Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14 | << 1, 2, 3 ... 33, 34, 35 ... 45, 46, 47 >> 45 besök idag (649417 totalt) |
EDIT: klippt in quotes. _________________ |
||||||
Jag har skurit mina hos Ryds i Bäckebol, vet inte om alla har den möjligheten (eller material). _________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 |
||||||
Som jag läser bifogad text finns det krav på siktfältet, inte på spegeln i sig. Har själv besiktigat mc och bilar utan sidospeglar. Tänkte mest att det kanske underlättar för dig arbetsmässigt att slippa speglarna just nu och lägga tiden på annat. /AL _________________ A1exander Wi1borg M2F87 Competition + iX3 M-Sport V70N Sodi DD2 |
||||||
Det står lite längre upp i texten att det skall vara två speglar. Dessutom har jag fått en anmerkning på detta, då är det bara göra. Jag hade givetvis hellre lagt tid på turbokonvertering.
Tid var det dessutom ont om, men jag har iaf. hunnit med lite inköp idag: + delar till att visa 996ans signal från oljenivågivaren på G-model mätare. Detaljer följer. _________________ |
||||||
Det där med speglar är lite beroende på besiktningsmannens dagsform...
Jag hade små F1-speglar med plant glas, men det gick inte för sig enligt bilprovningen. Men det var inte på grund av storleken på spegelglaset utan för att de inte var välvda som han underkände (vilket jag ifrågasatte och visade honom texten i SFRO-boken). Då ändrade han sig och sa att siktfältet inte var stort nog. Jag bytte till större speglar och ombesiktigade med godkänt resultat. _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||||||
Julafton igen!
Snart finns alla delar till avgassystemet hemma. Givetvis var jag väldigt nyfiken vad man kunde förvänta sig för 200$ inklusive frakt och man kan väl sammanfatta det med att jag fick vad jag betalade för. Hursomhelst ser de bättre ut än det som satt på motorn från fabrik - och då menar jag flödesmässigt och inte blingfaktorn. Inte den snyggaste övergång här: Rostfritt skulle det visst vara: Som sagt jag klagar inte. De här kommer förhoppningsvis ersättas av turbogrenrör inom några år... _________________ |
||||||
Det var väl fritt från rost när det tillverkades? = Rostfritt.
Hur som - för 200 dollar inkl frakt känns det ju ändå rätt prisvärt. |
||||||
Går det att "rädda" dem med vettigt småjobb eller är det klassiskt eBay-budget, som inte går att peta på med svets innan det spricker och vrider sig?
|
||||||
Reglerna om speglar i boken är de "nya föreslagna reglerna som inte blev" där det är krav på två speglar. Dagens regler specificerar bara siktfält men ska man klara det i praktiken behövs två yttre speglar på en bil med normal kaross. En öppen bil utan sufflett som inte har takstolpar kan kan klara det med en stor spegel i mitten.
Bra speglar är ju en aktiv säkerhetsdetalj, både på väg och bana... :-) Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
Jag vet inte hur det är med svetsegenskaperna. Hittills har jag bara svetsad Miata-Kina-grenrör och det funkade. De grenrören var dock något finare än mina.
Tack Gustaf för att reda ut spegelfrågorna. Lurigt det här med nya och gamla regler. Jag har för mig att även siktkraven skilde mot det som står i boken. EDIT: Tog bort lite fel info. Det skapar bara förvirring annars. _________________ |
||||||
Dagens krav finns i TSFS 2013:63, det är i praktiken samma som i boken men smalare siktfält på sidorna (2,5 meter från bilens kant istället för 5 meter), fast närmare bilen (10 meter istället för 30 meter som i nya reglerna).
Det är väldigt sällan som man faktiskt mäter upp detta, det brukar räcka med en bedömning för att få klart för sig om det är okej eller inte. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
Jag vet inte säkert hur oljenivåmätningen på en 996/986 fungerar, men jag antar att det handlar om en tråd som hänger delvis i olja och delvis i luften. När man värmer tråden elektriskt ändras motståndet i tråden. Den delen som hänger i luften får ett högre motstånd medans delen i olja kyls och motståndet ändras inte. Mäter man motståndet innan och efter värmning, då säger motståndsökningen något om hur mycket av tråden är i luften. Större motståndsändring => mer luft => lägre oljenivå. Allt detta måste antagligen kompenseras något för oljetemperaturen. Det jag vet hittills är att min tråd har ~8ohm motstånd kall. Porscheinstrumentet skickar en kort (~1s) puls med 250mA till tråden. Vill man mäta kontinuerligt måste man vänta några sekunder innan tråden har svalnat och men kan mäta igen. Istället för att mäta motstånd tänkte jag i praktiken skicka på en konstant ström och mäta spänning med arduino istället. Konstantströmmen på ~200mA skall genereras med en LM317 och kopplingen nedan (med 12V isf 5V in och ~6ohm isf 1,25ohm.) När elen är klar gäller det att mäta en massa med olika oljenivåer, temperaturer och värmningstider och om allt går bra får jag till slut liv i instrumentet. _________________ |
||||||
Nu blev jag nyfiken. Jag har en extramotor som jag tänkt plocka sönder, då skulle jag ju kunna kolla. _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||||
Tack DJ, jag återkommer ifall jag vill mäta på arbetsbänken.
