Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vad ska inkluderas i vikt när man ska räkna ut kg/hk?
1, 2   >>
6938 besök totalt

Vad ska inkluderas i vikt när man ska räkna ut kg/hk?
Torrvikt (ingen förare & ingen soppa)
10%
 10%  [ 9 ]
Startvikt (aktuell förare & full tank)
16%
 16%  [ 14 ]
Målvikt (aktuell förare & tom tank)
42%
 42%  [ 36 ]
Medelvikt (aktuell förare & halv tank)
21%
 21%  [ 18 ]
Torrvikt + 100kg
2%
 2%  [ 2 ]
Tjänstevikt (enl. regbevis eller motsvarande uträknat)
1%
 1%  [ 1 ]
Jag är flexibel. Vilket som av ovanstående.
5%
 5%  [ 5 ]
Totalt antal röster : 85

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Vad ska inkluderas i vikt när man ska räkna ut kg/hk?

Jag behöver spika pronto vad vi ska köra med i varvtidsdatabasen.



Hur många som svarar spelar in på beslutet, om det är bara en handfull så... ja då vete tusan. Då kanske man ska skita i att spika vilket som gäller med följden att kg/hk inte kommer vara jämförbart mellan resultaten i listan. Näää, det vore trist. Kom igen, så många röster som möjligt nu

_________________
Magnus Thomé
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Jag kör för målvikten för det är den som är intressant på racebilar
alltså vikten vid målgång, vilket brukar betyda föraren ink minsta mängd soppa (mao i stort sett tom tank).

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



Michael Bäck skrev:
Jag kör för målvikten för det är den som är intressant på racebilar
alltså vikten vid målgång, vilket brukar betyda föraren ink minsta mängd soppa.

+1

Enda vikten som är relevant och som jag regelbundet mäter är samma som kontrolleras vid race, dvs målvikt.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Michael Bäck skrev:
Jag kör för målvikten för det är den som är intressant på racebilar
alltså vikten vid målgång, vilket brukar betyda föraren ink minsta mängd soppa (mao i stort sett tom tank).


Jag röstar på Torr. Men +100 är ok.
Detta pga att vi har en massa olika förare i våra bilar.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Torr

Det enda som går att jämföra då det är gatbilar med också

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Vilken vikt som används påverkar ju värdet av kvoten.

Vilken effekt skall användas (den på banan som presterar eller den i garaget)?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Men ingen med gat bilar vet sin målvikt

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Raderade vikten i listan, bra att man kan köra blankt om man önskar

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Supramannen skrev:
Men ingen med gat bilar vet sin målvikt
Det är nog många som inte vet sin äkta torrvikt heller.

Och målvikt är ju inte med tom tank, det är ju den vikt då åker över målsnöret med (jag måste ha kvarts tank för att inte blir för lätt).
Men det beror ju på vad man vill använda vikten till. Tomvikt +100 är ju en jättebra approximation för sprint/TA (vem släpar på full tank i onödan).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Niklas Falk skrev:
Supramannen skrev:
Men ingen med gat bilar vet sin målvikt
Det är nog många som inte vet sin äkta torrvikt heller.

Och målvikt är ju inte med tom tank, det är ju den vikt då åker över målsnöret med (jag måste ha kvarts tank för att inte blir för lätt).
Men det beror ju på vad man vill använda vikten till. Tomvikt +100 är ju en jättebra approximation för sprint/TA (vem släpar på full tank i onödan).


Men dom flesta här har inget mål snöre att åka över

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Supramannen skrev:
Men ingen med gat bilar vet sin målvikt


Du menar att man inte vet vad föraren väger men man har koll på vad bilen har för torrvikt?
För målvikten är torrvikt + förare, såvida du inte i torrvikt även tar bort samtliga vätskor men isf blir det en ganska ointressant uppgift.

Kan dock förstå de som kör med olika förare men man bör ju veta vilken förare som har satt den uppgivna tiden?
Det hade vi väldigt bra koll på i mitt team iaf...

Det måste ju vara vikten på banan som ska anges, allt annat är ju bara teori?

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



TPR skrev:
Supramannen skrev:
Men ingen med gat bilar vet sin målvikt


Du menar att man inte vet vad föraren väger men man har koll på vad bilen har för torrvikt?
För målvikten är torrvikt + förare, såvida du inte i torrvikt även tar bort samtliga vätskor men isf blir det en ganska ointressant uppgift.

