Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M5 E34 - Time Attack | << 1, 2, 3 ... 28, 29, 30, 31 >> 38 besök senaste veckan (417530 totalt) |
Nisse977: Tack Nisse, motorn kommer bli bra tror jag
Stämmer, det är M5 E39 motorn. Den är ju på 5,0L standard och jag räknar med att jag skall landa på ca 4,8L när foder, kolvar och stakar är på plats. Turbos är två 5558 Billet BB med V-bands huset och 0,63 A/R. Det är rätt stor skillnad på vikten med v-bands huset kontra det vanliga. Som sagt, dessa kör Agera R med på sin 5L motor så då borde det räcka till mig. Tanken är att styra detta med mitt Vipec V88 som du nämner. Detta skall sedan prata med TTT Racing (http://www.ttt-racing.com/) styrningen som jag köpt till lådan. Tänkte begränsa laddtrycket på olika växlar men självklar måste man ju ha detta på knapp så man kan trycka ut det. Annars har jag nog tänkt köra som dig via tps. Är liten sugen på en "traction control" burk men tycker personligen man tappar lite det roliga då. Är dock helt övertygad om att en sådan burk är det bästa! Kul att läsa att du var nöjd med din laddtrycksbegränsning. Alltid skönt att ha någon att referera till. Kalle_alfaturbo: Tack! Kan ta detta med karossen nu när det ändå pratas lite om det Det roliga med denna bil tycker jag personligen är att det är just en E34:a. MEN, nu när man byggt lite och känner att kunskaperna börjar bli lite bättre än innan så känns det som det finns för mycket jag vill göra om på karossen/chassi. Dels vill jag bygga om hela framvagnen, jag är långt ifrån nöjd med bakvagnen, jag vill komma ner i vikt, nya däckbredder kräver en "GTR" breddning mm.... För att komma ner i vikt och få en önskad symmetri på fram och bakvagnen känns det som det ända sättet är att bygga röramschassi. Jag har till och med kommit så långt att jigg, en till E34:a är inhandlat. MEN, för att göra detta som jag är mycket sugen på, krävs så klart att jag måste ljuta min egen kaross och just detta moment är inget jag varken kan eller är speciellt sugen på. Detta gör att jag inte riktigt vet vad jag vill med denna bilen i dagsläget. Skall jag bygga nytt så bör jag överväga att börja nu så man inte gör massor utav dubbel jobb. Men som sagt, ljuta delar och ta fram en gtr kaross är inget som jag tycker skulle vara så kul som det känns nu. Drömmen är så klart att bygga en rörams E34 GTR, gamla bilar med modern teknik är helt klart nr1 i mina ögon. MEN, att byta kaross känns ändå som det som ligger närmst just nu. Har inte så stor betydelse vilken kaross det skulle vara men det viktiga är att det finns ett framtaget GTR packet, gärna vintunnel testat. En E82 GTR är det som jag funderar på om jag kan få tag på en kaross bara. Ett annat alternativ är att ta hjälp med ljutningen och så klart göra allt annat själv. Som sagt, ville bara skriva av mig lite hur jag tänker och varför det inte går super snabbt framåt just nu. Inget är bestämt och jag bygger på med min motor så länge.[/b] _________________ David Greiff Kallentoft |
||||||||
Denna karossen är fortfarande till salu
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php |
||||||||
Ska citera mig själv från min byggtråd.
Du lär väl få lite andra siffror så klart, men för min del funkade detta kanonbra. Kanske tänker jag stoppa i en ännu mjukare fjäder i wastegaten för att få ner grundladdet ytterligare. Bara den är tillräckligt hård för att kunna ge det max tryck jag önskar vid 100% TPS. Detta i 1250kg bil med 570whp @ 1,8bar. 390whp vid 0,9bar och 520whp vid 1,5 bar hade vi i dynapacken, bara så man ungefär fattar vad tabellen resulterar i. _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA |
||||||||
Tycker det här är ett helgrymt bygge! Men angående rörram måste jag säga stopp. Visst vore det ballt men det vore än mer tråkigt att se ytterligare ett supergrymt bygge som aldrig blir färdigt utan fastnar i byggfasen helt och hållet. Satsa allt på att bli färdig med det du har nu och stirra dig inte blind på att optimera "allt". Fokusera på att bli körbar så vi kan få se bilen på banorna i sommar Tror det finns tillräckligt potential i materialet för att vara stimulerande och utvecklande en hel säsong _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||||
+1! Har själv fastnat i ett bygge som aldrig blev klart för man ville bara göra om allt hela tiden. _________________ Kristian Glad ALIVE.SE |
||||||||
Precis, du har inte mycket kvar. Bättre att du bygger klart denna så du får komma ut och köra lite, brukar vara av körningen man får sin motivation. Sen kan du alltid börja bygga en rörram på sidan av.
|
||||||||
Alltså..hallå där ! Jag tycker också att det är synd att bygga rörram. Det går ju 13 st rörramar på dussinet nu mer. Men att du vill bli av med fram- och bakvagn, förstår jag. Mitt förslag är att byta hjulupphängningarna till nyare Motorsports grejor. Om man väljer 46 GTR...eller nyare grejor, må väl vara hänt. Men BMW Motorsport har ju tänkt lite. Sedan lätta och bygga långa e34 Coupedörrar...och brädda...muns. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
+2 |
||||||||
|
||||||||
Håller med helt, se till o plocka ihop bilen med vad du har, och gör den klar att börja ratta bilen runt våra racerbanor, och lär dig hur den fungerar på banan och ställ in chassiet. Tror bara det kommer generera väldigt mycket underhållning för Dig med ditt bygge!! Så himla seriöst rakt igenom, verkligen fräck bil! Ska bli kul o se den live i fullt tempo! _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||||||||
Kom ut, kör och HA KUL! _________________ Fredrik Rapp BMW E21 -78 Toyota Corolla -75 Toyota Supra -84 |
||||||||
|
||||||||
Bara för att du bygger rörram måste du ju inte gjuta kaross i plast/kolfiber. Går att kapa så du enbart har kvar ytterplåten på hela karossen och trä över, ska väl inte väga så mycke. Va väl så bl.a Per Eklund byggde Pikes Peak saaben.
_________________ Torbjörn Nyberg |
||||||||
Ja det är ett grymt bygge https://www.youtube.com/watch?featur |
||||||||
Filmer av denna bil brukar funka som inspiration för mej: http://vimeo.com/65495359
Har skickat melding till ägaren på Facebook, men får tyvärr inget svar. Men jag vet han kör trimmad s38 Grymt bygge du holder på med btw! _________________ Anders Skei -BMW M5 s38 turbo |
||||||||
_anders : Det var en bra film att få inspiration till, tack!
Tack för alla positiva kommentarer jag fått tidigare!! Det går tyvärr inte så snabbt framåt. Har varit i garaget 1 dag sedan februari så det säger en hel del. Men suget börjar komma tillbaka och jag tänkte helt klart få bilen körklar innan sommaren 2015:) Har så mycket delar som bara ligger och skrotar som förtjänar att användas Som sagt, en plåt till ena IC gaveln och och vinkel till ena insuget är det ända jag gjort på 4 månader Sist jag lämnade garaget såg det ut så här: Har köpt på mig lite broms prylar också. Bak blir dessa AP racing 4-kolvs med 355mm skivor. Fram kommer jag köra dessa AP racing 6-kolvs ok med 378mm skivor. Mvh// David _________________ David Greiff Kallentoft |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M5 E34 - Time Attack | << 1, 2, 3 ... 28, 29, 30, 31 >> 38 besök senaste veckan (417530 totalt) |