Anledningen varför det här blev plötsligt så bråttom är att jag har ett gyllene tillfälle att mäta givaren med olika oljenivåer i samband med sumpbytet. Elektroniken är ihoplödat och testad i bil. LM317 hade jag köpt, resten blev vad jag hade hemma. En BC140 som startar värmningen. Den klarar mer än 200mA vilket gjorde att jag kan köra med samma ström som Porsche: 250mA. Tyvärr hade jag köpt en 6,2ohm motstånd för 200mA, men ihop med en 22ohm motstånd blir det 4,84ohm och nästan perfekt för 250mA. Första mätning med oljenivå mellan max och min ser ungefär ut som förväntat: Motståndet stiger under värmning. Antagligen måste jag värma i 1 till 1,5sekunder för att får vettiga resultat. Nu kliar det i fingrarna att skruva ner sumpen och mäta vidare... _________________ |
||||||
Köpte en vanlig X51. En bild finns på förra sidan. Tycker de ändringarna som har gjorts borde vara tillräckliga (främst att stänga vägen mellan höger ovh vänster sumptredjedel). Det kommer fler detaljbilder när originalsumpen är demonterad. _________________ |
||||||
Blir mätresultatet konstant också vid skiftande inspänning? Spänningen kommer ju vandra lite och ner vid olika tillfällen beroende på hur mycket generatorn laddar.
Hängde inte riktigt med hur du ska mäta kontinuerligt, tänkte du pulsa den för att få ett mätresultat var X sekund eller är det live hela tiden? Skitspännande detta! _________________ Rɑnɑld MɑcLeɑn ------------------ Speed costs money, how fast you wanna go? |
||||||
Inspänningen spelar ingen roll så länge den inte hamnar under ~5V. Spänningsregulatorn (LM317) sänker spänningen så långt tills strömmen över sensorn blir konstant (250mA). Om sensorn har 10ohm blir spänningen ungefär 2,6V.
Bra fråga med kontinuerlig mätning. Tanken är att pulsa som du säger. Då mäter man motstånd en gång i början av strömpulsen och en gång i slutet. Skillnaden i motstånd ger oljenivån. Hittills har jag bara mätt med 30s mellanrum, men det borde går att korta ner väntetiden till ungefär 10s. EDIT: Vid väntetider över 3s verkar mätningarna ger samma resultat oavsett hur länge man väntar. 5s känns därav rimligt som kortaste väntetid. Nu undrar du (och jag) givetvis varför man inte kan skicka ström hela tiden och mäta kontinuerligt. Även då borde ju motståndet förändras som funktion av oljenivån. Jag antar man jobbar med motståndskillnad för att får bort influenser av oljekvalité och delvis oljetemperatur. En lösning till det kan vara att vända på logiken och skicka ström kontinuerligt och mäta kontinuerligt med väldigt få korta avbrott för att mäta referensmotståndet. Svårt att förklara med ord. Jag gör en skiss istället (tid på x axeln) : Sen måste givaren tåla ~0,5-1W kontinuerligt utan att bränna tråden. Bra att DJ har en över - då kan man tar lite risker . Hur mycket info om oljenivå kan man får vid bankörning 6000rpm och orkan i oljetråget? _________________ |
||||||
Trevligt att "leverantörerna" jobbar när är stiltje i garaget.
Bakspegelglasen blev klara i fredags och igår fick jag hem lite plåtbitar till avgassystemet. Tyvärr hann jag aldrig fråga om de hade konvexa spegelämnen hemma. Inte mycket att visa tyvärr förutom en plåt för upphängning av avgassystemet i växellådan. _________________ |
||||||
Våra race- och banåkarbilar VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14 | << 1, 2, 3 ... 33, 34, 35 ... 45, 46, 47 >> 45 besök idag (649417 totalt) |