Kan dock förstå de som kör med olika förare men man bör ju veta vilken förare som har satt den uppgivna tiden?
Det hade vi väldigt bra koll på i mitt team iaf...

Det måste ju vara vikten på banan som ska anges, allt annat är ju bara teori?


Gatbilar vet ofta sin vikt och typ det dom lättat så det är det mest intressanta för vanligt folk, även för folk som gillar att lätta hemma i garaget.. Inte slår man i bränsle i sin tomma tank och sedan hoppar in efter julbordet när man vill väga bilen...

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Joakim L
Stockholm
Här sen Apr 2013
Inlägg: 7



kg/hk baserat på torrvikt är ju en rent teoretisk siffra som kan skilja sig vilt från den faktiska,

Två bilar som väger lika mycket torra, den ena har 110kg förare och full 90l tank den andra har 60kg förare och nästan tom tank, ska de ha samma kg/hk?
Det faktiska viktpåslaget som föraren utgör skiljer sig procentuellt dessutom beroende på bilens vikt,
t ex Caterham R500 +80kg förare vs Audi RS6 Avant + 80kg förare.

Ifall de snabbaste varvtiderna konsekvent sätts med nästan tom tank så är väl målvikt vettigast, annars lutar jag åt medelvikt, gissar att det finns soppa i tanken under race och körning normalt

_________________
Joakim LandzeIius
RenaultSport Clio '02
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016



"Tävlingsvikt" kan skilja mot målvikt, det finns exempelvis vissa bilar som måste ha en viss mängd bensin (vikt) vid målgång för att hamna i den klass den är anmäld till.

EDIT: Läste att det redan nämts i tråden, note to self - läs först...

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1185



Tycker det verkar vettigt med vikten för tillfället på bilen med tom tank +aktuell förare.

(bästa tid sätts ju oftast med min i tanken?)

Om man har standard bil och inte vägt kan man väl ta bort tankvolymen från tjänstevikten ?

så blir det ju ungfär samma.

Tex Bmw m3 e36 cupe tjänstevikt 1550 (tjänstevikt= bil +65 l tank +75 kg förare)

Blir 1485 kg

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631



man bör ju som sagt ha koll på vem som körde och cirkus hur mycket soppa man hade i tanken när man satte tiden (som ju är det som efterfrågas). Likväl som jag vet vad jag hade för däck på och vilket datum tiden sattes.
För min del - Förare och halv tank.

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1747



Det är väll bara vikten för det aktuella varvet som är relevant.

Annars så skall det vara torrvikt för att kg/hk skall bli så konsekvent som möjligt.

Kvittar om din målvikt är 1000kg men bilen vägde 200 kg mer på varvet för det var ibörjan av stinten

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Det var väldigt vilka diskussioner det kunde bli, för en så banal sak...

Tomvikt vet väl alla och är man som vi, fet, så får man väl skriva det i anmärkningarna.
Våran bil går deutom betydligt fortare, med 80 liter i tanken....så för oss kvittar det.

Men det måste ju vara en gemensam mall. Sedan får man väl lägga till och dra ifrån, som man vill.
Hur svårt kan det vara...


_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Ur varvtidssynpunkt är det ju bara intressant med den vikt och effekt som gällde under det aktuella varvet. Samma sak som att man anger trolig effekt under det varvet och inte anger normal-effekt och sedan vet att man körde högre laddtryck under det aktuella varvet.

Sen kanske det är svårare att veta den aktuella vikten än sin tomvikt men det är en annan fråga.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Jag röstar på målvikt, den är mest relevant för varvtiden.

Hur exakt är effekt siffran som anges? känns som det är ca 10% fel på den med

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Alla får ju mata in vikt o effekt efter bästa förmåga. Det blir ju självklart blandat med både höftningar och mer exakta uppmätta värden (jag har t.ex. inte vidare bra koll på vad min Renault väger). Så måste det ju bli. Hellre inmatade värden även om vissa av dem är aningens "off" än inga värden alls. Hellre en höftning än tomt.

Så målet blir ju inte att allt ska vara exakt på något sätt. Men det är ju bra om alla siktar på samma "sorts" vikt iaf som grund.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Allmänt banåkaforum
Vad ska inkluderas i vikt när man ska räkna ut kg/hk?
1, 2   >>
6938 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande