom en plåt för upphängning av avgassystemet i växellådan.

_________________
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14
<<   1, 2, 3 ... 33, 34, 35 ... 45, 46, 47   >>
39 besök senaste veckan (648895 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande